Pokiaľ patríte medzi hráčov, ktorí mali tú česť s prvou generáciou PlayStation, bezpochyby ste sa stretli aj s titulom MediEvil. Exkluzívny titul z dielne SCE Cambridge Studio vyšiel v roku 1998 a podarilo sa mu uspieť ako v recenziách, tak i u hráčov, nakoľko sa titul dostal do Platinum edície, čo znamenalo, že sa predalo minimálne 400 000 kópií. Hra sa veľmi rýchlo prepracovala medzi počiny, ktoré patrili do škatuľky “must have”, vďaka čomu sme sa neskôr dočkali sequelu a aj reimaginácie prvej časti pre PlayStation Portable. To sa písal rok 2005, pričom od tej doby sa po tejto legende zľahla zem. Zmena prišla až v decembri roku 2017 počas PlayStation Experience, kedy bolo oznámené, že sa MediEvil vracia. Hoci sme potom o hre dlhšie nepočuli, už tento piatok, to jest 25. októbra, dorazí MediEvil na pulty obchodov a do digitálnej distribúcie. Mojou úlohou teraz bude povedať vám, či sa máte na toto dobrodružstvo vypraviť, alebo nie.

Neviem ako vy, no ja som s pôvodným MediEvilom a aj jeho sequelom strávil mnoho hodín. Najskôr vďaka demoverzii priloženej k PlayStation magazínu, no a neskôr, samozrejme, s plnou hrou. Reimagináciu pre PSP som, bohužiaľ, minul, no to z pohľadu dnes recenzovaného remasteru nie je problém, pretože ten modernému publiku prináša vylepšenú verziu práve pôvodnej hry z roku 1998. V tej dobe fungovalo na hre MediEvil azda všetko. Mala dobrú grafiku, bola zábavná, hrateľnosť bola fajn, nechýbali rozmanité úrovne, bossovia a zabudnúť nemožno ani na skvelú atmosféru, soundtrack, či humor. Všetky tieto prvky dohromady vytvorili kokteil, ktorý skrátka zafungoval. Otázkou zostáva, či tento recept po vyše dvoch dekádach nestratil nič zo svojho kúzla.

Sir Daniel Fortesque opäť vyráža do boja

Počiatok príbehu nás zavedie do roku 1286, kedy sa zlý čarodejník menom Zarok pokúsil prevziať vládu nad kráľovstvom Gallowmere aj so svojou armádou démonov a nemŕtvych. V tomto momente sa stretávame aj s hlavnou postavou série MediEvil, ktorou je Sir Daniel Fortesque. Ten kráľovi často rozprával príbehy o hrdinských činoch, vďaka čomu ho kráľ postavil do čela svojej armády. Keď sa na svetlo svetla dostali informácie o tom, že Zarok, dovtedy čarodej kráľa, robí experimenty na mŕtvych, bol z kráľovstva vykázaný. To sa mu však, samozrejme, nepáčilo, a tak sa za pomoci svojich experimentov pokúsil aj so svojou armádou získať vládu. Kráľ Peregrin vyslal do boja proti Zarokovi svoju armádu, na čele ktorej stál práve Dan. A hoci mu rozprávanie hrdinských príbehov išlo výborne, v praxi to až tak dobre nedopadlo, nakoľko Daniel padol v boji ako prvý. Čo čert nechcel, Daniela zasiahol hneď prvý šíp. Keďže mal kráľ Daniela a hrdinské príbehy rád, jeho verziou bolo, že Zaroka porazil Dan a až následne podľahol zraneniam z boja. Dan získal pomenovanie hrdina Gallowmeru, no a Zarok, ten sa pre zmenu ukryl do ústrania.

