Herná futbalová séria FIFA zazrela svetlo sveta ešte v roku 1993, kedy bola vydaná vôbec prvá futbalová hra s licenciou od tejto organizácie. Hra niesla názov FIFA International Soccer, no po neuveriteľných tridsiatich rokoch tejto série, ktorú hráči poznali najmä vďaka tomuto názvu nastala zmena. Herná spoločnosť EA Sports sa na pokračovaní tejto veľmi obľúbenej značky/licencie nedohodla s Medzinárodnou futbalovou federáciou, a tak nám EA Romania a EA Vancouver prinášajú “novinku” pod názvom EA Sports FC 24. Samotní autori taktiež sľubovali s príchodom novej značky akúsi “futbalovú revolúciu”. Podarilo sa im to, alebo sme sa dočkali len nového názvu, ktorý okrem toho neprináša nič zásadné?

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Futbal, ako najsledovanejší šport na svete…

Ako nám už prezrádza menší podnadpis, futbal skutočne je najsledovanejším športom na svete. Fanúšikov má po celom svete a aj to je dôvod, prečo sa táto herné futbalové spracovanie, momentálne pod názvom EA Sports FC 24, neustále rozrastá. Hra totiž ponúka viac ako 19 000 hráčov (mužov, aj ženy), vyše 700 tímov, ktoré dopĺňa viac ako 100 štadiónov. A aby toho nebolo málo, okúsiť môžete viac ako 30 líg (kde nechýbajú ani pohárové súťaže ako Liga Majstrov UEFA či Európska liga UEFA), pričom veľkým prínosom je španielska Liga F a nemecká Frauen-Bundesliga. Ak vám posledné dve ligy nič nehovoria, tak si z toho hlavu určite lámať nemusíte. Sú to dve ligy, ktoré patria ženskému futbalu, ktorý má svoje zastúpenie aj v EA Sports FC 24. Za toto patrí autorom určite veľké plus a je dobré, že vývojári myslia aj na ne, keďže ženský futbal sa rozrastá nielen svojou kvalitou, ale aj kvantitou po celom svete a postupne sa etabluje aj do svojej videohernej verzie.

Čo všetko si v EA Sports FC 24 môžeme zahrať ?

Predtým, než sa ponoríte do hrania, máte na výber z niekoľkých možností. Tou najobľúbenejšou je aj tento rok Ultimate Team. Ten pokračuje v nastolenom trende a hoci prináša niečo nové, stále je to de facto o tom istom. Opäť sa budete snažiť poskladať si čo najlepší tím. Buď sa vyberiete tou náročnejšou cestou, kde budete veľa, naozaj veľmi veľa a veľmi dlho hrať a za vaše výsledky získate odmeny, ktoré následne miniete na získanie nejakého hráča, alebo zvolíte cestu mikrotransakcií, ktoré sú opäť neodlučiteľnou časťou EA Sports FC 24 a kartičky s hráčmi vám budú padať “jedna radosť”, samozrejme, v závislosti od vašej peňaženky.

Ultimate Team však ponúka možnosť akéhosi “rastu hráča”. To znamená, že po splnení určitých výziev sa jeho výkon môže zlepšovať. Čím lepšieho hráča budete chcieť mať, tým náročnejšie výzvy na vás čakajú. Nie je to nejaká veľká a prevratná novinka, ale je to niečo, čo Ultimate Team a hranie tohto režimu určite povýši na trošku vyššiu úroveň. Škoda, že autori neprišli v zásade s ničím prevratným a viac-menej pokračujú v nastolenom trende a kopírujú šablónu, ktorá je už roky overená.

Ďalšia možnosť, ktorú EA Sports FC 24 ponúka, je výber svojej kariéry. Môžete si vybrať kariéru trénera ale aj hráča. Hranie za trénera vám, samozrejme, poskytne široký výber koučov z celého sveta. Vyberiete aj klub, ktorý chcete trénovať a ide sa na vec. Aj tu však ostáva všetko po starom a tých noviniek tu tak zase nie je veľa. Do zápasov môžete vstupovať, zasahovať a je na vás či si ako tréner zahráte celý zápas alebo siahnete len po tých najdôležitejších okamihoch. Počas vašej kariéry vám budú radiť aj členovia realizačného tímu, ktorých si viete sami dosadiť a budú sa tak venovať jednotlivým pozíciám napríklad v oblasti trénovania (konkrétny kouč sa venuje útočníkom, ďalší obrane, a tak ďalej…).

