Spider-Man je jeden z najobľúbenejších komiksových hrdinov všetkých čias. Tento rok oslávil 56. narodeniny, keďže presne toľko rokov už stihlo ubehnúť od jeho prvého dobrodružstva v komikse Amazing Fantasy #15. Jeho popularita rástla veľmi rýchlo, a tak sa nemožno čudovať tomu, že už v šesťdesiatych rokoch zamieril do televízie a v úvode rokov osemdesiatych rokov sa dokonca dočkal i prvého videoherného spracovania. Od tej doby sa v hrách objavoval pomerne pravidelne, i keď väčšinou nešlo o tituly, ktoré by sa mohli pýšiť nálepkou “must-have”. Zmení to najnovší počin od talentovaného štúdia Insomniac Games s názvom Marvel’s Spider-Man?

Štúdio Insomniac Games malo pred sebou neľahkú úlohu. Hoci ide o autorov, ktoré na svet priviedlo skvelé série ako Spyro, či Ratchet & Clank, ich novinka má v rámci komiksových hier silnú konkurenciu v podobe Batman: Arkham od Rocksteady Studios. A aby toho nebolo málo, herné spracovania hrdinov zo stajne Marvelu taktiež často dopadli prinajlepšom priemerne, no samozrejme, výnimky sa nájdu. Spomenúť možno Spider-Mana od Neversoftu z roku 2000, jeho priame pokračovanie Spider-Man 2: Enter Electro, či Spider-Man 2 – The Game od Treyarchu, ktorý bol herným spracovaním filmu od Sama Raimiho. Pavúčí muž aspoň ako-tak dokázal hájiť na videohernej scéne česť hrdinov od Marvelu. Dokáže túto úlohu splniť aj novinka? Alebo dokonca zvládne aj niečo viac? Prípadne sa niečo škaredo pokazilo a Spider-Man tento raz dostane poriadnu nakladačku? To vám odhalím v nasledovných riadkoch.

S veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť

Marvel’s Spider-Man je síce hrou, ktorá vás vpustí do otvoreného sveta, no primárne ide o príbehovú záležitosť. Nepochopte ma zle, vedľajších aktivít je tu veľké množstvo a dostaneme sa k nim neskôr, no alfou a omegou celej hry je príbehová línia. A tá je jednoducho skvelá. Je zbytočné chodiť okolo horúcej kaše, pretože z tejto hry budete už po chvíľke hrania cítiť, že ju vytvorili ľudia, pre ktorých je Spider-Man srdcovou záležitosťou, čo som mal možnosť si potvrdiť aj pri rozhovore s jedných z hlavných scenáristov, Jonom Paquettom.

Insomniac Games prinášajú vo svojom najnovšom počine úplne nový, originálny príbeh, ktorý vám síce postaví do cesty známe postavy, no na druhej strane, scenáristi vložili do príbehu svoje vlastné nápady. V prvom rade sa nestretávame s Petrom Parkerom vo veku, kedy ho pohryzie rádioaktívny pavúk, ale o celých osem rokov neskôr. Peter má teda dvadsaťtri rokov, už dávno nie je študentom a dokonca nepracuje ani pre Daily Bugle ako fotograf. Jeho pracovnou náplňou je v tomto prípade vedec a samozrejme, zachraňovanie mesta New York a jeho občanov pred zločincami. Vítam, že sa v Insomniac Games rozhodli pozmeniť niektoré aspekty príbehu, nakoľko klasické podanie sme už videli mnohokrát. Aby však nebolo všetko úplne iné, Peter je správne ukecaný, drzý a trápia ho problémy, ktoré sa s ním vlečú odjakživa. Má teda problémy v láske, neustále niekam mešká a ani jeho finančná situácia nie je úplne najlepšia.

Hoci je Peter Spider-Manom už osem rokov, za tú dobu mu neustále robí vrásky na čele Wilson Fisk, známy aj ako Kingpin. Ihneď v úvode hry však nastáva zlom, kedy policajné zložky obkľúčia budovu, kde sa Fisk nachádza a pre Spideyho nastáva ideálna príležitosť konečne poslať dlhoročného protivníka za väzenské múry. Udalosti tak ihneď v úvode naberú na obrátkach, pričom to, čo by v iných hrách mohlo pokojne fungovať ako záver, je tu iba tutoriál. Je zrejmé, že autori chceli hráčom priniesť úvod ako z hollywoodskeho blockbusteru, pričom mne nezostáva skonštatovať nič iné, než že sa im to náramne podarilo. To všetko je však iba začiatok, pretože hlavný príbeh odštartuje až po týchto udalostiach.

