Plošinovka Toby: The Secret Mine je ďalším potenciálne zaujímavým projektom na poli indie tvorby. Ako presne si vedie hra, ktorú vytvoril jeden človek, v náročnej konkurencii podobných ladených kúskov?

Recenzovaná verzia: Xbox One

Dôležitá poznámka na úvod – Toby: The Secret Mine je dielom českého tvorcu, Lukáša Navrátila. Pre mladého vývojára pochádzajúceho zo Znojma ide o úplný debut na hernej scéne, pričom jeho dielo si mohli PC hráči zahrať už na sklonku roka 2015 a majitelia mobilných zariadení len o pár mesiacov neskôr. No a tento rok sa konečne dočkali aj hráči na Wii U a Xbox One.

toby3

Hneď od začiatku hry sa ocitáte v tmavom prostredí a to bez akejkoľvek úvodnej scény, či tutoriálu. Ovládate postavičku, ktorá sa pravdepodobne volá Toby a v rôznych pestrofarebných prostrediach s ním hľadáte vašich unesených priateľov. Celkovo 21 levelov sa tak naháňate za červenookou verziou samého seba, ktorá stojí za tým všetkým. Akýsi pokus o príbeh je síce prítomný, ale nehľadajte za ním nejakú veľkú hĺbku. Nedozviete sa prečo boli vaši druhovia unesení, ani prečo pred vami vaši nepriatelia neustále utekajú. Hra vám aspoň dá na výber z dvoch možností ukončenia príbehu.

Ovládanie je veľmi jednoduché. Celý čas prakticky iba chodíte, skáčete a aktivujete páky – nič čo by ste nepoznali z iných plošinoviek. Občas na vás vyskočí interface nejakého hlavolamu. Tie sú v niektorých prípadoch vyložene o náhode a tak musíte hľadať rôzne kombinácie, ktoré nakoniec zafungujú. Hlavolamy a prekážky sú zároveň to, čo hre podráža nohy. Zo začiatku sú nenáročné a dá sa v nich zorientovať, no v polovici hry začne ich obtiažnosť neúmerne rásť.

Keďže ich autor hry vymýšľal sám, určite mu prišli logické. No pre hráča, ktorý nevie čo ho čaká, sa z riešenia hlavolamov stáva obyčajná séria úmrtí. Často totiž fungujú na princípe pokus-omyl a keď k tomu prirátate občasné zasekávanie postavičky na hranách platformy alebo neprehľadnú zem pod postavou, stáva sa zo zaujímavej hry mierne frustrujúci zážitok.  Toby pritom nie je vôbec dlhá záležitosť, ale neustále umieranie kvôli nešťastným dizajnovým voľbám a opakovanie sekvencií rozhodne neteší. Hra vás navyše ani neupozorňuje na žiadne nové mechaniky – napríklad, ak pod vami vŕzga podlaha, dá sa rozbiť, no nik vám to nedá najavo. Ak by ste ju teda náhodou hrali s vypnutými zvukmi, budete to mať o poznanie ťažšie.

Čo sa však Tobymu nedá uprieť je kvalitná grafická stránka. Samozrejme, nejde o nič, čo by vám vyložene vyrazilo dych a pokiaľ ste hrali Limbo alebo BADLAND, viete čo môžete očakávať. To, je že nie je unikátna, jej však neuberá na pôvabe a kráse. Každých pár levelov sa naviac vizuálne líši a je to práve dobre zvládnutý vizuál, ktorý dokáže spolu so skvelým hudobným sprievodom ideálne dotvárať celkovú atmosféru.

Keďže hodnotenie musí byť objektívne, Toby si nezaslúži viac ako nadpriemernú známku. Hra totiž nehýri žiadnou originalitou a navyše dokáže byť i frustrujúca. Cenovka rozhodne nezodpovedá zážitku, keďže Toby sa už na prvý pohľad hodí skôr do kategórie mobilných hier. Avšak treba mať stále na pamäti to, že hru vytváral nezávislý vývojár a navyše je to jeho prvé dielo. Do hry bolo evidentne vložené veľké úsilie a autora z môjho pohľadu vnímam ako tvorcu, ktorý nás môže v budúcnosti veľmi príjemne prekvapiť.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť Lukas Navratil Games

Toby: The Secret Mine - Limbo po česky
Toby: The Secret Mine má nádherný audiovizuál a dobrú myšlienku, no neoriginalita a mnoho nie úplne najšťastnejších dizajnových rozhodnutí jej mierne podkopávajú nohy.