Naši českí susedia, respektíve herné štúdio Bohemia Interactive, má za sebou úspešné projekty ako je séria vojenského simulátora ArmA, survival hra Day-Z a ich najnovší počin je aj free-to-play looter shooter s názvom Vigor, ktorý je dostupný na herných konzolách Xbox One. Popri týchto projektoch však nesmieme zabudnúť ani na sandboxové dobrodružstvo, v ktorom môžete aplikovať nielen vašu kreativitu, ale aj omnoho viac. Hovorím o Ylands. Možno si poviete, že ide o obyčajný klon Minecraftu, no v dnešnej recenzii sa dozviete skutočnú pravdu.

Ylands sa dostal von z niekoľkoročného Early Accesu ešte koncom roku 2019. Konkrétne piateho decembra, kedy bol vydaný vo verzia 1.0, a s cenovkou free to play. Ak by ste však chceli štúdiu Bohemia Interactive prispieť, tak momentálne si za cenu 14.99 € si môžete dokúpiť DLC s názvom Ylands Exploration Pack. Ja osobne DLC odporúčam, aj v prípade, ak by ste si chceli zahrať plnohodnotnú hru. Okrem už spomínaného rozšírenia Exploration, titul obsahuje aj ďalšie režimy, ktoré sú už v hre zdarma. Tie si predstavíme taktiež, ale poďme pekne poporiadku.

V režime Exploration, respektíve objavovanie, sa ocitáte na náhodnom ostrove. Bez jedla, znalostí a oblečenia. To sa však sčasti vyrieši, keď stretnete prvú NPC postavu. V mojom prípade to bol pustovník, ktorý mi predstavil ostrov a mohol som sa od neho dozvedieť informácie o boji, preskúmavaní, prežití a zdrojoch potrebných k stavbe obydlia, lodí a podobne.

Ako to teda vyzeralo v praxi? Poobhliadol som sa po ostrove a pozbieral rôzne suroviny a predmety. Vytvoril som si prvé  oblečenie, náradie ako sekeru  kladivo, nôž, prípadne primitívny luk a objavoval som ďalej. V tomto režime funguje systém hladu a chladu. Preto je potrebné sa o postavu starať formou jedla a teplého oblečenia. Okrem iného je potrebný aj spánok, keďže sa  v režime strieda deň s nocou. Jedlo je možné získať z ulovených zvierat a ich prípadnom upečení, teda príprave na ohni, no zasýtiť sa môžete aj zo zozbieraných bylín ovocia alebo zeleniny. Zohriať sa je možné, samozrejme, pomocou teplého oblečenia, prípadne si môžete posedieť pri ohni. Taký virtuálny dobrodruh Bear Grylls, že?

Postupným craftingom som však začal zisťovať, že potrebné materiály na všetko sa však na ostrove nenachádzajú a tak som sa rozhodol  mapu preskúmať aj mimo ostrova. Vytvoril som si najjednoduchšiu vec, s ktorom sa  mohol po mori plaviť a tým bola plťka. Stačilo mi pár kúskov dreva kúsok lana a bola na svete. Plaviť sa na nej bolo síce zdĺhavé, ale lepšie ako to preplávať a niekde v strede mora by ma mal zožrať žralok. Plavbou po mori natrafíte hneď na niekoľko ostrovov, na ktorých vás čaká vždy iné prekvapenie. Jedným z nich sú aj nepriatelia, či divoká zver, ktorá vás môže zabiť. V tom prípade prídete o všetky veci, ktoré ste mali so sebou. No následne je možné sa pre ne vrátiť na pôvodný ostrov. Mne sa to stalo niekoľko krát a tak som si na pomoc zavolal dcéru, ktorá inak bola z Ylands veľmi ohromená.

Obrovskou výhodou režimu Exploration je aj to, že ďalší hráč, ktorého do hry zavoláte, doplnok nemusí vlastniť. Len sa jednoducho pripojí na vami vytvorený server. Prehľadávanie celého sveta je potom o niečo zábavnejšie a záživnejšie, zatiaľ čo vy preskúmavate ostatne ostrovy, tak iný hráč zatiaľ môže stavať obydlie loviť a podobne. Prípadne preskúmavate ostrovy spoločne. Áno, všetko je len a len na vás. Takto v krátkosti som sa vám snažil priblížiť DLC Exploration Pack. Podotýkam že je to len minimálne percento toho, čo sa dá v skutočnosti v tomto režime robiť.

Ďalší z režimov ktorý si každopádne zaslúži pozornosť je takzvané pieskovisko, teda Sandbox. Je to taký odľahčený mód už spomínaného DLC rozšírenia. Na pieskovisku nemusíte nič ťažiť a hladať, všetko máte ku dispozícii a jednotlivé predmety si  pridávať do inventára, prípadne s nimi viete vytvárať ďalšie a ďalšie predmety. Taktiež môžete meniť farbu jednotlivým objektom, prípadne ich jednotlivo odstraňovať. Môžete meniť aj terén, či už si na mape spravíte obrovskú horu, prípadne jaskyňu. Všetko je len na vás a kreativite sa v hre žiadne medze nekladú.

