Resident Evil 4 pôvodne vyšiel pred jedenástimi rokmi pre konzolu Nintendo GameCube. Po predošlých častiach, ktoré boli robené viac – menej podľa rovnakého “receptu” priniesol štvrtý diel zmenu celého konceptu. Fanúšikovia boli v siedmom nebi, recenzenti taktiež a v Capcome si mohli vydýchnuť, nakoľko sa pomerne veľký risk premenil na zisk. Pred vydaním plnohodnotnému siedmeho dielu sa Capcom rozhodol priniesť na aktuálnu konzolovú generáciu remastre starších dielov, no a štvrtá časť medzi nimi určite chýbať nemohla. Odolal však tento titul zubu času?

Recenzovaná verzia: Xbox One

Rok 2005 bol pre sériu Resident Evil prelomový. Štvrtý diel zmenil pôvodný koncept, odstránil statické kamery a začal sa viac prikláňať k akcii, čo neskoršie pokračovania ešte viac umocnili. V prípade Resident Evil 4 však tím autorov na čele so Shinji Mikamim dokázali pomer akcie a hororu vyvážiť ukážkovo, vďaka čomu bola hra zaradená medzi najlepšie videohry všetkých čias. Dnes by bolo zbytočné hodnotiť hru klasickým spôsobom, skôr sa pozrieme na to, či má RE4 niečo ponúknuť hráčom aj dnes.

resident-evil-4-01

Na úvod zopár slov k príbehu. V hre sa zhostíme úlohy Leona S. Kennedyho, ktorý sa objavil už v Resident Evil 2. Ten prežil deštrukciu mesta Racoon City a za šesť rokov od tejto udalosti sa z neskúseného nováčika stal špeciálny agent. Jeho misiou je zachrániť Ashley Graham, dcéru prezidenta Spojených štátov amerických, ktorú uniesol zlovestný kult Los Iluminados. Vydáva sa preto do Španielska, aby prezidentovu dcéru zachránil a priniesol späť domov. Na tejto misii bude bojovať predovšetkým proti miestnemu obyvateľstvu – Los Ganados, ktoré neoplýva zrovna priateľskou pohostinnosťou. A keď k tomu prirátame parazita Las Plagas a rôznych mutantov, o “zábavu” je postarané. K tomu všetkému nechýbajú postavy ako Ada Wong či Albert Wesker, ktoré fanúšikom budú / sú určite dobre známe.

Leon sa počas svojej misie pozrie do miestnej dediny, okolia jazera, jaskyne či na hrad, pričom mu celé dobrodružstvo zaberie okolo pätnásť – šestnásť hodín, čo je na dnešnú dobu v tomto žánri nadštandard. Navyše si po prejdení hry odomknete nové režimy ako Separate Ways, Assignment Ada (z príbehového hľadiska je tento režim najzaujímavejší, nakoľko odhaľuje viac o Ade Wong) či Merecenaries. Nehovorím ani o rôznych špeciálnych kostýmoch, ktoré vám môžu postup hrou pri opätovnom hraní značne uľahčiť (napríklad brnenie pre Ashley, vďaka ktorému sa stane nezraniteľnou). Kto už Resident Evil 4 hral v minulosti, nečaká ho žiadne prekvapenie či novinka, no keďže ide o remaster, nemožno sa tomu čudovať.

resident-evil-4-02

Po stránke príbehu je na tom hra dobre aj dnes. Nie je to žiadne zázrak, no to nebol Resident Evil nikdy. Béčkovosť z každého dielu doslova sálala a nie je tomu inak ani v prípade štvrtého dielu. Horšie je to však s ovládaním, na ktorom je zub času poznať najviac. Kto sa s hrou doposiaľ nestretol, toho môže po spustení čakať celkom veľký šok. QTE sekvencie nie sú ničím výnimočné (teda aspoň dnes, v roku 2005 boli), no Leon sa hýbe pomerne neobratne, nedokáže strieľať počas chôdze, skrátka s týmto sa dnes už nestretnete. Treba však brať na zreteľ, že hra vyšla ešte v časoch PlayStationu 2. Ak sa rozhodnete do hry ísť, musíte s týmto počítať. Ak sa dokážete s ovládaním zžiť, čaká na vás výborný akčný horor, ktorý si aj po rokoch zachoval výbornú atmosféru. Hre navyše hrá do karát slušná cena a pri pohľade na pomer cena / výkon toho ponúka dosť. Problémom môže byť to, že hra bola vydaná už niekoľko krát a mnoho hráčov už titul hralo. V prípade, ak sa i napriek tomu túžite vrátiť do pochmúrneho Španielska opäť, máte dobrú príležitosť.

resident-evil-4-03

Pri pohľade na priložené obrázky ste si určite všimli, že hra už rozhodne nepatrí medzi dnešnú špičku, no bolo by naivné niečo také čakať od jedenásť rokov starého počinu. Napriek tomu hra vyzerá dobre, kombinácia 1080p a 60 snímkov za sekundu robí svoje, autori titul po grafickej stránke trochu preleštili, čo suma summarum dáva v konečnom dôsledku uspokojujúci výsledok. V prípade, že by som to mal zhrnúť, tak sa hra určite nemá za čo hanbiť. Neposadí vás na zadok, no ani vám nebudú krvácať oči od zhrozenia.

resident-evil-4-04

Resident Evil 4 je aj po rokoch od svojho pôvodného dátumu vydania stále vynikajúcou hrou, no musíte rátať s niekoľkými ale. Ovládanie zostarlo, grafika vás svojou kvalitou taktiež nepošle do kolien, no atmosféra funguje aj dnes na jednotku. Ak sa do hry pustíte a dokážete sa s ovládaním stotožniť, čaká na vás kvalitné dobrodružstvo plné akcie a hororu, remaster navyše netrápia žiadne technické problémy, čo je rozhodne plus. V prípade, že ste jednu z najlepších hier svojho žánru a najlepších hier celkovo nehrali, mali by ste svoj rest napraviť, vhodnejšia doba už asi nebude. Ovládanie už bude iba starnúť, no a v tomto prípade nebude zrieť ako víno, skôr skysne ako staré mlieko. Pri výhodnej cene ide takmer o povinnú jazdu, najmä teda pre hráčov, čo tento klenot doteraz opomínali.

Resident Evil 4 - Remaster na úrovni?
Resident Evil 4 je stále výbornou hrou, no na ovládaní už poznať zub času. V dnešnej dobe sa už predsa len nenosí nemožnosť strieľať počas chôdze. Ak však dokážete zaťať zuby a preniesť sa cez tento problém, hra sa vám odvďačí výbornou atmosférou a nadštandardnou hernou dobou. Je to len na vás, no ak ste náhodou Resident Evil 4 nikdy nehrali, mali by ste to napraviť, hra nebola medzi tie najlepšie videohry všetkých čias zaradená len tak pre nič za nič.
  • Atmosféra
  • Slušná grafická stránka (pri pohľade na vek hry)
  • Dĺžka