Tempest Rising – Nová nádej pre RTS žáner Gaunt 17. apríla 2025 Recenzie Koniec 90. rokov minulého storočia a začiatok toho aktuálneho bol zlatou érou pre klasické stratégie v reálnom čase. Vzniklo ich však až toľko, že záujem o nich začal postupne upadať. Dostať ich v hrateľnej podobe na konzoly bol navyše niekedy poriadne tvrdý oriešok, no nebolo to nemožné, čo dokázalo viacero hier (Halo Wars, Command & Conquer a najnovšie Age of Empires). Nič to však nemenilo na tom, že záujem o tento žáner upadal. Najznámejšou sériou popri Age of Empires bol rozhodne Command & Conquer od EA (prvé diely od Westwoodu). Posledného plnohodnotného dielu sme sa dočkali naposledy v roku 2010, aj keď pomerne nedávno remasterovali svoje prvé hry. Napriek tomu je séria svojím spôsobom mŕtva a EA sa ju snaží pretlačiť na mobilné platformy. Ako blesk z jasného neba však prichádza Tempest Rising, ktorý sa pokúsi oživiť zašlú slávu tohto žánru a ukázať, že RTS dokážu stále zaujať. Podarilo sa mu to, čo už mnohí iní vzdali? Recenzovaná verzia: PC Séria Command & Conquer Conquer nám svojho času ponúkla niekoľko dejových línii, ktoré nám predstavili alternatívnu minulosť (Red Alert), budúcnosť (Tiberian Sun), no aj súčasnosť (Generals). Práve minulosť a budúcnosť sa dočkali najväčšieho počtu spracovaní a prorok Kane sa stal snáď najznámejšou tvárou, akú kedy aká stratégia predstavila. Electronic Arts však podnikli dosť zvláštne kroky, ktorými sa postavili proti celej fanúšikovskej základni, a práve s Command & Conquer 4: Tiberian Twilight sériu zabili. Pred pár rokmi sme sa však dozvedeli, že sa pracuje na novej značke RTS, ktorou mal byť Tempest Rising. Ten už na prvý pohľad vo veľkej miere pripomínal práve túto sériu, čo nemuselo byť vôbec na škodu. No zároveň sa mal na hre podieľať snáď ten najmenej pravdepodobný zdroj, a to tvorcovia legendárneho Duke Nukem, 3D Realms, i keď priamo na hre pracovalo najmä štúdio Slipgate Ironworks, ktoré vo svojom portfóliu taktiež nemalo žiadne RTS. I preto práce na tomto dieli vzbudzovali mierne obavy. Tempest Rising až doteraz nedostal prakticky žiadny konkrétny dátum vydania, no napriek tomu môžeme povedať, že sa už dočkal viacerých odkladov. V minulosti ste si totiž mali možnosť vyskúšať niekoľko demoverzií, na základe ktorých potom vývojári vykonali mnohé zmeny. Po niekoľkých rokoch sme sa však dočkali plnohodnotného vydania a tak môžeme konečne posúdiť Tempest Rising ako celok. Aj keď má to aktuálne jeden háčik: hra je „kompletná“, no z avizovaných troch frakcií, sú hrateľné len dva, a to ako v kampani, tak v hre pre viacerých hráčov či v šarvátkach. Do budúcna tak teda môžeme dúfať, že novej frakcie, respektíve ďalšieho obsahu, sa dočkáme aspoň v podobe DLC. Čoho dôkazom by mohla byť aj relatívne prijateľná cena hry, keď si ju porovnáme s inými novými hrami. Držme im teda palce. Trochu obsiahlejší úvod máme za sebou, tak sa poďme pekne po poriadku pozrieť na Tempest Rising. Už na prvý pohľad môžeme povedať, že Tempest Rising sa chce ponášať najmä na tibériovú líniu série Command & Conquer. Dej hry sa tak odohráva v alternatívnych 90. rokoch minulého storočia. Svet je po atómovej vojne a na povrchu Zeme sa začala objavovať akási podivná elektrizujúca „rastlina“, ktorú pomenovali tempest. Tá je tak zdrojom energie, ktorej je vo svete núdza, preto sa stala novým dôvodom potýčok. Svet ovládli dve frakcie GDF (aj vám je to povedomé?) a Tempest Dynasty (asi netreba hádať, že rozdiel medzi nimi a Nodom je len minimálny). GDF tak prestavujú takzvanú obrannú federáciu, ktorá háji hodnoty západy a snaží sa si zachovať technologickú prevahu. Na druhej