Predvlaňajší Battlefield 1 sa dočkal už po svojom ohlásení mimoriadne priaznivého prijatia, ktoré bolo dané predovšetkým návratom k úplným koreňom. Situácia sa nezmenila ani po jeho vydaní a bojiská nie až tak často využívanej prvej svetovej vojny mnohým učarovali natoľko, že samotná hra bola označovaná za jednu z najlepších vojnových akcií posledných desiatich rokov. Dokázal na to nadviazať aj Battlefield V?

Pokiaľ sledujete situáciu okolo tejto značky, asi viete, že Battlefield V to nemal od začiatku práve najjednoduchšie. Autori si však za to môžu viac-menej sami, pretože po prvom a nie príliš kladne prijatom traileri, ktorý pripomínal skôr akúsi alternatívnu históriu, rozpútali vojnu proti vlastným fanúšikom. A tá sa im v konečnom dôsledku naozaj nevyplatila, pričom ani neskoršie ustúpenie a snaha o vypočutie názoru komunity už nemali až ten požadovaný efekt. Možno viete aj to, že hra mala vyjsť pôvodne ešte v októbri, no po nečakane slabých predobjednávkach radšej ustúpila svojej najväčšej konkurencii. Potenciálnu katastrofu naznačovali o informácie o nekompletnom obsahu bezprostredne po vydaní a preto je potešujúce, že finálny výsledok je omnoho lepší, ako niektorí očakávali. Poďme však pekne po poriadku.

Začnime singleplayerovou kampaňou, ktorá nechýba ani tentokrát. Po vzore Battlefield 1 pozostáva z takzvaných War Stories, pričom zásadnou zmenou je, že tentokrát ich nie je šesť, ale iba tri. Každý z nich však pozostáva z troch aktov, čiže v praxi to znamená, že s jednotlivými hrdinami strávite o niečo viac času ako minule. Je tu africká kampaň, v ktorej sa vžijete do roly britského zlodejíčka Billyho, kampaň zasadená do Nemcami okupovaného Norska hraná za mladú ženu Solveig, no a tretí príbeh sa zase venuje Senegalčanovi Dememu zúčastňujúceho sa tuhých bojov na francúzskom fronte. Ak by sa vám to zdalo byť predsa len málo, titul má už čoskoro oživiť aj prídavok, prostredníctvom ktorého si budú môcť hráči vôbec po prvýkrát vyskúšať nemeckú stranu. No to je z pohľadu singleplayerovej kampane skutočne všetko, teda pokiaľ nerátam krátky a povinný prológ.

Kampaň pre jedného hráča si každopádne užijete tým viac, čím menej podobne ladených hier ste hrali v minulosti. Pokiaľ ste pravidelne prichádzali do kontaktu nielen so sériou Battlefield, ale aj so značkami ako Call of Duty, či Medal of Honor, potom vás zrejme ničím neprekvapí. Áno, jednotlivé mapy sú nezriedka väčšie, ako je pri podobne ladených tituloch zvykom a často ani nie sú úplne lineárne. Do určitej miery vám dokonca umožňujú aj stealth postup, ktorý je relatívne zvládnutý. Poteší aj snaha o určitú autenticitu, takže kým pri hre za Brita znie z reproduktorov angličtina, ďalším príbehom naopak dominuje nórština a francúzština. Skutočne originálnych nápadov je tu však ako šafranu, ak nerátam možnosť používať lyže v nórskej kampani. Druhá svetová vojna je v tomto type hier natoľko nadužívaná, že už skrátka nemá čím vyložene nadchnúť. Korunu všetkému nasadzuje i fakt, že ak sa nebudete zdržovať, do úplného záveru dobehnete pokojne i za tri hodiny. To vôbec neznamená, že je zlá a som rád, že tu vôbec je, ale jej zďaleka najlepším aspektom je grafická stránka, ktorá je naozaj excelentná. Bez akéhokoľvek preháňania napíšem, že som tento rok nehral vizuálne krajší titul.

Singleplayer je však iba jedna zložka hry a všetci dobre vieme, že značky ako Battlefield na ňom rozhodne nestoja. V podstate sa dá považovať iba za akýsi prívesok k multiplayerovým zápoleniam, ktoré sú alfou a omegou celého hráčskeho zážitku. No a v tomto smere môžem s čistým svedomím prehlásiť, že multiplayer Battlefield V má svoje nespochybniteľné kvality. Keby som to chcel napísať vyložene jednoducho, tak by som si vystačil s tvrdením, že stojí na rovnakých základoch ako predošlý diel, no súčasne ich patrične vylepšuje. Rôzne detaily má skrátka ošetrené zase o niečo lepšie a to plne postačuje k tomu, aby dokázal baviť potenciálnych záujemcov dlhé a dlhé hodiny. V zásade ani nemá cenu dopodrobna rozpisovať čo všetko sa zmenilo, no poďme si to rozobrať aspoň v skratke.

