Séria Total War: Warhammer je už od svojho prvého dielu známa tým, že časom sa rozšíri o mnohé DLC, ktoré sú delené do dvoch kategórií. Buď do hry pribudnú nové národy, alebo tie staré obdržia ďalších hrdinov. Naposledy sme sa dočkali trpaslíkov Chaosu, no najnovšie DLC (ako aj to budúce, ktoré by malo vyjsť v zime) sa skôr radí do druhej kategórie. Shadows of Change je už tu, tak sa poďme spoločne pozrieť, čo si pre nás Tzeentche pripravil.

Total War: Warhammer III je vďaka predošlým dielom a ich dodatočnému obsahu už poriadne prerastený kúsok. No svet Warhammeru nepozná hraníc a tak je možné neustále tvoriť a prinášať niečo nové. Komu aktuálne nestačí pôvodná kampaň a zároveň vlastní aj predošlé časti, takže je už unavený aj z Ríše nesmrteľných, nový obsah s radosťou uvíta. No už na úvod musím povedať, že to má jeden menší háčik. Creative Assembly zvýšili ceny svojich hier vrátane DLC. Takže najnovšie Shadows of Change už dostalo cenovku 25 €, čo je pomerne dosť, keďže za rovnakú čiastku alebo trochu viac si môžete kúpiť nejakú novinku, čo ste ešte nehrali. Fanúšikovia série budú zrejme ochotní do hry opäť investovať, no táto cenová ponuka určite mnohých skôr rozčúli.

Poďme sa však pekne po poriadku pozrieť, čo všetko vám toto DLC ponúkne. Už podľa jeho názvu je nad slnko jasné, že bude primárne zamerané na jedného z bohov Chaosu, ktorým je Tzeentche. Novým hrdinom sa tak stáva v jeho zastúpení Premenlivec. Ten so sebou prináša zrejme najodlišnejší spôsob hry, keďže sa po mape sveta presúva bez toho, aby dobýval sídla. Môžete s ním vyhlásiť vojnu prakticky každému, no ak zaútočíte na nepriateľské mesto, tak ho nedobyjete, ale vytvoríte v ňom svoj kult. Takto budete na svojom hostiteľovi parazitovať alebo nažívať s ním v symbióze. Je len na vás, čo si zvolíte, no musíte počítať s tým, že ak budete svojho hostiteľa len vyciciavať, tak si to všimne a váš kult zničí. Ak sa budete snažiť fungovať v symbióze, tak získate menej, no zlepšíte si vzťah s daným tímom. Preto budete musieť uvažovať a budovať rôzne budovy tak, aby vás nepriateľ neodhalil.

Hlavnou úlohou Premenlivca je snovať intrigy, čím zasieva medzi svojich nepriateľov Chaos. Jeho najcharakteristickejšou vlastnosťou je možnosť zmeniť svoju podobu. Za spĺňanie úloh alebo zničenie hlavných nepriateľských hrdinov získate ich podobu. A vy si tak budete môcť zvoliť, na koho sa počas bitky premeníte, čím získate jeho vlastnosti. Počas kampane musíte vykonať svoj veľkolepý plán, ktorým rozvrátite celý svet. Ten však pozostáva z piatich veľkých plánov a tie zase z niekoľkých malých plánov. Takže pekne postupne musíte splniť nadpolovičnú väčšinu jedných, aby sa vám odomkol ten ďalší. Ak sa však rozhodnete splniť všetky veľké plány, chvíľku vám to zaberie, keďže potrebujete putovať prakticky po celej hernej mape. Každý veľký plán predstavuje jedna príbehová bitka, ktorá je vcelku zaujímavá. To, či sa rozhodnete zakúpiť toto DLC, podľa mňa vo veľkej miere závisí od toho, či ste si obľúbili hranie za armády Chaosu, keďže zvyšní dvaja hrdinovia síce nie sú zanedbateľní, no sú už o trochu menej prepracovaní.

