SIE Worldwide Studios, a teda first-party štúdia spoločnosti Sony zahŕňajú také mená, ako napríklad Naughty Dog, Santa Monica Studio, Guerrilla Games a mnohé ďalšie. Medzi nimi sa nájde aj menšie štúdio PixelOpus sídliace v mestečku San Mateo v Kalifornii. To, pravdepodobne, mnoho z vás poznať nebude, pretože doposiaľ vytvorili iba menšiu rytmickú hru Entwined, ktorá v recenziách zbierala len mierne nadpriemerné hodnotenia. Teraz však vývojári prichádzajú so svojim druhým počinom, ktorý je už na prvý pohľad omnoho ambicióznejší. A ja vám môžem s radosťou hneď v úvode prezradiť, že Concrete Genie je nielen ambicióznejší, no zároveň aj omnoho kvalitnejší titul, než spomínaný debut.

O hre Concrete Genie sme sa dozvedeli zhruba pred dvoma rokmi počas výstavy Paris Games Week. Tam sa hra odprezentovala prvým trailerom, ktorý jasne dával najavo, že prím v tomto prípade bude hrať zaujímavý vizuál plný farieb. Mňa osobne hra zaujala už vtedy a bol som zvedavý, či vývojári dokážu zo zaujímavého nápadu urobiť hru, ktorá bude zábavná a pútavá po celý čas. Teraz, keď už mám toto dobrodružstvo za sebou môžem, našťastie, povedať, že Concrete Genie je titul, ktorý sa štúdiu PixelOpus skutočne podaril.

Temná Denska

Príbeh hry sa odohráva v ostrovnom mestečku Denska, ktoré kedysi prekvitalo životom, no ako plynul čas, mesto upadalo až sa z neho stalo mesto duchov. Ulice sú opustené, všetko je tmavé, ponuré a na ľudí trpiacich depresiou by pobyt v týchto lokalít bezpochyby nemal pozitívny vplyv.

Hlavný hrdina tohto dobrodružstva je chlapec menom Ash, ktorý to nemá najľahšie. Nielenže je jeho domovské mesto bez života, navyše ho terorizujú i jeho vrstovníci, pre ktorých je Ash čudák. Hoci sa od nich až tak neodlišuje, radšej než flákaním sa a robením neporiadku trávi Ash čas kreslením rôznych obrázkov a príšeriek do svojho skicáru.

Jedného dňa ho spomínaná skupinka prepadne, zoberie mu jeho skicár a aby toho nebolo málo, zničia mu ho. Následne ho násilím strčia do lanovky, ktorá premáva z mesta k neďalekému majáku, v ktorom však údajne straší. Ako zistíte, v majáku sa naozaj dejú zvláštne veci, no nemožno povedať, že by tam strašilo. Skôr sa na tomto mieste dejú kúzla, pretože chlapcove výtvory zo skicára začnú ožívať. Navyše tu Ash nájde kúzelný štetec, vďaka ktorému môže mestečko Denska opäť priviesť k životu a zbaviť ho temnoty.

Príbeh Concrete Genie však nie je žiadna zapeklitá hádanka. V podstate ide o temnejšiu rozprávku, no je tu zopár momentov a zvratov, ktoré príbehovú líniu robia zaujímavou. Vývojárov navyše musím pochváliť za to, že sa neboja otvorene hovoriť o šikane, pretože tá je dôležitým prvkom príbehu. Nie všetko je však čierno-biele, no ako to je s postavami v tejto hre si musíte zistiť vy. Hoci priechod príbehom mal podľa autorov zabrať zhruba 5-6 hodín, ja som tu určite strávil 7-8 hodín, nakoľko sa sa snažil vymaľovať a preskúmať čo najviac z mestečka Denska. Ak vám môžem poradiť, určite sa nesnažte iba bezhlavo preletieť príbeh bez toho, aby ste hľadali jednotlivé stratené stránky z Ashovho skicára, pretože práve vďaka nim sa vám pri maľovaní otvoria nové možnosti a prvky kresieb.

Naozaj sa mi páčila aj príbehová línia venovaná vzťahu Asha a Luny. Tá je vlastne hlavný džin, ktorý Asha motivuje k tomu, aby do Densky vrátil život. Hoci vás nebude Luna sprevádzať na každom kroku, jej význam v príbehu je skutočne dôležitý. Okrem toho, samozrejme, nemohli autori vynechať aj situácie, ktoré nie sú až tak veľmi veselé (rozumej sú smutné), no výborne zapadajú do celku. Za seba musím povedať, že príbehová línia ma napriek svojej jednoduchosti pozitívne prekvapila a myslím si, že nebudem sám.

