Takmer presne pred rokom sme sa dočkali stvárnenia kultového sci-fi Starship Troopers v podobe stratégie, rovnakým smerom sa vydali aj vývojári zo štúdia Tindalos Interactive, ktorí sa chopili hororového univerza Aliens. Po prvýkrát sme takto dostali možnosť sa postaviť proti votrelcom v taktickej RTS. V Aliens: Dark Descent sa ujmete tímu koloniálnych mariňákov, s ktorými budete plniť rôzne misie na planéte Lethe, aby ste zistili, čo sú to votrelci, odkiaľ sa tam vzali a ako sa zachrániť, než bude neskoro. Poďme sa však detailne pozrieť, čo nám tento nový titul s votrelcami ponúka a ako dopadol.

Pred dvomi rokmi sme na našich obrazovkách po dlhej dobe opäť uzreli hru s votrelcami. V kooperatívnej TPS, Aliens: Fireteam Elite, sme takto dostali opäť možnosť bojovať proti týmto krvilačným monštrám. U recenzentov veľmi nepochodil, keďže v čase vydania bol sprevádzaný pomerne značným množstvom bugov. Najlepšou hrou z univerza votrelcov tak aj naďalej ostal Alien: Isolation. Dnes tu však máme Aliens: Dark Descent, ktorý sa snaží spracovať túto tému vcelku neštandardne. Tindalos Interactive nám priniesol taktickú RTS, v ktorej budete ovládať tím mariňákov. Ten sa však bude pohybovať ako jedna jednotka, takže nebudete môcť ovládať každého mariňáka osobitne. Už na začiatku recenzie musím podotknúť, že hra je dosť hektická a náročná (dokonca aj časovo obmedzená). Pri takýchto podmienkach je teda vcelku výhodné, že budete mať všetkých mariňákov pokope. Daný spôsob ovládania má však aj svoje muchy. Občas sa stáva, že sa vám niektorý člen tímu niekde zasekne a vy si to ani nevšimnete, čo často vedie k načítavaniu. Viac mi však vadilo to, že nie je možné používať špeciálne schopnosti mariňákov, ak danú oblasť alebo nepriateľa nevidia, pričom stačí, že práve ten, ktorého potrebujete, je o trochu ďalej od ostatných. Keď nepresuniete celý tím, tak daného jednotlivca ani nemôžete použiť. Najviac frustrujúce je to pri používaní ostreľovačov, keďže sa hra snaží využívať aj stealth mechanizmy.

Hlavný príbeh sa v mnohých bodoch podobá na to, čo sme už videli. Administrátorka Maeko Hayesová spozoruje, že sa na jej vesmírnej stanici deje niečo zvláštne, tú postupne zamoria votrelci a ona je tak nútená zapnúť systémy karantény, ktoré nedovolia žiadnej lodi opustiť orbitu planéty. Obranné systémy zostrelia na planétu loď koloniálnych mariňákov Otago. Tá sa tak stáva vašou základňou, z ktorej budete podnikať výpravy na jednotlivé misie. Príprava pred misiami sa viditeľne inšpirovala sériou XCOM, no v tomto prípade je výrazne zjednodušená. Otago bolo značne poškodené, preto sa ho musíte pokúsiť opraviť, no zároveň sa aj musíte držať základného kréda koloniálnych mariňákov: pomôcť všetkým v núdzi.

Loď je rozdelená na niekoľko sekcií, ktoré vám poskytujú rôzne úkony. V zbrojnici si budete odomykať nové vybavenie, ktoré sa vám sprístupní po dosiahnutí určitých úrovní vašich mariňákov. Na strelnici budú môcť vaši mariňáci cvičiť, aby automaticky získavali skúsenostné body aj mimo misií. Ošetrovňa a terapeutická miestnosť udržiavajú vašich vojakov v dobrom duševnom a fyzickom zdraví. V laboratóriu budete môcť zase skúmať nové technológie, ktoré sú odvodené zo vzoriek votrelcov. Samotné misie budete spúšťať z veliteľského centra, ktoré vám zároveň poskytuje všetky potrebné informácie. Manažment na lodi je každopádne jednoduchý a tým pádom vám nezaberie veľa času. O to dlhšie sa tak zdržíte na samotných misiách.

