Obsidian Entertainment je vývojárske štúdio, ktoré vytvára zaujímavé RPG tituly. V minulosti z ich dielne vzišla napríklad výborne hodnotená záležitosť Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, alebo post-apokalypticky Fallout: New Vegas. Mnohí budú toto štúdio poznať aj vďaka titulu South Park: The Stick of Truth s nacistickými živými mŕtvymi a množstvom fekálneho a nekorektného humoru. V roku 2015 nám však toto štúdio prinieslo omnoho serióznejší počin Pillars of Eternity – izometrické RPG ako zo starej školy, so všetkým čo k tomu patrí. A to sa po troch rokoch dočkalo pokračovania s názvom Pillars of Eternity II: Deadfire.

Pillars of Eternity bolo jedným veľkým, masívnym dobrodružstvom. Prešli ste v ňom cez mnohé oblasťami, zvádzali krvavé a úmorné bitky, aby ste nakoniec mohli rozhodovať o osude celého sveta. Jeho podstatou zložkou boli vaše rozhodnutia, ktoré formovali ako váš charakter a osobnosť, tak sa na základe nich vytvárali vzťahy s vašimi spoločníkmi. Tým sa chcem hneď na úvod dostať k tomu, že hoci pokračovanie funguje ako samostatne stojaci príbeh, pokiaľ vynecháte jeho predchodcu, bude to ako začať čítať Pána Prsteňov od Dvoch Veží. Budete síce schopní zorientovať sa v príbehu a postavách, no neustále budete mať pocit, že vám niečo chýba.

To niečo bude práve úvod, ktorý by vás zoznámil s pravidlami sveta, v ktorom sa práve nachádzate. Ten v pokračovaní logicky chýba a autori skrátka predpokladajú, že už Eoru, fiktívny svet tohto fantasy univerza, aspoň trochu poznáte a orientujete sa v širších súvislostiach. Taktiež platí, že rozhodnutia, ktoré ste učinili v minulej hre, sa importujú aj do pokračovania, pričom pokiaľ ste ju náhodou nehrali, či už nevlastníte save, musíte ich umelo nasimulovať. Jednoducho povedané, znalosť prvého dielu je v podstate nutnosťou, bez ktorej si pokračovanie neužijete naplno.

Po stopách rozhnevaného boha

Hlavná zápletka je, ako aj v prípade predchodcu, zdanlivo jednoduchá. Pod hradbou Caed Nua, vašej v prvom dieli pracne vybudovanej pevnosti, sa preberie k životu boh svetla a znovuzrodenia Eothas. Bytosti zo všetkých kútov rozsiahlej Eory pritom verili, že je už dávno mŕtvy, no opak je pravdou a Eothas pri svojom návrate zrovná so zemou všetkou čo mu príde pod ruku. To znamená celé opevnenie Caed Nua, pričom súčasne vysaje dušu takmer všetkým prítomným. Podobne je na tom aj náš hlavný hrdina, no tomu sa Watcherovi podarí uchovať časť svojej duše a prežiť tento útok. V prazvláštnom medzisvete plnom spomienok a zahubených telesných schránok sa následne stretáva s Berath, bohyňou smrti a tá ho poverí úlohou odhaliť Eothasove zámery. Odmenou za váš úspech pritom nebude žiaden mýtický poklad ani krásna deva, ale rovno kúsok stratenej duše. Ako to už však v podobných príbehoch býva zvykom, nič nie je také ako sa na prvý pohľad zdá.

Príbeh vás tentokrát zavedie do úplne nových kútov sveta, čo so sebou, pochopiteľne, prináša ďalšie rozšírenie lore celého univerza. Stretávate sa s novými rasami, zoznamujte sa s novými kultúrami, budete bažiť po neznámom a s radosťou prehľadávať miesta zahalené rúškom tajomstva. Ja osobne považujem práve pútavý svet, v ktorom sú zaujímavé rasy s diametrálne odlišnými pohľadmi na svet, za základ kvalitného fantasy diela. Preto som veľmi rád, že autori túto stránku vôbec neodbili a nepoužili vo svojom svete len základne archetypy. Elfov, či trpaslíkov tu napríklad nájdete, no v rovnakom počte sa tu vyskytujú napríklad členova klanu Huana, ktorých vzťahy s ľuďmi sú značne naštrbené. A verte, že je zaujímavé sledovať, ako sa obe rasy navzájom vnímajú. Radi sa budete strácať v zaujímavých a dobre napísaných dialógoch, ktoré tentokrát disponujú aj dabingom, čo je veľkou novinkou oproti predchodcovi. Bohužiaľ, hra je stále rovnako náročná na znalosť anglického jazyka, čo asi každého nepoteší.