Od tohto momentu uplynie 100 rokov. Zarok sa vracia, silnejší než kedykoľvek predtým. Svojim kúzlom ponorí Gallowmere do večnej noci, živým ukradne duše a prebudí aj nemŕtvych, aby mal k dispozícii svoju armádu. Počas tohto procesu však Zarok nevedomky oživí aj Daniela, ktorý hoci bol prehlásený za hrdinu, nemohol vstúpiť do legendárnej siene hrdinov, pretože v skutočnosti nič hrdinské nevykonal. Tento raz však dostáva príležitosť skutočne poraziť zlého Zaroka, zachrániť Gallowmere a stať sa ozajstným hrdinom. Hoci bez oka (hádajte kde skončil vyššie spomínaný šíp), bez spodnej čeľuste a iba ako kostlivec, no v boji proti démonom a nemŕtvym sa to môže hodiť, no nie?

Hoci sa to môže zdať, že som vám vyzradil celý príbeh a tým pádom si ho náležite neužijete, väčšina vyššie uvedených skutočností je popísaná z úvodnej animácie, ktorú si pozriete ešte pred samotným dobrodružstvom. Príbeh teda nie je dôvod, prečo si MediEvil zahrať. Je fajn, niektoré detaily vám odhalí až neskôr, no nečakajte žiadnu príbehom poháňanú výpravu za záchranou sveta. Vy ste ten dobrák, proti vám je zloduch Zarok, no a ako už býva zvykom, medzi úvodom a finálnym zúčtovaním vám budú život znepríjemňovať bežní nepriatelia a bossovia. Skôr než príbeh je však v tomto prípade dôležitá atmosféra, ktorá je výborná a funguje rovnako dobre, ako fungovala aj v roku 1998, hoci určité zmeny tú nájdeme. K tomu sa však vrátim neskôr. Či už budete behať po cintoríne, prípadne medzi poliami plných strašiakov, vždy na vás dýchne skvelá atmosféra daného miesta. V tomto smere sa nemám na čo sťažovať.

Pekným bonusom je, podobne ako v prípade nedávnej exkluzivity pre PlayStation 4 menom Concrete Genie, že české zastúpenie Sony PlayStation zabezpečilo titulu MediEvil kompletnú českú lokalizáciu. Tým pádom si hru budú môcť naplno vychutnať všetky vekové kategórie, respektíve aj hráči, ktorým anglický jazyk nie je príliš blízky. Český dabing možno považovať za podarený a nemal som dôvod prepínať konzolu do angličtiny. Tu by som však mal jednu pripomienku. Bolo by fajn, ak by hra pri spustení a následne aj v nastaveniach ponúkala na výber všetky jazyky, pretože ak by som predsa len chcel anglický dabing, musel by som celé rozhranie PS4 prepnúť do angličtiny, čo nie je úplne komfortné. Takto máte na výber z jazyka systému, chorvátčiny a ruštiny.

Sekaj, búchaj, vrhaj…

Ak ste sa so značkou MediEvil nikdy nestretli, tak vedzte, že ide o akčnú adventúru, ktorá mnohokrát pripomína hack and slash tituly. V zásade ide o to pozabíjať všetko, čo sa vám postaví do cesty, no niekedy je nutné aj trochu popremýšľať. Nebojte sa, mozgové závity si určite nezavaríte, o to tejto značke nikdy nešlo. Takmer vždy ide o logické riešenie danej situácie, čo vítam. Samozrejme, niekedy dôjde aj na skákačkové pasáže, no prevažne sa po vás bude chcieť, aby ste preliezli úroveň z bodu A do bodu B. Občas sa síce bez backtrakingu v rámci danej úrovne nezaobídete, no platí to najmä pri úrovniach, ktoré sú menšej rozlohy. Počítať musíte aj s tým, že MediEvil nie je žiaden open world, takže si budete musieť vystačiť s koridorovými úrovňami, ktoré však poskytujú aspoň ako-takú mieru voľnosti.

