Dreams – Herný svet fantázie Róbert Herda 18. februára 2020 Recenzie Projekt menom Dreams od renomovaného štúdia Media Molecule sa pre širšiu verejnosť začal písať v roku 2015, kedy sme ho mohli úplne po prvýkrát vidieť na plnohodtnotnej E3 konferencii (i keď je pravdou, že mu predchádzalo niekoľko menších ukážok a technologické demo bolo zverejnené dva roky predtým). Vtedy takmer dva a pol minútový trailer pôsobil skôr ako herný koncept, ktorý nemal jasnú formu a smerovanie, takmer nikto si nebol istý, čo presne nám ponúkne. Každopádne treba dodať, že hlavný nápad zostával identický – vytvoriť miesto, v ktorom môžu kreatívni hráči tvoriť svoje vlastné hry i príbehy, dobrodružstvá, no a v neposlednom rade zdielať zážitky. A teraz, na začiatku nového milénia, presnejšie v roku 2020, cesta za vytvorením a vydaním virtuálnych snov končí. Čo všetko Dreams ponúka a aká budúcnosť ho čaká? Recenzovaná verzia: PlayStation 4 I napriek tomu, že sa jedná o oficiálne vydanie, niektorí sa mohli k unikátnemu nástroju dostať už minulý rok a to formou dobre známeho Early Access, čo je mimochodom úplne prvý prípad, kedy Sony Interactive Entertainment vypustilo niečo zo svojej exkluzívnej produkcie prostredníctvom takejto služby. Výnimkou nebola ani naša redakcia, ktorá sa Dreams venovala už v tejto fáze. Takže ak vás zaujímajú základné funkcie a rozdelenie, s ktorým sa v Dreams nepochybne stretnete, rád by som vás odkázal na pôvodný článok z augusta minulého roku, ktorý všetko jednoducho a prehľadne zhrňuje. Moja recenzia bude tým pádom predpokladať, že ste so základmi aspoň sčasti oboznámený a vďaka tomu sa môžeme bez problémov presunúť k podstatnejším súčastiam celého Dreams, teda presnejšie k početnej tvorbe komunity, prístupu Media Molecule a k funkčnosti celého nástroja a hry v jednom balení. Večný boj umelca Ešte predtým ako sa budete môcť pustiť do samostatného vytvárania vlastných svetov, musíte si prejsť tri až štyri hodiny (záleží ako veľmi budete chcieť zbierať bonusové bublinky, ktoré zveľaďujú pomyselnú hlavnú základňu) trvajúcou kampaňou, ktorá je dôkazom obrovských možností Dreams. Hneď na úvod totiž vývojári upozorňujú, že každý aspekt, na ktorý v rámci príbehu s názvom Art’s Dream narazíte, bol vytvorený priamo v nástrojoch ponúkaných projektom Media Molecule. Nejeden z vás bude prekvapený z výsledku, ktorý nielenže predáva funkčnú myšlienku, ale príbehovo je zaujímavo prepletený s nereálnymi, respektíve snovými, svetmi a fantáziou hlavného hrdinu menom Art, ktorý tak trochu bojuje s výčitkami, no hlavne so strachom. Bol členom hudobnej skupiny, ozaj šikovným, ale strach ho prinútil združenie opustiť. Media Molecule využíva rôzne prvky ako metaforu, aby dokázali predať ideu o tom ako je dôležité prekonať mocného nepriateľa, ktorý nám neraz bráni v rôznych životných situáciách. Tú majú možnosť pochopiť detskí hráči, avšak z pochopiteľných dôvodov nájdu dospelí ľudia v príbehu viacero motívov a prenesených symbolov. Hlavná myšlienka by fungovala aj v rámci animovanej snímky, avšak Art’s Dream vyniká najmä v sofistikovanej hrateľnosti. Autori totiž v jednom príbehu kombinujú typickú point and click adventúru, logickú platformovú záležitosť, top down strieľačku a jednotlivé žánrové aspekty neprestajne prepájajú, čím vytvárajú ucelený a výborne sa hrajúci celok niekoľkých chutí a nálad. Každá súčasť hry má vlastných nádych, vyzerá diametrálne odlišne a dokáže vyvolávať iné pocity. Či už riešite problém nezastaviteľného vlaku, počúvate muzikálne čísla prítomných postáv alebo prostredníctvom parádne ozvučenej gitary ničíte groteskných oponentov (ihneď som si spomenul na Devil May Cry 3), výborne sa bavíte a nenadobudnete pocit, že by jednotlivé žánrové súčasti nezapadali do výsledného celku. Nielenže celá kampaň, alebo ak chcete príbehový mód, funguje sám o sebe ako menší a nápaditý indie titul (či už z hľadiska hrateľnosti alebo inovatívnosti, prípadne vizuálnej alebo zvukovej stránky). V prvom rade je to inšpirácia pre všetkých, ktorí plánujú v Dreams niečo vybudovať a v priebehu mesiacov vytvoriť vlastné dielo. Sami tvorcovia tvrdia, že by vás to malo presvedčiť o širokých možnostiach a dostupných funkciách nástrojov, pričom