Asi tá najväčšia zmena postihla systém samotných tried. Stále tu nájdete triedy assault, medic, support a recon, no každá z nich má tentoraz dve špecializácie, čo  umožňuje hráčom lepšie si prispôsobiť jednotlivé zručnosti pre špecifické situácie. Všetky majú spoločné jedine to, že každá disponuje kladivom, vďaka čomu je možné stavať na vybraných miestach opevnené body. Každá rola je však dostatočne unikátna a podľa toho čo si zvolíte, je vašou primárnou úlohou vždy niečo iné. Nielenže tým pádom nehrozí žiadny stereotyp, ale obecne to ešte viac podporuje tímovú spoluprácu. Medik lieči, support zásobuje, recon útočí z diaľky a assault zase zblízka. Ako individualista nemáte príliš veľkú šancu na prežitie. Munícia sa míňa sa pomerne rýchlo, po každom respawne jej máte o niečo menej a ani zdravie nie je regenerované na maximálnu hodnotu. V súvislosti s tým však rozhodne stojí za zmienku, že oživovať padlých vojakov tentoraz nemusí iba medik, ale po novom to dokáže prakticky každý. Akurát musíte počítať, že to trvá o niečo dlhšie, no jednoznačne ide o zmenu k lepšiemu. Obecne platí, že sa správanie jednotlivých tried sa v rámci svojich vlastných úloh  zrýchlilo, aby dianie pôsobilo ešte o niečo dynamickejšie a to je vzhľadom k dlhším zápoleniam viac než žiadúce.

Druhá strana mince

Autor: Martin Kubeš

Testovaná verzia: PC

Batllefield V to vôbec nemá u hráčov jednoduché. Už samotné predstavenie vyvolalo vlnu kontroverzie a nenávisti. Hráči sa sťažovali, že hra vôbec nie je historicky presná a že to vôbec nie je druhá svetová vojna akú čakali. Priznám sa, nerozumiem tomu, pretože Battlefield niekdy nebol historickou učebnicou. Na prvom mieste bola zábava, i keď trochu iná, než v prípade napríklad Call of Duty. To platí aj pre najnovší Battlefield V. Autori v prvom rade vsádzajú na multiplayer, i keď nechýba ani príbehová kampaň. Multiplayer je však v porovnaní s Call of Duty odlišný, najmä čo sa tempa týka. Ja som sa však ponoril do príbehovej kampane, ktorá vôbec nie je zlá. Samozrejme, nemožno od nej čakať zázraky, predsa len, sila tohto titulu je niekde inde.

Napriek tomu je príbehová kampaň slušná. Pozrieme sa na odlišné bojiská, zahráme si za iné postavy a ani tá atmosféra vôbec nie je zlá. Je škoda, že v DICE nestihli dodať aj príbeh, ktorý dorazí začiatkom decembra, ale čo sa dá robiť. Ja vám nebudem presne opisovať, o čo v jednotlivých príbehoch ide, nakoľko to urobil Matty v hlavnom texte. Za mňa však môžem povedať, že som rád za prítomnosť príbehovej kampane. Tých niekoľko hodín som si skrátka celkom užil.

Multiplayer som vzhľadom k tomu, že hru primárne testoval Matty veľmi neskúšal, no pár bojov som predsa len absolvoval. Osobne som bol najviac zvedavý na režim Grand Operations, ktorý svojho predchodcu Operations z Battlefieldu 1 posúva o trochu inde. V aktuálnom prevedení sú boje o niečo rozvážnejšie a stratili časť svojej dynamiky, no je to na úkor toho, že autori jednoducho chceli lepšie simulovať vojnové ťaženie. Mne tento prístup vôbec neprekáža, skôr naopak, no ak tu budete hľadať rýchlosť ako v Call od Duty, odídete s pocitom sklamania. Klasické režimy odvádzajú svoju prácu tak, ako očakávate a verím tomu, že priaznivci Battlefieldu budú hlásiť spokojnosť.