Ďalším v poradí je Yuan Bo, nefritový drak. Opäť si tak budete môcť zahrať za Veľkú Kataj. Jeho príbeh, tak ako ostatných hrdinov z tohto DLC, sa taktiež netýka Ursuna. Primárne ide o byrokratu a tomu sú vo veľkej miere prispôsobené herné mechaniky v kampani, no popritom ide aj o veľmi sofistikovaného špióna, takže do tohto DLC sa nesmierne hodí. Udržiavať rovnováhu jin a jang tu nie je potrebné. Ústredným mechanizmom sa tak skôr stáva vynášanie dekrétov. Tie spadajú do dvoch skupín, pričom každá vyžaduje vlastný typ surovín (oceľ a kameň), no tie sa generujú tak, že je nutné dekréty striedať, aby sa vám generovala, buď oceľ, alebo kameň. Priznám sa, že nejako extra mi tento štýl hry nesadol. Vašou hlavnou úlohou na dokončenie kampane je rozšíriť schopnosti magického kompasu. Ten takto získal štyri ďalšie svetové strany. Vy tak budete musieť obsadiť štyri sídla, v ktorých postavíte špeciálnu budovu a následne ju budete musieť určitý počet ťahov ubrániť. Celá kampaň má len jednu príbehovú misiu a aj tá je na jej konci. Na rozdiel od zvyšných dvoch je tak aj najkratšia.

Posledným hrdinom, teda hrdinkou, je matka Ostankya. Tá patrí ku Kislevu a je to doslova Baba Jaga. Sily Chaosu sú na vzostupe a je nutné ich zastaviť, aby ste ochránili Domovinu. Pripravte si kliatby a požehnania a usporiadajte ten najväčší sabat čarodejníc. Aj keď má Kislev rozmanité jednotky, tak v tejto kampani sa budete musieť vo veľkej miere spoľahnúť najmä na rôzne bytosti lesa. Väčšina ľudských jednotiek sa vám odomkne až pomerne neskoro, keď dobyjete alebo vytvoríte konfederácie s inými tímami Kisleva. V priebehu hry tak získavate všemožné „cetky“, ktoré používate na vytváranie už spomínaných požehnaní a kliatob. Tie následne priradíte svojim jednotkám alebo nepriateľom pred zahájením bitiek, podobne ako schopnosti vlajok. Vašou úlohou bude odomknúť najmocnejšiu kliatbu na porazenie síl Chaosu. Najskôr však budete musieť odomknúť mocné kliatby, tie sa však odomykajú tak, že vytvárate požehnania a kliatby a používate samotné mocné kliatby. Daná mechanika je pomerne časovo nákladná, no kampaň je aspoň trochu rozmanitejšia ako tá za nefritového draka.

Základom tohto DLC sú najmä títo traja hrdinovia, no to nie je všetko. Okrem toho do hry pribudli aj Modrí pisári Tzeentcheho ako nový legendárny hrdina. Zároveň sa môžete tešiť aj na nové jednotky, či už základné alebo slávne, ktoré ešte viac rozšíria rozmanitosť armád. To však nie je všetko. Popri vydaní tohto DLC sme sa dočkali aj aktualizácie 4.0, ktorá opravila mnohé staršie chyby, čomu sa určite potešia všetci hráči tohto dielu, aj keď nemajú v pláne si zakúpiť toto najnovšie DLC. Takmer všetko ostatné ostalo pri starom, takže ak sa chcete dozvedieť viac o Total War: Warhammer III, prečítajte si našu pôvodnú recenziu.

V krátkosti si teda zhrňme, čo nám Shadows of Change prinieslo. Primárne vás čakajú traja noví hrdinovia a k nim prislúchajúce kampane. Premenlivec a matka Ostankya dostali najviac pozornosti zo strany vývojárov a môžete sa tešiť na vcelku slušný zážitok. Yuan Bo mi však prišiel trochu odfláknutý, čo je škoda. Nové jednotky sú však pôsobivé a na bojisku vyniknú, najviac si ich užijete pri matke Ostankye. Najväčším mínusom tohto DLC je rozhodne jeho cena. Ak ste fanúšikom tejto série, tak vás zrejme od jeho kúpy neodradí, no všetkým ostatným by som radil počkať na nejakú zľavu. Uvidíme, ako dopadne v zime nasledujúce DLC Thrones of Decay.

Total War: Warhammer III - Shadows of Change - Drak, podvodník a čarodejnica
Dodatočný platený obsah pre Total War: Warhammer bol vždy najmä pre fanúšikov. V prípade Shadows of Change je tomu tak dvojnásobne a to najmä kvôli poriadne vysokej cene. Napriek tomu prináša nových hrdinov a kampane, vďaka ktorým sa budete v Ríši Chaosu baviť ešte ďalšie desiatky hodín.
  • Traja noví hrdinovia a ich vlastné kampane
  • Nové jednotky
  • Stále funkčná hrateľnosť