Dozaista pochopíte, prečo vám nebudem zbytočne prezrádzať, o čom Marvel’s Spider-Man presne je, no po porážke Kingpina začne mesto New York ohrozovať nová a omnoho nebezpečnejšia hrozba. Spideyho úlohou bude zistiť, kto stojí za týmito útokmi, pričom ako už určite viete z trailerov, do toho všetkého sa primieša i zoskupenie zloduchov známe ako Sinister Six. Päť mien odhalili predošlé informácie, no to šieste autori dokázali, našťastie, celkom dobre utajiť. Je pravdou, že príbeh nemá po celú dobu tak hektické tempo ako úvodná akčná sekvencia, no je dobre napísaný, vygradovaný a skutočne v hráčovi vyvolá túžbu chcieť zistiť, čo sa udeje v nasledujúcich úlohách. Od hry sa mi odchádzalo nesmierne ťažko, pretože som sa od nej nevedel odtrhnúť. Dookola som si opakoval, že si dám ešte jednu misiu a potom to už naozaj vypnem, lebo je dosť hodín, no nakoniec to vždy dopadlo tak, že som išiel spať o štvrtej hodine v noci. Scenáristom pri písaní príbehu išlo o to, aby navzájom kolidovali svety Spider-Mana a Petra Parkera, čo sa im úspešne podarilo preniesť aj do finálneho produktu.

Počas príbehu, ktorý zaberie na strednú obtiažnosť odhadom dvadsať hodín normálneho hrania (teda žiadne naháňanie sa), si autori nachystali množstvo prekvapení, skvelých momentov a aby toho nebolo málo, zahráte si aj za iné postavy, než je samotný Spider-Man. Keďže pasáže za Spideyho sú prevažne o akcii, pre spestrenie tu sú i misie v koži Petra, kedy budete najmä riešiť logické hádanky, no ani Mary Jane Watsonová nezostala bokom. Tá je v príbehu od Insomniac Games novinárkou pracujúcou pre Daily Bugle a počas chvíľ, kedy sa jej zhostíte dôjde na rad stealth, kedže MJ nie je žiadna bitkárka. A ani to nie je všetko, no pripravené prekvapenia si už budete musieť odhaliť vy. Misie, ktoré strávite v koži inej postavy než je Spider-Man sú však z hľadiska príbehu taktiež veľmi dôležité, čo je ďalšia vec, za ktorú si hra a jej autori zaslúžia pochvalu, nakoľko ich neodbili a nie sú iba do počtu.

Príbeh hry teda treba jednoznačne pochváliť. Je pútavý, dobre napísaný, obsahuje množstvo skvelých momentov a zaručene vás vtiahne do diania. Jednotlivé misie sú dostatočne rôznorodé, vystriedate niekoľko hrateľných postáv a v závere vám bude ľúto iba jednej veci, a to, že už je koniec.

Kde jeden končí, druhý začína

Po prejdení hlavného príbehu sa však nič nekončí. Keďže je Marvel’s Spider-Man open-world, čakajú na vás rôzne vedľajšie misie, rôzne úlohy, zberateľské predmety, súboje so zločinom a čo by to bolo za hru zo sveta Marvelu, keby tu neboli easter eggy. Po odohraní zhruba päťdesiatich hodín mám hru splnenú na 94% percent, takže je tu dostatok obsahu, ktorý vystačí na mnoho hodín kvalitnej zábavy. Nikto vás do plnenia vedľajších úloh nútiť nebude, no ak ich plniť budete, získate za ne bonusy, ktoré vám pomôžu pri levelovaní schopností, odomykaní rôznych gadgetov, či kostýmov a ich modifikácií. Niečo si, samozrejme, odomknete vďaka príbehovej časti, no ak budete chcieť odomknúť všetko, budete sa musieť pustiť aj do vedľajšieho obsahu. Presnejšie povedané sa však budete chcieť pustiť do bočných úloh, nakoľko je Spider-Man extrémne návykový a zábavný.

