O tom že Resident Evil 4 dopadol na jednotku, sa asi nemusíme baviť. Remaku ikonického titulu z roku z roku 2005 bola pritom spočiatku vyčítaná zbytočnosť a nejeden fanúšik sa nechal počuť, že na novú verziu je skrátka priskoro. Capcom to však znovu dokázal a patrične zmodernizoval jeden z najslávnejších prírastkov do tejto ságy takým spôsobom, že nielenže obstál voči originálu, no v niektorých aspektoch ho i prekonal. Ako je však na tom z tohto pohľadu DLC Separate Ways, ktoré prináša trochu iný pohľad na základnú hru a príbehovo obohacuje jej udalosti?

Separate Ways je inak prírastok dobre známy aj fanúšikom originálu. Capcom ho síce pôvodne zakomponoval do PlayStation 2 verzie, neskôr sa ho však dočkali i majitelia PC či Nintenda Wii, kde hra taktiež vyšla. Dnes si ho už bez pôvodnej hry ani nevieme predstaviť, nakoľko ide o relatívne zásadný doplnok pôvodného príbehu z pohľadu ďalšej postavy. Hovoríme, samozrejme, o Ade Wong, ktorá sa prvýkrát mihla v druhej časti a vo štvorke sa vrátila na scénu, aby viackrát pomohla Leonovi pri jeho snahe zachrániť prezidentovu dcéru. Prvoradá však bola jej vlastná misia a práve tej sa venuje spomínané rozšírenie.

Pokiaľ ste ho teda v minulosti hrali, budete mať približne jasno, čo asi môžete očakávať. I ja ho mám osobne najradšej zo všetkých prídavkov (Mercenaries ma subjektívne až tak nezaujalo, Assignment: Ada je príliš krátke a navyše nekanonické), no hoci si ho nepamätám do najmenšieho detailu, viac ako komplexne pôsobiacou kampaňou bolo z môjho pohľadu sledom pozliepaných misií ukazujúcich vybrané udalosti z trochu iného uhla. Nemyslím to nijak kriticky a moje slová majú iba dokumentovať, že od dokonalosti mal stále ďaleko. Práve tento aspekt však novinka neprekvapivo vylepšuje a to vcelku razantným spôsobom.

Odlišný je už úplný úvod, ktorý je situovaný do Salazarovho hradu. S Adou Wong sa stretávame vo chvíli nadviazania kontaktu s dobre známym Luisom Serrom, ktorého ako inak zachráni od neveľmi šťastného osudu. Len o niekoľko minút na to vás hra hodí do súboja s akýmsi novým hrozivo pôsobiacim protivníkom a tým dá jasne najavo, že celé rozšírenie sa ponesie v akčnejšom duchu. Toto však platilo už v prípade pôvodnej hry či pôvodného Separate Ways a málokoho tak reálne prekvapí. Podstatné je tak výhradne to, že vydarený je už rozjazd a to si v ňom pritom tvorcovia ani zďaleka nevystrieľali všetky tromfy. Naopak, tendencia je v tomto prípade vzostupná a tempo veľmi vyrovnané, čo je výborná správa pre všetkých záujemcov.

Spočiatku sa tak síce budete pohybovať v tradičných lokalitách, kde ste spočiatku pobehovali i s Leonom, toto však určite neplatí pre celé DLC. Aby som každopádne bol fér, vo väčšine prípadov síce áno, no buď ich budete prechádzať z opačnej strany či v odlišnom poradí, no popritom si stihnete užiť aj niekoľko nových prostredí. Zmien je inak celkovo dosť, a to nielen v rámci hernej náplne (nechýbajú ani občasné logické hádanky), no i samotných bossfightov. Najväčšieho vylepšenia sa však dočkal príbeh, ktorý sa síce znova nesie v béčkovom duchu, no tentokrát už aspoň skutočne pôsobí ako jednoliaty funkčný celok. Hlavná hrdinka je navyše kvalitnejšie prekreslená a a tým pádom si k nej ľahšie vytvoríte nejaký vzťah a nebude vám úplne ľahostajná. Pokiaľ teda náhodou nenaskočíte na nezmyselnú kritiku jej dabingu – na tomto miesto rovno dodávam, že s výkonom Lily Gao nemám absolútne žiadny problém ak by to časť internetu nezačala riešiť, drvivá väčšina by snáď zmenu dabérky ani nepostrehla.

