Pravdepodobnosť, že vývojári zo Sports Interactive vydajú každý rok nový diel svojej futbalovej manažérskej série hraničí s absolútnou istotou.  Zas a znova sa však ponúka otázka, či tejto značke ešte nedochádza dych, respektíve či prináša Footbal Manager 2019 dostatok zmien, aby ste mohli zvážiť jeho kúpu. A my na na to pokúsime zodpovedať.

Pre aktívnejšie publikum, preferujúce priame ovládanie hráčov na trávniku, je tu séria FIFA. No existujú aj hráči, ktorých zaujíma všetko okolo futbalu, len nie samotné kopanie do lopty. Môže sa zdať zvláštne, prečo by niekoho mali zo všetkého najviac baviť grafy, tabuľky, štatistiky, čísla, taktika, tréning, no verte, že to má v sebe určité čaro. A toto čaro v sebe ukrýva aj Football Manager s číslovkou 2019.

Značku Football Manager zrejme netreba predstavovať svojej cieľovej kategórii. No predsa len si v skratke napovieme, že v ňom ide presne o to, čo už napovedá jeho názov. Chopíte sa tu role manažéra a vašou úlohou je doviesť svoj tím na vrchol tabuľky. Hlavnou náplňou titulu je teda kupovanie hráčov, príprava tréningov, zabezpečenie ich rozvoja, manažment personálu a vymýšľanie taktiky. A to vo veľmi komplexnej podobe.

Rok čo rok sa hráči pýtajú, aké novinky prináša ďalší ročník tejto manažérskej série, a či v konečnom dôsledku stojí za kúpu. A na toto vám hneď na úvod odpoviem, že Sports Interactive ani tentoraz nevymysleli nič vyložene inovatívne. Futbal i naďalej ostáva futbalom, čo však neznamená, že jeho tvorcovia po celý rok iba počítali predané kusy. Na hre sa viditeľne zapracovalo a všimnete si to pomerne skoro. Už pár ročníkov vývojári z Londýna razia politiku približovania hry novým záujemcom, a aj keď táto fráza väčšinou predznamenáva výraznejší príklon ku “casual” záležitosti, toto nie je tento prípad. Naopak, v tomto prípade je to výhradne o tom, že mnoho nových, respektíve prepracovaných súčastí dostalo interaktívneho sprievodcu. Ten pritom rozhodne pomôže aj zabehnutým hráčom a to hlavne v prepracovanom tréningu a pri voľbe taktiky.

Ak chcete vyhrávať dôležité zápasy, nesmiete podceniť prípravu a samotný tréning hráčov. Ten sa dočkal po novom kompletného prepracovania. Sprievodca vám tu všetko pekne vysvetlí v prehľadnom interaktívnom module, kde sa pomaly preklikáte každou jeho súčasťou. V realite to funguje tak, že nastavíte dvoj, či trojfázový tréning, a každé okienko zaplníte jednou z množstva kategórií rôzneho zamerania. Tie si buď volíte sami, alebo si vyberáte z pripravených blokov. Napríklad predsezónna príprava by mala zahŕňať skôr tréning zameraný na kondíciu, kým príprava na dôležitý zápas by mala byť vedená taktickejším spôsobom.

Jednotlivé fázy viete navoliť aj manuálne a zamerať ho či už na fyzickú, alebo technickú prípravu, technickú, trénovanie taktiky, či prácu hráčov s komunitou. Novinkou je možnosť rozdelenia hráčov do rozdielnych skupín. Obranná bude logicky trénovať inak ako útočná a brankári taktiež vytvoria svoj vlastný celok. Menším liftingom prešiel i mentoring. Nejde v ňom iba o jedného mentora a jedného žiaka, ale o menšiu skupinku, ktorá navzájom spolupracuje. Súčasne platí, že neradno podceniť ani individuálne zameranie a rozdelenie trénerov. Nemusíte sa však báť, ak je toho na vás veľa, s týmto všetkým vám hra bez problémov pomôže. Tréning pôsobí naozaj hlboko a komplexne a jeho prepracovanie je vítanou zmenou.

Príprava na zápas sa, samozrejme, nezaobíde bez určovania taktiky. Tá tiež prešla určitými zmenami, čo si všimnete už v úvode, hoci sú omnoho menšie ako v prípade tréningu. Pribudli známe sety taktík, ako Tiki-taka, Kloppov Gegenpress, protiútoky, hra cez krídla, Mourinhov autobus, alebo starší Catenaccio. Všetky majú navyše k dispozícii i skice, takže ak vám náhodou nič nehovorí ich názov, animácia vám ich názorne ukáže. Sety si samozrejme môžete upraviť, alebo rovno založiť vlastný plán.

Taktika sa rozdeľuje na tri fázy. Prvou je fáza obrany, teda keď váš tým nemá loptu. Nastavíte si spôsob akým, váš tím bude brániť a pokúsi sa loptu získať. Druhá fáza spočíva v prechode – teda ako sa váš tím zachová po zisku lopty a akým spôsobom ju prenesie pred bránu súpera. Poslednou je fáza držania lopty. Prepracované boli aj mená niektorých pozícií, ale tu ide skôr marginálnu záležitosť. Nové role nepribudli, iba obranný/pressujúci útočník má tentoraz aj útočné zameranie, čo vám umožňuje ponechať ho na hrote osamoteného. Taktické okienko sa stalo minimálne z môjho pohľadu omnoho prístupnejšie aj vďaka nákresu, ktoré vám vždy zobrazí čo presne nastavujete. Na druhej strane však trochu nezmyselne pôsobí neustále nastavovanie štandardných situácií pre každú taktiku, hlavne pri priamych či nepriamych kopoch. Privítal by som aj nacvičené signály, čo by snáď mohli v Sports Interactive konečne vypočuť.

