PlayStation Productions je medzi nami iba od roku 2019, no táto divízia nás čoraz viac začína zásobovať obsahom. Mali sme tu film Uncharted, seriál The Last of Us a Twisted Metal, do kín práve prichádza Gran Turismo, no a v príprave sú adaptácie God of War, Horizon, Gravity Rush, Days Gone, či Ghost of Tsushima. Je to jednoducho veľa a priestor dostávajú aj značky, ktoré by možno človek nečakal. Keď bolo oznámené filmové Gran Turismo, v hlave sa mi rozsvietila kontrolka, ktorá jasne dávala najavo, že toto asi nebude dobrý nápad. No mýlil som sa.

Myslím si, že moje počiatočné obavy z tohto projektu zdieľal asi nejeden z vás. Veď ako chcú autori preniesť na plátno hru, ktorá nemá žiaden príbeh? To budeme dve hodiny pozerať na síce prvotriedne zábery áut, no bez príbehu? Našťastie, filmári využili dnes už neexistujúci program GT Academy, ktorý dával hráčom možnosť posadiť sa za volať skutočných áut a dokázať, že aj hranie hier môže nakoniec viesť k niečomu väčšiemu. O námet tým pádom bolo postarané a film Gran Turismo sa tak môže chváliť nálepkou “podľa skutočnej udalosti”, hoci príbeh je, pochopiteľne, pre potreby filmu upravený a zdramatizovaný. Keď adaptácia začala naberať reálne kontúry a objavovali sa prvé mená, začínal som byť zvedavý.

Post režiséra totiž obsadil Neill Blomkamp, ktorého District 9 mám veľmi rád a považujem ho za výborný film, no zvyšok jeho filmografie už tak zaujímavý nie je, i keď Chappie je z môjho pohľadu fajn. Nasledovali herci ako David Harbour, Orlando Bloom, Djimon Hounsou, či speváčka Geri “Ginger Spice” Halliwell z legendárnych Spice Girls (na jej výkon som síce zvedavý nebol, ale o známu tvár ide). Jej angažmán pravdepodobne súvisí s jej manželom, keďže ním je bývalý pretekár a najmä CEO F1 tímu Red Bull – Christian Horner, ale to nie je podstatné. Zvedavosť každopádne rástla, no prvé ukážky ma, bohužiaľ, veľmi nepresvedčili a ani nenalákali na to, aby som sa do kina tešil. A to mám hernú predlohu naozaj rád, i keď nemožno povedať, že by patrila medzi mojich favoritov z portfólia PlayStation Studios. Tak či onak, hlavné diely som hral všetky, či viac alebo menej. Ako však nakoniec prevod hry na filmové plátna dopadol?

Ako som už spomínal, filmové Gran Turismo sa zameriava na prerozprávanie príbehu britského hráča menom Jann Mardenborough, ktorý vďaka nespočetnému množstvu hodín strávených vo virtuálnych pretekoch dokázal neskôr celému svetu, že i skúsenosti nazbierané hraním “simulátora” môžu obyčajnému chlapcovi poskytnúť základy na to, aby sa z neho stal reálny pretekár. Navyše taký, ktorý nebude iba na smiech, ale časom sa postaví aj na stupeň víťazov. Gran Turismo však nie je dokument, takže nemožno film brať úplne vážne a ani očakávať, že sa všetky udalosti stali tak, ako vykresľuje príbeh filmu. Tvorcovia museli pre potreby daného média niektoré veci upraviť, pozmeniť, keďže na ploche zhruba dvoch hodín nutno diváka zabávať. To sa po väčšinu minutáže aj úspešne darí, najmä teda od druhej tretiny, kedy sa presunieme do tréningového centra a následne aj na pretekárske okruhy. Úvod totiž nie je až tak zábavne podaný, hoci sledujeme Blooma, ktorého Danny Moore (v skutočnosti išlo o Darrena Coxa) sa snaží presvedčiť predstavenstvo Nissanu o tom, že GT Academy je dobrý nápad, no predovšetkým sa zoznamujeme s Jannom a jeho životnou situáciou. Pre divákov, ktorí jeho príbeh absolútne nepoznajú a na film pôjdu preto, že sú v ňom rýchle autá alebo kedysi fešák Bloom, či pre mládež šéf polície Jim Hopper zo Stranger Things, je to asi potrebné, no viem si to predstaviť aj lepšie.

