V dnešnej dobe sa už stalo prakticky štandardom, že na pôvodné hry vznikajú remastery alebo remaky. Okrem toho však na ne vznikajú aj módy, ktoré sa často stanú takými populárnymi, že sa ich tvorcovia rozhodnú ešte viac vylepšiť a posunúť ich na vyššiu úroveň. Takto sa z nich často stávajú samostatné tituly. V histórii videohier sme zatiaľ nezažili príliš veľa takýchto udalostí, ale nedávno sa presne takéhoto vylepšenia dočkal mód určený pre The Elder Scrolls V: Skyrim, ktorý dostal názov The Forgotten City. Podarí sa mu i v tejto podobe zaujať hráčov, alebo sú to len vyhodené peniaze za niečo, čo si ešte stále môžete zadarmo stiahnuť k vyššie menovanej hre? To sa dozviete v našej recenzii.

Prebúdzate sa na brehu rieky a pomaly si snažíte spomenúť na to, kto ste. Jednoducho povedané, vyberiete si pohlavie vášho hrdinu, jeho rasu a na záver jeho meno. Konečne tak máte možnosť zistiť, kde to ste a čo sa vám stalo, preto sa pustíte do debaty s mladou ženou, čo pri vás stojí. Zistíte, že sa volá Karen a že vám zachránila život. Taktiež vám pomôže si spomenúť, kým vlastne ste. Na základe štyroch možností si môžete vybrať minulosť vašej postavy, či je archeológ, vojak, trestanec alebo si napriek všetkej snahe ani tak nespomína, kto vlastne je. Každá z možností vám ponúka určitý bonus a je len na vás, čo si vyberiete. Ja som si vybral archeológa, keďže tá vám poskytuje bonusové odpovede počas dialógov a taktiež aj informácie o rôznych historických predmetoch v hre. Po veľmi rýchlom zoznámení s Karen sa vydávate hľadať nejakého Ala, ktorý išiel preskúmať neďaleké ruiny.

S baterkou v rukách sa tak vydávate po jeho stopách. Po krátkom prieskume sa prepadnete pod zem a ocitnete sa v ruinách mesta z obdobia starovekého Ríma. Po celom meste nachádzate podivné, ba až strašidelné zlaté sochy, ktoré do detailov pripomínajú ľudí, to vám však nebráni ísť ďalej, predsa len niet cesty späť a máte nájsť Ala. Predierate sa cestou ďalej, pričom všade naokolo vás sú len zlaté sochy… až nakoniec nájdete Ala alebo skôr to, čo sa z neho stalo… ďalšia zlatá socha. Teraz už viete, že vydať sa sem nebol vôbec dobrý nápad a že vás čaká niečo, čo by vás ani v najhoršom sne nenapadlo, a to cesta do minulosti. Časový vír vás vráti v čase o skoro 2000, do doby, keď bláznivý cisár Nero podpálil Rím. Pomaly zisťujete, že ste sa ocitli v pasci, z ktorej niet úniku. To však nie je váš jediný problém. Od miestneho magistráta sa dozviete, čo sú zač tie sochy a že dané mesto strážia bohovia, ktorí dohliadajú na to, aby nikto nespáchal žiadny hriech, lebo inak na nich zošlú svoju kliatbu.

Vašou úlohou je zistiť, kto by mohol v meste zhrešiť a musíte mu v tom zabrániť. Preto sa púšťate do dosť dlhých rozhovoroch s jednotlivými obyvateľmi mesta a spĺňate rôzne vedľajšie úlohy, ktoré sú s danými občanmi prepojené. Ak niekto poruší tento zákon bohov, takzvané zlaté pravidlo, bohovia na mesto zošlú svoj hnev a vy tak budete musieť utekať naspäť k portálu. Takto môžete opakovať prakticky donekonečna daný deň a postupne zisťovať ako pomôcť jednotlivým občanom, keďže na splnenie viacerých úloh vám jedna časová slučka rozhodne nebude stačiť. Jednotlivé misie sú zaujímavé a jedinečné, pričom často musíte splniť viaceré z nich, aby ste mohli splniť inú. Až na jeden nekonečný dialóg medzi dvomi postavami som inak v dejovej línii nenarazil na žiadny závažný problém. Ako budete postupovať hlavným príbehom, tak narazíte na štyri možnosti ako hru ukončiť. Ako sa však The Forgotten City skončí, to už musíte zažiť na vlastnej koži.

