Minulý rok sme sa dočkali prvej hry z univerza Warhammeru 40 000, ktorá sa odohrávala v úľovom svete Necromunde. Na rozdiel od Underhive Wars je však Hired Gun akčná FPS, ktorá ponúka len kampaň pre jedného hráča. Podzemie Necromundy ovládajú rôzne gangy, ktoré navzájom bojujú o teritória, a vy sa tak zhostíte úlohy nájomného zabijaka. Podarilo sa vývojárom zo Streum On Studio vytvoriť dostatočne pútavú videohru, na ktorú hráči len tak nezabudnú? To sa dočítate na nasledujúcich riadkoch.

Kampaň

Vo svete, kde prebieha nekonečná vojna, nie je život vôbec ľahký. Na husto zaľudnených planétach prekypuje organizovaný zločin a uliciam vládnu gangy. Takouto planétou je aj Necromunda. Život jednotlivcov tu nemá žiadnu cenu, a tak každý bojuje o svoje vlastné prežitie. V Hired Gun sa zhostíte úlohy nájomného zabijaka alebo inak povedané lovca odmien. Nemáte žiadne meno ani žiadnu minulosť, v podstate hra vám toho o vašej postave ani veľa nepovie. Na úvod si vyberiete len tvár a pohlavie. Hneď na to sa púšťate do plnenia svojho kontraktu. Vašou úlohou je nájsť a zabiť tých, čo zabili významného Guildera, čo sa spočiatku zdá ako bežná prácička, ale nakoniec sa z toho vykľuje celý obsah kampane.

Aj keď vás na začiatku budú sprevádzať dvaja kolegovia, prakticky hneď zistíte, že náš lovec pracuje radšej sám, aj keď vlastne nie tak úplne, keďže ho (skoro stále) sprevádza jeho verný mastif. Kampaň pozostáva z 13 misií, ktoré vám zaberú cca. 11 hodín. Vzhľadom k tomu, že Hired Gun neponúka hru pre viacerých hráčov, je to trochu málo, ale vývojári dobre vedia, prečo kampaň už viac nechceli predlžovať. Príbeh je, bohužiaľ, dosť strohý. Snažíte sa vypátrať vrahov, pričom postupne likvidujete jednotlivé gangy v Necromunde. Nečaká vás žiadna nečakaná zápletka ani postavy, na ktoré len tak nezabudnete. Dá sa povedať, že hneď, ako hru dohráte, tak aj zabudnete, o čom to celé bolo.

Vedľajšie misie

Vývojári sa však snažia predĺžiť hernú dobu vedľajšími misiami, ktoré predstavujú kontrakty pre rôzne gangy. V priebehu kampane sa vám tak odomknú tri tabuľky s kontraktami podľa náročností. Problém je v tom, že všetky vedľajšie misie sa odohrávajú na tých istých mapách ako príbehové misie. Podstatou kontraktov je splniť určitý cieľ, čo vám objednávateľ zadá. Budete tak musieť napríklad zničiť zásoby munície, oslobodiť väzňov alebo obsadiť určité oblasti. A tu sa dostávame ku kameňu úrazu. Všetky vedľajšie misie sú, dá sa povedať, akousi arénou, kde síce musíte splniť dané úlohy, ak chcete získať peniaze za kontrakt, ale nepriatelia na vás útočia prakticky donekonečna. Väčšinu kontraktov, čo som hral, som ani nedohral, keďže bojovať s nekonečnými hordami nepriateľov je nesmierne stereotypné a keď umriete, tak ste prehrali, a vraciate sa na základňu.

Hrateľnosť

Hired Gun sa nepochybne inšpiroval najnovším Doomom. Ste neustále v pohybe, skáčete po stenách, kĺžete sa po zemi a pomocou háku preskakujete z jednej strany oblasti na druhú. Proti nepriateľom používate celý arzenál zbraní, ktoré sú (aspoň v základnej podobe) známe z univerza Warhammeru 40k. Do rúk sa vám dostanú boltery, brokovnice, guľomety, granátomety, laserové alebo plazmové pušky. Naraz môžete niesť 5 zbraní, aj keď základnú pištoľ si nemôžete vymeniť, preto mi aj príde vcelku zbytočné, že sa tak môžete vybaviť dvoma ďalšími pištoľami a len dvoma inými väčšími zbraňami. Každú zbraň si môžete pred misiou upraviť, čím získate zbrane podľa svojho gusta. Každé vylepšenie je však potrebné si zakúpiť, nestačí, že nájdete rovnakú zbraň s inými modifikáciami. Horšie je, že ak si dané modifikácie kúpite a zbraň si vymeníte za vzácnejšiu, tak opäť je potrebné si ich zakúpiť, to mi príde fakt ako riadna zbytočnosť.

Takmer nesmrteľný hrdina

Náš lovec odmien je hotový stroj na zabíjanie, minimálne čo sa týka boja nablízko. Hra využíva quicktime eventy, keď klikaním klávesu E môžete vykonávať okamžité zabitia, ktoré dokážete aj ďalej reťaziť. V daný moment ste prakticky nezraniteľní a po zabití protivníka sa vám doplní časť zdravia. V podstate celý systém ozdravovania je postavený na tom, že musíte zabíjať alebo zraňovať protivníkov. Zdravie vám klesá pomerne rýchlo, ale ani sa nenazdáte a už ho máte zase na maxime. Rovnako tak aj štít, ktorý si ale dopĺňate zbieraním energetických zásobníkov. Okrem toho máte tri lekárničky a tri stimulanty. Lekárničky si však môžete zakúpiť len pred misiou a stimulanty skôr predstavujú akúsi formu nepísaného uloženia, keďže sa použijú v momente, keď máte zomrieť. Tie si však môžete zakúpiť aj počas misie pri kontrolných bodoch.

