Loňský hororový hit Resident Evil Village ještě neřekl poslední slovo. Jak se rozšíření Winters’ Expansion vypořádalo s úkolem udělat tečku za ságou Ethana Winterse a jeho rodiny?

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Za názvem rozšíření Winters‘ Expansion se schovává celkem trojice novinek. Hlavním tahákem je bezpochyby nová příběhová kampaň Shadows of Rose, v níž se ujmete role Ethanovy dcery Rose a slouží jako finále příběhového oblouku sedmého a osmého dílu série. Jako bonus si však Capcom připravil i takzvané The Mercenaries Additional Orders, nové postavy a mapy do arkádového režimu Mercenaries a dokonce i volitelný third-person režim, v němž si můžete zahrát nejen nové rozšíření, ale i původní hru. Pojďme se tak společně podívat na jednotlivé části Winters‘ Expansion a zhodnotit, jak se Capcom rozloučil s dvojicí her, která pomohla dostat sérii Resident Evil znovu na vrchol pozornosti herního světa.

Shadows of Rose

Rosemary Winters to v životě prozatím neměla jednoduché. Nejen, že nikdy nepoznala svého tragicky zesnulého otce, ale jelikož u obou jejích rodičů došlo ke značnému vystavení Mold, Rose se narodila jako mutantka s podivnými schopnostmi. Díky nim se pak stala v dětském kolektivu vyvrhelem, což jí vydrželo až do jejích teenagerských let. Není však všem dnům konec. Agentura BSAA i nadále pokračuje ve výzkumu Mold, čímž Rose svítá naděje na to, že se Mold povede z jejího těla vyhnat a mohla by dál žít normálním životem.

Rose se tak pokusí navázat psychické spojení s vzorkem Black God. Po probuzení se však ocitá v prostředí jako vystřiženém z jejích nočních můr. Zázračná plíseň má totiž schopnost pohlcovat vzpomínky svých zesnulých nositelů a na Rose tak čeká těžká pouť stejnou vesnicí, kterou podstoupil i její otec. Odměnou by však měl být magický krystal, který by Rose mohl dokázat vyléčit. Nejdříve však na Rose číhají jak nové výzvy, tak i nečekaní duchové minulosti…

Jak již předchozí odstavec napovídá, rozšíření se odehrává na vybraných starých známých lokacích z Resident Evil Village, ačkoliv s mírnými úpravami. Jedná se tak v podstatě o remix album největších hitů Village a příjemnou příležitost se znovu vrátit do lokací jako zámek Dimitrescu či strašidelného domu Beneviento a opět být aspoň mírně překvapený tím, co si pro vás hra přichystá. Na druhou stranu, přece jen se nemůžu ubránit mírnému zklamání, že jsme se po takové době opravdu dočkali jen nové porce starého obsahu.

A bohužel, ačkoliv nemůžu říct, že bych se u necelých tří hodin strávených s Shadows of Rose nebavil, celkově rozšíření působí jako Resident Evil na autopilotu. Průchod hrou je v podstatě stoprocentně lineární a nepřichází s ničím zvlášť objevným, ať už co se týče příběhu, hororu či hratelnosti.

Například souboje bohužel značně zaostávají za původní hrou – netrénovaná Rose je samozřejmě výrazně méně obratnějším bojovníkem než její otec a zbraňový arzenál se omezuje pouze na pistoli a brokovnici. Nepotěší ani neexistující variabilita nepřátel, které mimo bossfighty čítají pouhé dva kusy, přičemž místní Face Eaters nejsou zdaleka tak zajímavým sokem jako Lycani z původní hry. Rose sice disponuje magickými Mold schopnostmi, jejichž použití však stojí energii, kterou lze nabít pouze použitím relativně vzácných předmětů. Pokud si tedy chcete ulehčit život, necháte si je až do bossfightů a mimo ně je radši budete šetřit.

Ze hry se také téměř vytrácí explorace a hádanky. Rozšíření vás neustále tlačí kupředu a ztratit se v něm je téměř nemožné, přičemž jste neustále zásobováni náboji a lékarničkami. Jistým oživením gameplaye jsou alespoň stealth pasáže, avšak původní hra na propracovaný stealth zjevně nebyla vůbec stavěná a jedná se tak spíš o jednoduchý gimmick.