Pozitívnou zmenou je kamera, konkrétne pohľad. Tu sa viete priamo pozrieť na zápas a viete si ho “odkoučouvať” z pohľadu miesta určeného pre trénerov, ale nechýba ani pohľad diváka. Ďalšou zmenou je aj taktika a spôsob, akým váš tím bude hrať. Možností je naozaj veľa, a tak je len na vás, ktorý štýl/spôsob hrania preferujete (Tiki-Taka a teda hra založená na vysokom držaní lopty s čo najväčším počtom prihrávok; Gegenpressing, kde po strate lopty ihneď atakujete súpera; Štandard – hra po krídlach založená najmä na rýchlosti útočníkov a krajných obrancov; Rýchly protiútok; “Autobus” kedy sa stiahnete do defenzívy a vyčkávate na súpera, či výkopy, ktoré zariadia rýchly presun do útoku).

Okrem toho sa budete s hráčmi opäť rozprávať, jednať s nimi o podmienkach, no okrem trénovania nechýba ani možnosť nakupovania a predávania hráčov. Ak sa v práci trénera vyžívate, práve toto je niečo, čo by sa vám mohlo zapáčiť, aj keď je to stále viac-menej o tom istom a zmeny prichádzajúce s novým názvom sú naozaj minimálne.

V podobnom duchu sa nesie aj kariéra hráča. Tu sa opäť budete snažiť prebojovať sa do jedného z najlepších svetových klubov, v čom vám môžu pomôcť aj vaši futbalový agenti. Budete rásť nielen ako hráč, ale aj ako osobnosť. Skvelým prvkom však je hlavne novinka s názvom PlayStyles+, v rámci ktorej sa hra snaží čo najreálnejšie kopírovať skutočných futbalistov ich správanie na ihrisku. Tu pomohla umelá inteligencia, množstvo dát nasnímaných volumetrickým snímačom a ak sa rozhodnete vyskočiť ako Erling Haaland a strieľať góly, ktoré sú jemu podobné, tak by to mohlo byť pre vás to pravé orechové.

Ultimate Team, kariéru hráča/trénera sme si už rozmenili na drobné, ostáva nám ešte Volta Football. To je od FIFA 20 akousi náhradou za FIFA Street a opäť sa budeme môcť ponoriť do pouličného futbalu s hráčom, ktorého si sami vytvoríme a postupne s ním budeme rásť. Okrem offline hrania si môžeme zmerať sily s ďalšími hráčmi aj online. Vývojári však ani tu neprinášajú prakticky nič nové, čo však asi nikoho nemôže prekvapiť.

Ani v EA Sports FC 24 inak nechýbajú tradičné sezóny. Znova sa však musím opakovať, takže ak čakáte niečo nové, budete veľmi sklamaný. Obsah ostáva rovnaký a aj spôsob akým už roky funguje sa vôbec nezmenil. Buď sa budete šplhať rebríčkom aby ste sa dostali čo najvyššie, alebo si každé dva týždne zahráte súboj o pohár. Tu je to však stále o tom istom, pričom autori sa s tým mohli pokojne pohrať a pridať/vytvoriť nové poháre, doplniť ich napríklad takou Ligou Majstrov UEFA v podobe online hrania.

Nič podobné sa však nedeje. Trochu zamrzí aj spôsob online vyberania protihráčov. Ak si napríklad vyberiete klub ako Manchester City FC, FC Barcelona či FC Bayern Mníchov, vaši protihráči budú hrať s podobným klubom alebo klubom, ktorý je výkonnostne na tej istej úrovni. Nemôže sa vám teda stať, že by ste s Manchestrom City FC hrali napríklad proti klubom ako Galatasaray FK, AS Rím alebo klubom, ktoré sú “papierovo slabšie” než ten váš. Je to veľká škoda a hoci si to obmedzenie viete upraviť stále vám bude hľadať klub, ktorý je papierovo na vašej úrovni. Ak by ste si teda chceli týmto spôsobom pridať výzvu v podobe porazenia lepšieho tímu slabším, máte smolu.