Ak vás teda bavila pôvodná hra – rozumej remake – do DLC dokážte naskočiť bez najmenších problémov. Všetky ingrediencie originálu sú skrátka na svojom mieste, hrateľnosť dostatočne chytľavá a prítomných je aj niekoľko noviniek. Nie je ich síce veľa, no ako možnosť presunu pomocou háku, či priťahovanie sa pomocou neho k dočasne omráčeným nepriateľom určite potešia a prispievajú plynulejšiemu a dynamického zážitku. Treťou novinkou je takzvaný I.R.I.S. systém umožňujúci ako analyzovať stopy či pomôcť so zisťovaním kódov. Ide o príjemné spestrenie, ku ktorému mám len jedinú výhradu. Jeho použitie je totiž prísne podmienené konkrétnymi momentami a nie je možné si ho vyvolať kedykoľvek. Hra to za vás skrátka urobí sama a to ma predsa len trochu zamrzelo. Väčšia voľnosť by určite nezaškodila.

Osobne ma síce bavilo i Shadows of Rose z DLC predchádzajúceho titulu Village, Separate Ways je však objektívne na podstatne vyššej úrovni. Grafická či zvuková stránka je znova vydarená, technické spracovanie či optimalizácia taktiež a príjemná je aj dĺžka, kde vám dokončenie so všetkými vedľajšími aktivitami (znovu sa vracajú úlohy od obchodníka) zaberie približne 5 hodín vášho čau. A to nie je vonkoncom málo, o to viac ak zoberieme do úvahy ako dĺžku remaku Resident Evil, tak pôvodné Separate Ways (orientačne vám zabralo maximálne tri hodiny). A to všetko iba za 10 eur, čo v praxi znamená, že za málo peňazí dostanete až nezvykle veľa muziky. Dalo by sa síce argumentovať, že v minulosti sme tento prídavok dostali zdarma a proti tomu sa asi nedá veľa namietať. Tentokrát je však podstatne prepracovanejší a ponúka ďaleko plnohodnotnejší zážitok, čím sa to dá celé predsa len obhájiť. Aspoň čiastočne.

To je pritom jedna z mála vecí, ktoré by som mohol reálne vyčítať. Niekomu môže prekážať aj recyklácia známych kulís, čo je však dané konceptom a nemá zmysel to príliš kritizovať. Mimo toho by už vytkol iba maličkosti ako občasná tmavosť niektorých priestorov a to aj za využitia baterky, nič z toho však nie je príliš zásadné. Separate Ways je skrátka mimoriadne dôstojným, až nečakane silným DLC, ktoré sa nesnaží iba lacno parazitovať na platiacich zákazníkoch a nie je v posledných rokoch vôbec samozrejmosťou. Dočkali sme sa teda najlepšieho DLC roku, ktoré sa svojou úrovňou takmer dotiahlo na úroveň originálu? Na podobné konštatovanie je stále skoro, Capcom však dokázal ponúknuť mimoriadne pôsobivý a dostatočne intenzívny zážitok, od ktorého sa budete mať problém odtrhnúť. A tak by to aj malo byť.

Rozšírenie na recenziu poskytla spoločnosť

Resident Evil 4: Separate Ways – DLC roku?
Capcom dokázal ponúknuť mimoriadne pôsobivý a dostatočne intenzívny zážitok, od ktorého sa budete mať problém odtrhnúť. Separate Ways je skrátka výborným DLC, ktoré by nemal vynechať žiadny priaznivec pôvodnej hry.
  • Chytľavá hrateľnosť vrátane niekoľkých sympatických inovácií
  • Prepracovanejšie a kvalitnejšie než pôvodné Separate Ways
  • Mimoriadne príjemná cenovka