strane, Dynasty vznikla v častiach sveta, ktoré najviac postihla atómová vojna, preto sa tam aj tempestu najviac darí a považujú ho za možnosť svojho vykúpenia a získanie zašlej slávy. Tretia frakcia sú Veti a áno, ide o mimozemskú frakciu podobne ako Scrini z Command & Conquer. S nimi sa aktuálne stretnete len v niekoľkých misiách v kampani. Hrateľnosť sa vo veľkej miere opäť snaží čo najviac priblížiť práve k spomínanej sérii. Na pravej strane obrazovky máte štvorcovú ponuku na vyrábanie jednotiek či budov. Jednotky sú len pozemné a letecké, takže žiadne lode na štýl Red Alertu. Každá frakcia má svoj vlastný štýl budovania základne. GDF budovy umiestni a tie sa tak postupne stavajú, zatiaľ čo Dynastia budovy najprv postaví a tak až umiestni. Rozdielov medzi frakciami je mnoho, čo je len dobré, no môže to v mnohých hráčoch vyvolať pocit ich nerovnomerného vyváženia. S čím aj sčasti súhlasím. GDF je technologicky pokročilejšie, čo aj dosvedčuje väčšina ich jednotiek. Priznám sa, že je vcelku zaujímavé vidieť, že vo veľkej miere využívajú rôzne druhy dronov, čo odzrkadľuje súčasný spôsob vedenia vojny. V ére Command & Conquer bolo pritom niečo také nepredstaviteľné. Ich jednotky sú často futuristické, využívajú lasery no aj možnosti neviditeľnosti. Dokonca aj ich obranné štruktúry sú efektívnejšie a rôznorodejšie. Dynasty tu ťahá za tú kratšiu nitku. Zameriavajú sa skôr na počet, než na efektivitu. Tomu je prispôsobené aj ich spravovanie základne, kde môžete urýchliť výrobu za cenu kolaterálnych poškodení vo vašich budovách. Dynasty je tak skôr zameraná na pechotu a technológie spojené s tempestom. Tempest je však opak tibéria, keďže tempest poškodzuje práve vozidlá a nie pechotu. Opäť tu však vidíme tú iróniu osudu, že GDF má zdravotníka a opravársku stanicu, no Dynasty má mobilné opravárske vozidlo a zdravotnícku stanicu. Dynasty má niekoľko zaujímavých exemplárov vo svojej výbave, no aj tak to veľmi nepomôže sa zbaviť tej horkej chuti z nevyváženosti. K tomu keď si pripočítate možnosti zbrojnice a doktríny, čo predstavuje vylepšenia pre vaše armády, tak opäť zistíte, že GDF má zaujímavejšie možnosti ako Dynasty, kde opäť mnoho vylepšení smeruje len k tomu, aby ste vo väčších počtoch vyrábali jednotky a zaplavili protivníkov. K tomu aj obrana základne pre Dynasty je dosť obmedzená. Plameňometné veže sú v podstate len proti pechote, zatiaľ čo rotačný guľomet GDF je multifunkčný, SAM je len proti lietadlám, no laser GDF je opäť multifunkčný. A aby toho nebolo málo GDF má ešte aj ďalekonosné delo. Najväčším lákadlom sa tak pri obidvoch armádach stávajú špecialisti. Áno, teraz už nemáte len jedno komando či niektorú z dievčin z Red Alertu, ale niekoľko odlišných druhov pechotných špecialistov, z ktorých má každý nejaké špecifické využitie. Ide o veľmi silné jednotky, no pri strete dvoch armád trochu strácajú na využití, plus stále je to pechota, takže zbrane s plošným poškodením ich dokážu veľmi rýchlo eliminovať. Aktuálne sa tak najsilnejšou zbraňou každej z armád stáva letectvo. Počet jednotiek či obranných štruktúr proti lietadlám je značne obmedzený, takže ak si vytvoríte niekoľko lietadiel s neobmedzenou muníciou a aktivujete správne vylepšenia v zbrojnici či v doktrínach, stanete sa prakticky neporaziteľnými. A nie som si istý, či to bol ten najlepší krok. Každá zo strán ma niekoľko špeciálnych schopností, ktoré si raz za čas môžete aktivovať za peniaze, od leteckého bombardovania po zdravotnícku stanicu. Je to však len taká čerešnička na torte. Viac ma skôr prekvapilo, že v tomto prípade nemáme k dispozícii žiadnu superzbraň. Jasné, nejakým spôsobom sa