TOP 10 najhorších hier histórie Piraten 19. februára 2018 Rubriky, Špeciál Videoherný priemysel nám okrem chvíľ radosti a zábavy prináša aj temnejšie chvíle. Na väčšine hier sa síce dajú nájsť aspoň nejaké pozitíva, pri iných nám však neostáva nič iné, iba neveriacky krútiť hlavou. Náš výber TOP 10 najhorších hier histórie bol až prekvapivo náročný, pretože rozhodne bolo z čoho vyberať. Rozhodli sme sa brať do úvahy hlavne novšie tituly, ktoré má väčšina ľudí ešte v povedomí. Taktiež sme sa zamerali iba na väčšiu produkciu, takže by ste v rebríčku ťažko hľadali freeware hry, prípadne nevydarené pokusy jednotlivcov, ktoré sa v posledných rokoch objavujú na Steame v hojnom počte. Dosť však bolo rečí, poďme si vychutnať prehľad toho najhoršieho, čo nám videohry ponúkajú. Výber skutočne nebol jednoduchý, kandidátov bolo až nečakane veľa. 10. Tony Hawk’s Pro Skater 5 (2015) Najnovší diel pomerne početnej série hier s menom Tonyho Hawka nedopadol vôbec slávne. Isté problémy nám naznačili už komplikácie pred vydaním, keď sa z videa na video zrazu zmenil grafický kabát hry do komiksového štýlu, pravdepodobne v snahe zakryť veľké medzery v kvalite technického spracovania. Po vydaní sa naplno prejavil urýchlený vývoj, pretože hra trpela zlou optimalizáciou, problémami s fyzikou a podobne. Kritici hru poriadne zničili a vyčítali jej mimoriadne chabý level design a nudnú náplň hry, ktorá spočívala v plnení primitívnych výziev. Activision ako vydavateľ rozhodne nie je zárukou kvality, o čom sa nakoniec ešte presvedčíme. 9. The Walking Dead: Survival Instinct (2013) Tento pokus zviesť sa na vlne populárnych komiksov a seriáli škaredo zlyhal. Príbeh sa odohráva pred udalosťami televízneho seriálu a autori si dokonca zabezpečili rovnakých hercov pre dabing postáv, vrátane hlavného hrdinu Daryla Dixona. To však nezabránilo tomu, aby bol Survival Instinct skritizovaný v takmer všetkých aspektoch. Už na prvý pohľad vám udrie do očí žalostná grafika, ale to je iba špička ľadovca. Chyby spočívali aj v takmer neexistujúcej príbehovej línii, nudnej hernej náplni, v nenápaditých prostrediach a nefungujúcich herných mechanikách. Kvôli nevydarenej umelej inteligencii tu nefungoval ani stealth a oveľa jednoduchšie tak bolo prešprintovať všetkých nepriateľov. Po vydarených adventúrach od Telltale Games hráči rozhodne čakali oveľa viac a od hry sa dištancoval aj samotný autor pôvodného diela, Robert Kirkman. 8. Fast and Furious: Showdown (2013) Ďalší titul, ktorý sa chcel zviesť na populárnej značke. Narozdiel od filmovej série si však nenašiel takmer nikoho, koho by zabavil na viac ako pár minút. Zameranie hry na čisto arkádové pretekanie sa by ešte nebol automaticky zlý krok, ale fyzika v hre bola čokoľvek, len nie z tejto planéty. Samozrejmosťou bola otrasná grafika a animácie, veľmi nevýrazný soundtrack a hlúpa umelá inteligencia. Obtiažnosť hry nepravidelne skákala od znesiteľnej po frustrujúcu a toto všetko spolu s nálepkou plnej ceny spoľahlivo odradilo všetkých recenzentov a následne aj hráčov. Na záver stačí dodať, že aj túto hru vydával Activision, rovnako ako predchádzajúce hry v rebríčku. 7. Alone in the Dark: Illumination (2015) Značka Alone in the Dark už veľmi dlhú dobu nie je v najlepšej forme a neprospel jej ani prírastok s podtitulom Illumination. Autori sa snažili vytvoriť kooperatívnu akciu z pohľadu tretej osoby s odlišnými triedami a schopnosťami každého hráča. Adventúrne pasáže by ste v hre hľadali ťažko a to isté sa dá, bohužiaľ, povedať aj o ostatných hráčoch. Ako to totiž pri zlých hrách býva, nehrá ich takmer nikto, čo je prvý problém pre online hru. Illumination však trpel aj na nedostatok zaujímavých nápadov a stereotyp sa dostavil priveľmi rýchlo. Dizajn príšer nebol nápaditý a spolu s tým hra prišla aj o hororovú atmosféru. Technické spracovanie by taktiež potrebovalo výrazne doladiť a všetky tieto aspekty sa podpísali na fakte, že sa ´”pýši” mimoriadne nelichotivým 19% priemerným skóre na serveri Metacritic. 