Aj keď som vravel, že v už spomenutých režimoch sa žiadne medze nekladú, to pravé orechové príde až teraz. Dovolím si povedať že srdcom celej hry je režim tvorby, respektíve Editor. Tu si môžete preprogramovať hru, ako sa vám zachce. A to myslím od slova do slova. Môžete si kdekoľvek pridávať objekty, budovy, zvieratá, ľudí, NPC postavy a tak ďalej. Môžete taktiež meniť ich umelú inteligenciu, pridávať rôzne podmienky a vy si teraz určite hovoríte, že je na to potrebná aj istá znalosť programovania, nie? Tá však nie je potrebná, skôr by som povedal že je iba výhodou. Jednotlivé správania objektov meníte len ukladaním rôznych entít, konkrétne tým, že do nich ukladáte podmienky, prípadne cykly.

Takýmto spôsobom si viete vytvoriť celkom príjemnú skákačku, prípadne preteky aut, golf, jednoducho čo vás len napadne. Síce to zaberie nejaký ten čas, ale ten určite nepríde nevhod a vyčarí vám úsmev na tvári.  Ak sa vám teda podarí nejaká ta hra, prípadne niečo či už zaujímavé, alebo nezaujímavé, môžete to odoslať cez Workshop a tak sa o svoj výtvor podeliť aj s ostatnými hráčmi v komunite. Tieto komunitné hry nájdete v Ylands taktiež, niektoré z nich dokážu celkom príjemne zabaviť, no sú tam aj také, ktoré nestoja ani za spustenie. No ako som už spomínal vyššie, kreativite sa medze nekladú.

Pre tých z vás, ktorí v Ylands nechcú stavať a tvoriť, je jasnou voľbou je navštíviť mestečko Zem hier alebo inak povedané PlayLands. Tu sa nachádzajú rôzne minihry, ktoré môžete hrať buď náhodne, alebo si ich jednoducho spustíte u jednotlivých NPC postavičiek. Okrem iného sa v mestečku nachádza aj miestnosť, v ktorej si viete svoju postavičku prezliecť, prípadne jej zmeniť farbu oblečenia. Aby to však nebolo také jednoduché, tak jednotlivé kostýmy si môžete vyberať podľa vašej úrovne, ktorú postupne dosahujete hraním minihier. V mestečku plníte aj rôzne questy vo forme “odohraj tú alebo tú minihru” a za ich odohranie ste odmenený kupónmi. Tie viete utrácať za vstupenky na jednotlivé minihry, aby ste nemuseli čakať vo fronte.

Aká by to bola free to play hra, ak by neobsahovala mikrotransakcie? Áno aj tie sú v hre prítomné, ale priznám sa že ma nijak neotravovali a pravdupovediac som ani nevedel, že sú súčasťou hry. Majitelia DLC Exploration Pack inak dostanú aj pekné oblečenie pre svoju postavu, domáce zvieratko vo forme malého lietajúceho slona ako prieskumníka, a aj  4800 mincí hernej meny. Za túto menu si okrem servera a miesta na cloude môžete zakúpiť ďalšie kostýmy, animácie, či plány rôznych budov, alebo prostriedkov, ako aj zvieracích maznáčikov, ktorí vás budú sprevádzať na cestách.

Veľký obdiv si u mňa získala položka Kódex. Je to akýsi manuál pre tých, ktorí by sa v hre inak stratili a je v ňom popísané všetko potrebné, od úplných základov. Kódex je rozdelený do rôznych podskupín, podľa toho, čo chcete o hre vedieť, a zároveň je dostatočne prehľadný a povedal by som že užívateľsky pohodlný.

Po vizuálnej stránke si hra taktiež vedie na výbornú. Grafika je polygónová a dostatočne farebná a nezaostáva ani zvuk. Ten je príjemný a nerušivý. Z hrania Ylands som mal skutočne dobrý pôžitok a určite nezapadne prachom. Tento survival titul zaujme nielen najmenších, ale určite si zaslúži pozornosť aj od nás starších. Na záver recenzie by som ešte dodal, že Ylands je dostupný zdarma aj na zariadenia so systémom iOS a Adnroid. Tým pádom môžete mať Ylands stále so sebou a vo voľnej chvíli zahrať nejakú tú minihru, prípadne stráviť čas na pieskovisku. Editor však nie je dostupný na mobilných zariadeniach a taktiež ani platené, rozširujúce DLC Exploration Pack.

Ylands Exploration Pack na recenziu poskytla spoločnosť

Ylands - Dobrodružstvo a kreativita, ktorej sa nekladú medze
Ylands je vydarené sandboxové dobrodružstvo, ktoré zaujme nielen najmenších. Podporuje totiž vašu kreativitu a môžete v ňom vytvoriť v podstate čokoľvek, čo vás napadne, a to aj bez znalostí programovania. No a pre tých menej kreatívnych je tu zase možnosť zúčastňovať sa na rôznych minihrách.
  • Príjemné survival dobrodružstvo s prepracovaným craftingom a zábavnými minihrami
  • Kreativite sa takmer nekladú medze
  • Grafické a zvukové spracovanie