Séria Football Manager tu s nami je už viac než desať rokov. Štúdio Sports Interactive prináša hráčom v období jesene so železnou pravidelnosťou nové ročníky tejto značky. Ako je na tom najnovší prírastok do rodiny, Football Manager 2018?

Jeseň je tradične obdobím, kedy vychádza najviac hier. Športové hry tu nie sú výnimkou a Sports Interactive za meno svojho Football Managera pridáva novú číslicu.

Mnoho ľudí jednoducho miluje futbal. Veď to poznáte, za mlada ste si šli zahrať s kamarátmi, neskôr ste možno hrali v lokálnom klube a niektorí to dotiahli naozaj vysoko. Mnoho fanúšikov, najmä v pokročilejšom veku končí pred televízorom, či na tribúne a rozdáva taktické pokyny o tom, ako by sa malo hrať. Presne pre tento typ fanúšikov je určený aj Footaball Manager, kde si môžete priamo vyskúšať svoje taktické schopnosti.

Futbalová konkurencia zo stajní EA (FIFA) či Konami (Pro Evolution Soccer) obsahuje aj taktické prvky prípravy na zápas, no ani z ďaleka nepokrýva to, čo Football Manager 2018. Ako vždy je pri tejto značke namieste úvodné varovanie pre akčný typ hráčov. Táto hra nie je určená vám. Naopak, ak milujete tabuľky, grafy, analýzy, taktiku, stratégiu, dôraz na detail, v tom prípade ste možno na správnom mieste.

Každoročne pri vydaní nového Football Managera sa ako huby po daždi zjavujú po internete užívateľské recenzie o tom ako nový ročník nestojí za veľa. Údajne sa viac oplatí zostať pri predošlom ročníku, ktorý je omnoho lepší. Rok na to sa stane to isté, a zrejme to napíšu tí istí ľudia. Vyčíta sa málo inovácií a len aktualizované súpisky. Je to skutočne tak aj pri tomto ročníku?

Nebudem to zbytočne odďaľovať – je aj nie. Ako povedal jeden múdry muž: “čo nové možno vymyslieť vo futbale za rok?” Stále sa jedná o manažovanie klubu po každej mysliteľnej aj nemysliteľnej stránke. Od rozmerov trávnika až po vysoký manažment, hráčov a financie, to všetko vám môže prejsť rukami ak budete chcieť. Samozrejme mnoho týchto úloh možno zveriť svojim zamestnancom v podobe AI. To je však ako mať zmrzlinu bez polevy. Niet totiž nad pocit, keď vám po niekoľkých sezónach príde ponuka na prácu z omnoho väčšieho klubu, ale vy nechcete ísť, pretože svoj terajší klub vám šliape ako hodiny a poznáte ho skrz na skrz. V tejto oblasti sa toho zmenilo pramálo. Sports Interactive sú v smere inovácií už opatrnejší, predsa len ide o zabehnutú značku, ktorú drží pokope veľmi silná komunita fanúšikov.

Football Manager 2018 však, samozrejme, nie je úplný klon svojho predchodcu a obsahuje aj novinky.  Jednou z tých najväčších je pridanie prvku “team dynamics”. Túto časť tvoria vaši hráči, ktorí majú rôzny status v klube. Sú usporiadaní do prehľadnej pyramídy. Na vrchole sú tí, ktorí sú v klube už nejaký čas a ich slová majú váhu, majú status tímových vodcov. Pod nimi sú postupne hráči s menším vplyvom. Čo to v skutočnosti znamená? Nuž, ako dobre viete, vo svete futbalu sa stane, že manažér sa nezhodne s hráčmi a tí ho potom doslova vyštvú z klubu. To je práve funkcia tejto zložky. Musíte udržať hráčov bližšie k vrcholu šťastnými inak vám spôsobia v kabíne rebéliu a vaše výsledky pôjdu ku dnu.

Pribudlo aj medické centrum. Ako názov napovedá pôjde tu prevažne o zdravie hráčov. Váš zdravotný tím tu na figurínach zvýrazní problémové miesta vašich zverencov. Rovnako tak analýzou určí, ktorí hráči sú náchylnejší k zraneniu, aké množstvo tréningu a zápasovej záťaže im naložiť. Pribudla tiež novinka v podobe predzápasového brífingu, kde hráčom vysvetlíte o čo v následujúcom zápase pôjde, akú taktiku zvolíte atď.

Prepracovaním si prešiel aj skauting. Jeho základ zostal rovnaký, no skauti vám prinášajú rovno do hlavného okna novinky o hráčoch. Rovno odtiaľ viete zadať pokyny ako pokračovať – dôkladnejšie sledovať, podpis zmluvy, nesledovať a podobne. Skautovaní hráči sú potom prehľadne usporiadaní vo vašej súkromnej databáze. Novinky sa dostali aj k záložkám tvorby taktiky. Tá vám na políčkach ihriska ukáže pokrytie, slabé a silné stránky vášho rozostavenia a pribudlo aj niekoľko taktických úloh pre hráčov.

Na záver sa pozrime na herný engine hry. Ten skutočne neprišiel žiadnymi prevratnými zmenami. Mnoho hráčov stále hrá v staršom 2D zobrazení, zrejme aj to je dôvod prečo Sports Interactive túto súčasť hry netlačí dopredu. Aj napriek tomu pribudlo zopár nových animácií, hlavne čo sa týka predzápasovej rozcvičky. Oproti predošlému ročníku tu teda nie je prakticky nič nové.

Football Manager 2018 sa môže pre laika zdať ako kópia 2017. To vám však s pompou vyvrátia skutoční hardcore manažéri, ktorí v hre majú nahratých stovky hodín. Stačí sa pozrieť na štatistiky Steamu a pochopíte. Sport Interactive nespustili revolúciu a zrejme tak skoro ani nespustia. Skôr ide o veľmi vydarenú evolúciu. Najnovší ročník viac spolupracuje s hráčmi, posúva im viac informácií  o klube a jeho zverencoch, na základe čoho dokáže zdatný manažér dosiahnuť ešte lepšie výsledky. Priaznivci tejto série určite nebudú sklamaní tým, čo ponúka nový ročník a vaše peniaze si rozhodne zaslúži. Avšak ak vám predsa len vyhovuje Football Manager 2017 a máte tam dobre rozohranú hru, možno by ste mohli počkaj aj na budúci rok.

Football Manager 2018 - Čo nové na poli manažérov?
Sports Interactive opäť posúvajú latku o niečo vyššie. Football Manager 2018 je momentálne tým najlepším, čo si môžete zahrať, ak vás baví vžívať sa do kože športového manažéra.
  • Novinky prehlbujúce hrateľnosť