Poslednou voľbou je klasický výkop, kde si môžete vybrať akýkoľvek tím z ponuky, nastaviť si náročnosť, dĺžku zápasu, vybrať tím, proti ktorému budete hrať a samozrejme nechýba ani možnosť výberu súťaže či rôznych pravidiel.

Ako sa EA Sports FC 24 hrá a čo nové priniesla jej hrateľnosť ?

Konečne som však prišiel k odseku, kde už môžem hru naozaj pochváliť. Noviniek je síce málo, no EA Sports FC 24 sa hrá naozaj veľmi dobre. Hra si určite nájde svoje zastúpenie medzi tými, ktorí si užívajú arkádovú hrateľnosť, no poteší aj tých náročnejších. Autori v tomto spektre skutočne zapracovali a je to jednoducho cítiť. Guľatý nezmysel sa správa naozaj ako má a s ním aj hráči. Dianie na ihrisku pôsobí pomalšie, no o to prirodzenejšie, a to myslím v dobrom slova zmysle. Prihrávky sú reálnejšie, najmä pri prihrávkach do behu je nutné dať si pozor na dôraz a intenzitu.

Hráči si nabiehajú, najmä ak pošlete center do šestnástky, tak sa hráč snaží nájsť si čo najlepšie miesto aby sa dostal k zakončeniu. Samozrejme, aj tu je ešte priestor na vylepšenie, ale je vidieť, že autori na tomto popracovali a za seba som teda viac než spokojný. Zmenou prešli aj osobné súboje. Tu ma naozaj veľmi milo prekvapilo to, ako hráči bojujú nielen v osobných súbojoch ale aj o loptu, a keď sa vám už zdá, že lopta skončí mimo hracej plochy, jeden z hráčov zaberie a pokúsi sa ju získať späť. Iste, sú to iba detaily, no sú to detaily, ktoré robia futbal futbalom.

Ako FIFA 23, tak aj predošlé diely inak “tlačili na pílu” a podľa mňa až príliš presadzovali fyzický spôsob futbalu. EA Sports FC 24 tak našiel naozaj veľmi dobrý kompromis medzi technickým spôsobom hrania, ktorý okoreňuje práve fyzický dôraz. Priame kopy či penalty sa veľmi nezmenili a fungujú približne spôsobom rovnakým akým to bolo v predošlých dieloch. Aj strely a centre fungujú dobre, lopta naozaj krásne plachtí, pričom brankári vás budú baviť občasnou “Robinsonádou”.

Miernou zmenou, ale dostatočne veľkou na to, aby ste si to všimli, prešlo aj “publikum”. Fanúšikovia totiž sympaticky reagujú na aktuálne dianie na ihrisku a na priebeh zápasu. Veľmi pekne sa autori pohrali aj s tým čo vidíme pred zápasom, či už hráme online alebo offline. Pred zápasom sa vám zobrazia hráči klubu, za ktorý hráte, ako prechádzajú tunelom na štadióne pred zápasom, vidíte ich v šatni spolu s trénerom, kamery snímajú usporiadateľov, hráčov ako sa rozcvičujú pred výkopom, či fanúšikov, ktorí bubnujú alebo dvíhajú šál svojho mužstva nad hlavu a popritom vám hrá klubová hymna. A to je určite veľmi pekné spestrenie.

Samotný trávnik mohol vyzerať lepšie, ale určite nepatrí medzi to najhoršie, čo kazí z EA Sports FC 24 dojem. Na trávniku totiž vidíte i také ryhy alebo zakopnutia. Veľmi pekne sú riešené aj situácie s rozhodcom. Najmä ak vám ide udeliť kartu, vtedy sa pohľad prepne do prvej osoby (rozhodcu) a vy vidíte, ako k vám prichádza a udeľuje vám kartu. Je to len ďalší z drobných detailov, no celkovým dojmom to určite pomáha.

