V dnešnej recenzii si predstavíme budovateľskú stratégiu s prívlastkom prvotiny – Two Point Hospital od štúdia Two Point Studios. Toto malé štúdio získalo do tímu vývojárov, ktorí v minulosti pracovali na hrách ako Theme Park, Theme Hospital, Fable, Black and White, The Movies a mnoho ďalších. Ako sa im podarilo popasovať sa s moderným budovateľským simulátorom na konzolovom trhu?

Recenzovaná verzia: Xbox One X

Two Point Hospital určite nie je len akýmsi HD remakom, či len nejakou krajšou verziou Theme Hospital. Ponúka úplne nový prístup, no zároveň nezachádza ďaleko od starého konceptu, ktorý roky poznáme. Z tlačovej správy je dokonca jasné, že štúdio má v pláne pracovať aj na dodatočnom doplnení Two Point Country a je tak možné, že čoskoro do tejto malebnej krajinky pribudne nový obsah z iného ako zdravotníckeho prostredia. Možno sa do budúcna pozeráme na plného konkurenta moderného The Sims univerza, ktoré akosi rokmi drží pomyselnú korunu v dostupných Sim hrách. Poďme sa však pozrieť na samotnú hru, ako nás zaujala na konzolách a či je to stále taká dobrá zábava, ako si pamätáme z roku 1997.

Herná mechanika – intuitívne ovládanie, priateľský interface, funkčný tutoriál

Musím sa hneď na úvod priznať, nepatrím k ľuďom, ktorí by mali problém ovládať Sim hru na hernom ovládači. Samozrejme, ovládanie myšou a klávesnicou je z každého pohľadu pre tento žáner ergonomicky niekde inde. Bol som zvedavý, ako sa s týmto vysporiadali v Two Point Studios.

Po teste musím konštatovať, že zvolená ovládacia schéma dáva zmysel. Ovládanie je veľmi intuitívne a osvojíte si ho veľmi rýchlo. Páči sa mi však zároveň aj fakt, že je dostatočne jednoduché na to, aby malo takmer každé tlačidlo jednu konkrétnu funkciu. Vďaka tomu netreba memorovať rôzne kombinácie tlačidiel pre ovládanie herného rozhrania.

Xbox ONE Nintendo Switch Playstation 4
L-Stick: Pan Camera / Navigácia v ponuke
Kliknite na L-Stick: Pauza
D-Pad: Navigácia v ponuke
R-Stick: Otočenie a rozstup kamery
Kliknite na tlačidlo R-Stick: Rýchlosť hry
Menu: Pozastaviť menu
Zobraziť: Kopírovať položku
A: Vyberte
B: Späť
LB / RB: Otočenie položky
LT: Oddialenie
RT: Priblíženie
Kliknite na L-Stick: Pauza
D-Pad: Navigácia v ponuke
R-Stick: Otočenie a rozstup kamery
+: Pozastaviť menu
-: Kopírovanie položky
A: Vyberte
B: Späť
L / R: Otočenie položky
ZL: Oddialenie
ZR: Priblíženie
Kliknite na L-Stick: Pauza
D-Pad: Navigácia v ponuke
R-Stick: Otočenie a rozstup kamery
Options: Pozastaviť menu
Stlačte Touchpad: Kopírovať položku
X: Vyberte
O: Späť
L / R: Otočenie položky
L2: Oddialenie
R2: Priblíženie

Hra vás ihneď po spustení kampane do všetkého zasvätí za pomoci šikovne urobeného tutoriálu. Ako nový manažér zdravotníckeho systému v Two Point Country sa budete musieť postarať o všetko možné, aby vaša sieť nemocníc fungovala efektívne. Presne tak, hneď od začiatku vám bude jasné, že to pri jednom zdravotníckom zariadení nekončí, ale len začína.

Tutoriál vás naučí, ako obsluhovať herné rozhranie. Zo začiatku je hra skutočne jednoduchá, a tak nie je čo pokaziť. Hráč má teda reálnu možnosť naplno objaviť jednotlivé prvky ešte predtým, ako sa výrazne zvýši úroveň obtiažnosti. Hru začínate s prázdnou nemocnicou, do ktorej si budete pomaly pridávať základné prvky ako vrátnicu, prijímaciu kliniku, lekáreň, no nezaobídete sa ani bez miestnosti pre údržbárske služby. Kto by predsa chcel tráviť čas v špinavej nemocnici so zapchatými záchodmi? No a čo by to bolo za nemocnicu bez lekárov, špecialistov a sestričiek? Tak, ako v reálnom svete, i tu je výber správneho personálu alfou a omegou správneho chodu nemocnice.