Aliens: Dark Descent sa snaží najviac zaujať svojou atmosférou a v prípade votrelcov vsadil kartu najmä na psychický stav mariňákov. Každý z nich má už na začiatku nejakú charakterovú črtu, ktorá vám prináša nejaký záporný bonus, či už pre daného jednotlivca alebo pre celý tím. Počas misií stúpa vašim mariňákom nervozita, keď dosiahne maximum, tak váš mariňák obdrží nejakú fóbiu. Nervozita je zároveň rozdelená do niekoľkých stupňov a keď teda dosiahnete niektorý z nich, daný mariňák získa nejaký ďalší negatívny bonus. Z každej misie sa môžete kedykoľvek stiahnuť, takže aj toto je jeden z dôležitých parametrov, podľa ktorého viete, kedy máte ustúpiť. Fóbie si vedia mariňáci vyliečiť v terapeutickom centre alebo automaticky vďaka určitým perkom.

ADD využíva automaticky systém boja, no ten je skombinovaný so stealth prístupom. Až keď váš tím nepriatelia spozorujú, tak zaháji paľbu. Útok im, samozrejme, viete aj prikázať. Každý mariňák je vybavený dvomi zbraňami. Primárne vyžadujú zásobníky, ktorých máte na začiatku obmedzený počet, no viete ich počas misií nájsť. Aj tak sa vám môže stať, že kvôli nedostatku munície, budete musieť ustúpiť. Keď vám dôjde munícia, tak sa mariňáci vybavia jednoručnou zbraňou, ktorá má nekonečno munície. Okrem toho má však každý aj špeciálnu zbraň: brokovnicu, raketomet, míny alebo ostreľovačku. Používanie špeciálnych zbraní a schopností vyžaduje veliteľské body, ktoré sa automaticky dopĺňajú. So zvyšujúcou sa náročnosťou hry však veľmi rýchlo zistíte, že ich budete mať čoskoro nedostatok.

Každý mariňák levluje, čím sa mu odomykajú nové perky, získava viac slotov na vylepšenia a hlavne na tretej úrovni si bude môcť vybrať špecializáciu, ktorá mu poskytuje špeciálne vylepšenia. Okrem toho majú aj vlastné bonusy, ktoré vám vedia často výrazne pomôcť alebo vám lepšie zapasujú do vášho herného štýlu. S každým dňom na planéte sa postupne zvyšuje zamorenie votrelcami, čím sa zvyšuje náročnosť. Mariňáci na vysokých úrovniach sú pre vás nenahraditeľní. Musíte však počítať s tým, že po misiách môžu zostať niekoľko dní zranení alebo unavení. Podľa toho, koľko máte zdravotníkov, môžete skrátiť čas, ktorý vyžadujú na zotavenie. Hra vám však poskytne dostatok ľudí na to, aby ste s tým nemali mať problém, plus ďalších môžete zachrániť.

Počas misií plníte hlavné a vedľajšie misie, no okrem toho aj hľadáte suroviny, zbierate datapady so správami alebo zachraňujete preživších. Každý výsadok je však obmedzený mnohými faktormi. Pred začatím výsadku si zvolíte, koľko chcete mať technických súprav, lekárničiek či automatických vežičiek. Okrem toho si môžete zvoliť aj vylepšenia z laboratória, no na tie potrebujete mať nazhromaždené vzorky votrelcov. Všetko, čo však počas misie získate a ustúpite s tým, sa vám objaví na lodi v zásobe. Keď vám dôjdu zásoby, najmä lekárničky a munícia, je najvyšší čas ustúpiť. Keď si vás všimnú votrelci, tak vás začnú hľadať, následne príde vlna votrelcov, ktorých musíte zlikvidovať. Postupne bude ich hľadanie naberať na intenzite a začnú sa objavovať aj silní votrelci, vtedy sa už musíte stiahnuť, lebo to s veľkou pravdepodobnosťou neprežijete. Aj keby ste teda chceli odohrať misie na prvý pokus, je to často také náročné, až je to nereálne.