V úvode tým pádom nie je tempo ideálne, no veci naberú na obrátkach relatívne rýchlo. Osobne ma úvod nenudil, predsa len, pre stotožnenie sa s titulnou postavou je náhľad do jej života potrebný, no viac som sa, pochopiteľne, tešil na to, čo malo nasledovať. A netešil som sa nadarmo. GT Academy je povedzme predjedlom, no keď Jann dostane od Nissanu príležitosť a presunieme sa do skutočných pretekov, nastáva vo filme zlom. Od daného momentu mu totiž nie je veľmi čo vyčítať. Samozrejme, stále sa bavíme o produkte pre masy, takže netreba očakávať film roka, no svižnú a zábavnú jazdu určite áno.

Je totiž vidno, že na filme pracovali ľudia, ktorí majú autá a motoršport radi. Filmári spolu so štábom tým pádom robia radosť nielen bežnému divákovi, pretože mu servírujú pútavé zábery podporené prvotriednym zvukom (ak máte možnosť, choďte v kine do sály, ktorá má Dolby Atmos alebo aspoň niečo na úrovni), no aj hráčom Gran Turisma, pretože sa tu objavujú prvky priamo z hier. Či už ide o imitáciu kamerového pohľadu spoza auta, ktoré je pre Gran Turismo charakteristické, až po zvukovú signalizáciu v úvode pretekov. Easter Eggov je tu viacero, no cením, že nie sú rušivé a ak ich filmári použili viditeľne na prvú dobrú, zapadajú do celku. Snímanie pretekov je naozaj skvelé, kameramani odviedli výbornú prácu, pričom do budúcna by mohol tento film poslúžiť v tomto smere aj za vzor ako nakrúcať pretekárske filmy na okruhoch.

Najväčším prekvapením pre mňa ako diváka, ktorý Jannov príbeh ako-tak poznal bolo, že film vedel byť napriek tomu napínavý a fungoval aj po emočnej stránke, keďže na plátne sa dejú aj veci, ktoré nie sú úplne veselé. Preteky sú skvelé a plné výborných záberov, hoci by som ubral pohľadov z kokpitu a pridal pohľady z exteriéru. Po technickej stránke je na tom však Gran Turismo dobre, i keď niektoré triky by naozaj potrebovali ešte doladiť. Ani na veľkom IMAX plátne som však nemal pocit, že by niečo vyzeralo skutočne zle.

Keď sa pozrieme na herecké výkony, všetku pozornosť na seba púta David Harbour, ktorého Jack Salter prejde najväčším vývojom, pretože, ako aj väčšina mechanikov a manažérov, spočiatku vôbec neverí, že by hráč nejakej videohry mohol byť ozajstným pretekárom. Pre mňa išlo o hlavnú hviezdu filmu, čo sa mi aj potvrdilo. Orlando Bloom je OK, avšak jeho výkon by som ocenil černobyľskou nálepkou “not great, not terrible”. Archie Madekwe ako Jann je fajn a pre film úplne postačujúci, či má aj na niečo viac bude nutné posúdiť inokedy a v inom projekte. Jeho pasáže s otcom v podaní Djimona Hounsouna sú však zahrané dobre a patria k tomu zaujímavejšiemu čo sa na plátne udeje mimo pretekov, nakoľko Jannov otec nie je nadšený z toho, že syn iba hrá videohry miesto toho, aby študoval alebo budoval nejakú pracovnú kariéru. Dôležité je, že medzi ústrednou dvojicou, a teda Harbour – Madekwe funguje chémia, bez nej by mnoho momentov nefungovalo. Herecké výkony sú teda z globálneho pohľadu fajn, i keď kolísavé.