Nakoľko je bojovanie azda najdôležitejšou zložkou hry, musí mať Daniel k dispozícii solídny arzenál. Keďže sa hra odohráva v roku 1386, väčšinou ide o chladné zbrane, no dostanete sa aj k zbraniam spojenými s kúzlami. Veď bežne hrdinovia metať blesky nevedeli, všakže? Aby som však bol o niečo konkrétnejší, najčastejšie budete bojovať s mečmi, no nechýba ani sekera, oštep, či kyjak. Niektoré zbrane môžete “chargnuť”, takže je výsledný útok silnejší, no na druhej strane to dlhšie trvá. Ak by ste chceli byť o niečo originálnejší, môžete použiť aj Danovu ruku, ktorou môžete bojovať ako na blízko, tak aj na diaľku, keďže je ruku možné hádzať a vracia sa ako bumerang. Keď už spomínam boj na diaľku, k dispozícii sú aj vrhacie dýky, kuša, či niekoľko druhov lukov.

K tomu si prirátajte viaceré brnenia, štíty a v konečnom dôsledku tak budete mať k dispozícii naozaj slušnú plejádu zbraní. Je však na vás, či sa k nim dopracujete, pretože ak nebudete zbierať kalichy v jednotlivých úrovniach, hrdinovia zo siene hrdinov vám ich nepodarujú. Tieto kalichy inak odomykáte tak, že v úrovni zabijete dostatočný počet nepriateľov a dovtedy priehľadný kalich sa následne zhmotní. Často však musíte kalich najskôr objaviť, takže nové zbrane rozhodne nie sú zadarmo. Aby sme to mali kompletné, neskôr sa naučíte aj nový pohyb, takzvaný Daring Dash, ktorý môžete rozbíjať slabé miesta v stenách a napríklad tak objavovať skryté zákutia.

Ak sa teda pozrieme na hrateľnosť MediEvilu, je v zásade štandardná a ponúka prvky, ktoré poznáte z iných hier. Bodaj by aj nie, veď ide o prerábku hry, ktorá vyšla pred viac ako dvoma dekádami. Funguje však rovnako dobre ako pred rokmi? Za mňa hovorím jednoznačné áno. Napriek veku pôvodnej hry a skutočnosti, že vývojári zo štúdia Other Ocean Emeryville chceli byť čo najvernejší predlohe, nepôsobí MediEvil zastarano a ani nie je nudný. A to je pre tento počin asi najväčšia pochvala, ktorú mu možno udeliť. Samozrejme, do niektorých vecí museli autori zasiahnuť a trošku ich poupraviť, no ako som už povedal, nový tím chcel byť k predlohe čo najviac úctivý a k úpravám došlo iba na nevyhnutných miestach, či v prvkoch. Napríklad, ovládanie je omnoho plynulejšie než kedysi, taktiež aj Danov pohyb je vyladenejší, i keď stále behá rovnako vtipne, ako kedysi. Mám za to, že v prípade MediEvilu z roku 2019 nebudú môcť ani najskalnejší fanúšikovia namietať kvôli úpravám, narozdiel od Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, kde napríklad model postavy nepredstavoval štvorec, ale skôr pilulku a postava tak pri okrajoch sklzávala do priepastí, pričom v originálnej hre sa niečo podobné kvôli štvorcovej kolíznej zóne nedialo.

Aj kostlivec môže byť fešák

Najvýraznejší posun, ktorý vidno na prvý pohľad spočíva v kvalite grafického spracovania. Novinka vyzerá v rozlíšení 4K veľmi pekne a až na niekoľko poklesov frameratu a sem-tam menej ostré textúry, ktoré som počas hrania zaznamenal, sa nemôžem sťažovať. I ten framerate pravdepodobne autori ešte opravia Day 1 patchom, nakoľko išlo o miesta, kedy nebola na obrazovke žiadna hektická skrumáž. V porovnaní s originálom však nutno podotknúť, že nová verzia predsa len nevyzerá tak “desivo”, ako tá pôvodná. Originál mal jednoducho neopakovateľný temný nádych, pričom remaster skôr pôsobí ako moderný animovaný film s temnejšou paletou farieb. Atmosféra v novinke stále funguje bez problémov, no originál bol temnejší. Ak ste ho nehrali, vôbec vás to nemusí trápiť, no ak ste s Danom už čo-to preskákali, nutno s tým počítať. Zabudnúť nemôžem ani na občas zmätkujúcu kameru, no to je pri podobných hrách častý jav.

