Minulý rok v máji sme vám priniesli recenziu na taktickú ťahovú stratégiu Warhammer 40,000: Chaos Gate – Daemonhunters. Tá sa začiatkom decembra dočkala svojho prvého veľkého DLC. Odvtedy už síce ubehlo niekoľko mesiacov, no zároveň aj vývojári na hre viac zapracovali a vydali niekoľko aktualizácii. Možno aj z tohto dôvodu sme boli požiadaní, aby sme až teraz zrecenzovali dané DLC s názvom Duty Eternal. To sa hneď po vydaní dočkalo značnej kritiky. Poďme sa mu však pozrieť s odstupom času na zúbok a povedzme si, či si hromadu negatívnych recenzií zaslúžilo oprávnene.

Samotný Chaos Gate – Daemonhunters v nás kedysi vyvolal pomerne rozporuplné pocity. Hra vyšla s dosť chabou optimalizáciou a obsahovala mnoho chýb technického rázu. To sa v mnohých ohľadoch už zmenilo, no hra aj tak naďalej trpí dosť podivnou optimalizáciou s nestabilným frameratom. V podstate aj po skoro roku vás hra núti, aby ste ju po niekoľkých misiách vypli a znovu načítali, čím sa vám ako tak vráti framerate do prijateľných medzí. Okrem iného došlo aj k zmenám v náročnostiach, takže už aj menej skúsení hráči v tomto žánri si budú môcť lepšie vychutnať príbehovú zložku tohto titulu.

Prejdime však na DLC Duty Eternal, o ktorom by mala byť táto recenzia. Na úvod by sme si mali povedať, ako je to vo veľkej miere práve s takým množstvom negatívnych hodnotení na Steame. Nuž, vývojári spravili pred vydaním marketingový ťah, ktorý mnoho hráčov neprehltlo. Už na titulnom obrázku k DLC je znázornený dreadnought, pričom práve táto nová jednotka bola najväčším lákadlom, prečo si ho vôbec kupovať. Spočiatku bolo avizované, že bude predstavovať piateho člena družstva, ktorého budete môcť so sebou brať na jednotlivé misie. A je to vskutku tak, no má to jeden menší háčik. Dreadnought je totiž nakoniec použiteľný iba v misiách, ktoré sú prepojené s týmto DLC. Tým pádom si ho môžete zobrať len na tú misiu, kde vám to hra umožní. To mnohých sklamalo a cítili sa kvôli tomu oklamaní, no nie je to až taká veľká tragédia.

Duty Eternal nepatrí medzi kozmetický obsah ani nepridáva do hry samostatne hrateľné misie či kampaň. Obsah tohto DLC je priamo zakomponovaný do hlavnej kampane. Ak ste už hru odohrali alebo ste niekde pred koncom, musíte začať v podstate od začiatku, keď si chcete plnohodnotne vychutnať všetko, čo prináša. V mnohých ohľadoch vám vie pomôcť ale prináša aj náročnejšie misie a nových silnejších nepriateľov. Po poslednom update si však môžete navoliť, či ho chcete používať, respektíve či chcete mať nové typy protivníkov. Keďže priamo zasahuje do hlavnej kampane, mnohým môže prísť, že v hre už mal jeho obsah dávno byť. Stále však ponúka viac, než len rôzne kozmetické drobnosti.

Ústredným motívom DLC je epidémia technofágu. Tá postihla ústredia patriace Adeptus Mechanicus a vy im tak musíte pomôcť zbaviť sa tejto hrozby. Čaká vás niekoľko príbehových misií, na ktoré si zoberiete vášho technokňaza Lunete. Počas nich sa vám postupne sprístupní dreadnought a techmariňák. Tieto nové triedy jednotiek však prichádzajú s jednou výraznou novinkou, ktorá vám nebude zbytočne komplikovať rozvoj vašich ostatných jednotiek. Za misie tohto DLC budete dostávať nový zdroj bodov, tým je archeotech. Za neho si tak budete kupovať vybavenie pre techmariňákov aj dreadnoughta. To sa vám bude odomykať v priebehu kampane. Počas hry sa vám tak na mape galaxie zobrazia štyri ústredia, kde sa bude archeotech sám časom generovať. Tým pádom vám stačí čakať a po čase si ho len prísť vyzdvihnúť na dané ústredia.