Autorov však musím pochváliť za optimalizáciu, keďže som hru skúšal na notebooku ASUS TUF Gaming FX504GM, pričom hra bežala na vysokých detailoch vo FullHD rozlíšení bez výraznejšieho zaváhania. Notebook je síce dobre hardwarovo vybavený, no stále je to “iba” notebook a nie stolný počítač. Battlefield V inak vyzerá naozaj výborne a je jasným dôkazom toho, že engine Frostbite patrí k absolútnej špičke. K tomu si pridajte výbornú vojnovú atmosféru a skvelú zvukovú stránku. Občas sa síce objavia nejaké glitche, prípadne pomalšie načítavanie postáv v menu, no nejde o problémy, ktoré by výrazným spôsobom narúšali dobrý dojem z hry.

Battlefield V je kvalitným príspevkom do dlhoročnej série. Neprináša so sebou revolúciu, skôr sa iba posúva po menších krokoch vpred. To nevyhnutne neberte ako negatívum, keďže v štandardnej vojnovej first-person strieľačke ide už iba s naozaj veľkou obtiažou vymyslieť niečo revolučné. Z môjho pohľadu je najväčším nedostatkom tohto titulu jeho nedokončenosť. Vývojári sa síce schovávajú za postupné pridávanie obsahu, avšak všetci skrátka dobre vedia, že sa nestíhalo. Jadro hry je napriek tomu výborné a časom bude Battlefield V dozaista iba kvitnúť do krásy. Je však trochu škoda, že autori nezvážili ústup z bojiska a nenapochodovali doň v prvej polovici budúceho roku v plnej paráde. Hodnotiť hru teda nebudem, nakoľko som s ňou nestrávil toľko času, avšak kvality 80% hry tu jednoducho sú.

Aby som to zosumarizoval, Battlefield V je ďaleko menej tolerantnejší k chybám a prežijú v ňom iba tí, čo sa okamžite prispôsobia pravidlám. No tak je to úplne v poriadku. Osobne mi neprekážal ani fakt, že vozidlá a lietadlá hrajú predsa o niečo menšiu rolu, no sú i hráči, ktorým to úplne nevyhovuje. Uvidíme ako na to vývojári zareagujú do budúcna. Vydarený je každopádne aj systém zvyšovania si vlastného levelu pomocou denných či špeciálnych úloh, či odomykania si zbraní, ktoré prebieha výhradne na bojisku.  V tomto smere sa teda netreba obávať žiadnych mikrotransakcií, ktoré sa, našťastie, týkajú len a len kozmetických aspektov. A to je taktiež správny krok, obzvlášť po nedávnych kontroverziách, ktoré EA sprevádzali častejšie, akoby bolo vhodné.

Samotný multiplayer technicky pozostáva zo šiestich režimov. Konkrétne ide o Conquest, Grand Operations, Team Deatchmach, Breaktorough, Frontlines a Domination. V skutočnosti je to pritom o niečo komplikovanejšie.  Team Deathmatch, Domination a Frontlines totiž spadajú aj pod Infantry Focus, v rámci ktorého náhodne rotujú a Grand Operations môže pozostávať aj z doposiaľ nespomínaných módov ako Airborne, Conquest Assault a Final Stand. Viacero týchto režimov asi netreba zdĺhavejšie predstavovať, nakoľko budú fanúšikom série veľmi dobre známe. Čo si však jednoznačne zaslúži výraznejšiu pozornosť, je jediná skutočná novinka s názvom Grand Operations. Tá je totiž zďaleka tým najzaujímavejším, čo Battlefield V ponúka.

Grand Operations sa na prvý pohľad tvári ako vylepšenie Operations z predošlého titulu a v podstate ním aj je. Zásadný rozdiel však spočíva v tom, že samotné boje sú rozložené do viacerých úsekov s cieľom plnohodnotne simulovať vojnové ťaženie. A tento pocit sa darí navodiť vcelku bezproblémovo. V prípade že víťaz prvého kola, ktorým je zakaždým Airborne, splní všetky vopred určené podmienky, automaticky získava výhodu do toho druhého. V druhom a treťom kole sa následne prestriedajú ďalšie módy, vrátane Conquest Assault a v prípade ak táto veľká bitka dopadne remízou, na rad prichádza Final Stand. Ten pritom nie je ničím iným ako klasickou variáciou na Last Team Standing. Táto situácia však nenastáva veľmi často, respektíve prichádza na rad skôr sporadicky. Tak či tak, ide o mimoriadne zábavný režim, ktorého úspešné dokončenie vám zaberie určitý čas, ale radosť z výhry stojí za to.

