Značka Starship Troopers vždy ponúkala dostatok inšpirácií pre herný priemysel, čo sa po vydaní vtedajšej série filmov pokúsilo využiť viacero štúdií. Pred 17 rokmi sme sa tak dočkali klasickej FPS a potom o ďalšie dva roky aj prvej stratégie. Starship Troopers si však nezískal toľko fanúšikov ako rôzne iné série, ktoré mali v názve taktiež slovo „star“. Takže aj v hernom svete sa postupne na obrovských vesmírnych chrobákov zabudlo. Po dlhých rokoch sa však mobilná pechota opäť vracia v klasickej RTS. Na tej sa podieľalo štúdio The Aristocrats v spolupráci s vydavateľom Slitherine. Podarilo sa im však prinavrátiť tejto brutálnej značke plnej propagandy svoju zašlú slávu? To sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Starship Troopers: Terran Command (STTC) určite poteší fanúšikov real-time stratégií. Aj keď v tomto prípade nejde úplne o klasický typ RTS s budovaním základne, armád a ničením nepriateľa. Stále však v STTC nájdete mnoho prvkov, ktoré sa dnes až tak často nevidia. Manažovanie základní spočíva najmä v príprave ich obrany, ale okrem toho sa budete musieť rozhodovať, aké podporné budovy si v nich necháte vybudovať, tie vám tak poskytnú rôzne typy jednotiek. Na mape tak často nájdete väčšie základne, ktoré vám poskytnú stavebné miesta alebo zvýšia zásoby, a rôzne predsunuté stanovištia, ktoré slúžia najmä na privolávanie nových tímov a doplňovanie strát. Okrem toho sú mnohé misie niečím špecifické, takže vám obsadenie základní poskytne seizmické detektory, svetlomety, kamery alebo obrovské delá.

Základom vašej taktiky sa ale rýchlo stanú podporné budovy. Postupne zistíte, ktoré jednotky sa vám najlepšie hodia, a podľa toho si aj budete vyberať budovy. Problém však spočíva v tom, že na mape môže byť postavená každá len raz. Takže, ak vám zamoria chrobáky základňu, ktorá vám poskytovala raketometníkov, nebudete si ich môcť privolať, kým danú základňu opäť neobsadíte. Zároveň sú dané budovy rozdelené do viacerých bojových úrovní. Vždy potrebujete mať postavenú aspoň jednu budovu z danej úrovne, keď chcete, aby sa vám začala odomykať nová bojová úroveň. Samotná kampaň je veľmi dobre rozvrhnutá a v podstate až do konca vám priebežne servíruje nové jednotky aj protivníkov. Mnohé stratégie robili často práve v tomto bode chybu, že už v prvej polovici vám predstavili všetko, čo mohli ponúknuť, a tak sa rýchlo dostavil stereotyp.

STTC vám však ponúkne kampaň z 20 misií a 2 špeciálne misie, pričom až do konca vás bude držať v napätí, aké vybavenie mobilnej pechoty sa vám ešte dostane do rúk. Celý príbeh je zameraný na oslobodzovanie Kwalashy a na strednej náročnosti vám zaberie približne 14 hodín. Väčšina scenérii a bojísk je totožná s tými, čo ste mohli vidieť v prvom filme. Misie sú dosť rôznorodé a aj keď sa na prvý pohľad zdá, že hra je len o obraňovaní pred hordami chrobákov a potom o čistení ich hniezd, tak v každej misii vás čaká niečo špecifické. Vďaka tomu sa v STTC jednoducho nudiť nebudete. Čo sa týka príbehu, je hra dosť strohá, aj keď v tomto prípade jej nie je veľmi čo vyčítať, keďže sa snaží byť najmä akčná. Takže sa pripravte najmä na haldu propagandy, podľa ktorej je podstatné len víťazstvo. A to, či pri tom umrie jeden človek alebo milióny, je úplne jedno, lebo s velením to ani nehne.

Mobilná pechota je často len krmivom pre chrobáky, takže sa pripravte na to, že počas kampane vám zomrú možno tisíce vojakov. Rozhodujúcim faktorom v hre je však taktika. STTC využíva mnoho zaujímavých vychytávok. Najvýraznejším taktickým prvkom je reálny dohľad jednotiek. Pokiaľ je pred nimi kopec, tak nevidia, čo sa na ňom nachádza. Zároveň mnohé jednotky nedokážu strieľať, keď pred nimi stoja iné priateľské jednotky. Preto musíte vojakov vždy rozostavovať tak, aby mali voľnú palebnú líniu. Pri tomto som sa však stretol s jedným menším bugom. Napríklad jednotky v energozbroji je možné vybaviť raketometmi, no raketomety majú nastavenú minimálnu vzdialenosť, z ktorej môžu strieľať. Často sa mi tak stávalo, že aj ostatní vojaci, čo mali len pušky zostali stáť a pozerali sa, ako ich trhajú chrobáky. To snáď časom nejako opravia. Okrem toho mi príde usporiadavanie jednotiek dosť ťažkopádne. Ak máte označených viacero tímov, tak sa vám len horko ťažko podarí určiť ich zoskupenie, keďže šípky označujúce ich umiestnenie sú dosť slabo zreteľné a navyše veľmi rýchlo sa posúvajú, čo je dosť o nervy a buď budete nastavovať tímy po jednom alebo po dvoch, alebo to necháte len na hre.