Dreadnought je oproti bežným rytierom omnoho silnejší. Má vysoký život aj štít. Dokáže prerážať steny či ničiť prekážky. Takže s jeho pomocou si môžete vytvoriť nové cesty k cieľom. Okrem iného si môžete zvoliť jeho výbavu. Každá ruka má niekoľko možností, čím si ju môžete vybaviť. Zároveň každá zbraň má tri úrovne, ktoré ich postupne vylepšujú. Vybavenie dreadnoughta ale stojí značné množstvo archeotechu. Ak počas misií obdrží dreadnought väčšie poškodenie, tak zostane zranený ako bežní rytieri. No sám sa nedokáže regenerovať. Na základe poškodenia budete potrebovať určitý počet servitorov, aby ste ho mohli opraviť. Potom bude, samozrejme, niekoľko dní neaktívny.

Ďalšou novou jednotkou do radov Grey Knights je techmariňák. Ten opäť využíva na zakúpenie vybavenia archeotech. Techmariňák je vybavený sekerou a bolterom. Dokáže poškodzovať nepriateľom brnenie a má vcelku slušný dostrel. No jeho hlavný zmysel spočíva najmä v tom, že dokáže veliť servitorom. Za archeotech môžete zakúpiť viacero tried servitorov, ktorí ho budú v misiách sprevádzať. Servitory predstavujú živé štíty, keďže majú vlastný život, a zároveň môže techmariňák použiť svoje akčné body, aby vydal príkaz svojim servitorom zaútočiť. Servitory teda neútočia sami od seba a ani sa nepočítajú za dodatočné jednotky. Môžu byť však zničení, preto ich môže techmariňák opravovať alebo im poskytnúť na niekoľko ťahov štít.

Pri postupe v hlavnej dejovej línii sa vám odomkne aj príbehová misia, v ktorej budete mať zachrániť fregatu Gladius. Tá sa vám po určitom čase vráti a budete ju môcť posielať na misie. Je však dosť pomalá, a tak ju ani zväčša nebudete používať, lebo sa jednoducho nikde ani nestihne včas dostať, a to si môžete zvýšiť jej rýchlosť o 20 %. Misie fregaty prebiehajú automaticky. Pred odoslaním fregaty si môžete vybrať tím mariňákov, ktorých chcete poslať na misiu, a hra vám vypočíta, akú šancu máte na úspech alebo či sa vaši mariňáci vrátia živí a zdraví. Problém je však v tom, že aj na tie najľahšie misie musíte posielať už pomerne dobre vyzbrojených rytierov s vyššími levlami, lebo inak sa vám nemusia vrátiť či sa misia skončí neúspechom. Okrem toho si ešte musíte odsledovať, kam fregatu pošlete, lebo ak sa stretne s nepriateľskou loďou alebo bude musieť prejsť cez warpovú búrku, tak sa misia môže zrušiť alebo vaši rytieri zostanú zranení a šanca na úspech vašej misie sa zníži.

Okrem vyššie zmienených prvkov pribudlo aj niekoľko nových máp a nepriateľov. Noví nepriatelia sú v mnohých ohľadoch špecifickí a prinášajú so sebou viaceré doteraz nevidené schopnosti, na ktoré budete musieť reagovať odlišnými taktikami. Pri druhom prechode hrou je to však určite príjemné okorenenie a poteší to aj nových hráčov vďaka širšej rozmanitosti jednotlivých aspektov.

Duty Eternal vstúpil na scénu v nie príliš pozitívnom svetle, no taká negatívna kritika, akú si vyslúžil na začiatku, mu určite nepatrí. Ak by mal byť dreadnought v každej misii, značne by to uľahčilo hru a to už náročnosť aj tak mierne klesla. Cena tohto DLC je taktiež vcelku prijateľná, ak si to porovnáme s rôznymi soundtrackmi či kozmetickými DLC. Nový obsah je zaujímavý a určite dokáže spestriť hru, či ste na ňu natrafili po prvýkrát, alebo si ju chcete nanovo zopakovať. Jediná škoda je, že aj skoro po roku naďalej trpí neduhmi technického rázu. Z mojej strany však môžem povedať, že toto DLC sa oplatí vyskúšať.

Warhammer 40,000: Chaos Gate – Daemonhunters – Duty Eternal – Až tak zlé DLC?
Prvé DLC pre Chaos Gate - Daemonhunters neobstálo v očiach hráčov najlepšie, stále však prináša dostatok nového obsahu, aby ste si samotnú hru lepšie užili.
  • Pestrosť obsahu, ktorý obohacuje pôvodnú kampaň