Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Štúdio Media Molecule je fanúšikom konzol PlayStation určite dobre známe. Vznik tohto šikovného tímu sa uskutočnil v roku 2006, pričom už o dva roky neskôr si získali srdcia miliónov hráčov vďaka ich debutu LittleBigPlanet, na ktorý neskôr nadviazali pokračovaním z roku 2011. Následne vývojári pripravili Tearaway, jednu z najlepších hier pre handheld PS VITA. Od tej doby sa venujú vývoju Dreams, ktorý už v Early Access forme ukazuje, že pôjde o výnimočný počin.

Novinku od štúdia sídliaceho v anglickom meste Guildford náročky označujem ako počin a nie ako hru, pretože Dreams je predsa len niečo viac, než “obyčajná” hra. Ide skôr o nástroj, za pomoci ktorého budú vznikať, respektíve už vznikli rôzne hry. A nielen to. V Dreams totiž možno vytvoriť takmer hocičo. Hru, vizuálnu novelu, rôzne sochy, postavičky a podobne. Je toho skrátka veľa. Vďaka tuzemskému zastúpeniu PlayStation som sa mohol pustiť do Early Access verzie a overiť si, čo vlastne Dreams predstavuje. Prejdime si to však pekne postupne.

Svet postavený na kreativite

Po spustení Dreams, zvolení si svojho Impa (váš avatar) a absolvovaní krátkeho tutoriálu sa ocitnete v hlavnom menu, kde na vás čakajú 4 dôležité položky. V Community Jam nájdete “contest” od vývojárov, kde sa tvorí obsah na základe zadanej témy. V dobe môjho skúšania titulu bola téma podmorský svet. Je vidieť, že hráči sú naozaj šikovní a dokážu vytvoriť naozaj skvelé práce. Azda najdôležitejšie položky sú Dream Shaping a Dream Surfing. V Dream Shaping sa udomácnia najmä hráči, ktorí budú chcieť tvoriť. Práve toto je totiž miesto, kde môžete vytvárať vlastné hry, assety, či pretvárať veci, ktoré už vytvoril niekto ďalší. Editor obsahuje naozaj množstvo prostriedkov, ktoré dovoľujú vytvárať rozličné veci, avšak stvoriť niečo zmysluplné vyžaduje tréning a najmä čas. Keďže ja som sa do hry dostal minulý piatok, nemal som tak veľa príležitostí na tvorbu niečoho komplexnejšieho, no mód, ktorý si predstavíme v zápätí mi v tvorbe trochu “bránil”.

Režim Dream Surfing bude mnoho hráčov vyhľadávať podľa môjho názoru najviac, pretože práve tu si môžete zahrať výtvory iných hráčov. Nakoľko je Dream Shaping mód, s ktorým budem musieť stráviť viac času, dnes by som sa chcel predovšetkým zamerať na práve na režim, v ktorom ste hráčom, a nie tvorcom. Už teraz, v Early Acces verzii, ktorá neobsahuje všetky plánované prvky a nástroje je možné vidieť, ako veľký potenciál počin Dreams má. Chcete si zahrať Maria na PlayStation 4? Prípadne Zeldu? A čo tak kvôli Konami pochovaný titul P.T.? Vďaka Dreams a šikovným autorom to nie je problém. Mnohé ukážky, hoci predstavujú iba demoverzie plánovaných hier, sú skvelé už teraz a na indie scéne by sa určite nestratili.

Samozrejme, nie všetko funguje na 100%, avšak na to je ešte čas. Nemyslím však to, že by v Dreams niečo nefungovalo, prípadne boli nejaké problémy pri tvorbe, avšak autori hier, či rôznych projektov skrátka čakajú na plnú verziu hry, pretože toho ponúkne ešte viac. Aby som nezabudol, v menu nájdete ešte položku Homespace Editor, ktorá vlastné slúži ako hub. Môžete si tento priestor prispôsobovať, avšak v porovnaní s režimom Dream Shaping máte k dispozícii iba obmedzené nástroje.

Hoci sa Dreams spočiatku prezentoval ako projekt, ktorý bude mať výraznú, povedzme až snovú štylizáciu, no vôbec nie je nutné, aby tak vyzerali všetky projekty vytvorené za pomoci tohto unikátneho diela. Mnoho tvorcov totiž vytvorilo ukážky, ktoré jasne dávajú najavo, že v Dreams je možné vytvoriť aj titul s realistickým vizuálom. Je až neuveriteľné, ako novinka od Media Molecule umožňuje hráčom tvoriť diela, ktoré môžu konkurovať hrám z nezávislej scény, prípadne ich aj prekonať a to bez nutnosti toho, aby ste vedeli programovať. Ak sa všetko podarí tak, ako si autori predstavujú, Dreams môže byť prelomovým počinom v oblasti kreativity a tvorby. Už teraz ide o unikátne dielo, ktoré sa neustále rozrastá a zlepšuje za pomoci komunikácie medzi autormi a hráčmi. Verím, že po vydaní finálnej verzie sa život tohto projektu naplno rozbehne a bude iba rásť.