Pochopiteľne, filmové Gran Turismo obsahuje klišé, chyby, nelogické a nepresné veci, no v rámci žánru a toho, že má ísť o popcornovú zábavu pre masy, funguje veľmi dobre. Hĺbku by ste tu hľadali márne, veci ako kvalifikácie do pretekov či tréningy taktiež, Jann hrá Gran Turismo 7, no v roku 2011 nebolo na trhu ešte ani Gran Turismo 6, avšak príbeh je rozprávaný v súčasnosti, takže sa to dá chápať. Ak by sa v tom niekto chcel vŕtať, tak môže, no je to zbytočné. Navyše, pre film to ani nie je podstatné, no je trochu škoda, že vôbec nie je spomenuté, že GT Academy pred Jannom vyhrali Jordan Tresson a hlavne Lucas Ordóñez Martín-Esperanza, ktorý bol historický prvým pretekárom, ktorý vzišiel z GT Academy a pretekal po boku reálneho Janna v roku 2013 na 24 Hours of Le Mans (LMP2). To vo filme mohlo byť reflektované, avšak pre dramatizáciu príbehu sa prvým víťazom GT Academy stane práve Jann. Vadilo mi to však pri sledovaní filmu? Vôbec nie. Ak by malo ísť o životopisný film, potom by mi to vadilo.

Opomenúť nesmieme ani fakt, že film sa nakrúcal aj u nás na SLOVAKIA RINGu v Orechovej Potôni. Slovenský okruh je vo filme použitý viackrát, vidieť ho v úvode, kedy zastupuje japonskú Suzuku, no bol filmármi využitý aj na nakrúcanie nočných či upršaných častí pretekov. Kto náš okruh pozná, určite ho vo filme neminie.

Gran Turismo je pre mňa príjemné prekvapenie a neminie ho ani nálepka najväčšieho filmového prekvapenie tohto leta. Od Mission: Impossible či Oppenheimera asi všetci očakávali, že pôjde o kvalitné filmy. Gran Turismo bol však projekt, ktorému verilo málo divákov. Nakoniec to však dopadlo dobre, no nesmiete mať prehnané očakávania, toto nebol pokus o konkurenciu pre Ford vs. Ferrari alebo Rivalov. Ak si chcete pozrieť zábavný pretekársky film s perfektným zvukom burácajúcich motorov, je Gran Turismo ideálnym adeptom. Nie, nejde o film roku, ani pre žáner zásadný počin, no o poctivú letnú oddychovku určite áno. Nedávno som znovu videl Dni hromu s Tomom Cruisom od Tonyho Scotta a novinka od Blomkampa mi tento film vcelku pripomínala. Je to oddychovka, ktorá odsýpa, herci odvádzajú dobrú prácu, pozrieme si mnoho skvelých záberov a nechýba napätie ani emócie. Gran Turismo síce v niektorých ohľadoch mohlo byť vernejšie skutočnosti, no na zábavnosti to filmu neuberá a ja tak môžem smelo odporučiť návštevu kina.

Za pozvanie na slávnostnú premiéru ďakujeme spoločnosti

Gran Turismo - Filmové prekvapenie leta?
Filmu Gran Turismo som spočiatku veľmi neveril a ani som od neho nemal žiadne očakávania. Nakoniec som dostal zábavný film plný skvelých pretekov, napätia, pútavých záberov a perfektného zvuku, takže mu bez problémov možno udeliť ocenenie filmové prekvapenie tohto leta. Len netreba očakávať vážny film, skutočne ide o oddychovku, ktorá má pobaviť. A to sa jej väčšinu času darí bez problémov.
0%