Ako som už spomínal predtým, v priebehu hry sa vám budú postupne odomykať silnejšie jednotky. Väčšina z nich sa však hodí proti špecifickým typom chrobákov. Takže podľa toho, s čím budete práve bojovať, si budete aj voliť vaše jednotky. Celkovo je tu však na výber veľa rôznych mariňákov. Tí si v priebehu boja zvyšujú úroveň, vďaka čomu sú efektívnejší. Pri tretej úrovni si môžete vybrať, aké vylepšenie dostanú, čo je väčšinou nejaká aktívna schopnosť. Používanie schopností mi však prišlo v tomto prípade dosť neintuitívne. Ak chcete použiť schopnosť jednotky, musíte si ju vybrať na paneli všetkých jednotiek alebo na ňu kliknúť na bojisku a potom, samozrejme, ešte použiť danú schopnosť, čo je pri takejto hektickej hre fakt niekedy dosť náročné. Hlavne vtedy, keď vám silnejší arachnidi dokážu jedným zásahom zničiť aj celý tím.

Poďme sa ešte v krátkosti pozrieť na našich vesmírnych chrobákov. Tých je jednoducho neúrekom. Buď vyliezajú z hniezd, ktoré sú porozmiestňované po mape, alebo často prichádzajú vo vlnách spoza mapy. Postupne ako plníte úlohy počas misií, naberajú na sile, takže čím budete bližšie k dokončeniu misie, tým hrozivejšie chrobáky na vás vylezú. Takto sa vylepšujú najmä už spomínané hniezda. Tie pozostávajú z centrálneho hniezda a niekoľkých okolitých. Každé má určitú zásobu chrobákov, ktoré treba vyhubiť. Keď zlikvidujete populáciu všetkých vedľajších hniezd aj toho centrálneho, tak ho môžete navždy eliminovať. No pozor, chrobáky sa veľmi rýchlo množia, takže kým vyčistíte posledné hniezdo, už z toho prvého môžu vyliezať noví arachnidi.

Mariňaci ako takí nie sú nejako extra odlišní od svojich rôznych náprotivkov z iných sci-fi sérií, líšia sa tak maximálne výbavou. Fanúšikovia série Starship Troopers si však určite prídu na svoje pri jednotlivých druhoch arachnidov. Tí sú v hre použití prakticky všetci, ktorých ste mohli vidieť aj vo filme a aj pár nových. Pripravte sa na stretnutie s obrovským plameňometným chrobákom tankerom alebo ikonickými plazmovými chrobákmi. No najhrozivejšie sú jednoznačne nekonečné hordy chrobákov bojovníkov. Ak si myslíte, že vás pred chrobákmi ochránia marauderi mobilnej pechoty (obrovské roboty), tak sa mýlite, lebo aj na nich sa arachnidi pripravili. Chrobák škorpión vám do nich urobí takú dieru, akú ani tím inžinierov nezacelí. Je to len na vás, či dokážete využiť vlastnosti mobilnej pechoty na to, aby sa z vás stali predátori alebo zostanete len korisťou.

Po technickej stránke je opäť vidieť, že hra využíva engine Unity. Grafická stránka neurazí, ale nie je to ani žiadne terno. Oproti Chaos Gateu, čo som nedávno recenzoval, je na tom hra však po stránke optimalizácie výrazne lepšie, aj keď nájdu sa v hre pasáže, kedy framerate nebezpečne klesá pod 40 fps. Inak sa vcelku stabilne držal na mojej zostave s RTX 2070 (notebook) na Full HD rozlíšení a ultra nastaveniach na nejakých 70 fps. V hre sa však nachádza dosť veľa grafických bugov, keď chrobáky miznú hneď po smrti alebo naopak zostávajú stáť na nohách, aj keď ste ich zlikvidovali pred viacerými sekundami, čo dokáže zmiasť najmä hráča, ktorý vidí medzi svojimi jednotkami niečo, čo tam už dávno nemalo byť. Zvukovej stránke nemám veľmi čo vytknúť. Samotná hra neobsahuje veľa textu a tak sa rýchlo po vydaní dočkala i neoficiálnej češtiny. Na tej sa však ešte pracuje, takže je tam potrebné poopravovať viacero chýb. Pre našincov je to ale určite potešujúca správa.

Podarilo sa mi zodpovedať všetky otázky ohľadom tohto titulu alebo snáď chcete vedieť viac? Ak nie, tak ďalšie odpovede vám poskytne už samotný Starship Troopers: Terran Command, ktorý sa rozhodne oplatí vyskúšať. Ak ste fanúšikom stratégií, bude to pre vás jasná voľba, keďže podobných titulov už dnes vychádza len minimum. Menšou vadou na kráse je aktuálne menej obsahu, keďže hra neobsahuje multiplayer ani režim voľnej hry, no tomu zodpovedá jej cena. Dané funkcie možno časom do hry pribudnú, to je však hudba budúcnosti. Pridajte sa k statočným vojakom a vojačkám a ochráňte našu drahú Federáciu pred inváziou vesmírnych chrobákov!

Starship Troopers: Terran Command - Návod na dezinsekciu planét
Starship Troopers: Terran Command je na poli RTS vcelku príjemným spestrením. Za prijateľnú cenu dostanete hru, ktorá vás zabaví na približne 14 hodín a v závislosti od vybranej náročnosti vás možno aj dosť potrápi. V tomto titule sa môžete tešiť na hromadu „bugov“, čo v tomto prípade nie je vôbec na škodu. Zaujmite svoje pozície a pripravte sa, lebo arachnidi už prichádzajú.
  • Vynikajúca hrateľnosť, ktorá sa výrazne opiera o taktické rozhodnutia
  • 22 misií (ktoré zaberú cca. 14 hodín)
  • Mnoho typov mobilnej pechoty a arachnidov