V hre je len systém automatického ukladania. Ten je však sprevádzaný aj pseudo manuálnym ukladaním. Mnohé miestnosti sa dajú zazvárať, čím si vytvoríte úkryt. Svojim mariňákom tak môžete nariadiť, aby si odpočinuli, čím sa vám uloží hra, doplní munícia a zníži úroveň nervozity. Nie je to najideálnejšie a mnoho hráčov to kritizuje. Horšie však je, že aktuálne to nefunguje v 7. misii, čo je už riadne frustrujúce, hlavne na vyšších náročnostiach. Pre mňa je pritom vcelku nepochopiteľné, že vývojári o tom vedia a namiesto toho, aby sa to riešilo, v poslednom update sa ešte viac zvýšila náročnosť danej misie zvýšením respawnu protivníkov. Keď som si k tomu pripočítal ďalšie chyby spojené s UI a špeciálnymi schopnosťami, tak som hru ani zatiaľ pred písaním tejto recenzie nedohral. Napriek tomu som v nej už strávil viac ako 20 hodín a som ešte len za polovicou. Takže vás zabaví na poriadne dlho. V poslednej dobe sa stáva čím ďalej viac štandardom, že vývojári vydávajú svoje tituly v takomto stave, obsahujú podobné chyby a zo svojich zákazníkov si takto robia betatesterov. Verím, že sa im podarí hru trochu vyladiť, no zatiaľ budem hodnotiť to, čo som mal možnosť vidieť.

Po technickej stránke taktiež nejde o úplne vyladený titul. Grafika je vcelku pôsobivá, aj keď nie je možné si obraz poriadne priblížiť a niekedy je tak dosť náročné sa orientovať v jednotlivých miestnostiach. Najviac ma takto zamrzelo, že veľmi ľahko takto prehliadnete preživších v kokónoch na stenách, ktoré sa vám ani nezobrazujú na mape. Je vidieť, že sa vývojári snažili vo veľkej miere sústrediť najmä na atmosféru a teda na prostredie, čo vyšlo na jednotku. Horšie sú však na tom modely mariňákov, no pri stratégii to nie je až tak na škodu. Väčší problém je aktuálne memory leak, ktorý oznámilo viacero hráčov a aj ja som mal s tým problém, hra v určitých častiach alebo po určitom čase zahltí RAM a framerate klesne značne pod 30 fps. To by nevadilo, keby sa dala hra ukladať, no takto to musíte buď zvládnuť do nejakého uloženia, alebo oželieť svoj postup. Optimalizácia zodpovedá hardvérovým požiadavkám. Na RTX 2070 v notebooku mi to išlo približne 55 fps na Full HD rozlíšení, no má to mierne výkyvy. Dosť mi však v hre vadila fyzika, najmä ragdoll efekty. Votrelci lietajú kade tade, čo však veľmi nebudete vnímať. Horšie však je, že to robia aj mariňaci a tí živí. Keď vám má mariňák spadnúť mimo mapu, tak vám po nej začne podivne lietať. Na jednej strane je asi fajn, že týmto spôsobom neumrie, no radšej by to v hre nemalo byť.

Spracovanie votrelcov a celková atmosféra Aliens: Dark Descent zahrejú pri srdci ich každého fanúšika, no pripravte sa na to, že hra je zatiaľ poznačená mnohými bugmi a disponuje často až príliš drsnou náročnosťou, ktorá sa len stále zvyšuje. Popri FPS a TPS tituloch sme sa však dočkali spracovania tohto univerza vo výrazne odlišnom žánri, než sme boli doteraz zvyknutí, za čo si vývojári zaslúžia uznanie. ADD obsahuje neuveriteľne veľa drobností spojených s votrelcami, ktoré vám spočiatku zaplavia, no nakoniec budete radi, že máte pred sebou takúto originálnu hru. Najviac je na škodu, že titul zrejme neprešiel dostatočným betatestom a dostali sme tak produkt, ktorý človeku drása nervy. Verím však, že sa väčšina chýb časom opraví, takže v budúcnosti si pokojne k hodnoteniu pripočítajte 10-15 %.

Aliens: Dark Descent - Náročné čistenie zabugovaných úľov
Aliens: Dark Descent nám predstavil votrelcov z dosiaľ nevídanej perspektívy. Hra jednoznačne poteší fanúšikov tohto univerza, ale aj zanietených stratégov. Súčasne však počítajte s tým, že aktuálne v nej narazíte na značné množstvo chýb a vysoká náročnosť taktiež nie je úplne pre každého.
  • Dychberúca atmosféra
  • Detailné a nevídané spracovanie univerza votrelcov
  • Herná doba