Marvel’s Spider-Man od štúdia Insomniac Games patrí do výkladnej skrine spoločnosti Sony a právom sa radí medzi najlepšie superhrdinské hry, aké kedy vznikli. Ešte pred pár rokmi bolo pritom utópiou, aby sa podobný titul objavil na inej platforme ako PlayStation, no doba sa mení a Spider-Man dokázal neočakávane predbehnúť i podstatne skôr ohlásený port Uncharted: Legacy of Thieves Collection. Ako je na tom PC verzia vynikajúceho pavúčieho dobrodružstva?

To sa prvýkrát objavilo na konzolách PlayStation v roku 2018, kedy vyšlo exkluzívne na platformu PlayStation 4. V tom istom roku sa priaznivci dočkali aj trojdielneho prídavku The City That Never Sleeps zameraného na mafiánskeho bossa Hammerheada a jeho snahu ovládnuť celé mesto. PC port však priamo vychádza z neskoršej PlayStation 5 verzie, pričom autori už dopredu avizovali, že nemáme čakať žiadne zásadné zmeny a takmer výhradne vizuálne vylepšenia. No k tomu sa dostaneme, najprv sa vráťme k samotnej hre.

Hneď na úvod by som rád poznamenal, že aktuálne recenzovaného Spider-Mana som už mal možnosť vyskúšať na PlayStation 4, takže z toho pohľadu môžem i trochu porovnávať. Čo sa týka názoru na príbeh, nebudem sa siahodlho rozpisovať a iba dodávam, že viac-menej súhlasím s mojím kolegom. Nedá sa síce povedať, že by šlo o komiksové veľdielo, je však pútavo napísaný, väčšinu času si drží slušné tempo a mimoriadne šikovne spája viacero atraktívnych podzápletiek do jednoliateho celku. K tomu treba prirátať mimoriadne sympatické postavy a vydarený humor. V kľúčových momentoch funguje i po emocionálnej stránke a popri neustále zábavných easter eggoch stíha aj efektívne teasovať ďalšie pokračovania. V tomto smere teda hlásim spokojnosť a je len dobré, že tvorcovia sa nevydali cestou klasického originu.

Súčasťou portu je i, samozrejme, spomínaný prídavok The City That Never Sleeps, ktorý sa skladá z troch na seba nadväzujúcich častí. Najlepší dojem vo mne vyvolal hneď úvodný s názvom The Heist, kde sa konečne dostáva ku slovu pôvodne absentujúca Black Cat. Samotné DLC tiahne predovšetkým jej chémia so Spider-Manom a zamrzí hlavne celková krátkosť. Prostredný Turf Wars je už citeľne slabší a dojem tak musí napravovať až finálový Silver Lining, po ktorom som však taktiež nemal dojem, že by tu boli ambície vyrovnať sa základnej hre. Hrateľnosť je síce rovnako kvalitná, no v zásade len robíte to isté, čo minule, a ani dej už nepôsobí tak prepracovaným dojmom. Zďaleka najviac ma vlastne v tomto smere zaujala nepovinná línia z tretieho DLC s odhaľovaním zvukových záznamov a to asi nie je úplne pozitívna vizitka. No na druhej strane – DLC sú len príjemným bonusom navyše a tak ich aj treba brať.

Nakoľko som v minulosti testoval viaceré spider-manovské tituly, vrátane obstojného The Amazing Spider-Mana z roku 2012 a o dva roky mladšej dvojky, o to potešujúcejšie na mňa pôsobí fakt, že Insomniac Games doviedli hrateľnosť do takmer absolútnej dokonalosti. Či už je to na ovládanie jednoduchý, no súčasne komplexný súbojový systém, húpanie sa po lanách medzi budovami New Yorku, alebo do detailov prepracovaný open world neskutočne nabitý obsahom. Ide o jasný dôkaz toho, že nepotrebujete čo najväčšiu rozlohu na to, aby ste mohli hráčovi ponúknuť čo najlepší zážitok a nielen Ubisoft by sa z toho mohol poučiť. Jedinú výraznejšiu výčitku smerujem k množstvu zločinov v uliciach, kde vývojári výnimočne prestrelili mieru, našťastie, však ide o výnimku.

