Tradične na jeseň predstavuje Sports Interactive svoju hlavnú a jedinú vlajkovú loď s názvom Football Manager, tentoraz s číslovkou 20. Prináša však Football Manager 2020 dostatok noviniek, aby presvedčil jeho hráčov ku kúpe?

Spolu s tradičnými športovými titulmi prichádza na jeseň už klasicky aj taktickejšie zameraný futbalový manažér, tentoraz s názvom Football Manager 2020. No a zrejme vás neprekvapí, že v 99% sa dočkáte toho istého ako minulý rok, či rok predtým. Neprekvapivo teda prevezmete futbalový klub a postaráte sa oň od tvorby základnej jedenástky až po výber fyzioterapeutov a trénerov. Je však nádielka noviniek dostatočná, aby vás prinútila presedlať z ročníka 2019 na 2020?

Stálice tejto série už vedia čo čakať. Táto značka je určená primárne puntičkárom kladúcim dôraz na štatistiky, grafy a čísla a disponuje pomalým tempom hrania. Spolu s tým, čo dokážete vyhodnotiť z daných hodnôt potom skladáte mužstvo, a napasujete mu taktiku. V tomto ohľade sa teda veľa nezmenilo. K tomu sa, samozrejme, staráte o realizačný tím, ktorý je tvorený trénermi, asistentmi, lekármi, fyzioterapeutmi a skautmi. Dozeráte aj na príjem a nákup nových hráčov, a ak sa vám bude dariť, môžete napríklad presvedčiť majiteľov k stavbe nového štadiónu. No ak by sa nezmenilo vôbec nič, asi by nemalo zmysel hru kupovať. Sports Interactive však nikdy nespia na vavrínoch a každý rok prídu s niečim novým. Nikdy však nejde o nič prevratné a ani tento rok 3D grafika nedosahuje úroveň konkurencie od EA alebo Konami.

Novinkami sú prevažne také časti, ktoré paradoxne nevplývajú priamo na samotný zápas. Jednou z hlavných vylepšení je centrum rozvoja, ktorý sa týka najmä mladých hráčov. Cez neho dozeráte na ich vývoj, či už po stránke schopností, alebo výkonov. K tomu vám vaši zamestnanci odporúčajú ako ďalej usmerňovať ich talent a na čom s nimi pracovať do budúcnosti. V praxi ich teda možno poslať na hosťovanie, nechať hrať za B mužstvo, v dorasteneckej lige, či ich rovno zapracovať do A tímu. Od ich vyťaženosti a vlastných požiadavok sa odvíja aj samotná zmluva. Možno sa budú chcieť stať do dvoch rokov regulárnymi členmi prvého mužstva. Niekto má zase ambíciu dostať sa iba na lavičku. Centrum rozvoja vám teda dáva komplexný prehľad o mladých talentoch, aj keď sú na hosťovaní, či v osemnástke. Samozrejme, aj ich príjem do klubu prechádza zmenou a ich akvizície si užijete lepšie hlavne čo sa týka akadémie.

S víziou mladých hráčov do budúcnosti prichádzajú aj požiadavky na vás, čoby manažéra od predstavenstva klubu pod hlavičkou klubovej vízie. Tá je rozdelená na klubovú víziu, kultúru a päťročný plán. Všetci dobre vieme, že to nie vždy je len o víťazstvách, ale i o plánoch do budúcna. Snáď prvýkrát v histórii série Football Manager dostávajú kluby aj akýsi nádych životnosti. Predstavenstvá od vás totiž nechcú len maximum výhier, ale napríklad i atraktívny futbal smerom vpred. Takisto vám môžu zadávať úlohy na budovanie Áčka pre budúcnosť a to s použitím vlastných zdrojov a minimom finančných útrat. Niekto podriadi výhram všetko, no v tom prípade musíte očakávať, že kvalifikácie do medzinárodných súťaží a triumfy v nich budú povinné.

Ďalšou požiadavkou môže byť napríklad podpisovanie výhradne domácich hráčov. S tým sú spojené aj isté finančné limity a tak podobne. Jednoducho povedané, dlhodobé pôsobenie v tíme vás patrične odmení. Prestúpiť inam už nebude len otázkou lepšieho klubu, ale aj krvavých podmienok v novom pôsobisku a zváženia schopnosti ich splniť. Tento aspekt bol prítomný už v minulosti, no v novom dieli sa tlačí ešte viac dopredu. Stále si však myslím, že tu je priestor na zlepšenie.

K týmto dvom hlavným pilierom sa pripája aj isté zlepšenie v oblasti grafiky. Počasie viac vplýva na farbu trávnika a prejavuje sa aj hranie v noci, či cez deň. Vášho avatara si môžete upravovať do omnoho väčších detailov ako minule. Liftingom prešli nielen hráčske dresy, modely, či tváre, ale i animácie celkovo. No nie je to iba o väčšom množstve animácií, ale i o tom, že pôsobia o dosť prirodzenejšie. Kvalitu série FIFA však rozhodne nečakajte. Match Engine, hlavne v 3D zobrazení, sa už začína zajedať a možno by to chcelo prepracovať vizuál v o niečo väčšej miere. Zarážajúce je stále sledovanie nelogickosti v správaní hráčov. Aj keď si pamätám minulé doby, kedy sa robili priam neuveriteľné kiksy, stále ma zamrzí pokazená akcia nájazdu dvoch na brankára. Hráč totiž často vystrelí z uhla do siete, než aby prihral do jasnej šance. Mnoho akcií tak končí nezvládnutou strelou miesto inteligentnejšej rozohrávky (no stále lepšie ako skrat a odkopnutie do piatej rady z protiútoku zo 40 metrov).  Novinkou je aj akési zavedenie vašich pravidiel, respektíve trestov hráčom, ak nedodržia tréningové rozpisy či porušia disciplínu.