Deadfire Archipelago čaká len na vás

V Pillars of Eternity II: Deadfire precestujete slušnú škálu prostredí, ktoré ma osobne fascinovali. Či už som bojoval v tmavých kobkách, plavil sa po rozbúrenom mori, hľadel na vrak svojej lodi Defiance obklopený len žltkastou piesočnatou plážou, alebo som popíjal v bare,  každé miesto vyžarovalo akúsi zvláštnu energiu. Nech už prídete hocikde, máte chuť prehľadávať oblasť a zažívať nové dobrodružstvá. Ako hráč skrátka chcete spoznávať svet, ktorý tvorcovia vytvorili a zaujíma vás v ňom všetko od postáv až po samotnú históriu Eory. Jednoducho nemáte pocit, že prechádzate mŕtvymi a všednými koridormi, v ktorých sa nič nedeje. Prostredie tu interaktívne, strieda sa deň a noc a menia sa poveternostné podmienky. Tu a tam pobehujú priateľskí ľudia, inde zasa narazíte na striehnucich démonov. Pokiaľ sa ocitnete pri pobreží, tak voda nie je nehybnou kulisou ale pomaly sa prelieva z jednej strany na druhú. To všetko vytvára pocit žijúceho sveta s vlastnou históriou a neistou budúcnosťou.

Rovnakou to je aj s náplňou hlavných i vedľajších úloh. Je pravdou, že množstvo questov má priam generickú náplň, čiže klasický príchod do oblasti a pobitie protivníkov. Ku každej úlohe však dostanete i kratší príbeh, ktorý je často banálny, no ste zaň radi, pretože máte opäť pocit sveta, kde nie je všetko iba čiernobiele. Neraz sa stane, že dostanete od niekoho zadanie, no v priebehu pátrania zistíte, že zadávateľ k vám nebol úplne úprimný. V takomto prípade sa môžete rozhodnúť, či dokončíte jeho zákazku, alebo sa rozhodnete pomôcť poškodenému. Týmto spôsobom si formujete vzťahy s ostatnými rasami a tie vás budú súdiť na základe vašich rozhodnutí. Pri spoznávaní cuzdej kultúry by ste si však mali dať vždy načas. Jej členovia môžu byť rozdielni a majú iné pohľady na svet, takže by ste nemali odcudzovať rasy len na základe neprívetivého jednotlivca. Plnenie úloh vám inak ponúka určitú voľnosť. Často môžete zvoliť i pacifistický prístup, inokedy je však tasenie zbraní jediným prijateľným variantom.

Tak ako v prvom dieli, súboje sa odohrávajú v reálnom čase, s možnosťou zapauzovania. Minimálne na vyšších obtiažnostiach je pritom taktizovanie  viac ako vhodné. Vtedy si môžete poriadne premyslieť ďalšiu taktiku, zadeliť príkazy k útokom, poprípade k obrane alebo liečeniu, taktiež je tu možnosť obísť si nejakého protivníka a zaútočiť naňho zboku alebo zozadu. Občas je veľmi výhodné útoky kombinovať, nakoľko takýmto spôsobom môžete nejakú beštiu omráčiť mágiou, vyslať do nej salvu šípov a následne ju doraziť údermi meča. Súboje dokážu občas pekne potrápiť, avšak pokiaľ zvládnete vylepšovať vašim postavám správne atribúty, priraďovať im silnejšie zbrane a brnenia, tak sa väčších problémov nemusíte obávať.