Avšak i když gameplay sice asi nikoho zvlášť nenadchne a nepřekvapí, rozhodně se nejedná o provar – spíše o ukázku nevyužitého potenciálu. Což koneckonců platí i pro příběh samotný. Ačkoliv se v podstatě celý příběh odehrává ve snovém světě halucinací a točí se tak okolo postavy Rose, Rose paradoxně působí jako ještě plošší charakter než Ethan a kromě jejího nepříjemného dětství se o ní nedozvíte v podstatě nic. Jako zakončení ságy rodu Wintersových je Shadows of Rose také značně rozpačité. Potěší hlavně návrat jistých postav ze sedmého i osmého dílu a některé scény dokáží docela slušně fungovat co do emocionální stránky, avšak pokud jste se těšili na to, že se konečně dočkáte pořádného vysvětlení epilogové scény původní hry, tak, bez toho, abych prozradil více detailů, budete nejspíše zklamáni a rozšíření můžete s klidem vynechat.

The Mercenaries Additional Orders

Zcela na rovinu, v žádném díle Resident Evil jsem nebyl velkým příznivcem různých bonusových arkádových režimů a jádro zábavy série vnímám zcela jinde. Stejně tak tomu bylo i u Village, kde režim Mercenaries navíc působil značně primitivním dojmem a nenabízel mnoho obsahu. To však docela slušně zachraňuje právě Winters‘ Expansion.

Součástí The Mercenaries Additional Orders jsou jak dvě nové mapy Bloody Village a Bloody River, obě převzaté z kampaně původní hry, ale hlavně trojice nových postav. K Ethanovi Wintersovi se tak přidávají sám nechvalně proslulý likvidátor balvanů Chris Redfield, charismatický pán magnetismu Heisenberg a královna internetu, dvoumetrová upírka Lady Dimitrescu. Každá z nových postav samozřejmě nabízí zcela nový styl hraní.

Chris má jak svou Hound Wolf výbavu, tak především svou obrněnou pěst, se kterou likviduje Lycany jedna báseň. Heisenberg vládne svým pomalým, ale obřím kladivem, které dále doplňuje vrhačem pil ve stylu Gravity Gun z Half-Life a elektromagnetickými výboji, s nimiž může posbírat sutiny a vrhat je po nepřátelích, nebo si na pomoc zavolat jednoho ze svých robotů. Lady Dimitrescu pak nepřátele doslova krájí svými pařáty, přivolává roje masožravých kobylek a dokonce je schopná z ničeho vykouzlit kusy nábytku, které hází po nepřátelích. Za sebe musím říct, že všechny postavy jsou o poznání zábavnější než Ethan z původní hry a k arkádovému stylu Mercenaries skvěle padnou.

Ať už si tak o Mercenaries myslíte cokoliv, nedá se upřít, že nová porce obsahu tomuto režimu dokáže jen prospět a pokud jste příznivci arkádového Resident Evilu, možná pro vás bude koupě Winters‘ Expansion stát za to jen díky samotnému The Mercenaries Additional Orders.

Third Person Mode

Capcom se nakonec rozhodl ustoupit části fanouškovské základny, která se nedokázala smířit s přechodem hlavní série do first-person, a Winters‘ Expansions nabízí novinku v podobě nové third-person kamery. Tu můžete využít jak v původní hře, tak v Shadows of Rose, kde je dokonce povinná. Režim Mercenaries však zůstává exkluzivně ve first-person, což bude pro část hráčů dozajista zklamání.

Za sebe jsem však z nového third-person pohledu značně rozpačitý. Zatímco v Shadows of Rose s ním autoři počítali dopředu a mohli mu přizpůsobit jak hratelnost, tak animace hlavní postavy a tedy při hraní působí relativně dobře, v původní hře je občas až bolestně patrné, že její design nikdy nepočítal s jiným pohledem než first-person. Cutscény se přepínají zpět do first-person, Ethanovy animace často působí poněkud nemotorně a snaha kamery zabránit vám v tom, abyste viděli jeho celý obličej, je až vtipná, a herní lokace často v third-person působí podivně klaustrofobicky. Third-person režim je tak sice použitelný, ale berte ho spíše jako ne úplně vyladěný bonus.

Jak si tedy vedla Winters‘ Expansion? Na pár hodin sice zabaví slušně, ale za plnou cenu se dá doporučit pouze skalním fanouškům Resident Evil Village. Pro všechny ostatní nenabízí nic moc objevného, ať už co se týče hlavního taháku v podobě Shadows of Rose či third-person kamery, ačkoliv nikdy neurazí. Nejlépe si možná trochu překvapivě vede přídavek pro režim Mercenaries, avšak ani ten rozhodně není výhrou pro každého.

Resident Evil Village - Winters' Expansion – Trnitá růže
Winters‘ Expansion na pár hodin sice slušně zabaví, ale za plnou cenu se dá doporučit pouze skalním fanouškům Resident Evil Village.
  • Další porce Resident Evil Village