Kite Games sa rozhodli oprášiť značku Sudden Strike. S poradovým číslom 4 sa tak “náhly útok” vracia do dôb najväčšieho svetového konfliktu, aby vám dal lekciu z histórie. Ako to dopadlo?

V dobách minulých, kedy bol strategický žáner o niečo populárnejší ako v súčasnosti, priniesli Fireglow Games Sudden Strike. Keďže druhá svetová vojna je jedna z mojich obľúbených tém, CD tejto hry z roku 2001 nechýba v mojej kolekcii. Na prvý a pohľad by ste mohli Sudden Strike ľahko zameniť za klasiky žánru ako Command & Conquer alebo Dune. Avšak táto séria kladie omnoho väčší dôraz na taktiku, pomalší postup a mikromanažment, než na výstavbu a produkciu jednotiek. Dôraz sa, samozrejme, kladie aj na historickú presnosť lokality bojov, výbavy a výzbroje vašich jednotiek.

Po úvodných logách a intrách ma privítalo príjemne herné menu, ktoré pôsobí uhladene a jednoducho. Nastavenie grafiky a zvukov ponúka klasický štandard, žiadne veľké špeciality. Po úvodnom nastavení som sa vrhol na samotné hranie. Zvolil som si nemeckú kampaň, pretože som fanúšik nemeckej vojnovej techniky. Kampane ponúkajú aj hru za Rusov či Spojencov. Vybral som si misiu, generála ktorý definuje doktrínu – pechotnú, tankovú alebo podpornú, vypočul si brífing, zhliadol priehľadnú mapku bojiska, vyznačené ciele a šípky odkiaľ a kam budem postupovať a konečne sa dostal do hry.

Privítala ma príjemná grafika, zopár tankov, opravárenské vozy a približne dva tucty vojakov. Ak ste práve nevyliezli z jaskyne po 20tich rokoch tak vás ovládanie v ničom neprekvapí a vystačíte si s myškou v kombinácií s klávesovými skratkami. Niektoré jednotky majú špeciálne schopnosti, ktoré sú ovplyvnené výberom generála (doktríny). Každá z troch strán konfliktu má svojich  generálov, jedného pre každý typ doktríny. Zameranie jednotlivých doktrín vyplýva z ich názvov. Pri pechotnej doktríne vojaci dostanú lekárničky, alebo dymové či trieštivé granáty. Tanková doktrína zase dovolí tankom zakopať sa, alebo veliteľovi vyliezť z poklopu, čo zvýši dohľad. Podporná zrýchli nabíjanie diel, alebo zlepší penetráciu munície a je zameraná skôr všeobecnejšie. Niektoré vlastnosti sa vyskytujú v každej doktríne pri každom národe, niektoré sú naopak špecifické. Postupom kampaňou získavate body, v závislosti od toho ako sa vám darí v hre. Tie investujete do vybranej doktríny, čím odomykáte strom schopností. Určite ide o plus, ktoré podporí váš štýl hry, no nenúti vás uberať sa jedným smerom.

Mapy sú príjemne veľké. Detailná krajina dotvára atmosféru a pôsobí prirodzene. Tu farmy, tam lesy, riečka, jazero, alebo malé mestečko s námestím a domami. Každá časť mapy je logický usporiadaná – za farmou je pole, za poľom les. Cesta vedie do mesta cez most a podobne. Samozrejme, tieto krajinné prvky definujú váš postup. Vojaci sa môžu ukryť v domoch, alebo v lesoch, čím sa stratia z dohľadu nerpiateľa. Domy majú hitpointy a dosiahnutím nuly sa zboria. Samozrejmosťou sú zákopy a bunkre. Rieku nemožno prekročiť ak je hlboká. Zamrzí plytvanie priestorom mapy. Ciele vás občas tlačia do jednej časti mapy a tak nemá zmysel navštíviť to zabudnuté mestečko na kraji oblasti. Plusom je dynamické počasie, ktoré mierne ovplyvňuje dianie na bojisku.