Mňa osobne počin Dreams zaujal už pri oznámení, no akosi som úplne presne nevedel, čo od tohto titulu možno očakávať. Vedel som, že pôjde o nástroj, ktorý by mal umožniť tvoriť hocikomu hocičo. Avšak ako veľmi bude prístupný? Dokáže niečo zmysluplné vytvoriť aj malé dieťa? Bude nutné nejako komplexne tvoriť a skladať dokopy jednotlivé prvky, aby vytvorený projekt dával vôbec nejaký zmysel? Po odskúšaní na vlastnej koži môžem povedať, že hra bude a i nebude pre každého. Pre každého bude v tom ohľade, že je jednoduchá na pochopenie, ovládanie (okrem DualShocku 4 možno používať aj Move), no ani samotná tvorba nie je zložitá. Vytvoriť však niečo, čo dáva hlavu i pätu nebude pre každého. Áno, zvládnuť by to mal každý, avšak mnoho hráčov podľa mňa siahne po už hotových výtvoroch. A to je v konečnom dôsledku úplne v poriadku.

Tento projekt je o snívaní, prežívaní nejakých snov, a to znamená, že plnohodnotný zážitok budú mať aj hráči, ktorí jednoducho nebudú chcieť “strácať” čas s tvorbou. Nájdu tu totiž tak bohatú knižnicu výtvorov iných ľudí, že v podstate dostanú niečo, čo je blízke hráčom, ktorí v deväťdesiatych rokoch mali doma falošný SNES z tržnice, ku ktorému boli k dispozícii žlté cartridge s 1000+1 hrami. Samozrejme, nie všetky projekty budú plnohodnotné hry, pretože niekto bude skôr túžiť tvoriť maľby, prípadne sa zahrať na sochára a podobne.

Po týždni strávenom s Dream Surfing módom som bol prekvapený, koľko talentovaných hráčov-tvorcov sa v komunite Dreams nachádza. Zahral som si Super Maria, ktorý vyzerá a znie tak, ako by aj mal. Nie je to kópia jedna ku jednej, no verím, že časom pôjde urobiť aj niečo také. To isté platí pre pokus s Crash Bandicootom v hlavnej úlohe. A to je iba zlomok toho, čo aktuálne knižnica ponúka. Jednotlivé projekty sa rôznia, niektoré majú plnohodnotné menu, úvodné logá, nastavenia, skrátka pôsobia ako štandardné hry. A to všetko za pomoci nástrojov, ktoré nevyžadujú absolútne žiadnu znalosť kódovania. Pokojne si možno zahrať rôzne first-person strieľačky, ktoré sa ovládajú presne tak, ako aj klasické hry vytvorené regulárnymi vývojármi. To isté možno povedať o skákačkách, logických hrách a podobne.

Asi nás čaká revolúcia…

Nemám pochýb o tom, že Dreams je jedinečný titul, ktorý aktuálne nemá na hernom trhu obdobu. A ja som rád, že spoločnosť Sony takýto projekt zafinancovala, pretože si myslím, že nedosiahne také predajné úspechy, ako napríklad God of War, či Days Gone. Mladšie publikum totiž skôr siahne po AAA hre, ktorá jasne dáva najavo, že jej nechýba “to” pozlátko. Jedno je však jasné. Ak sa podvolíte kúzlu tohto počinu a budete chcieť zažiť niečo nové, potom bude Dreams jasnou voľbou. Osobne sa už neviem dočkať, kedy dorazí finálna verzia, ktorá ponúkne ešte viac obsahu, než aktuálny build. A to, prosím pekne, už teraz je toho v Dreams naozaj veľa.

Možno z mojich slov iba ťažko pocítite kúzlo Dreams, avšak novinka od Media Molecule je ako ten najkrajší sen. Je v ňom možné takmer všetko a je iba na vašej fantázii, aké “divadlo” sa bude konať pred vašim zrakom. Dreams podľa všetkého posunie tvorbu hier na inú úroveň. Áno, pravdepodobne iba málokto vytvorí v Dreams plnohodnotný, 10 až 15 hodín trvajúci titul, no verím tomu, že nás čaká množstvo skvelých herných, či vizuálnych zážitkov. Hráči ich totiž dokázali vytvoriť už teraz. Od tohto počinu som mal veľké očakávania, pretože Media Molecule ma doposiaľ utvrdzovali svojimi hrami o tom, že ide o jedinečný tím plný talentovaných a kreatívnych ľudí. A hoci Dreams bude ich najambicióznejší počin doposiaľ, nevidím jediný dôvod, prečo by nemal po kvalitatívne stránke uspieť.

Teoreticky je možné, že mnohým talentovaným tvorcom otvorí Dreams množstvo nových dvier, pretože práve vďaka tomuto nástroju bude možné pripraviť rozličné technologické demá, koncepty, či hrateľné ukážky, ktoré bude možné odprezentovať pred nejakým vydavateľstvom. To je však hudba budúcnosti. Dúfam, že na vydanie finálne verzie Dreams už nebudeme musieť čakať dlho, pretože po hrateľnostnej stránke všetko funguje tak, ako má. Ak sa titulu dočkáme ešte tento rok, tak sa mi po zahraní dosť zmenil rebríček najočakávanejších hier.

Verím tomu, že Media Molecule s počinom Dreams dosiahnú míľnik a posunú hry zase o krok ďalej. V prípade, že ste nevedeli, čo od Dreams čakať, tak vedzte, že dostanete prvotriedny počin, ktorý vás okúzli. Ostatne, do Early Access verzie sa môžete ponoriť aj sami, keďže si túto verziu môžete zakúpiť cez PlayStation Store. A ja vám to odporúčam všetkými desiatimi, pretože za svoje peniaze už teraz dostanete počin, ktorý aktuálne nemá na hernej scéne obdobu.

Prístup k Early Access verzii poskytla spoločnosť

Komentuj!

komentárov