musím podotknúť, že túto úlohu spĺňa Art’s Dream na výbornú. Kreativita je jediným blokom O tom, že v Dreams si môžete vytvoriť prakticky čokoľvek, vás presvedčím na konkrétnych príkladoch, ale podotýkam, že naučiť sa pracovať so všetkými nástrojmi je slušná drina. Áno, tvorcovia si pre vás pripravili názorné tutoriály, ktoré vás zasvätia do tajov vyvíjania a povedia vám približne ako pracovať s jednotlivými mechanikami, ale už vy sami musíte chcieť získavať vedomosti a zlepšovať sa v nich. Je nad slnko jasné, že sprvoti nebudete excelovať v jednotlivých disciplínach. Niekomu to môže trvať mesiac, zručnejším a trochu skúsenejším týždeň, avšak v oboch prípadoch verím, že sa nakoniec dopracujete k žiadanému výsledku a plodom poctivého trénovania a učenia sa. Je to jednoznačne beh na dlhú trať, ale nikto vám nebráni spolupracovať s kamarátmi, kde sa každý člen tímu zameria na niečo iné. Jeden z vás môže tvoriť hudobné motívy pre konkrétne levely. Ďalší človek sa pre zmenu povenuje animáciám, niekto iný zasa dizajnu úrovní, prípadne vytvoreniu protivníkov, prostredia alebo logických hádaniek. Kolaborácii a rovnako ani kreativite by sa nemali klásť žiaden medze a preto sa nebojte chybovať, ale skôr pracujte na opravení vašich nezdarov a pokúste sa úspešne dôjsť do vytúženého cieľa. Začína to nápadom… Bude to síce len nepatrný čriepok veľkého zrkadla, ktoré predstavuje fanúšikovská tvorba, ale pokúsim sa vyzdvihnúť a upozorniť na niektoré zaujímavé kreácie, ku ktorým som sa za ten čas dostal. Keďže som dychtivo brázdil stránky platformy YouTube a zisťoval, čo všetko už bolo vytvorené, vybrané projekty na mňa zapôsobili takým spôsobom, že som ich musel takmer okamžite vyskúšať. Na úvod spomeniem japonské akaoni, ktoré je vlastne menšou hernou variáciou na ikonické Kill Bill, respektíve feministickou verziou oficiálnej hry roku menom Sekiro: Shadows Die Twice. Jeho tvorca vzal prvky, pre ktoré nás baví najnovšia hra od FromSoftware, umiestnil ich do graficky jednoduchého sveta, pričom ten sa skladá výhradne z koridorov. No a do takýchto úzkych uličiek umiestnil pomerne tuhých protivníkov a stvoril dve úrovne, ktoré fungujú ako indie akčná hra s duom unikátnych bossov a slušnou hudbou v pozadí. Práve svižný a postreh odmeňujúci bojový systém je jeho hlavnou devízou, až mi nakoniec bolo ľúto, že doposiaľ boli vytvorené len dve úrovne. To je však minimálne z môjho pohľadu príklad projektu, za ktorý by som pokojne v budúcnosti zaplatil, pokiaľ sa bude patrične rozrastať, upravia sa v ňom vybrané prvky a pribudne tradičný príbeh. Zaujal ma i nový Crash Bandicoot titul, ktorý sa môže aktuálne pýšiť siedmimi úrovňami. V rámci pasáží, kde treba skákať z neho cítiť určitú neistotu (keďže povedzme si úprimne, momentálne nie je nikto z hráčov stopercentne zručný vo vytváraní a ako som už písal, chce to hodiny a hodiny praxe). Náš obľúbený oranžový hrdina tak trochu kĺže po povrchu a občas robí veci, ktoré by nemal, ale z levelov cítiť zápal, chuť do tvorby a ochotu prísť s niečím vlastným, čo je vidieť už na prítomnosti jednoduchej naratívnej línie. FPS Prometheus je momentálne výtvorom s najväčším počtom palcov hore a myslím, že zaslúžene. Z frenetickej akcie cítiť potenciál a hoci sú chyby prítomné a evidentné, jedná sa o úplne prvú testovaciu verziu, ktorá bude upravovaná a nakoniec si viem predstaviť, že z toho vznikne funkčná strieľačka, ktorá nedá veľa priestoru na zastavenie, či vydýchnutie. A že sa vizuálom nemôže rovnať s AAA produkciou? To vôbec nevadí, ani taký Dusk nie je nakoniec vizuálne najatraktívnejší, avšak po stránke hrateľnosti funguje parádne. A to je naozaj len špička mohutného ľadovca, ktorý by mal najbližšie mesiace len a len narastať. V tomto prípade platí, že si vyberie naozaj každý. Nie je to len otrepaná a nič nehovoriaca fráza, ale realita. Či už hľadáte pretekársku zábavu, akčnú hru, skákačku, umenie alebo projekty, ktoré pôsobia akoby vypadli z legendárnej stránky superhry.cz. Spomínaním konkrétnych projektov chcem vyzvať aj hráčov, ktorí možno nemajú kreatívnu ambíciu a tým pádom by si iba radi vyskúšali tvorbu ostatných. A to je úplne v poriadku, nakoľko Dreams víta ako tvorivých ľudí, tak