Ďalší rok a ďalší Football Manager tentokrát s číslovkou 21. Fanúšikom série ho predstavovať netreba a tí z vás, ktorí považujete sériu FIFA za plytkú karikatúru futbalu, vedzte, že tu začína skutočný svet tohto svetového športu.

Ak patríte k futbalovým nadšencom, ktorí si pred TV zanadávajú na slovenských reprezentantov a myslíte si, že by ste to manažovali lepšie, tak niet lepšieho miesta ako sa realizovať než Football Manager 2021. Prevezmete tu rolu manažéra takmer akéhokoľvek klubu a ligy a pustíte sa do práce. Chcete zostať na vrchole Serie A a doviesť Juventus k ďalším titulom? Čo tak skazená kvalifikácia našej dvadsaťjednotky? Alebo si azda trúfnete na dedinskú ligu kdesi v Írsku? To všetko je vám k dispozícií. Nominácie hráčov na zápas, prestupy, tréningy, tlačovky, rozhovory, taktiky, formácie, grafy a ešte omnoho viac vás pohltí na dlhé hodiny a zimné večery. Skalní fanúšikovia už vedia, že toto je hra, pri ktorej bez problémov strávite aj celý rok a stále bude čo objavovať. Ide totiž o pravý simulátor futbalového manažéra, i keď aj tento rok sa na myseľ derie obligátna otázka. A to či sa oplatí kúpiť nový ročník, ak vlastníte ten predošlý. Lebo “za aktualizované súpisky je predsa len škoda dávať 60 €”. No k tomu dostaneme.

Football Manager 2021 stavil tento rok skôr na menšie vylepšenia a na rozdiel od predošlých ročníkov neprináša v zásade žiadne prevratné novinky. Hlavnou avizovanou zmenou je interakcia hráčovho avatara so svetom. Váš avatar tak dostáva možnosť vyjadrovať svoje pocity gestami. Trebárs pri góle máte možnosť oslavovať spolu s hráčom, alebo ostať chladný. Váš tím prehráva s outsiderom 3-0? Pamätáte si na príhodu sira Alexa Fergusona, ktorý kopol kopačku Davidovi Beckhamovi do tváre? Nuž teraz máte možnosť vyjadriť svoje pocity veľmi podobne. Aj čo sa týka tlačoviek, po novom viete vysvetliť svoje pocity reportérom o poznanie lepšie.

Prestupy sa tiež doznali zmien, ale skôr kozmetických. Viete sa spojiť priamo s agentom hráča, komunikovať priamo s ním a navrhnúť podmienky tak, aby agent priklonil misky prestupových váh k vám. Skauting je tiež nedielnou súčasťou prestupovej politiky a k tomu vám pomôžu stretnutia rady, kde sa detailne preberú budúce plány a akvizície, či náhrady. Ďalším prídavkom je súhrnná štatistika xG, ktorá popisuje číslom výkon vášho tímu. Čiže čím rozhodnejšie góly a z menšej vzdialeností dávate, tým je toto číslo vyššie. Celkový výkon tímu sa tak premieta do tohto kvocientu, ktorý po zápase, alebo počas neho, napovie, koľko gólov by ste mali skórovať a koľko váš súper. Ak vyhráte a vaše xG je 0,1, tak ste zrejme vyhrali po veľmi náhodnom góle. Ide o naozaj výborný prídavok. Do hry je zakomponovaná aj pandémia Covidu, takže mnoho súťaží začína posunutým dátumom a tak podobne.

Jednou z podstatný zmien sa dočkal match engine, ktorý vlastne ani nie je oficiálnou novinkou. Nejde nutne o grafiku či animácie, ale logiku samotného futbalu za oponou grafického zobrazenia. Aj keď grafika a animácie opäť došli k zlepšeniu, s konkurenciou ako FIFA sa to stále nedá porovnať. Hra totiž stále vyzerá ako jej 20 rokov stará verzia. Kvôli tomu tu však nie ste. Treba nutne zapojiť dávku fantázie a to aj v prípade 3D zobrazenia, avšak… Rok čo rok Sports Interactive nechtiac vyparatia chyby v match engine, ktoré vedú k vzniku takzvanej “méty”. Tento pojem isto poznajú hlavne priaznivci stratégií. Čo to znamená v praxi? Tak napríklad minulý rok padalo mnoho gólov prevažne zo štandardiek a po centroch. To viedlo k preferencií istých formácií a užšie zameranej taktiky práve na tieto situácie. Tento rok však vývojári prinášajú naozaj vyvážený zážitok. Gólové akcie vznikajú po situáciách, ktoré by sa naozaj mohli udiať aj v priamom prenose vášho obľúbeného klubu a nielen to. Celkový pohyb lopty a kombinácie naozaj pôsobia ako futbal. No a niečo také vám FIFA rozhodne neponúkne.