Keď farby prinášajú život

Hlavnou náplňou hry je, pochopiteľne, maľovanie, ktorým z mestečka vyháňate temnotu. Primárne je to maľovaním v okolí žiaroviek, no na niektorých miestach je potrebné použiť takzvanú super farbu, ktorú však musíte najskôr získať. K nej sa však dostanem o chvíľku. Spočiatku som sa trochu obával, či to bude stačiť k tomu, aby som sa nezačal po hodine nudiť, no autori šikovne dávkujú nové prvky hrateľnosti počas celej doby hrania, takže nuda naozaj nehrozí. Odlišné je samotné hranie, pretože úvodná časť hry je o používaní stealth postupu a vyhýbaní sa nepriateľským vrstovníkom, no neskôr sa hra zmení a je pre zmenu omnoho akčnejšia. Temnota sa skrátka nechce vzdať len tak ľahko… Je iba škoda, že súboje s “bossmi” nie sú variabilnejšie, avšak táto hra o súbojoch veľmi nie je, takže sa nad tým dá privrieť očko.

Čo sa samotného maľovania týka, to je intuitívne a jednoduché. Zvládnu to naozaj hráči každej vekovej kategórie. Niektoré miesta, samozrejme, môžete pomaľovať podľa toho, ako sa vám zapáči, no ak niekde musíte namaľovať vopred danú vec, džinovia vám ukážu, čo by sa im na danom mieste páčilo. Navyše, vyžadovaný prvok sa vám zvýrazní aj v tabuľke s dostupnými kresbami. V tomto smere nejde o nič náročné. Jediný prípad, ktorý ma napadá, že by mohol predsa len požadovať aspoň minimálnu zručnosť je, keď prekresľujete staré billboardy, pretože tam musíte robiť ťahy štetcom po určite línii. Nie je to náročné, no po stenách môžete narozdiel od billboardov kresliť “hala-bala”. Keď už som spomínal džinov, v hre je ich niekoľko druhov a môžu mať rôzne podoby.

Džinovia sú veľmi dôležitou súčasťou hrateľnosti, pretože vďaka nim budete postupovať vpred a budú vám pomáhať ako pri riešení logických hádaniek, tak aj pri získavaní vyššie spomenutej super farby. Ak budete potrebovať niečo spáliť, pomôže ohnivý džin. Ak niekde nepôjde elektrina, zavoláte si elektrikára, teda elektrického džina. Aby ste získali od džinov super farbu, ktorou zmažete zo stien temnotu, budete musieť maľovať veci, ktoré po vás džinovia budú požadovať. Ak im prianie splníte, obdaria vás super farbou. Tieto potvorky sú inak veľmi milé, pôvabné a navyše s nimi môže aj interagovať. Ak na stenu nakreslíte jablko, určite tým nejedného chlpáča potešíte. Okrem toho ich môžete svojim štetcov štekliť, či zahrať sa s nimi na vopred určených miestach. Je tu však aj jedno obmedzenie, pretože džinov, narozdiel od bežných kresieb, nemožno namaľovať hocikde, ale iba na vopred určenom mieste. Nie je to žiaden problém, no iba aby ste nepočítali s tým, že vám po stenách mesta bude pobehovať stovka džinov. Už som spomínal stránky skicára, ktoré postupne nachádzate. Takto nachádzate či získavate aj stránky, na ktorých sú aj jednotlivé prvky džinov. A keďže ich nachádzate postupne, nie je problém meniť vzhľad džinov aj dodatočne. Je to síce drobnosť, no je dobré, že na to autori mysleli.

Samotné maľovanie inak možno vykonávať dvoma spôsobmi. Primárny je pohybom vášho gamepadu, no v nastaveniach možno prepnúť využívanie pohybového senzoru na pravú analógovú páčku. Ja som využívať práve pravý analóg, no oba spôsoby sú bezproblémové a je iba na vás, čo vám bude vyhovovať viac.

Okrem maľovanie je inak Concrete Genie typická akčná adventúra v relatívne otvorenom svete. Beháte po ostrove s majákom, po mestečku, objavujete rôzne zákutia, riešite logické hádanky, chýbať nemôžu ani skákacie pasáže, či ako už bolo spomenuté, dôjde aj na súboje. Samotné mesto je inak rozdelené na samostatné časti, ktoré odomykáte postupne. V úvode máte k dispozícii ostrov s majákom a rybársky prístav, no postupne navštívite aj vodný kanál, či vodnú elektráreň. Samotné mesto nie je až tak rozsiahle, no na pomery hry rozloha Densky bohate stačí. A ja osobne som bol naozaj rád, že som po dlhšej dobe nemusel behať po mape, ktorá chce úplne zbytočne očariť svojou obrou rozlohou.

Podmanivý vizuál

Ako môžete vidieť z priložených trailerov a obrázkov, Concrete Genie vyzerá naozaj podmanivo. Hra sa síce nepokúša šokovať realistickou grafikou, vývojári miesto toho vsadili na výraznú štylizáciu, ktorá je skrátka skvelá. Výborne sa hodí k atmosfére hry a ešte väčšmi to umocňujú farby, keď začnete s Ashom maľovať. Akonáhle začnete meniť temné ulice Densky na farebné, máte z toho skvelý pocit a dojem.