aj všetkých ostatných, ktorí budú pozitívne hodnotiť zážitky, ktoré sa im páčili, prípadne prispejú konštruktívnou kritikou. Kreativitu pritom podnecujú samotní autori a zadávajú rôzne témy, na ktoré hráči následne vytvárajú svoje projekty. A keďže Dreams si odbilo svoje vydanie 14. februára, niet sa čomu čudovať, že prvým zadaním bola láska. Vývojári z Media Molecule pritom neustále sledujú pridávané hry a upozorňujú na projekty, ktoré ich samotných zaujali a páčia sa im. K tomu by som však rád povedal, že systém, prostredníctvom ktorého je tvorba propagovaná nie je úplne najšťastnejší a občas som mal pocit, že práve tie najzaujímavejšie projekty sú stratené a musíte si k nim komplikovane hľadať cestu. Bol by som rád, keby Media Molecule v budúcnosti pridali rozsiahlejšie možnosti vyhľadávania, aby sa následne nestalo, že sa potenciálne kvalitný projekt stratí v záplave novej tvorby. Sny sú na to, aby sa plnili Hoci je Dreams konečne oficiálne vonku a dostupný pre všetkých hráčov a kreatívnych tvorcov, ktorí chcú realizovať svoju víziu a sny, cesta ambiciózneho projektu je ešte len na úplnom začiatku. Kompletný vývoj a príprava trvali približne päť rokov a momentálne je v našich spoločných rukách, aby sme zaistili dlhú životnosť videoherných snov, ktoré si to bezpochyby zaslúžia. V tomto prípade si ako komunita musíme uvedomiť jednoduchú vec, presnejšie to, že Dreams nie je tradičnou hrou, ktorú pokoríte v priebehu niekoľkých hodín a najbližšie obdobie sa k nej nevrátite. Do vašich rúk sú tentoraz vložené nástroje obrovských možností, prostriedky a spôsoby, prostredníctvom ktorých sa viete realizovať a vytvoriť nespočetné množstvo projektov, kolaborácií a fantastických zážitkov a rovno ich zdieľať s celým virtuálnym svetom, respektíve komunitou Dreams. Media Molecule prišli s fascinujúcim nápadom, ktorého silu vám predvedú už prostredníctvom atraktívnej hernej kampane mnohých chutí vytvorenej nástrojmi dostupnými v ich vlastnom projekte, čím potvrdzujú a podtrhujú potenciál neopozeraného nápadu, s akým vstúpili na trh. Samotní hráči ma v priebehu doby recenzovania niekoľkokrát milo prekvapili svojimi výtvormi (spomínaná variácia na Sekiro, unikátna Crash hra, či dokonca úplne nové FPS sú veľmi dobrými príkladmi), ktorých útržky ste už mohli vidieť už na obrázkoch vyššie. Verím, že postupom času sa do virtuálneho sveta budú pridávať ďalší a ďalší šikovní užívatelia, vďaka čomu sa ich malé projekty, rôzne demoverzie, koncepty, postavy, hudobné podklady a levely inovujú, až sa z nich po nejakej dobe stanú samostatné hry s príbehom, jednotlivými úrovňami a zábavnou hrateľnosťou. No a mnohé majú naozaj našliapnuté byť parádnym zážitkom. A to je pritom titul Dreams oficiálne vonku len jeden krátky víkend a pár dní. Už teraz sa neviem dočkať, čo všetko bude možné vytvoriť, keď sa jeho hráči podučia level dizajnu a jednotlivé postupy tvorby sa pre nich stanú samozrejmosťou, keďže aj teraz je prítomná žánrová diverzita viac než dostačujúca. Osobne preto vyzývam každého, či už hráča alebo zanieteného tvorcu, aby podporil víziu Media Molecule a dopomohol tak k vytvoreniu atraktívneho a príjemného herného prostredia, v ktorom budú zdieľané naše hráčske sny. A ktovie, možno sa tým najlepším pošťastí do takej miery, že im bude poskytnutá práca, prípadne ich koncept bude finančne podporený nejakým vydavateľom. Nakoniec, v Dreams je možné naozaj čokoľvek. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Dreams - Herný svet fantázieHoci ju dnes v súvislosti s hrami vídame málokedy, takto vyzerá ozajstná revolúcia, ktorá by mala slúžiť ako inšpirácia pre všetky vývojárske štúdiá. Kreatívne, zaujímavé a nevídané. Netreba však zabúdať, že budúcnosť Dreams stojí výhradne na pleciach jeho komunity a len čas ukáže, či dostatočne ocenia takto ladený nástroj na kreatívnu tvorbu. PozitívaInšpriujúca hlavná kampaň, ktorá dokazuje a potvrdzuje silu prítomných nástrojov Kreativita a tvorba samotných hráčov Obrovské možnosti pri vytváraní vlastných hierNegatívaHľadanie jednotlivých projektov hráčov je trochu neprehľadné a prítomné filtrovania pôsobí nedostatočne2020-02-1890%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)98%Komentuj!