Dôležitú časť tvorí aj samotný zápas. Aj keď stále mnoho ľudí preferuje 2D zobrazenie, na 3D prenos sa už pozerá veľmi dobre. Lopta sa opäť raz hýbe o niečo reálnejšie a aj jej fyzika je lepšia. Cítiť z nej skrátka váhu, a rotácia je zjavnejšia aj na jej trajektórii. Podľa autorov údajne pribudli do hry aj stovky animácií, no tomu mám úprimne problém uveriť. Zaznamenal som len zopár nových pohybov, no výrazné zlepšenie oproti posledným dvom ročníkom určite nie. Dianie na ihrisku však vyzerá i napriek tomu lepšie a reálnejšie – samozrejme odhliadnuc od animácií – ako napríklad v sérii FIFA. Neustále nastávajú nové situácie, futbal pôsobí živo, hráči na oboch stranách robia chyby, gólové situácie sú uveriteľnejšie. Odrazené lopty, teče, ďalekonosné bomby, to všetko pôsobí lahodne.

Vyčítal by som iba slabšie nastavenie užívateľského rozhrania. Pri 3D zobrazení stále chýba radar a prehnané je aj množstvo informatívnych okienok, čísel, grafov a analýz, ktoré vás zaplavujú informáciami a sú dostupné už počas zápasu. Z môjho pohľadu by bolo rozhodne lepšie slovné hodnotenie, ktoré neprezradí všetko detailne a túto úlohu mali prebrať dátoví analytici po odohraní zápasu. Je predsa nereálne aby bol graf sústredenia akcie dostupný v každej minúte a jednotlivým futbalistom boli priradené hodnoty v percentách ich kondície. Hráč by bol nútený viac sledovať akciu a analyzovať dianie svojim pohľadom.

Už skôr avizovanou novinou aj pribudnutie Bundesligy, respektíve nemeckých líg. To sa však dalo v minulosti bez problémov obísť, takže nejde o o nič svetoborné. Netreba zabúdať ani na VAR, respektíve videorozhodcov. Sympatický je pritom fakt, že tí sa objavujú len v tých krajinách kde už boli naozaj zavedení, hoci z môjho pohľadu ide len o nepodstatnú drobnosť. Nemal som každopádnedojem, žeby rozhodcovia v minulosti robili v tomto smere chyby. Takže reálne sú toto novinky skôr na papieri.

Po technickej stránke sa mi Football Manager 2019 pozdáva veľmi dobre, no treba rátať s tým, že zabehnuté značky ako FIFA, či Pro Evolution Soccer zrejme nikdy nedobehne. Animácie sú ako-také stále najslabšou súčasťou match enginu a táto časť by si v budúcnosti zaslúžila špeciálnu pozornosť. Nenarazil som však na žiadne bugy, či chyby, v menu je hra na úrovni predošlých ročníkov. Sklamal ma akurát český preklad, respektíve jeho kvalita, takže som radšej zvolil anglický jazyk. Sports Interactive možno každopádne pochváliť za obrusovanie hrán v každom smere, nakoľko prakticky každá súčasť bola zase o niečo vylepšená. Taktiež chválim aj to, že hra neustále neprehadzuje jednotlivé políčka inam, tak ako to majú vo zvyku iné tituly a skalní priaznivci už skrátka budu vedieť kam sa pozerať. Aj priblíženie nováčikom prebehlo ideálnym spôsobom a nedotklo sa súčasného trendu hlbokej manažérskej hry. V žiadnom prípade však nečakajte zjednodušené hranie, iba to, že sa cez niektoré pomalšie časti dostanete o niečo rýchlejšie ako predtým.

Ako po minulé roky, ani tentokrát tvorcovia z Anglicka nepriniesli žiadnu revolúciu. Tá však nakoniec ani nebola potrebná, pretože už teraz je hra vo svojom vlastnom žánri takmer dokonalá. Vždy ma však dokáže prekvapiť, čo všetko ešte sa ešte dá prepracovať a zlepšiť a po prvotnom nezvyku hodnotím aj tentokrát všetky menšie novinky pozitívne. Football Manager 2019 je skrátka špičková záležitosť a je pokojne možné, že by svoju korunu kráľa obhájil, aj keby mal k dispozícii reálnu konkurenciu. A hoci treba priznať, že Sports Interactive nechrli novinky v dostatočnom tempe, mne neostáva nič iné len hru doporučiť, pretože sa opäť posunula správnym smerom. No v konečnom dôsledku záleží iba na vás, či do neho chcete investovať svoje financie. Ak vlastníte minuloročný Football Manager 2018, možno stojí za zváženie počkať na ďalší ročník. No ak sa predsa len rozhodnete investovať svoje peniaze do tohto ročníka, pravdepodobne neoľutujete.

Football Manager 2019 - Nepokorený manažérsky kráľ
Hoci Football Manager 2019 nemá na trhu reálnu konkurenciu, svoju kráľovskú korunu si bez problémov zaslúži a aj tento rok vás dokáže zabaviť na poriadne dlhý čas.
  • Novinky v podobe tréningu, taktík, VAR a Bundesligy