Inak je grafika dostatočne detailná, plná rôznych časticových efektov, farieb a niektoré momenty oplývajú aj povestným wow efektom. Na PlayStation 4 Pro je k dispozícii aj 4K režim, takže ak máte televízor či monitor s Ultra HD rozlíšením, budete si môcť svoje maľovanie vychutnať naplno. Na tomto mieste sa však na sekundu zastavím a musím spomenúť aj 2-3 proklesy frameratu, ktoré som počas priechodu zaznamenal. Nebolo to, našťastie, priamo počas hrania, ale pri prechode z hernej sekvencie do prestrihovej scény, takže nejde o nič zásadné. Navyše, tento problémik určite pôjde odstrániť patchom. Na niektorých miestach som postrehol mierne kostrbaté animácie, no to najmä vtedy, ak som sa s Ashom snažil skákať na miestach, kde som asi nemal. I v tomto prípade však nejde o nič, čo by narúšalo dobrý dojem zo samotnej hry. Samozrejme, nejaké nedokonalosti tu sú, ako ostatne v každej hre. Bude vám až tak veľmi prekážať, že keď skočíte do fontány pri majáku, tak sa vodná hladina nepohne? V podstate sa ani nie je dôvod ísť a niekto si to ani nemusí všimnúť.

Pochváliť by som chcel aj soundtrack, ktorý ponúka niekoľko zaujímavých motívov a určite sa k nemu vrátim aj mimo hrania. Jednotlivé skladby pekne dopĺňajú atmosféru a diania na obrazovke v danom momente. Na záver tejto časti by som chcel ešte doplniť informáciu, že v hre nechýba ani fotorežim, takže ak budete mať chuť a záujem, môžete sa realizovať.

S prilbou na hlave

Okrem príbehu je k dispozícii aj VR režim, respektíve rovno dva. V prvom absolvujete menšie dobrodružstvo so Škvrnkou (jedna z vašich príšeriek) v lesnom prostredí. Ak tento bonus úspešne absolvujete, odomknete si ešte režim voľného maľovania vo VR. Oba režimy pre virtuálnu realitu PlayStation VR sa teda, pochopiteľne, točia okolo maľovania. Je trochu škoda, že dobrodružstvo so Škvrnkou nie je dlhšie, no je to iba prídavok, takže sťažovanie sa nie je veľmi na mieste. Keď už spomínam to voľné maľovanie, to je inak dostupné aj v štandardnom režime bez virtuálnej reality, aby náhodou hráči, ktorí túto perifériu nevlastnia, neprišli skrátka.

Príjemné prekvapenie

Ako ste asi už z textu pochopili, Concrete Genie je pre mňa naozaj príjemným prekvapením a zároveň aj vítaným osviežením v portfóliu exkluzívnych titulov pre PlayStation 4. Ide síce o menší počin, no tomu odpovedá aj cenovka, ktorá je nastavená viac než priaznivo. Digitálna edícia vyjde na 29.99€, no fyzickú kópiu si viete zadovážiť za zhruba 25€, čo je naozaj dobrá ponuka.

Štúdio PixelOpus svojou druhou hrou ukazuje, že s nimi treba počítať. Po svojom iba mierne nadpriemernom debute totiž dokázali vytvoriť zaujímavý a skutočne pútavý titul, ktorý sa medzi exkluzivitami pre PlayStation 4 určite nestratí. Možno nejde o vysokorozpočtovú záležitosť, no Concrete Genie má jedinečnú “tvár”, naozaj peknú atmosféru, dobre sa hrá, maľovanie je zábavné a aby toho nebolo málo, tuzemské zastúpenie Sony PlayStation sa postaralo o kompletnú českú lokalizáciu vrátane dabingu, ktorý sa z môjho pohľadu, rovnako ako samotná hra, vydaril. Ja len dúfam, že hráči si k tomuto titulu nájdu cestu a nemávnu nad ním rukou kvôli tomu, že to nie je God of War, alebo The Last of Us. Som zvedavý, čo nám kalifornské štúdio ponúkne nabudúce, pretože po Concrete Genie budú moje očakávanie pomerne vysoké.

Concrete Genie - Farbou proti temnote
Concrete Genie je napohľad menej nápadný príspevok do portfólia exkluzivít pre PlayStation 4, avšak nenechajte sa týmto odradiť a zmiasť. Ide totiž o naozaj pútavé a kúzelné dobrodružstvo, ktorému v podstate nič nechýba. Navyše, s plnohodnotnou lokalizáciou sa dnes stretávame naozaj zriedka. Za mňa vám odporúčam do Concrete Genie investovať, je to totiž naozaj skvelá a zábavná hra, ktorá urobí radosť ako starším, tak aj mladším hráčom.
  • Grafika a jej štylizácia, atmosféra
  • Dobrá gradácia, neustále dávkovanie nových prvkov
  • Téma príbehu a jej podanie, kompletná lokalizácia, podpora PS VR