Toto je príbeh o mužovi menom Stanley. Stanley bol protagonista hry, ktorá niesla hrdo jeho meno a celý svet ju pozná pod názvom The Stanley Parable. Tento unikátny walking simulátor pretkaný metahumorom a všetko neustále komentujúcim hlasom rozprávača pôvodne vyšiel vo forme bezplatnej modifikácie pre populárny Half-Life 2. Vďaka obrovskej popularite bol však v roku 2013 vydaný aj ako samostatná hra. Áno, je to tak, pôvodne sa dokonca mohol pýšiť podtitulom HD Remix, hoci neskôr sa od toho upustilo. Jedno zo základných pravidiel biznisu však hovorí, že železo treba kuť za horúca, a preto je tu po… och, to je už toľko rokov, Stanley? Nevadí, nájsť si nejaký banálny dôvod na opätovné vydanie hry nie je až taký problém. S patričnou hrdosťou ti teda predstavujem novú verziu s honosne znejúcim názvom The Stanley Parable Ultra Deluxe.

Vieš, Stanley, pôvodná hra bola svojho času mimoriadne uznávaným titulom, o ktorom však nikto poriadne nepočul a väčšinu ocenení mu tak vyfúkol akýsi The Last of Us. Hra, ktorá vyšla exkluzívne na konzole PlayStation 3, a to bol presne náš problém. Za všetko viním fakt, že sme nevyšli na konzoly – áno, samého ma toto zistenie šokovalo, takže ako vidíš sám, dôvod na ďalšie vydanie je naozaj relevantný a nikto nemôže povedať ani slovo. Prečo by sa mala PC master race sťažovať, že hru si musí znova zakúpiť za plnú cenu? Štatistika potvrdzuje, že ľudia nemajú až na pár hlučných internetových diskutérov žiadny problém zaobstarávať si nové edície a platiť dookola za to isté. Že konečne vyjdeme aj na konzolách ti nestačí? Bezplatné DLC by si náhodou nechcel?

Kto ti nahovoril, že je potrebný aj nový obsah? Žiadne príručky nič podobné neuvádzajú, stačí iba trochu vylepšiť vizuál, aby viac odpovedal súčasnej dobe, a to sa nám myslím podarilo. Že na prvý pohľad nevidíš až tak výrazné rozdiely? Nostalgia ti trochu zatemňuje vnímanie reality, no po tak dlhej dobe od nášho posledného stretnutia sa tomu ani nedivím… Samozrejme, že grafická stránka ostala zachovaná, nemáme také prostriedky ako autori fantastickej Grand Theft Auto: The Trilogy. Vylepšili sme skôr svetelné efekty či kvalitu textúr a iné podobné detaily. Snáď si si nemyslel, že budeme všetko prerábať od začiatku, vývoj aj niečo stojí. Ďalšie zo základných pravidiel biznisu navyše hovorí, aby si nevyvíjal zbytočnú prácu, keď nemusíš, a ušetrený čas využíval zmysluplnejším spôsobom. Napríklad počítaním ziskov v našom treťom bazéne, ktorý si budeme môcť dovoliť práve vďaka spomínaným ziskom.

No tak fajn, chceš nový obsah, tak bude nový obsah. Rozhodne však nečakaj, že ho sprístupníme ihneď po spustení, nič také. Miesto toho ho schováme, aby po ňom hráči museli aspoň chvíľu pátrať… čo tým myslíš, že pri podobnom prístupe sa budú hráči sťažovať? Uvedomuješ si, že naša hra nie je žiadne Dark Souls, nie sú tu žiadne komplexné mechaniky, náročné hádanky a jediné, čo máš robiť, je chodiť a nasledovať moje inštrukcie? Alebo nie, už sa totiž poznáme dostatočne dlho. No vieš čo? Mám pre teba menšie prekvapenie, pretože k novému obsahu sa dostaneš iba vtedy, ak mi aspoň na pár minút prejavíš rešpekt a nebudeš narúšať moje rozprávanie. To si nečakal, že? No keďže sa už nejaký čas poznáme, cestu k nemu ti následne priamo vyznačím, aby si ho nemohol ani náhodou minúť. Napríklad cez dovtedy zavreté dvere niekde na úplnom začiatku. Vidíš? Známosti rozhodne nie sú k ničomu.

Medzičasom som inak dostal skvelý nápad, ako presne našu hru obohatiť. A sčasti za to vďačím tebe, keďže naše rozpravy sú pre mňa ako vždy mimoriadne podnetné. Väčšinou teda hovorím iba ja a ty počúvaš… teda ty vlastne nehovoríš nič, ale i tak ti plne rozumiem a podobná dynamika nášmu vzťahu plne vyhovuje. No a tebe zrejme tiež, keďže nemáš žiadne námietky. Každopádne… aby sme si obhájili cenovku a mohli si zaobstarať avizovaný tretí bazén, kde budeme popíjať šampanské a opájať sa nepochybne fantastickými recenziami, pridáme do hry ďalšie konce. Už v prvom vydaní sme ich mali dosť a teraz ich budeme mať ešte viac. Okrem úplne nových totiž pridáme i nové variácie pôvodných koncov a keďže je štatisticky dokázané, že čím dlhšia hra, tým viac stráveného času v nej, je to úplne geniálne riešenie. Krátke hry nie sú plnohodnotné a kvantita je to jediné, na čom skutočne záleží.

No a spomínal som i to, že budú absentovať akékoľvek bugy? Našu hru inak rozbehá aj toaster… tak dobre, toaster nie, aj keď… počul som o tom, že pôvodný Doom už spustíš aj na zemiaku, takže úplne vylúčené to nie je. Kde som to skončil? Aha, pri bugoch, skutočne tu žiadne nie sú. Z jedného z nich sme dokonca spravili úplne nový koniec. Už to teda nie je bug, ale nový koniec! Vidíš, ako sa to robí? Áno, viem, že veľa rozprávam, ale ako inak mám predať naše spoločné dielo? História sa tvorí teraz, potom bude neskoro!

Počkaj, niekto tvrdí, že môj hlas je otravný? Ja sa tu snažím predávať umelecké dielo pojednávajúce o hernej scéne ako takej, ponúkajúce komentár k hráčskym voľbám a zamýšľajúce sa nad pokračovaniami a niekto začne riešiť, že mu vadí môj hlasový prejav? Ako mu môže vadiť môj spôsob prejavu aj v textovej recenzii? Vieš čo, Stanley, mám toho dosť. Končím. Beztak som už povedal všetko podstatné a to, čo som nepovedal, sa dozviete v samotnej hre. Nie, vážne, kupujte ju, aby sme mohli spolu so Stanleym vytvárať ďalšie a ďalšie sequely. Kašlať na umeleckú integritu – peniaze sú dôležitejšie a značku treba ťažiť, kým sa dá. Keď to dokáže Ubisoft,či EA, dokážeme to aj my. To by predsa nemalo byť ťažké, nie?

The Stanley Parable: Ultra Deluxe - Viac ako rozšírená verzia
Toto je recenzia na hru menom The Stanley Parable Ultra Deluxe. Táto recenzia bola napísaná s jediným cieľom – presvedčiť všetkých jej čitateľov o tom, že The Stanley Parable Ultra Deluxe je hrou, ktorá rozhodne stojí za vyskúšanie. Chcete vedieť viac? Čítajte na vlastnú zodpovednosť.
  • Nový obsah stojí rozhodne za to
  • Mimoriadne vtipný meta humor prednášaný skvelým rozprávačom
  • Vylepšený vizuál