Za plnenie questov a úspešne zvládnuté boje získavate skúsenostné body a po dosiahnutí nového levelu máte prístup k viacerým vylepšeniam. Jednako sú to základné schopnosti, akými sú napríklad komunikácia, agilita, znalosť sveta a histórie, v neposlednom rade aj schopnosť narábať s mechanickými objektami. Taktiež môžete postave priradiť unikátnu schopnosť, ktorú budete priamo využívať v boji. Môžete sa napríklad naučiť rôzne bojové štýly, či schopnosť uzdravovať sa. Okrem toho si, samozrejme, môžete vylepšovať aj svoj arzenál zbraní. Na to, aby ste totiž nejakú zbraň využívali naplno, tak je potrebné si ju najskôr odomknúť v menu vylepšení. Pokiaľ sa hneď v úvode hry rozhodnete, akým štýlom budete hrať, tak nebudete mať počas celej hry žiaden problém, nakoľko v neskorších fázach hry buď protivníka nekompromisne rozdrvíte, alebo sa zo súboja čestne či nečestne vyhovoríte.

Ťažký je život námorníka bez rumu

Jednoznačne najväčšou novinkou hry je možnosť plaviť sa po rozbúrených morských vodách. Prvé hodiny hry sú totiž venované práve oprave vašej zničenej lode. Tú sa vám po prvom náročnejšom queste podarí opraviť, avšak loď bez posádky je ako Millennium Falcon bez dobrého pilota, čiže nepoužiteľná. Preto musíte najať ochotnú posádku, ktorá sa bude starať o vašu morskú pýchu. Výmenou za ich poctivú prácu sa musíte postarať o nich. Zaobstarať, jedlo, pitie, či pivo. Loď teda nie je len prostriedok slúžiaci na cestovanie veľkými vzdialenosťami.

Počas cestovania dochádza aj k námorným bitkám. Tie nevidíte vo vizuálnej podobe, nakoľko sú viac-menej textové. Záleží v nich najmä na množstve munície, počte a skúsenostiach posádky, no najdôležitejšia je vaša schopnosť taktizovať. Na výber máte hneď niekoľko druhov streliva a taktiež sa slobodne rozhodujete, na aké miesto zaútočíte. Je teda len a len na vás, či najskôr zneškodníte posádku obsluhujúcu delá, alebo zostrelíte samotné kanóny. Niekedy sa dokonca stane, že útočiaci protivník, sa po zhliadnutí vášho hrozivého arzenálu rozhodne uniknúť z bojiska. V takomto prípade sa naňho môžete zavesiť, až kým sa k nemu nedostanete a nadobro ho nezničíte alebo budete pirátom s veľkým srdcom a darujete mu milosť. Ojedinele sa naskytne príležitosť zrekvirovať morské plavidlo súbojom telo na telo. Vaša posádka sa dostane na nepriateľskú palubu a pobije na nej všetko živé. Po každom úspešnom boji bude vašou odmenou veľký poklad v podobe všetkých zásob a cenností danej lode.

Z vyššie popísaného vyplýva, že Pillars of Eternity II: Deadfire je veľmi komplexným titulom. Tak komplexným, že si až viem predstaviť ako mnohých modernejších hráčov dokáže odradiť svojim prístupom. Niektoré dnešné hry sú až tak priamočiare, že jediné čo od vás vyžadujú je presné mierenie alebo nepretržité stláčanie ľavého tlačidla myši. V Deadfire však musíte hlavne veľa čítať, pokiaľ sa chcete zžívať s jeho postavami a chápať jeho svet, pričom ani súboje v ňom nehrajú až tak výraznú úlohu. Rozhodne sa však oplatí dať mu šancu. V tých zdanlivo nekonečných litániách textu sa totiž skrýva zaujímavý svet, ktorý stojí za spoznávanie. V neustálom taktizovaní sa zase skrýva zábavný bojový systém. A v nekonečných moriach sa skrývajú krásy, o akých sa vám ani nesnívalo. Suma sumárum, v Pillars of Eternity II: Deadfire sa skrýva RPG poklad, aký tu už dlho nebol.

Pillars of Eternity II: Deadfire - Fantasy RPG ako sa patrí
Pillars of Eternity II: Deadfire je jasnou voľbou pre všetých, čo majú radi klasické izometrické RPG. A v prípade, že poznáte prvý diel, sa sila emočného zážitku ešte viac znásobuje.
  • RPG zo starej školy, so všetkým čo k tomu patrí