Two Point Hospital v tomto ponúka veľmi podrobné charakteristiky pre každého jedného člena personálu. O každom z nich sa dozviete v čom vyniká, aké sú jeho nedostatky, nechýbajú špecializácie a charakteristika samotného jedinca. Môžete napríklad získať údržbára, ktorý sa bude sústrediť na vymetanie duchov, doktora, ktorý sa špecializuje na diagnostiku, sestru, ktorej špecializáciou je učenie menej skúsených. Nájdeme tu však aj ľudskejšie vlastnosti, ako napríklad: býva často hladný, neumýva si ruky… Ak patríte k hráčom, ktorí si dajú na takýchto veciach pri Sim hrách záležať, Two Point Hospital určite nesklame a svojou úrovňou detailov vás uchváti.

Za „juniorov“ zaplatíte málo peňazí, no nemôžete očakávať veľké výsledky. Profesionál s dlhoročnou praxou a špecializáciou vás bude stáť poriadny balík, no v praxi sa na neho môžete úplne spoľahnúť, zatiaľ čo začiatočníkov musíte aktívne sledovať. Veľa z nich sa zašíva na prestávkach, alebo robia svoju prácu jednoducho zle. Neraz sa mi stalo, že kvôli neschopnosti personálu mi v nemocnici zomierali ľudia. Nevedel som však presne identifikovať prečo. Napokon som zistil, že v lekárni mám lekára, ktorý asi zle vydáva lieky a mnoho jeho pacientov zomiera.

Keď sa zoznámite so základnými atribútmi a hernými mechanizmami hry, začnete dostávať prvé úlohy, ktoré zvládnete splniť za pomoci toho, čo ste sa naučili v časti tutoriál. Pacienti, ktorí sú hnacím motorom vašej ekonomiky, sú však náročná kasta a uspokojiť niektorých z nich nie je jednoduché. Okrem vybavenia nemocnice sa musíte postarať aj o to, aby ste ako nemocnica obstáli v konkurencii a ponúkali okrem top zdravotníckych služieb aj komfort pri vybavení pacienta.

Musíte zabezpečiť dostatok jedla a pitia pre čakajúcich, lavičky a dostatok smetných košov. V pokročilom štádiu dokonca zistíte, aké dôležité je zladiť oddelenia čo do polohy v rámci nemocnice na to, aby pacienti vedeli plynulo a rýchlo prechádzať medzi jednotlivými oddeleniami. Osobne sa mi osvedčilo lokalizovať prijímacie kliniky hneď ku vchodovým dverám, ďalej nasledovali špecializované pracoviská, no a na konci toalety, údržba a oddychová miestnosť. Určite však nejde o univerzálny nástroj k úspechu. Rovnako neplatí, že by ste museli mať v každej jednej nemocnici všetky možné oddelenia. Práve špecializácia jednotlivých nemocníc je niečo, čo zdá sa, funguje globálne.

Tam to však vôbec nekončí. Kampaň spolu s DLC (Bigfoot a Pebberley Island) ponúka až 21 levelov, ktoré možno splniť na 1 až 3 hviezdičky. Hra vám dovolí vrátiť sa k jednotlivým úlohám, ak sa vám nepodarilo hneď na prvýkrát vybojovať plné skóre. Ako manažér sa musíte postarať aj o to, aby vybavenie vašich nemocníc fungovalo, mal ich kto opraviť a v neposlednom rade zabezpečiť, aby ste mali v čakárňach príjemnú teplotu pre vašich pacientov.

Hra proti vám nebojuje len širokou škálou rôznych zákerných chorôb (ktoré sú medzi rečou vždy vykreslené komicky, napr: diagnóza Light Headedness = pacient prichádza do nemocnice so žiarovkou miesto hlavy, poprípade iný príklad – diagnóza Mock Star, keď je pacient presvedčený o tom, že je novou reinkarnáciou Freddieho Mercuryho), ale aj samotným prostredím. Zvrhne na vás ohromnú zimu (brace yourselves, winter is coming), či zemetrasenie, ktoré spôsobí veľa pacientov so zlomeninami a poškodené prístroje na vašej klinike.