Máp, na ktorých budete bojovať proti svojom oponentom, je každopádne osem. To nie je práve najvyššie číslo, no vývojári z EA DICE sa to snažili vykompenzovať aspoň ich celkovou prepracovanosťou a rôznorodosťou. A z tohto pohľadu v podstate uspeli, hoci nie všetky sú i tak, pochopiteľne, rovnako kvalitné. Toto tvrdenie je však do veľkej miery subjektívne a je pokojne možné, že vám dokonale sadne každá z nich. No tak či tak si myslím, že máp po štarte by mohlo byť aj niečo viac. To isté nakoniec platí aj o samotných módoch, ktoré sú síce v jadre funkčné, no nemám pocit, že by sa tvorcovia išli pri ich snahe o odlíšenie výraznejšie pretrhnúť. Pohľad do menu pritom veľmi rýchlo odhalí, že hra zjavne vyšla v nedokončenom stave a veľa zaujímavého obsahu nás ešte len čaká.

Vývojári sa síce snažia zo všetkých síl zakryť tento fakt a opodstatniť ho novým systémom obsahu nazvaným Tides of War, lenže je skrátka smutné vidieť, čo všetko tu chýba. Smutné preto, len ide o vcelku zásadne pôsobiaci obsah. Beztak krátku singleplayerovú kampaň, ktorá sa dočká svojho dovetku až v decembri, som už spomínal, no pri nej to rozhodne nekončí. Ďalej tu totiž absentuje aj kooperatívny režim, treningová strelnica, a dokonca aj Battle Royale mód s názvom Firestorm, na ktorom pritom pracuje úplne odlišné vývojárske štúdio. Podtrhnuté a podčiarknuté,  je skrátka cítiť, že vývoj asi nešiel úplne podľa plánu a občas sa ťažko nestíhalo. Je síce pravdou, že tohto všetkého sa hráči v budúcnosti dočkajú úplne bezplatne, no osobne odmietam uveriť tomu, že EA dobrovoľne stavilo na túto kartu. Z marketingového hľadiska to nedáva príliš veľký zmysel a tento fakt iba nahráva priamej konkurencii, ktorá sa s niečím podobným vôbec nepotýkala.

Obecne mám menší problém aj s technickým stavom. Samotný titul je pritom veľmi dobre optimalizovaný a nemusíte ani nijak zvlášť znižovať detaily na to, aby ste si ho mohli plnohodnotne vychutnávať v online konfliktoch. Lenže sú tu aj iné problémy. Párkrát mi hra zamrzla na načítavacej obrazovke, stretol som sa dokonca i tým, že server nevedel správne vypočítať, ktorá strana ma aktuálne výhodu a všetci účastníci uviazli v zdanlivo nekončiacom cykle. Takisto je na bežnom poriadku prepadávanie do okolitých textúr pri uzdravovacej animácii a nechýbajú ani viaceré ďalšie, nielen grafické, glitche. Závažnejšie nedostatky sa týkajú podľa niektorých hlásení aj singleplayeru a ja som iba rád, že mne osobne sa vyhli. Lenže asi nemá cenu sa tváriť, že sa nový Battlefield je po technickej stránke bezproblémový, keď ním skrátka nie je. Časom sa však situácia nepochybne zlepší.

Battlefield V je každopádne vydareným prírastkom do série a hoci neprináša žiadnu revolúciu a momentálne, bohužiaľ, ani dostatok obsahu, jeho jadro je ako také nesporne kvalitné. Prípadné historické nepresnosti nemá cenu rozoberať, ani zapracovanie žien do vojenskej hierarchie, keďže nič z toho nie je skutočne dôležité pri pobehovaní po rozsiahlych mapách a snahe udržať sa za každú cenu nažive. Battlefield skrátka nie je, nikdy nebola a ani nikdy nebude historická simulácia a preto sa odmietam z princípu zaoberať akýmikoľvek kontroverziami podobného typu. Plne si vystačím s tým, že je to dobrá hra, ktorá ma v budúcnosti potenciál byť ešte o niečo lepšou. A pokiaľ EA DICE vyložene nezaspia na vavrínoch, tak ňou zrejme aj bude.

abcdata_logo_1

Battlefield V - Návrat na známe bojiská
Battlefield V prináša presne to, čo by ste čakali od podobného typu hry a to kvalitné multiplayerové zápolenia, ktoré sú zase o niečo prepracovanejšie ako v minulosti. Pre fanúšikov série ide o jasnú voľbu.
  • Prepracovaný multiplayer a množstvo menších zmien k lepšiemu
  • Fantastická audiovizuálna stránka
  • Nový obsah bude sprístupňovaný zdarma