Aby som ale bol trochu konkrétnejší, kostýmov je 27, ich modifikácií 23, gadgetov 7, no tie ešte majú niekoľko úrovní účinnosti (väčšinou 4 alebo 5) a nechýba ani strom schopností. Tie sú rozdelené do troch kategórií, kde v dvoch máte po 11 schopností a v tretej máte dokonca 12. Možno to takto znie chaoticky, avšak opak je pravdou, všetko je maximálne prehľadné a jednoduché na pochopenie. Ku každému gadgetu, schopnosti, či kostýmovej modifikácii máte vysvetlivku, ktorá vám presne povie, aký benefit získate. Keď už spomínam kostýmy, tak tie majú okrem modifikácií aj špeciálne schopnosti, ktoré však odomknete zároveň s daným kostýmom. Aby autori hráčov neobmedzovali, umožnili dokonca meniť tieto špeciálne schopnosti, takže ak sa vám páči kostým, ktorý pôvodne oplýva inou schopnosťou, môžete si to bez problému vymeniť.

Vedľajší obsah je teda dostatočne bohatý a herná mapa rozsiahla, no nie zbytočne prehnane. Je dobré, že autori nezanedbali ani túto oblasť, i keď na druhej strane, už len samotný príbeh by bol dostatočným dôvodom pre kúpu hry.

Technologická špička

Čo si budeme hovoriť, Marvel’s Spider-Man vyzerá jednoducho úžasne. Hra beží pekne plynulo, za celú dobu som zaznamenal iba jedno či dve spomalenia a aj to nie priamo počas akcie, ale pri prechode z obrazovky riešenia logickej hádanky späť do hry. To však môže zmiznúť, nakoľko hra ešte obdrží Day 1 patch. Insomniac Games navyše dokázali naprogramovať hru tak, aby počas hrania PlayStation 4 Pro nehučala. Kto má doma túto konzolu tak dozaista vie, ako sa vie “rozčertiť” pri hraní napríklad God of War, či Horizon Zero Dawn. V prípade Spideyho to však neplatí. Konzola sa skôr ozvala počas cutscén, no nebolo to ani zďaleka tak kritické, ako v prípade zmienených, či ďalších mnohých hier. Za toto si programátori zaslúžia naozaj veľkú pochvalu, pretože vôbec nešetrili na vizuálnej kvalite.

Možno to z obrázkov a videí až tak dobre nevidieť, no hre naozaj nie je z hľadiska grafiky veľmi čo vytknúť. Nepostrehol som žiadne do oči bijúce slabé textúry, či nedostatky. Marvel’s Spider-Man sa tak smelo môže zaradiť medzi najkrajšie hry pre PlayStation 4 a zároveň i tejto konzolovej generácie. Na základnej PlayStation 4 by mala byť grafika na tej istej úrovni, no nebudete si môcť vychutnať tento titul vo vyššom rozlíšení, než je 1080p. I napriek tomu, že počas recenzovania nebol dostupný Photo mode, som tlačidlo Share stláčal častejšie, než je u mňa zvykom a viem, že po jeho sprístupnení budem mať screenshotov ešte omnoho viac. A nielen ja.

Na druhej strane je pravdou, že napríklad niektoré vozidlá by najmä v zadnej časti zniesli viac detailov, avšak tie dostal do vienka zase samotný Spider-Man. Model postavy je totiž plný detailov, pričom je vidieť i perforáciu jeho kostýmu. A to ani nevravím o tom, aký živý je New York, teda presnejšie Manhattan. Po chodníkoch chodia ľudia, na uliciach jazdia autá, po oblohe lietajú lietadlá, vrtuľníky, vtáci a nechýba ani nadzemná vlaková dráha. Keď si to porovnám napríklad s už spomínaným Batmanom, kde bolo mesto vyľudnené, hoci to malo i príbehové opodstatnenie, Spider-Man má jednako kvalitnú grafiku a súčasne ukazuje, že nejaké vozidlá ani netreba riešiť. Pred autormi Marvel’s Spider-Man je možné v oblasti grafiky iba skloniť pomyselný klobúk za skvelo odvedenú prácu. Zvuková stránka sa taktiež nemá za čo hanbiť. Výborný je dabing, ozvučenie, zvuky mesta, či hudobné motívy.