Čo sa týka samotnej PC verzie, prioritu mali vizuálne úpravy, ako som už spomenul vyššie. Postaralo sa o ňu skúsené štúdio Nixxes Software, ktoré úporne pomáhalo aj s opravami Horizon Zero Dawn, a v ich portfóliu portov nájdete aj série ako Tomb Raider, Deus Ex či Marvel’s Avengers. Už len z toho je zrejmé, že Sony zverili jeden zo svojich najväčších klenotov do správnych rúk a nikoho asi neprekvapí, že na starosť dostali i spin-off s Milesom Moralesom. Ten by sa mal pritom objaviť na osobných počítačoch ešte počas tohtoročnej jesene, no dátum vydania nebol zatiaľ upresnený.

Čo všetko teda ponúka remasterovaný Spider-Man na PC? Predovšetkým ide o vylepšený Ray Tracing, ktorý si však naplno užijú výhradne majitelia kvalitnejších zostáv, o niečo vyššie detaily, vrátane tieňov, odomknutý framerate, Deep Learning Super Sampling, Deep Learning Anti-Aliasing, no a na svoje si prídu aj majitelia ultra širokých monitorov (21:9 až 32:9). Ako to však pôsobí v praxi? Pri zbežnom pohľade to až tak nevidieť, čo však zrejme nebude prehnane kontroverzné konštatovanie. Pozornejší rozbor však odhalí rozdiely z hľadiska nasvietenia scén a zapracovania tieňov a to pri vizuálnej kvalite hry úplne postačuje. Dnes už, samozrejme, nejde o absolútnu špičku, no stále sa na ňu pozerá výborne a rozhodne nerobí konzolovej scéne žiadnu hanbu.

Pochváliť musím aj ovládanie, ktoré bolo na gamepade bezproblémové. Ten môžete, pochopiteľne, využiť i v tomto prípade, no pokiaľ ho nemáte či ho len skrátka nechcete používať, nie je to vôbec nutnosť. Nixxes sa podarilo výborne namapovať jednotlivé úkony na čo najvhodnejšie tlačidlá klávesnice a od prvých momentov pôsobí mimoriadne intuitívne. Rozhodne sa tak nekonajú problémy, akými vedia disponovať porty japonských titulov, no to asi taktiež nikoho výraznejšie neprekvapí.

Celkovo inak platí, že hra je výborne optimalizovaná a to najdôležitejšie – teda boj – je maximálne plynulý. Ak by ste aj disponovali slabším hardvérom, dobrou spravou je, že to nemusí až tak výrazne prekážať a hru si stále môžete v rámci možností užiť. Prítomný je totiž i režim, ktorý automaticky prispôsobí rozlíšenie zvolenému fps, tu však musíte počítať s tým, že obzvlášť v akčných scénach sa to môže prejavovať dočasným znížením detailov. Je len na vás, či vám to bude, alebo nebude prekážať, no treba brať na vedomie, že port PS5 hry ani nemôže mať vyložene nízke nároky. Nakoniec, v odporúčaných požiadavkách sa objavuje i SSD disk a pokiaľ ho nemáte, môže sa to negatívnejšie prejaviť na loadingoch.

A ako je na tom vlastne technický stav? Za seba dodávam, že dobre, no to neznamená, že som sa nestretol s nedostatkami. Je akurát otázkou, či je to dané predbežným prístupom (v priebehu testovania sa u mňa udiala dvojica aktualizácií a po tej druhej hra bežala ešte o niečo lepšie), no stretol som sa i s pádom na plochu v priebehu cutscény – tie inak občas vedia až prekvapivo zaťažovať hardvér – prepadnutím Spider-Mana či inej postavy cez textúru, alebo nečakaným úmrtím ihneď po príchode na miesto činu. Spomenúť by som mohol aj ďalšie detaily, ktoré mi trochu narúšali hranie, poväčšine však išlo o ojedinelejšie prípady, po ktorých nasledovali desiatky minút bezproblémového hrania. Z popísaného si teda môžete spraviť obraz i sami, no čo som napísal v úvode platí.

Obecne u mňa teda prevláda s najnovším portom od Sony výrazná spokojnosť, ktorá je daná i mimoriadne vysokými kvalitami pôvodnej hry. Už teraz sa tak teším na spomínaného a nie o toľko slabšieho Milesa Moralesa, no nebolo by ani na škodu, keby sme sa ešte tohto roku dočkali trochu prekliateho Uncharted. Blízka budúcnosť snáď ukáže, kedy sa tak stane.

sony-logo

Marvel’s Spider-Man Remastered - Pavučina snov
Kvalitný port jednej z najlepších superhrdinských hier - tak by sa dala v skratke popísať PC verzia Marvel’s Spider-Man a vy by ste ju rozhodne nemali minúť.