Zvuková stránka je z môjho pohľadu bezproblémová a podaril sa ako pôvodný, tak i český dabing. Ak neviete anglicky, aspoň si užijete vtipy a narážky, ktorých je v hre dostatok. Sprievodné melódie sú stále rovnako atmosférické ako kedysi, takže tohtoročný Halloween bude mať vďaka MediEvilu ten “správny” soundtrack. Tu nemám žiadne výhrady.

Keď je s nemŕtvymi a démonmi zábava

Vynovený MediEvil ponúka hráčom to, čo ponúkal aj originál – atmosférické a do poslednej minúty zábavné dobrodružstvo okoreneného humorom. Nečakajte teda nejaké zásadné novinky, iba ak takzvanú Dan Cam, a teda možnosť presunúť kameru nad Danielove rameno, ako je dnes štandardom. Vzhľadom na priaznivú cenovku (29.99€ za digitálnu edíciu, od zhruba 24.50€ za fyzickú kópiu) ide o titul, ktorý by si nemal nechať ujsť žiaden majiteľ PlayStation 4. Pamätníci si zaspomínajú na éru prvej PlayStation, no a nováčikovia zase zistia, prečo je dnes MediEvil legendou. Na PlayStation 4 tento mesiac dorazili hneď dve skvelé exkluzivity, vďaka ktorým si možno skrátiť čakanie na Death Stranding. Podobne ako s Concrete Genie, ani s MediEvilom nestrávite desiatky hodín, no tých zhruba 8-10 hodín (ak nerátam kompletizáciu zberateľných predmetov a trofejí) bežného tempa vám Danova cesta zaberie pri normálnej obtiažnosti. A to je za vyššie uvedenú cenu dobrá ponuka. Počítajte však s tým, že MediEvil nie je úplne jednoduchá hra a ani checkpointy nie sú tak štedro rozosiate po úrovniach, ako je zvykom v dnešných hrách. Problém? Z môjho pohľadu vôbec nie.

Viem, na jednej strane zo mňa hovorí nostalgia, no na druhej strane je jednoducho MediEvil dobrou hrou. Až na niekoľko poklesov frameratu ju v zásade nič netrápi a funguje bez problémov. So Sirom Danielom Fortesque si užijete kvalitnú zábavu, pomeriate si sily s rozmanitými bossmi a aj jednotlivé úrovne sa od seba výrazne odlišujú. Sony si do svojho portfólia exkluzivít pre PlayStation 4 pripisuje ďalší kvalitný počin. Som rád, že došlo k oprášeniu práve tejto značky a snáď sa jej bude v predajoch dariť, nech sa časom dočkáme aj ďalšieho dobrodružstva hrdinu, ktorý sa hrdinom stal skôr, než vôbec niečo vykonal. Dosť však bolo rečí, Gallowmere sa na vás už teší, Daniel si chce totiž miesto v sieni hrdinov naozaj zaslúžiť.

MediEvil - Výlet do minulosti
V Sony aj tento raz vsadili na správnu "kartu". Zmodernizovať legendárny MediEvil bol jednoducho dobrý nápad, pretože kúzlo tohto titulu sa nevyparilo ani po vyše dvoch dekádach. Sir Daniel Fortesque a jeho cesta nikdy nevyzerali a nehrali sa lepšie, než teraz. Ak ste originál nehrali, neváhajte, ak ste ho hrali, neváhajte taktiež.
  • Rozmanité úrovne, zábavné ako kedysi
  • Atmosféra, humor, hudobný sprievod
  • Množstvo zbraní, náročnosť