Dontnod Entertainment sa mnohým hráčom zapísal do sŕdc skvelou adventúrou Life is Strange. Po pár rokoch však prichádza čas na zmenu. Dokáže Tell Me Why preskočiť nastavenú latku kvality?

Recenzovana verzia : PC

Títo Francúzi majú adventúry v malíčku. Life is Strange či jeho pokračovanie patria medzi takzvané interaktívne filmy, zamerané hlavne na príbeh. A podobne tomu nie je ani u Tell Me Why, nakoľko aj nový počin známeho francúzskeho štúdia možno zaradiť do tejto skupiny. Dokáže však po hrách od Telltale Games a ich vlastnej predošlej produkcii urobiť dieru do herného sveta? No poďme po poriadku.

Tell Me Why sa vás od úvodu nesnaží pasovať do roly záchrancu sveta. Ide o komorný príbeh jednej rodiny, konkrétne dvoch súrodencov, ktorí boli odlúčení po mnoho rokov kvôli dávnej tragédii. Rodinná história je hnacím motorom príbehu. Ten začína v momente kedy sa Tyler a Alyson po rokoch opäť stretávajú. Obaja chcú hodiť minulosť za hlavu a bráni im v tom starý rodinný dom v malom mestečku Delos Crossing na Aljaške, ktorý sa chystajú predať. Minulosť má však zrejme dlhé nohy a dvojičky znova dobieha. Zdá sa, že minulosť nie je taká jasná ako si všetci mysleli a zo skríň vypadávajú kostlivci. Obaja si teda veľmi rýchlo uvedomia, že bez vyriešenia rodinnej záhady sa ďalej nepohnú.

Mnohým ľudom zrejme neušiel fakt, ze Tyler nie je obyčajný chlapec. Ide totiž o tranzíciou zmenené dievča Ollie. Tell Me Why je teda zrejme prvou väčšou hrou, ktorá prináša do centra diania transgender postavu a rozpráva nám jej životný príbeh a aj nástrahy tohto života po zmene pohlavia. Nebudeme si klamať, Slovensko ako konzervatívna krajina nie je na podobné témy zvyknutá. To však zrejme inde vo svete nepríde hráčom ako rušivý element. Dontnod pritom vôbec netlačí v tomto ohľade na pílu. Tylera dokážete akceptovať už po chvíli a neskôr ho vnímate výhradne ako regulárneho brata Alyson, čomu pomáha naozaj citlivé podsúvanie jeho charakteru. Dvojica ústredných protagonistov ma skvelú chémiu a iskrí to nielen medzi nimi, ale aj medzi nimi a okolím. Miestami som však mal pocit, že aj keď vám hra predostiera postavy ako príbehovo rovnocenné, je to práve Tyler, ktorý ťahá príbeh v pred. Avšak to neznamená, že charakter Alyson je odfláknutý. Práve naopak, dokážete sa vžiť aj do nej a chápete aj to občasné iracionálne správanie.

Herne je na tom Tell Me Why ešte o čosi plytšie ako napríklad jej predchodca Life Is Strange či Walking Dead. Hrania je tu naozaj málo. Občasné primitívne hádanky, a túlanie sa uzavretými priestormi domu, policajnej stanice, či obchodu vám veľa voľnosti nedá. Ukazuje sa, že aby bol príbeh ucelený a dobre podaný, hráčovi je nutne viac a viac odnímať jeho možnosti interakcie. Napriek tomu stále ide o hranie a rozprávanie príbehu sa veľmi blíži tomu filmovému, ba až veľmi solídne mu konkuruje.

Ako v minulosti tohto štúdia, aj tu je hlavným elementom hrania “superschopnosť” postáv. Tá je však v rámci normy vo vzťahu k realite. Tyler a Alyson totiž dokážu komunikovať aj bez toho, aby prehodili čo i len slovo a popritom dokážu spoločne odhaľovať spomienky z minulosti. To je aj vašou hlavnou devízou pri ovplyvňovaní príbehu, na čo sme z podobných titulov zvyknutí. Obaja si totiž pamätajú niektoré situácie rozdielne a vy príbeh postrkávate na základe toho, ktorú spomienku určíte ako skutočnú. Bohužiaľ Tell Me Why stráca kompozíciou podania zápletky schopnosť “dymovej clony”. V minulosti ste azda verili, že to vy ste príbeh ovplyvnili svojimi rozhodnutiami a výber inej možnosti v dialógu by priniesol iný výsledok. Tu to veľmi neplatí a nielen Telltale hry, ale napríklad aj tandem Max a Chloe bol v tomto o ligu lepší.