Náplň misií je rôznorodá. Niekedy dostanete tanky s poloprázdnymi nádržami a musíte obsadiť benzínové pumpy, inokedy ide o klasický strmhlavý útok proti obranným postaveniam. Deň D je o vylodení na plážach Normandie, kde začína spojenecká kampaň. Za nepriateľskou líniou pomocou výsadkárov vpadnete nepriateľovi do chrbta a ničíte mosty. Nemecká kampaň vás vráti na začiatok vojny a začnete dobývaním Francúzka, kde zničíte slabý odpor obrany aby ste sa vrhli do operácie Barbarossa. Rusi naopak v úvode ťaženia začnú obranou vlasti v podobe konvojov, ktoré treba dostať do bezpečia. Následne spustia útočnú lavínu na Berlín. Jednotky sú historicky presné. Pod velenie dostanete revízie ausf. E, či H tanku Panzer IV, ktoré disponujú rôznou výzbrojou. Ľahké prieskumné vozidlá Kubelwagen, rôzne modely T-34, Tigre, Matildy, Shermany, mínometčíkov, medikov, ostreľovačov, Flaky, Paky, Stugy, SUčky, ILká a Štuky a mnoho mnoho iného. Vojakom pri smrti po výbuchu odlietavajú kúsky výzbroje, čo pridáva na pestrosti obrazu.

Boje sa odohrávajú v rôznych prostrediach. Rusko je na počiatku zmrznuté a zasnežené. Francúzke polia pôsobia malebne, až romanticky – aspoň kým ich nezbombardujete. Graficky je krajina veľmi príjemná. Možno povedať, že s remeselnou zručnosťou vypiplaná a vidno, že nad tým niekto strávil veľa času. Rovnako sú na tom aj jednotky. V oblasti grafiky si Kite Games dali pozor aj na také detaily ako prispôsobovanie pásov tanku nerovnostiam. Niektoré tanky majú nacistické vlajky a kamufláže na veži, iné nápisy. Pekný je aj dym, alebo prach pod tankom po výstrele. Zamrzí nemožnosť väčšieho priblíženia aby sa dalo pozrieť na jednotky detailnejšie. Zvuky sú na štandardnej úrovni, vojaci a tanky odpovedajú v rodnom jazyku. Streľba a výbuchy sú bezproblémové.

Dosiaľ je všetko dobre ba priam bezchybné. Hra pôsobí dobrým dojmom, väčšina vecí funguje ako má. Dokonca som nezaznamenal ani žiadny výrazný technický problém ako lagy, či sluttering. Lenže!

Sme v roku 2017. Mali sme možnosť vidieť skvelé hry ako Company of Heroes a to už v roku 2006, ktorej grafická a zvuková stránka stále pôsobia úžasne. Men of War z roku 2009 zase ponúkol po stránke herných mechaník až úplné šialenosti ako inventár a konkrétny typ munície pre konkrétny typ vozidiel. Codename: Panzers či Desert Rats vs. Afrika Korps, zhodou okolnosti rovnako od maďarských tvorcov, ktorý nastavil latku veľmi vysoko. Sudden Strike 4 rozhodne nepôsobí ako zlá hra a možno to je aj o osobnej preferencii. Hernou hĺbkou sa však hra zasekla na úrovni roku 2001. Možno to aj bolo zámerom tvorcov, no nechápem prečo autori niektorým detailom venovali veľa pozornosti a vyhrali sa s nimi, zatiaľ čo iné časti pôsobia skôr plytkým dojmom.

Hra v priebehu bojov dynamicky nereaguje na samotné dianie. Vadí mi napríklad, že vojaci sa nekryjú za prekážkami, aspoň v nejakej jednoduchšej forme. Pechota je z pohľadu taktiky nepoužiteľná a je jedno aké vylepšenia naklikáte do pechotnej doktríny. Vojaci nedokážu strieľať počas behu, takže kým dobehnú na miesto určenia väčšina zomrie. To ich predurčuje akurát na obsadzovanie diel, opustených vozidiel, zákopov a domov. Proti tankom neobstoja už vôbec. Celá stratégia je vlastne postavená na tankoch, lietadlách a ako tak delách, kým pechota sa akurát motá popod nohy a v konečnom dôsledku nemá veľký vplyv na vývoj.

