Horizon Forbidden West ako pokračovanie jedného z najväčších hitov roka 2017 – áno, hovoríme o jeho predchodcovi Zero Dawn – zavítal na novú generáciu konzolí PlayStation pred dvoma rokmi. Hoci je však Sony v posledných rokoch ďaleko otvorenejšie PC platforme, stále si necháva pri portovaní svojich exkluzivít istú časovú rezervu. Inak tomu nebolo ani v tomto prípade, akokoľvek treba férovo uznať, že PC hráči museli čakať na pokračovanie predsa len o niečo kratšie ako konzolisti. Počkať si na kvalitu však asi nikomu neprekáža a pokiaľ si aj náhodou myslíte, že príbeh Aloy už nemá čo ponúknuť, jednu vec si ujasnime ihneď na začiatok. Nie je to totiž vonkoncom pravda a toto asi nebude recenzia, ktorú hľadáte.

Ako som už spomenul v prvom odstavci, Horizon Forbidden West vyšiel prvýkrát v roku 2022 a dá sa povedať, že Guerrilla Games v ňom ideálne zúžitkovali to čo sa naučili v jednotke. Hra už síce neponúkla veľa nového, no všetko podstatné dotiahla do povestnej dokonalosti (alebo sa o to aspoň snažila) a to všetko v ešte pôsobivejšom vizuálnom balení. V ešte o niečo silnejšej konkurencii však trochu nezaslúžene zapadla, akokoľvek je asi nezmysel baviť sa o nejakom sklamaní. Predaje boli totiž i napriek slabšej mediálnej pozornosti zase raz výborné a osobne by ma prekvapilo, ak by sme sa v budúcnosti nedočkali ďalšieho pokračovania. To už možno autori budú musieť zaradiť vyšší výkonnostný stupeň a priniesť niečo inovatívnejšie, niečo podobné však dnes skutočne nemusíme riešiť a poďme sa radšej zamerať na prítomnosť.

Príbeh jednotky a dvojky oddeľuje iba šesť mesiacov a hoci bola jedna hrozba v podobe umelej inteligencie HADES zažehnaná, na obzore sa objavuje ďalšia. Záhadná nákaza totiž ničí všetko živé a na Aloy disponujúcej unikátnym genetickým kódom leží tentokrát ešte o niečo väčšia zodpovednosť. Ako klon vedátorky stojacej za teraformovacím programom Zero Dawn má totiž asi najlepšie predpoklady, aby to dokázala zastaviť, no jednoduché to ani tentokrát nebude. Cesta ju navyše zavedie do podstatne nepriateľskejšieho prostredia ako minule a bude mať čo robiť, aby i za pomoci starých či nových spojencov uspela v tomto boji.

Tu by som však osobne uťal všetky informácie, ktoré si nakoniec môžete prečítať i v našej recenzii PlayStation 5 verzie. A to nielen čo sa týka príbehu, ktorý je skutočne bohatý na situácie či zaujímavé charaktery, no aj o samotnej hrateľnosti ako takej. V zásade pritom asi platí, že pokiaľ vás bavil Zero Dawn, je iba malá pravdepodobnosť, že vám Forbidden West nesadne. Až tak výrazné zmeny tu skutočne nie sú a zďaleka najdôležitejšou novinkou je možnosť plávania pod vodou bez toho, aby ste sa museli starať o zásobu kyslíka. Čo aj tvorcovia patrične využili na to, aby ste sa mohli neustále kochať krásne nadizajnovaným podmorským prostredím a skúmať svet pod hladinou bez akýchkoľvek prestávok. Pokiaľ vás teda vyložene neomrzeli príbehovo ladené open worldy, v novom Horizone by ste ozaj nemali mať problém ponoriť sa do diania a užívať si ho plnými dúškami.

Znova je navyše k okamžite dostupná kompletná edícia, čo znamená, že nechýba ani DLC Burning Shores, ktoré zavedie hráčov do ruín samotného Hollywoodu. To sa aktivuje až po skončení hlavného príbehu a ešte viac navyšuje počet hodín, ktoré pri titule strávite. Aj jemu sme sa venovali v samostatnej recenzii a ide o dostatočne kvalitný prídavok slúžiaci ako predel medzi druhým a prípadným tretím dielom. No ako som už naznačil nižšie, vážne niekto pochybuje, žeby sme sa trojky navzdory nepríjemnému úmrtiu predstaviteľa jednej z najdôležitejších postáv nikdy nedočkali? Asi ťažko.