Ak však porovnáme mnohými milovanú sériu Life is Strange a Tell Me Why, tak Dontnod musím pochváliť hlavne za technické spracovanie. Unreal Engine pôsobí oproti Unity ako “nebe a dudy” a hra je naozaj krásna, či už ide o animácie, prostredia, nasvietenie, hru tieňov, alebo farby. Všetko je tu naozaj úžasne zobrazené, od stekajúcich sĺz až po zreničky. Avšak nechápem ako je možné, že Francúzi opäť nezvládli lipsync a postavy otvárajú ústa ledabolo. Samotní herci pritom odviedli skvelý výkon a August Aiden Black čoby Tyler a Erica Lindbeck ako Alyson sa pre tieto roly doslova narodili.

Na druhej strane je tu i zvuková kulisa. Efekty každodenného diania sú v poriadku, no horšie je na tom hudba. Ťažko povedať, či som rozmaznaný predošlou produkciou Dontnodu, no Tell Me Why má hudbu iba “dobrú”. Už sa totiž nezarýva až tak silno do pamäte a nedokresľuje až tak atmosféru, respektíve pocity, ktoré súčasne zažívate. Čo ma privádza k pamätným momentom tohto titulu, pričom opäť nemôžem neporovnávať Life is Strange. Ten ich mal naozaj mnoho, kým Tell Me Why ma iba jednu excelentnú scénu a tá je prítomná v úvode druhej kapitoly. Ani vyvrcholenie príbehu vo mne nezanechalo jazvu a potrebné emočné dojatie.

Bohužiaľ, aj príbeh ma nakoniec trochu sklamal. Možno je to tým, že ako hráči automaticky očakávame akési konšpirácie o mimozemšťanoch, alebo zámienku na vyhladenie mesta tornádom, či obetovanie milovanej osoby v prospech vyššieho dobra. Alebo aspoň nejaký kult, či tajomnú vraždu a seriálového vraha. Tell Me Why sa však drží na uzde a skutočne rieši iba jeden nešťastný okamih, ktorý ovplyvnil život dvoch detí a ich reputáciu v komunite. Delos Crossing neostáva nijako v pamäti, čo je od tvorcov trestuhodné. Malé zabudnuté mestečko niekde na Aljaške si pýta niečo viac, než len jednú rodinnú drámu. Zopár scenérií síce ukazuje krásu tejto nehostinnej krajiny, no okrem toho nemáte prehľad o meste, jeho okolí, komunite, či ďalších udalostiach. Hra vám predostrie iba zopár nosných postáv (spolu s dvojičkami asi sedem), ktoré tvoria kulisy príbehu a vy sa z pohodených listov, mailov a novín dozvedáte iba máločo – a to je škoda. Ako plus však možno hodnotiť to, že príbeh neskončil žiadnym cliffhangerom a bol riadne zakončený. Delos Crossing teda dávame zbohom a to je dobre. Vracať sa sem totiž asi nemá význam a nevidím v tom žiadny potenciál.

Tell Me Why však nie je zlou hrou. To v žiadnom prípade. Možno sme však všetci očakávali trochu viac. A my dobre vieme, že toto francúzske štúdio je toho schopné. Či už silnejšieho príbehu, či väčšej voľnosti v hraní, alebo aj výraznejších postáv, či udalostí. No to, čo v hre nájdeme, funguje v skvelej synergii. Nič vyslovene neprekáža, neťahá ju dole, aj keď ani nevyčnieva. Celkovo však ide o výbornú jednohubku na upršaný deň, či jeden zimný víkend. Hracia doba je do 10 hodín a k tomuto číslu sa priblížite len veľkou snahou. Ak ste fanúšikmi produkcie Dontnodu či totálne fanatickým priaznivcom adventúr, kúpu Tell Me Why rozhodne neoľutujete. Avšak na trhu je mnoho iných titulov, ktoré za svoju cenu ponúknu ďaleko viac, i zaujímavejšieho obsahu.

Tell Me Why - Ďalší adventúrny skvost?
Tell Me Why je naozaj skvelou ukážkou toho, ako rozprávať príbeh na hernej obrazovke. Bohužiaľ, i napriek nesporným kvalitám však cítiť trochu premrhaný potenciál.
  • Kvalita rozprávania príbehu