6. Superman 64 (1999) Od novších počinov si na chvíľu dáme oddych a pozrieme sa na veľké zlyhanie najznámejšieho superhrdinu. Autori sa rozhodli priniesť tento neslávne známy pokus na konzolu N64 na konci minulého tisícročia a už tu nastal prvý problém – zabezpečiť pre rýchlo sa pohybujúceho hrdinu veľký svet bolo takmer nemožné, takže sa muselo pristúpiť na veľmi obmedzený dohľad, ktorý vývojári odôvodnili ako “kryptonitovú hmlu”. To by však v tej dobe nebol kameň úrazu. Tým bol fakt, že kvôli problémom s licenciou takmer celá herná náplň spočívala v nekonečnom lietaní pomedzi kruhy vo vzduchu. Z nepochopiteľného dôvodu totiž autori nemohli využiť všetky Supermanove schopnosti a ani zobraziť, ako niekomu dáva na frak. Podľa slov producenta hra vo výsledku predstavuje 10% toho, čo zamýšľali. Keď si teda uvedomíme, že väčšinu hry riešite bludisko Lexa Luthora tým, že lietate pomedzi akési kruhy, nemôžeme sa diviť, že hra to poriadne schytala od recenzentov aj hráčov. 5. Postal III (2011) Séria Postal nebola nikdy etalónom kvality, ale čo prišlo s jej tretím dielom, čakal asi málokto. Pôvodní autori sa rozhodli novodobý diel prenechať malému ruskému vydavateľovi Akella a ako to tak býva, zlým odhadom prostriedkov a potrebného času vznikol veľmi zlý produkt. Skritizovaná bola chabá umelá inteligencia a celkové technické spracovanie. Po druhom dieli viacerých kritikov zarazila prílišná linearita a absencia otvorených úrovní, zúfalá snaha o kontroverziu za každú cenu a nastupujúci stereotyp. Hru nezachránili ani zábavné zbrane a občasný humor a pôvodní vývojári ju dokonca po čase stiahli zo svojho obchodu s odkazom, aby si hráči radšej zakúpili predchádzajúci diel. 4. FlatOut 3: Chaos & Destruction (2011) Aj séria FlatOut sa dočkala podobného osudu ako vyššie spomínaný Postal. O tretí diel sa už nestarali pôvodní vývojári, ale neznáme menšie štúdio. Hra oplývala zastaralou grafikou a otrasným ozvučením. Zvuky áut sa dali počúvať iba veľmi ťažko a horšie na tom bol už asi len soundtrack, pretože počúvať jednu zvučku dokola by po čase otrávilo každého. Jazdný model a ovládanie taktiež nepotešili asi žiadneho recenzenta a nebyť známeho mena, tak by si tohto chaosu a deštrukcie zrejme aj tak nikto nevšimol. 3. Ride to Hell: Retribution (2013) O Ride to Hell: Retribution sa vedelo už od roku 2008, kedy bola hra prezentovaná ešte ako mestská akcia. Pri vydaní však veľmi rýchlo vyplávalo na povrch, že sa pri vývoji niečo veľmi, naozaj veľmi škaredo pokazilo. Snáď všetky recenzie po svete sa zhodli na tom, že hra patrí na smetisko a citovali veci, ktoré sú v tomto článku až príliš často omieľané – zastaralú grafiku a smiešne animácie. K tomu si pridajte slabý dabing, lineárne úrovne, nudnú hrateľnosť a razom tu máte kandidáta na najhoršiu hru. Hra to schytala aj za spiatočnícke zobrazovanie žien ako sexuálnych symbolov, ktoré treba iba zachraňovať a následne… Veď vy viete čo. V tejto hre nefungovalo nič a právom je označovaná za jeden z najväčších omylov vo videohernom priemysle. 2. Big Rigs: Over the Road Racing (2003) Tento počin sa snažil o preteky veľkých nákladných áut a pohorel na plnej čiare. Je očividné, že vyšiel priveľmi skoro a v tom tkvel hlavný problém. V hre totiž chýbali úplne elementárne prvky ako je napríklad detekcia kolízií s inými objektami a správne meranie rýchlosti. Pri takých prešľapoch sa potom tragická fyzika alebo gramatická chyby a preklepy v textoch javia iba ako podružné chyby. Vývojári po vydaní vydali opravný patch, ktorý však iba zmiernil množstvo problémov, ktoré v Big Rigs boli. Aj napriek absolútne nezvládnutému vývoju sa hre podľa odhadov podarilo predať 20 000 kópií, čo je vzhľadom na jej “kvality” úctyhodné číslo. Priemer 8% na Metacritic však hovorí za všetko. 1. E.T. the Extra-Terrestrial (1982) Viacerí z vás to určite čakali, prvé miesto sme nemohli dať žiadnej inej hre. Legendárny počin ET si totiž svoje “čestné” miesto zasluhuje asi najviac, pretože sa pričinil dokonca k veľkému videohernému krachu v roku 1983. Hra mala veľmi pohnutý osud, pretože musela vzniknúť za zhruba 6 týždňov, aby stihla vyjsť v prázdninovej sezóne. Vydavateľ Atari hre predpovedal 5 miliónov predaných kópií, čo sa pochopiteľne nenaplnilo, no aj predaj 1,5 milióna je už veľký úspech, vzhľadom na primitívnosť celého produktu. Nepredaný zvyšok fyzických kópií sa firma rozhodla zakopať v púšti Novom Mexiku. Na hre bola údajne vydarená iba úvodná obrazovka a herná náplň spočívala v chaotickom chodení po rovnakých obrazovkách, čo sa veľmi rýchlo omrzelo. Do nášho rebríčka nám nevošli viaceré zaujímavé kúsky ako napríklad Umbrella Corps, Bad Rats, či Day One: Garry’s Incident a mnohé ďalšie. Chýba vám vo výbere nejaký ďalší titul? Komentuj!