V priebehu hry sa nemusíte báť, že niečo pokazíte. Pokiaľ si niekoho pohneváte a prestane sa s vami rozprávať, tak si len počkajte na porušenie zlatého pravidla a reštartujte časovú slučku. Všetky predmety, čo máte v inventári vám ostávajú, a predmety, čo ste zobrali v meste, budú na pôvodnom mieste. Takto sa stáva jediným podstatným predmetom zlatý luk, ktorý je vlastne základom celej hry a je to taký Portal Gun v The Forgotten City. Vďaka nemu totiž môžete meniť na zlato vinnú révu alebo riasy vo vode. Vašimi jedinými protivníkmi budú len podivní kostlivci, ktorých pôvod už budete musieť odhaliť sami. Inak platí, že občanom mesta nesmiete skriviť ani vlások a dokonca im ani nesmiete naznačiť, že ich máte chuť niekedy zabiť, lebo na seba zašlete hromy a blesky.

Samotné mesto, v ktorom sa budete pohybovať, nie je veľmi rozľahlé a aj kvôli tomu je v ňom len tak málo postáv. Napriek tomu však dokážete minimálne dva dni prežiť len tým, že sa budete rozprávať s jeho občanmi o ich minulosti, názoroch a o tom, čo ich trápi. Škoda len, že sa v hre nedá sledovať čas, podľa čoho by ste si vedeli prispôsobiť aktivity. Mnohé úlohy totiž musíte splniť len do určitého času a ak to prepásnete, budete si musieť počkať na ďalšiu šancu. Našťastie, nemusíte sa však báť, že vždy budete musieť robiť všetko nanovo. Na začiatku každej slučky len poviete Galeriovi, čo má urobiť a ten sa o to postará. Vy tak môžete pokračovať ďalej vo vašom vyšetrovaní.

The Forgotten City bol vytvorený na Unreal Engine 4 a pracovali na ňom len štyria vývojári, čo je vcelku pozoruhodné. Po grafickej stránke hra vyzerá úchvatne. Občas mi tam akurát vadili tiene a celkovo jas mi prišiel trochu nedoladený, ale nie je to nejaká závratná vada na kráse. Čo sa týka optimalizácie, tak to myslím vývojári zvládli vcelku dobre, teda keď to mám porovnať napríklad s mnou nedávnou recenzovaným titulom Necromunda: Hired Gun. Pokiaľ sa budete pozerať aj priamo do ohňa, čaká vás zníženie FPS tak zo 100 na 80, čo je jednoznačne prijateľné. Vývojárov musím pochváliť i za dobre zvládnutý dabing. V hre sa nachádza viacero národností a všetci rozprávajú s vlastným prízvukom. Pravda, je trochu zvláštne, že všetci rozprávajú po anglicky, na čo sa opýta i náš protagonista na začiatku, no nedostane na to žiadnu odpoveď.

Priznám sa, že samotný mód som nikdy nehral, no podľa dostupných informácií od vývojárov ide o vcelku odlišnú záležitosť s iba niekoľkými menšími spojitosťami. Každopádne, v The Forgotten City som sa dočkal prehliadky krásneho antického mesta, v ktorom síce žije len zopár občanov, ale aj napriek tomu sú ich životné príbehy jedinečné. Všetky 4 konce som zhliadol za približne 8 hodín, takže hra nie je príliš dlhá, ale napriek tomu vás dokáže zabaviť. Škoda len, že sa vývojári pohrali s mytológiou tak, ako im to vyhovovalo a rôzne fakty trochu poprekrúcali. Tak či tak, pokiaľ ste fanúšikmi adventúr a dokážete predýchať aj tých zopár akčných scén, potom The Forgotten City rozhodne vyskúšajte.

The Forgotten City - História ožíva
The Forgotten City prináša hráčom pútavý príbeh s očarujúcou grafikou a jedinečnými postavami, ktorý ich zavedie do podivného antického mesta. Po dosiahnutí všetkých štyroch koncov, čo nie je vôbec náročná úloha a ani vám to nezaberie veľa času, však nie je veľa dôvodov sa do neho vracať.
  • Dabing postáv
  • Tajuplná atmosféra a grafika mesta
  • Jedinečné úlohy a ich vzájomná spojitosť