Ihneď prejde do krvi

Spidey je, čo do pohybu veľmi nadaný superhrdina. Preto bolo potrebné, aby sa hra dobre ovládala. A ja môžem skonštatovať iba jedno jediné, že túto úlohu v Insomniac Games zvládli bez zaváhania. Ovládanie vám behom pár chvíľ prejde do krvi a budete sa premávať medzi budovami New Yorku ako profesionáli. Mnohokrát sa mi stalo, že som si iba tak bezcieľne hojdal na pavučinách po meste, pretože to je skrátka zábavné. Popri hojdaní môžete robiť rôzne saltá, piruety, letieť strmhlav k zemi, či sa rôzne odrážať. Hoci už Insomniac Games mali určité skúsenosti s pobehovaním po meste vďaka Sunset Overdrive, no pri hraní Spider-Man som mal pocit, akoby už išlo o druhý, či tretí diel a autori mali pohyb poriadne odladený.

Dôležitou súčasťou je i súbojový systém, ktorý by som prirovnal k už spomínanému Batmanovi. V tejto hre som si však predsa len súboje užíval viac, a to nielen vďaka tomu, že je Spidey v porovnaní s Batmanom obratnejší, no i prostredie je interaktívnejšie. Samozrejme, môžete využívať údery päsťami, kopy, či uskakovať, no ak do toho zapojíte aj pavučiny, rôzne predmety v okolí a dostupné gadgety, sú súboje omnoho zaujímavejšie. Akonáhle si začnete odomykať i nové schopnosti, k dispozícii budete mať ďalšie kombá, ktorých je pomerne slušné množstvo. Naučiť sa ich nie je až tak veľký problém, kedže celý zoznam potom nájdete v menu.

Spidey-sense hlási problémy?

Žiadne závažné problémy sa, našťastie, nedostavili. Určite sa nájdu i chybičky, ako aj v každej hre, no ja osobne som za celú dobu narazil iba na dve. Prvá bola skôr glitch, keďže som nepriateľa pavučinou nepripevnil k vodojemu, ale do vzduchu. Druhá sa vyskytla pri vedľajšej misii, ktorú som z toho dôvodu nemohol dokončiť, nakoľko sa posledný nepriateľ zasekol na mieste, kde som sa k nemu nemohol dostať. Pri druhom pokuse už však k tomuto problému nedošlo, takže išlo skôr o ojedinelý prípad.

Niekto možno bude namietať, že variabilita vedľajších bojových úloh mohla byť ešte o niečo väčšia, prípadne mohlo byť dostupných viac “rozhodujúcich” úderov,  no ja s týmto nemám najmenší problém. Skôr by som uvítal vyššiu obtiažnosť, pretože stredná mi prišla predsa len pomerne jednoduchá a náročná bola tak akurát. Určite tak odporúčam hrať od začiatku na tretiu obtiažnosť.

Váš priateľský sused Spider-Man

V nadpise tejto recenzie som položil otázku, či ide o najlepšiu hru s komiksovým superhrdinom. A asi je vám už zo samotnému textu jasné, že v mojich očiach tak tomu rozhodne je. Dokonca ide o najlepšiu hru štúdia Insomniac Games doposiaľ, a to majú na svojom konte mnoho vynikajúcich titulov. Marvel’s Spider-Man  je neuveriteľne návykový, zábavný, funguje výborne a netrápia ho žiadne zásadné problémy, či už po technickej, alebo hrateľnostnej stránke. Navyše ponúka dobre napísaný a spracovaný príbeh plný skvelých momentov a prekvapení. Chýbajú mu síce zvraty, ktoré by vás prinútili pozerať na obrazovku s otvorenými ústami, no nemyslím si, že to v tomto prípade bolo nutné.

Ak teda máte možnosť zahrať si tento titul, neváhajte ani chvíľku, ide o must-have záležitosť pre každého majiteľa PlayStation 4. Mňa teraz ospravedlňte, idem to dotiahnuť na tých 100% a následne si toto dobrodružstvo zopakovať ešte raz na vyššej obtiažnosti. Ihneď po dohraní som totiž dostal chuť na pokračovanie, no to, ak vôbec vznikne, určite nedorazí v dohľadnej dobe. A to je vlastne jediný problém, ktorý mám s najnovším herným Spider-Manom.

Marvel's Spider-Man - Najlepšia hra s komiksovým superhrdinom?
Marvel's Spider-Man je doposiaľ najlepšia hra s komiksovým hrdinom v hlavnej úlohe a ďalší silný prírastok do portfólia exkluzívnych hier určených na PlayStation 4. Viac asi netreba dodávať.
  • Príbeh, postavy, humor, množstvo obsahu