Inventár a korisť

Hired Gun má jednoduchý (a zbytočný) RPG systém. V priebehu hry získavate skúsenosti a levlujete, za čo sa vám odomykajú (asi) zbrane v obchode, ktoré sú zbytočne drahé a v podstate rovnaké ako tie, čo aj nájdete počas misií len s rôznymi modifikáciami. Počas misií si nemôžete meniť zbrane, ktoré máte aktuálne vybavené, aj keď v inventári ich môžete mať viac. Zbrane nachádzate len v ukrytých truhliciach. Rovnako tak aj brnenia, prívesky na zbrane a posilňovače s elementárnym poškodením. Cena a vlastnosti predmetov sa líšia podľa toho, aké sú vzácne (čo je tiež len taká pozlátka, keďže štatistiky sa až tak závratne nelíšia). Pred misiou si tak môžete vybrať, čím sa vybavíte a zároveň si môžete zakúpiť aj dodatočné predmety ako lekárničky, stimulanty, mapy pokladov alebo kliešte na zneškodňovanie pascí v truhliciach.

Vylepšovanie postavy a mastifa

Na začiatku máte len minimum bionických implantátov a kybernetických vylepšení. Rovnako je na tom aj váš mastif. Za zarobené peniaze si však môžete zakúpiť rôzne vylepšenia, ktoré vám poskytujú pasívne a aktívne schopnosti. Jednotlivé vylepšenia sú rozdelené podľa jednotlivých častí tela a majú viac úrovní. Máte k dispozíciu širokú paletu schopností, či už spomalenie času, automatické zameriavanie, bleskový výboj, nočné videnie, atď. Priznám sa, že v zápale boja som ich ani všetky nevyskúšal, keďže keď ste neustále pod paľbou ani nemáte čas rozmýšľať nad tým, čo by ste aktuálne použili. Rovnako je to aj s mastifom, ktorého som používal len vtedy, keď ma obklopilo mnoho nepriateľov a potreboval som živý štít. Preto bol na konci hry môj mastif na 100 % čistokrvným psom bez kybernetických vylepšení.

Grafika a zvuk

Necromunda: Hired Gun bola vytvorená v Unreal Engine 4, takže po grafickej stránke predstavuje taký dnešný štandard, aj keď musím povedať, že z UE4 mohli vývojári dostať aj viac. Takže po grafickej stránke veľmi neohúri, ale nie je to ani žiadna katastrofa. Kulisy imperiálneho mesta (teda skôr tej jeho podzemnej časti) sú však nadizajnové vcelku obstojne a správne odzrkadľujú atmosféru, akú by mali mať hry z univerza Warhammeru 40k. Až do poslednej misie som bol rád za pomerne dobre zvládnutú optimalizáciu, ale posledná misia mi, bohužiaľ, zmyla radosť z tváre, keďže na viacerých miestach práve tam klesal framerate zo 120 FPS na 30 FPS, čo je dosť nepríjemné. Občas sa stáva, že preblikujú alebo sa prekrývajú textúry. Po zvukovej stránke je Necromunda dobre ozvučená, aspoň čo sa týka jednotlivých zvukov zbraní, boja alebo výkrikov protivníkov. Škoda, že to isté nemôžem povedať aj o dabingu. Dabing, ako taký, nie je úplne najhorší, ale skôr ide to, ako je v hre podaný. Mnohokrát sa stáva, že skoro vôbec nie je počuť, čo postavy rozprávajú, a to najmä v cutscénach.

Záver

Plnohodnotná FPS odohrávajúca sa v univerze Warhammeru 40k tu nebola od čias Fire Warriora, a tak som Necromundu: Hired Gun s nadšením očakával. Bohužiaľ, moje očakávania neboli naplnené úplne tak, ako som si predstavoval. Hra mala veľký potenciál a vskutku ponúka toho dosť. No v konečnom dôsledku sa zdá, akoby len vývojári piekli tortu ako psíček a mačička a pohádzali do hrnca všetko, čo im napadlo. Lenže vznikla záležitosť, ktorá síce zabaví, ale i vďaka mizernému príbehu rýchlo upadne do zabudnutia.

Necromunda: Hired Gun - O bezmennom lovcovi a jeho mastifovi
Hired Gun je skôr titulom pre fanúšikov Warhammeru 40 000, ktorí už dlho čakali, kedy vyjde nejaká plnohodnotná FPS z tohto univerza. Vývojári sa síce pokúsili vložiť do hry čo najviac, ale väčšina z toho nie je plnohodnotne využitá. Chyby, čo aktuálne má, sa časom určite opravia, ale nezáživná kampaň a zbytočné vedľajšie misie tu už ostanú. Pokiaľ sa vám páčil nový Doom a máte v obľube oldschool FPSky, tak si ju pokojne vyskúšajte, no počítajte s tým, že Hired Gun vám nezostane dlho v pamäti.
  • Široká paleta zbraní
  • Dizajn prostredia odzrkadľujúci ponurý svet Warhammeru 40k
  • Svižná hrateľnosť