Poďme sa však zamerať na to podstatné – teda primárne na to, čo prináša PC port ako taký a prečo by ste mu mali dať prednosť pred beztak dostatočne vyladenou PS5 verziou. O ten sa inak postaralo mimoriadne skúsené portovacie štúdio Nixxes, čo bola dobrá správa už pred samotným vydaním. Práve Nixxes totiž dodatočne zachraňovali a vylaďovali prácu singapúrskych Virtuous na Horizon Zero Dawn, kde som pritom spočiatku paradoxne nemal zásadné technické problémy a začali sa u mňa prejavovať až neskoršie. Každopádne – svoju úlohu zvládli na jednotku už vtedy a s potešením môžem skonštatovať, že inak tomu nie je ani teraz. Technická stránka je skrátka výborná a trápiť by vás mali maximálne nejaké drobnosti. Čítal som aj čosi o občasnom padaní hry u vybraných hráčov, no za prvé ani nie častom, plus všetko záleží od zostavy k zostave, takže vy sa s tým teoreticky nemusíte stretnúť.

Hneď prvé čo vám udrie do očí po spustení hry na PC, je každopádne fenomenálna vizuálna stránka. Sú to skrátka skutočné grafické orgie a nepotrebujete na to ani Ultra nastavenia – vidieť to už na High, ktorý v tomto smere poslúži dostatočne a úplným úvodom vám predá to, na čo sa asi môžete tešiť. Forbidden West pritom podporuje aj 4K rozlíšenie a pokiaľ chcete, znova nie je problém pri hraní využiť ani ultraširoké monitory. Je len na vás či zvolíte relatívne klasický pomer 21:9 alebo dokonca až 48:9, čo je… naozaj dosť. V každom prípade však ide o pastvu pre oči a to hra disponuje vcelku rýchlymi nahrávacími časmi. To záleží aj od toho či vlastníte SSD, no keďže titul bežal už na PS4, ani HDD nie je zásadným nedostatkom. Môžu sa však objaviť menšie problémy s pomalším naskakovaním hi-res textúr, no zase si môžete všetko ľubovoľne prispôsobiť, aby to najlepšie vyhovovalo vášmu „železu“.

Práve možností nastavenia je tradične neúrekom a pokiaľ náhodou nedisponujete high end zostavou, nevadí. Upraviť si môžete prakticky čokoľvek, najnáročnejšie a potenciálne menej podstatné efekty prakticky povypínať a prítomný je aj režim kvality, respektíve výkonu, ktorý sa dá využiť aj na slabších zariadeniach. A hoci sa v zásade bavíme o PS5 hre, nastavenia si viete znížiť až tak, že titul bez problémov spustíte aj na slabších grafických kartách. Tu však treba počítať s tým, že logicky nebude vyzerať až tak dobre, respektíve podstatne horšie. No aspoň by mal plynulo bežať, čo sa taktiež počíta. Hra inak podporuje i technológie Nvidia DLAA a Nvidia Reflex a pozitívom je taktiež prítomnosť trojice upscalingových riešení (Nvidia DLSS, AMD FSR a Intel Xess).

Čo sa potom týka ďalších vecí, v Sony nezabudli ani na podporu svojho ovládača DualSense na PC platforme, čo je určite zaujímavejšia voľba ako klasický ovládač. Na druhej strane, pokiaľ ho nemáte, ničomu to zásadne neškodí a čo je hlavné – hru môžete stále odohrať pomocou klávesnice a myši. Netreba nad tým dokonca ani automaticky mávnuť rukou a odmietnuť to ako niečo podradné. Sám takto testujem kúsky od Sony na PC pravidelne a skutočne som s týmto spôsobom ovládania nemal ani najmenší problém. Práve naopak, je vyladené do najmenších detailov a to je určite dobrá správa.

Horizon Forbidden West Complete Edition na PC je skrátka mimoriadne nádhernou hrou (čo môžete dokázať svojim kamarátom aj vďaka priloženému Photo módu) a pokiaľ ste ju doteraz neskúšali, potom môžete dať pokojne prednosť novo vydanej PC verzii. Kompletka by vás dokonca ani nemala vyjsť o toľko drahšie ako konzolový variant, takže ani z toho pohľadu nemôžem prehnane kritizovať. Či je však podľa vás dva roky stará hra (aj keď Burning Shores vyšlo až vlani) hodná 60 eur, na to si radšej odpovedzte sami.

No osobne vás od kúpy nebudem odrádzať a pokiaľ vás bavilo už prvé dobrodružstvo neohrozenej Aloy, asi nie je skutočne o čom. Za seba som viac než spokojný, či už s kvalitou hry, alebo portu a už teraz sa neviem dočkať ďalšieho veľkého zážitku, ktorým bude PC verzia oceňovaného Ghost of Tsushima. Akurát by to asi chcelo trochu viac času…

sony-logo

Horizon Forbidden West Complete Edition - Excelentný herný zážitok
Horizon Forbidden West Complete Edition na PC je vynikajúcou verziou beztak vynikajúcej hry a pokiaľ vám náhodou učarovalo už prvé dobrodružstvo Aloy, pričom dvojku ste ešte nehrali, načo vlastne ešte čakáte?
  • Naozaj famózna vizuálna stránka
  • O nič menej lepší PC port
  • Hra je doslova nabitá kvalitným obsahom