Skvelým prírastkom do futbalovej rodiny je každopádne techonlógia HyperMotion V, ktorá zbiera volumetrické dáta snímané kamerami nachádzajúce sa v okolí štadióna, pričom dáta berie z tých najlepších futbalových zápasov ako Liga Majstrov UEFA, Európska Liga UEFA…

Nechýba ani systém rozdeľovania typologických hráčov pomocou AcceleRATE 2.0. Tu sa nachádzajú tri typy a to “Controlled”, čo v preklade znamená futbalistov, ktorý sa zameriavajú na kontrolu na ihrisku a na kontrolu s loptou. Ďalej tu máme “Explosive”, kde sú hráči agilnejší oproti iným a ich akcelerácia pri okamžitom “výbuchu” v zmysle zápalu hrania je veľmi rýchla. V neposlednom rade tu máme poslednú typológiu “Lenghty”, ktorá sa zameriava na vyšších a silnejších hráčov.

Menším plusom je rozhodne nové menu. Po novom totiž pôsobí živšie, farebnejšie, ale najmä prehľadnejšie. Chvíľu pritom asi bude trvať, kým si naň zvyknete, ale nie je to nič náročné. Konečne sme sa dočkali aj zmeny ukazovateľa skóre či ukazovateľa hráčov. Sú to síce banality a iba kozmetické úpravy, ale tie boli doslova nutné, keďže roky boli zanedbávané.

A nechápte ma inak zle – je skvelé, že tieto zmeny prišli, no mohli sme na ne čakať aj oveľa kratšie. Skvelým prínosom sú následne aj štatistiky. Tie vám budú zobrazovať všemožné premenné, ktoré zápas analyzujú. Ukážu vám miesta, kde najviac strieľate, priestor v ktorom sa najviac pohybujete, počet striel, držanie lopty či počet prihrávok… Je to na jednej strane sympatické, aj keď možno škoda, že v menu si neviete nastaviť to, ako často by sa zobrazovali, poprípade aké ukazovatele by nám mali analyzovať. No možno sa raz dočkáme.

Grafická stránka je opäť na vysokej úrovni, za čo možno vďačiť osvedčenému Frostbite 3 enginu. Nasvietenie je bezproblémové, detaily hráčov plne dostačujúce, najmä čo sa týka ich tvárí a všetkých čŕt okolo toho. Vidíte tak nielen pot, či vlasy, ktoré sa vlnia, ale aj také vlnenie dresov. Titul som inak hral na 4K monitore a funguje naozaj plynulo bez nejakých väčších komplikácií. Raz sa mi stalo, že pri online zápase som nevedel ovládať ani jedného hráča, a pomohol iba úplný reštart. Stalo sa mi to však iba jediný raz.

Veľkým plusom, ale zároveň aj mínusom je komentovanie. Máme tu novú dvojicu v podobe Sue Smith a Guy Mowbraya, ktorí predstavujú pekné oživenie. Problém je však v tom, že vypočuť si ich môžete len v režime Ultimate Team či pri obyčajných výkopoch. Je to obrovská škoda, keďže zvyšní komentátori pôsobia neskutočne strojovo. Chýbajú im emócie, všetko je to také “nasilu”, autori pridali len niekoľko málo nových hlášok a tie ostatné už jednoducho poznáte a po čase vám budú liezť na nervy. Autori si tak zjavne neuvedomujú dôležitosť komentovania vo futbale a najmä emócie s tým späté.

Hodnotiť EA Sports FC 24 ako celok nie je úplne jednoduché. Na jednej stráne si zaslúži pochvalu, keďže autori zase raz pozdvihli hrateľnosť na vyššiu úroveň a titul sa hrá naozaj dobre. Stále tu však trochu stagnuje obsah, ktorý verne kopíruje predchodcu a revolúcia, ktorú autori tak veľmi sľubovali (aj vďaka silnému marketingu a voľnosti v licencii) sa určite nekoná, keďže toho nového je skrátka primálo. A je už len na vás, či vám to nakoniec bude stačiť alebo nie.

EA Sports FC 24 - Starý hráč v novom drese
EA Sports FC 24 je momentálne najlepšia futbalová hra. Na druhej strane je to aj preto, že jej chýba zdravá konkurencia a hoci autori posunuli hrateľnosť na vyššiu úroveň, stále je tu obrovský priestor na zlepšenie.
  • Veľmi dobrá a zároveň vyvážená hrateľnosť, ktorá hru posunula na vyššiu úroveň
  • Technológie HyperMotion V, grafická stránka hry, detaily, ktoré robia futbal futbalom
  • Licencie, ktoré vám dajú priestor ochutnať množstvo futbalových líg v tých najprestížnejších súťažiach