Bohužiaľ, negatívom je opäť prepracovaný užívateľský interface. Ten síce nemení základné rozloženie menu, no opäť sa zmenili niektoré polia počas zápasu, vyhodili sa niektoré tabuľky a štatistiky a nahradené boli inými, ktoré však nie sú dostatočne informatívne. Dobrou vecou sú početné pripomienky asistenta, ktorý zhrnie výkon hráča, či tímu do vety. Nejde však o nič, na čo by sa nedalo časom zvyknúť. Sports Interactive by však k tomu mohli pristupovať citlivejšie, predsa len ide o konzervatívnu a oddanú komunitu. Viac modifikácií sa dočkal aj váš avatar, takže ho môžete upraviť detailnejšie, či rovno naskenovať vašu tvár. Problémom ostávajú tiež niektoré licencie (Juventus, niektoré ligy, alebo bývalí hráči ako Oliver Kahn či Niko Kovač). Facepacky okrem hlavných hviezd, log súťaží a tímov pre zmenu chýbajú úplne. To však má rýchle a nenáročné riešenia, na ktoré vám odpovie Google. Titul sa okrem toho hýbe svižnejšie a aj po navolení veľkej databázy. Príjemné je aj animované zobrazenie konkrétnej hráčovej roly na schéme v záložke taktiky. Chýba mi však doplnenie o správanie hráča pri útočnej respektíve obrannej mentalite. To je však detail.

Týmto sa dostávame k odpovedi, či sa Footbal Manager 2021 oplatí kúpiť a komu je vlastne určený. Dobrým zvykom je pri tejto sérii preskakovať jeden ročník, ktorý zväčša ponúka len málo zmien oproti tomu predošlému. Záleží skutočne len na vašej oddanosti tejto značke. Football Manager 2021 je však momentálne tou najlepšou hrou série za veľmi dlhú dobu. Tým sa myslí jej vyladenosť a celkový balans. Otázkou teda ostáva iba to, koľko tu utopíte ročne času. Ak jej venujete do 100 hodín, potom vám prechod z dvadsiatky neprinesie toľko osohu. No ak jej venujete viac času, zrejme si všimnete viaceré úpravy a patrične ich aj oceníte. Priemerný “dobrý” hráč by mal v jednom ročníku stráviť asi 500 hodín. Ak vlastníte ročník 19 alebo staršie, a bavia vás, potom by ste si nový diel rozhodne mali zaobstarať. Hru však ocenia aj noví hráči., nakoľko 21 je zatiaľ najviac otvorená nováčikom série.

Football Manager 2021 ostáva i naďalej niche žánrom, určeným pre zarytých fanúšikov futbalu a tejto série. Rozhodne nie je určený hráčom, ktorý sa chcú tejto činnosti povenovať 10 hodín, narýchlo vstreliť pár gólov a vyhrať pár zápasov. Na trhu však stále nie je nič lepšie, čo je možno aj chyba, nakoľko to nenúti Sports Interactive k veľkým medzi ročníkovým posunom. No i napriek tomu sa im darí rok čo vydávať lepší a vyladenejší produkt. Dovolím si teda povedať, že stále ide o jeden z najlepších športovo zameraných titulov určených pre jedného hráča. A ak si prepočítate pomer ceny a obsahu, ktorý vám ponúkne, v tomto smere sa mu približujú azda len grandstratégie od Paradoxu.

Football Manager 2021 - Len ďalší do série?
Football Manager 2021 je vo forme ako nikdy predtým. Ak ste túto sériu doposiaľ míňali, teraz je ten správny čas naskočiť na vlak.
  • Výborný balans hry