potrebovali odlíšiť, ale svojím spôsobom som až do poslednej chvíle čakal, aký ekvivalent si tvorcovia vymysleli k iónovému delu. Možno sa toho časom dočkáme. Obsadzovanie budov je v tomto prípade obmedzené na minimum, viete obsadiť len bunkre alebo za GDF postaviť strážne veže. Okrem toho je tak k dispozícii len niekoľko civilných budov, ktoré vám budú poskytovať nejaké bonusy. Najzásadnejším rozdielom medzi frakciami je aktuálne to, že GDF musí zhromažďovať informácie, ktoré slúžia ako sekundárny zdroj potrebný na výrobu pokročilých jednotiek a budov, zatiaľ čo Dynasty skôr vyžaduje väčšie množstvo energie. Celková hrateľnosť Tempest Rising sa však priblížila k dnešným trochu hektickejším štandardom. Oproti svojej najväčšej inšpirácii prebieha ťažba či výroba o dosť rýchlejšie a hra je tak svižnejšia. No niekedy môže zase pôsobiť neprehľadnejšie. Do hry však boli zakomponované aj viaceré nové prvky, ako míny či nové funkcie pre inžinierov/technikov, ktorí tak dokážu opravovať vozidlá, no dostali aj ďalšie funkcie. Jednotlivé aspekty hry si tak môžete vyskúšať v kampaniach. Aktuálne sú tak k dispozícii dve kampane, pričom každá má 11 misií. Tie vám tak zaberú približne 20 hodín, čo je taký štandard. V jednej misii dokonca zavítate aj na Slovensko, do Popradu, čo má vcelku príjemne prekvapilo. Kampaňami vás sprevádza pomerne jednoduchý príbeh a krátke inštruktáže, ktoré sa nesú v duchu otázok a odpovedí, no môžete ich pokojne aj preskočiť. Hráčov multiplayeru akurát môže trochu zamrzieť pomerne málo máp, ktorých je aktuálne len deväť. Napriek tomu ide o slušný počin, ktorý sa nemá za čo hanbiť v porovnaní s Command & Conquer. Technická stránka hry je na tom veľmi dobre a je vidieť, že vývojári dosť popracovali na optimalizácii. Svojho času som skúšal prvé demo a to išlo veľmi zle, na mojej RTX 2070 som vtedy aj na FullHD dosahoval tak 40 fps. To sa však výrazne zlepšilo, a hru by ste mali bez problémov rozbehať aj na starších zostavách. Po grafickej stránke pritom vyzerá veľmi dobre, hoci dalo by sa ešte viac zapracovať na modeloch prostredia, najmä na civilných budovách, No minimálne jednotky jednotlivých frakcií vyzerajú viac než k svetu. Zvuk je v tomto prípade už klasický, zvuky streľby a výbuchov bude neustále sprevádzať hudba od Franka Klepackiho, ktorý je zodpovedný aj za už dnes legendárnu hudbu z jednotlivých dielov série Command & Conquer, takže len o dôvod viac, aby vám v chvíľke nostalgie ukvapla ďalšia slzička. Titulu Tempest Rising sa mi len ťažko niečo vyčíta. Po rokoch čakania a zrušenia aj posledných nádejí, čo mohol ešte Command & Conquer ponúknuť (R.I.P. Generals 2), prišiel v plnej paráde tento počin, ktorý spracoval snáď všetky základné mechaniky svojho predchodcu, doplnil ich o nové nápady a vytvoril univerzum, ktoré môže ďalej rozkvitať. Trochu síce zamrzí pomenej máp pre multiplayer alebo nemožnosť hrať za tretiu frakciu, no verím, že aj to časom do hry pribudne. K tomuto sa dá povedať asi len jediné: „Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Hru na recenziu poskytla spoločnosť Tempest Rising - Nová nádej pre RTS žánerPo rokoch čakania na oživenie série Command & Conquer prichádza Tempest Rising, ktorý bravúrne spracoval obľúbené herné mechaniky, doplnil ich o nové originálne nápady a položil základy nového univerza a aj značky. Až na pár drobností ide o skvelú hru, ktorá sa bude, dúfam, len ďalej rozrastať.PozitívaSkvelá hrateľnosťVýborná atmosféra, zvuk, hudba aj optimalizáciaPoriadny nával nostalgieNegatívaTrochu nevyvážené frakcieMálo máp pre multiplayer2025-04-1790%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!