No a napokon, staré dobré financie. Zabezpečiť stabilný cashflow je zo začiatku úplne jednoduché. Čím viac však budete v hre postupovať, tým viac vás budú zaujímať vaše ekonomické úspechy/neúspechy. Veľakrát si nebudete vedieť zabezpečiť drahý personál a budete si musieť vystačiť s juniormi, ktorí však nemusia vykonávať prácu svedomito. Čo sa teda oplatí viac? Platiť za chyby neschopných zamestnancov, alebo jednoducho zamestnať top ľudí a financie do rozpočtu zabezpečíte inde?

Všetko máte vo svojich rukách. Je na vás, v ktorej sfére si utiahnete opasok, či budete investovať do zariadenia, alebo kvalitného personálu, drahej údržby, alebo je vám to všetko jedno a chcete len plnú nemocnicu nespokojných pacientov. Pamätajte, každá jedna ekonomická chyba sa skôr či neskôr ukáže v štatistikách. Postupovať s rozvahou je nevyhnutné, lebo do finančných problémov sa v neskorších fázach hry viete dostať rýchlo. No a aby som nezabudol, pozor na duchov! Ak vám niekto v nemocnici zomrie, tam to nekončí. Nespokojný pacient sa môže vrátiť ako duch a bude strašiť ľudí v čakárni.

Technická časť

Čo sa týka samotnej technickej časti, hru som testoval na Xbox One X. V praxi niet čo vytknúť, až rozprávkovo podaná grafika vo vysokom rozlíšení v kombinácii s textúrami vo vysokom rozlíšení ponúkajú slušné audio/vizuálne divadlo pre hráčov. Nakoľko ide o herný simulátor s kreslenou grafikou, nemožno očakávať vysoké grafické nároky, no napriek tomu sa musím priznať, že som neočakával natívnu podporu 4K. Očakával som, že FPS pôjde pri neskorších fázach hry poriadne dolu, no nestalo sa tak. Na Xbox One X beží Two Point Hospital absolútne skvelo a ani pri plnej obrazovke, na ktorej sa hemžia desiatky, niekedy možno až stovky pacientov/personálu/prístrojov nebadať, že by konzola strácala dych. Výkon je teda konzistentný, čo treba jednoznačne pochváliť.

Z pohľadu štylistiky osobne taktiež nemám námietky. Áno, niekomu môže prekážať „rozprávková“, až „animáková“ grafika. V tomto sa však Two Point Hospital na nič nehrá a grafický kabát presne definuje to, aká hra v skutočnosti je. Je zábavná, niekedy až doslova smiešna, v mnohých aspektoch si uťahuje sama zo seba. Humor je nosným zdrojom každého parametra tohto titulu. Nájdete ho všade a to je dobre.

Záver

Prvotina z dielne Two Point Studios dopadla veľmi dobre. Po pozitívne vnímanom vydaní Two Point Hospital na PC sa vývojárom podarilo pretaviť úspech PC verzie aj na moderných konzolách. Hra sa ovláda dobre aj na hernom ovládači. Beží dobre, vyzerá dobre a prináša všetko, čo by správna Sim hra mala obsahovať. Navyše, ak si hru zahráte na Xbox One X, dostanete podporu 4K.

No a čo sa týka ostatných verzií hry, z článkov na internete je jasné, že port na Nintendo Switch nie je práve najideálnejší a hra nebeží na tejto platforme veľmi dobre. Síce sme globálne zvyknutí na to, že Nintendo Switch ponúka z momentálneho výberu najmenší výkon, herné štúdiá ako Panic Button dokazujú, že aj veľké hry ako Wolfenstein II: The New Colossus vedia na Switchi fungovať slušne. Žiaľ, Two Point Hospital ponúka podpriemerné výsledky. Či sa to podarí dodatočne vyriešiť aktualizáciou, uvidíme. Do tej doby však možno Two Point Hospital odporúčať len na platformy PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Two Point Hospital - Konzolová správa nemocníc
Two Point Hospital je viac než vydareným duchovným nástupcom staručkého Theme Hospital, ktorý zachoval všetky jeho kvality a preniesol ich do moderného hávu. A baví aj na konzolách.
  • Zaujímavé herné mechanizmy, skvelý tutoriál, veľmi detailne spracovaná téma