Rovnakým neduhom trpel napríklad aj Blitzkrieg, no aj staršie diely série Sudden Strike. Vraky tankov sú len dekoratívne a bez efektu a ešte k tomu miznú len tak. Domy nemajú diery po ranách od tankových granátov. Áno, posádku vozidiel možno zraniť, môže vám dôjsť munícia v tanku, alebo palivo. Toto sú však mechaniky definujúce hru 15 rokov dozadu. Napríklad nutnosť dotankovať či doplniť muníciu v tanku, čo vlastne stopne váš útok. Hľadáte po mape zásobovacie vozy. Tie sa začnú pomaly kodrcať ťažkým terénom k svojmu cieľu, a zabudnutá nepriateľska jednotka ich cestou rozstrieľa. V takom prípade vám neostane nič iné len naloadovať hru od uloženého body, ktorý je často krát aj 15 minút vzad. Kite Games akoby sa báli prekročiť tieň pôvodnej hry a využívajú už historické prvky, ktoré často pôsobili skôr otravne. Osobne by som uvítal buď naozaj prepracovanú hru, ktorá by inklinovala viac k hardcore ako Men of War, alebo sa skôr priklonil k dynamickejšej a rýchlejšej akcii ako v Company of Heroes. Sudden Strike ostal niekde na polceste k úspechu a spomenutými hrami.

Všetko skrátka pôsobí dobre prvé dve hodiny. Potom však začnete vidieť tú strategickú plytkosť a nedostatok taktických možností a to aj vďaka nevyužiteľnej pechote. Nehovoriac o bojoch, ktoré sa po začatí prestrelky viacerých jednotiek zmenia na totálnu melu, kde každý strieľa všade, všetko vybuchuje a vy nemáte šancu niečomu veliť. Strácate absolútny prehľad o tom čo urobiť. K tomu na vás nepriateľ neustále vrhá vlny a vlny tankov a vojakov bez rozmyslu a vôle vás nejako obísť, vniknúť za líniu alebo inak takticky znevýhodniť.

Ťažko sa v hre po pár bojoch aj orientuje. Trúsite vojakov a tanky po mape a neskôr ich pracne musíte po jednom zbierať. Ničomu nepomáha ani umelá inteligencia na vašej strane. Jednotky kašlú na okolité dianie a len slepo pália vôkol. Tanky točia vežami, vojaci bežia popri nepriateľoch a umierajú. Zasekávajú sa o seba, nedokážu sa obísť. Jednotky vás ani neinformujú o nemožnosti vykonať príkaz a tak len zostanú stáť. Chýba tomu trochu väčšia uhladenosť a taktická hĺbka na vašej strane aj strane AI.

Sudden Strike obsahuje aj multiplayer, kde môžete v co-op režime skúsiť bojovať proti AI, alebo si v skirmishi zmerať sily so živými protivníkmi. Avšak v ponuke neboli takmer žiadne užívateľmi vytvorené hry. Ak by som si mal vybrať, osobne by som siahol po Company of Heroes ak by som chcel hrať proti živým hráčom. Ten tomto ohľade nemá konkurenciu. A ak sa nemáte radi, tak potom pokojne aj Men of War, no ten naviac exceluje prevažne v hre pre jedného hráča.

Čo dodať na záver? Sudden Strike 4 trochu uviazol v čase, respektíve niekde na polceste k úspechu. Ťažko povedať či to bol zámer Kite Games alebo jednoducho nestačili zdroje a schopnosti. Osobne však nevidím zmysel kupovať si dnes túto hru za plnú (a vysokú) cenu, ktorá neprináša až na lepšiu grafiku takmer nič nové ako staršie diely tejto značky. Konkurencia, ktorá vyšla v priebehu rokov, ponúka v grafickom, či hernom ohľade viac a dnes si niektoré z týchto hier kúpite prakticky zadarmo a k tomu dostanete výdatnú dávku zábavy. Na druhej strane, maďarskému štúdiu nemožno uprieť snahu a to, čo vyprodukovali, im určite nerobí totálnu hanbu. Chcelo to len trocha viac zapracovať na hĺbke. Možno si len na svoje plecia naložili trochu priveľa. Hra je inak stabilná, plynulá a dobre optimalizovaná. Škoda len tej obavy z inovácie.

Sudden Strike 4 - Návrat na bojiská druhej svetovej vojny
Sudden Strike 4 sa v zásade nedá považovať za nevydarený titul, no existujú aj lepšie alternatívy v podobe stratégi z druhej svetovej vojny. Ak však patríte k fanúšikom starých RTT klasík ako Blitzkrieg alebo predchádzajúcich dielov série Sudden Strike, štvrtý diel by vás mohol potešiť.
Plusy
  • Grafika
  • Historická presnosť