Zlepšenou súčasťou je aj podpisovanie nových hráčov. Tu zohráva rolu i hráčova vízia do budúcna a vaše sľuby v oblasti vyťaženia hráča. Napríklad mu možno zaručiť, že ak na sebe bude dostatočne pracovať, môže sa stať pevnou súčasťou základu. No v prípade že nie, tak dostane príležitosť maximálne v pohárových zápasoch. Lepšie pracujú aj zamestnanci, ktorí vám odporúčajú zostavu pred samotným zápasom omnoho presnejšie a to na základe aktuálnych výkonov, zranení a dostupnosti kádra. Prehľadnejšia je aj obrazovka taktiky, ktorá pomáha novým hráčom dostať sa lepšie do hry. Zistíte tu viac informácií o taktickej úlohe konkrétneho hráča a jeho vhodnosti. Rovnako je prehľadnejšia i obrazovka tímového hlásenia, ktorá adekvátnejšie rozoberá jednotlivé výkony. Pomoc isto využijete aj pri delegovaní úloh na zamestnancov, ktorí vás vedia týmto spôsobom odbremeniť. Tréningy sú inak opäť zamerané na konkrétneho hráča a jeho rozvoj. Pozitívom je, že hra opäť pomáha pochopiť svoje princípy úplným nováčikom, ktorých by mohlo v opačnom prípade zavaliť množstvo jednotlivých súčastí. To všetko je pritom vhodne vybalancované tak, že ani starí veteráni neprídu o nič z toho, načo sú zvyknutí.

Zjavným trendom je, že v Sports Interactive nikdy neopravujú to, čo funguje. Čo je síce vcelku konzervatívne, no takí sú aj stúpenci tejto značky. Tvorcovia totiž v prvom rade načúvajú komunite a každoročne tu a tam vylepšia malé detaily, ktoré však mnohým uniknú. No otázkou ostáva či to stačí… Ak ste zarytým fanúšikom a ročne tu strávite stovky hodín, potom aj tieto malé zmeny oceníte v ich plnom rozsahu. No ak ste len víkendovým návštevníkom, potom v novinkách a zlepšeniach neuvidíte potenciál a príde vám to ako málo. Samotná séria totiž nestavia na grafických orgiách, či prevratných zmenách a všetko dôležité sa často odohráva mimo ihriska. Zápasy sú tu vlastne iba čerešničkou na torte.

Je teda fakt, že tempo noviniek pozvoľne klesá a upravujú sa skôr detaily. No súčasne je badať, že teplú vodu sa nik nechystá vymyslieť a nie je tu veľa priestoru na prevratné zmeny. Najväčším neduhom je trochu zastaralý Match Engine a ten by sa naozaj patrilo trochu prepracovať- či už graficky, alebo aj futbalovo. Chcelo by to hru o niečo poľudštiť, respektíve pridať hráčom väčšiu osobnosť na ihrisku. Stále pritom platí, že titul vás vie prekvapovať, či už parádnou akciou, chybou v obrane, neuveriteľnou strelou, červenou kartou pre brankára a podobne. No 3D zobrazenie by si zaslúžilo solídnejšie úpravy a sparťanské zobrazenie už tak trochu stráca dych, i keď sa posúva malými krôčikmi vpred. Ani online hranie stále nepôsobí domysleným dojmom, čo je však dané i komunitou. Existuje, no každý hrá prevažne v offline režime, čo je trocha škoda. Mohli by sa aspoň prepojiť výsledky hráčov z rôznych líg sveta a vytrhnúť hru zo zabehnutého priebehu. Pre našinca asi najviac zabolí absencia českej lokalizácie. Na druhej strane, tá oficiálna nikdy nebola dokonalou a komunita často suplovala opravy v preklade.

Je Footbal Manager 2020 hodný plnej sumy? Za mňa ako dlhoročného hráča, ktorý vie čo od hry čakať, a v čom tkvie jej sila, určite áno. Hlavne preto, že v titule strávim naozaj neúmerné množstvo času a s mojím narastajúcim vekom si konzervatívny prístup cením viac a viac. Opäť teda ide o najlepší Football Manager, ktorý prekoná až dvadsať jednotka. Nič sa nevyrovná premýšľaniu nad striedaním v 85 minúte, ktoré vám môže vyhrať zápas. Alebo mladá puška, ktorá o dva roky vystrelí a ovládne ligu. Nič nie je krajšie ako keď lepšieho súpera takticky rozdrvíte a nepustíte k ničomu. No toto sú pozitíva, ktoré neoceníte, ak ste odchovaný na tituloch ako FIFA a čakáte od hry rýchle odsýpanie a zabúdanie na povinnosti. Footbal Manager je jednoducho ako vyspelý štyridsiatnik, ktorý vie čo chce od života a stavia na hodnotách, ktoré nie sú povrchné. Niekto, kto si užíva každý aspekt hry plnými dúškami a neprekáža mu hrabanie sa v číslach, grafoch, štatistikách a tak podobne. Takže zhodnotenie na záver – ak ste nováčikom v tejto sérii, určite siahnite po tejto časti. Staršie totiž pomáhajú novým hráčom menej a menej.

Football Manager 2020 - Prichádza zmena?
Už dlhoročný jesenný evergreen je opäť tou najlepšou futbalovou manažérskou hrou na trhu. Noviniek je však oproti vlaňajšku pomerne málo a z tohto pohľadu asi Football Manager 2020 neuspokojí každého.
  • Opäť lepšia hra v porovnaní s vlaňajškom
  • Centrum rozvoja a klubové vízie
  • Ďalšie malé zlepšenia