SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake SquarePants je značka, ktorá je extrémne populárna, a to najmä u mladších ročníkov. Zabaviť sa pri nej však vie aj dospelá časť publika. O mimoriadnej popularite svedčí nielen seriál a niekoľko filmov, ale aj množstvo vydaných hier, medzi ktorými najviac vyniká SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom z roku 2003. Tento obľúbený a fanúšikmi najviac cenený titul sa dočkal remaku s podtitulom Rehydrated, ktorý si aj z našej recenzie odniesol solídne hodnotenie. Po troch rokoch od vydania dorazil nástupca od rovnakého tímu, tento raz pod názvom The Cosmic Shake.

Osobne nie som veľkým fanúšikom strelenej špongie v hnedých šortkách, no viacero častí seriálu som videl, rovnako aj filmy. Mám však rád skákačky, recenzoval som predošlý remake pri ktorom som sa zabavil, a tak som sa na nástupcu celkom tešil. Skôr než si povieme, či som nakoniec bol, alebo nebol spokojný, si prejdime veci pekne postupne.

SpongeBob plní želania

Titulný hrdina a jeho kamarát Patrick sa stretnú s veštkyňou menom Madame Kassandra, ktorá i daruje fľašku. Nie však s omamnými látkami (i keď to by asi v tomto prípade narobilo menej neporiadku), ale slzami morskej panny, ktoré dokážu plniť priania tomu, kto má čisté srdce. SpongeBob a Patrick však vyslovia toľko želaní, až vytvoria trhlinu v čase a priestore, ktorá niektoré ikonické budovy a obyvateľov Bikini Bottom prenesie na iné miesto vo svetoch želaní. Patrick sa premení balón, Bikini Bottom zahltí kozmické želé, takže bude na vás, aby ste sa vypravili na dobrodružstvo a všetko dali naspäť do normálu.

Znie to šialene? Určite áno, no to je v tomto prípade správne. Celá značka SpongeBob SquarePants je totiž poriadne strelená, čo je v zásade jedna z jej najväčších devíz. Otvorenie portálu do rôznych časových období a rôznych lokalít však rozviazalo autorom ruky, aspoň čo sa rozmanitosti jednotlivých úrovní týka. Napriek tomu je spomínaný príbeh, alebo skôr zápletka iba spojovníkom výletov do týchto levelov, nič zásadné od nej nečakajte, i keď jeden (nie prekvapujúci) zvrat sa tu nájde. Na druhej strane, ide o hru pre deti a bolo by zbytočné vymýšľať nejakú komplexnú zápletku, ktorá by aj tak väčšinu hráčov z cieľovej skupiny nezaujímala. A aby sme to mali kompletné a čierne na bielom, charakteristický humor je tu na každom kroku, takže fanúšikovia nemusia byť v strese.

Hrateľnosť neočarí

Neviem, čo sa medzičasom stalo, no v The Cosmic Shake nemáte možnosť hrať za inú postavu, než je samotný SpongeBob. Predošlý remake to totiž umožňoval a išlo o veľmi príjemné sprestrenie hrateľnosti. Viem, že na začiatku hry sa vaši kamaráti stratia v čase a priestore, no ak by sa po ich záchrane odomkla i možnosť za nich hrať, bolo by to vítané. Navyše, ak by v každej úrovni bolo miesto, kam by sa dalo dostať vďaka tej, či onej schopnosti niektorej z postáv. Takto si musíme vystačiť so SpongeBobom, ktorý sa síce učí niektoré nové veci, vďaka ktorým sa následne dá dostať na skôr neprístupné miesta, no nie je to úplne ono. Je to obrovská škoda a v porovnaní s Battle for Bikini Bottom – Rehydrated krok späť.

Hrateľnosť je tým pádom veľmi jednoduchá a staršiemu publiku sa hra asi pomerne rýchlo zunuje, obzvlášť ak sa budú venovať iba tomuto počinu. Ja som s tým problém nakoniec nemal, no najmä vďaka hernej dobe, ktorá sa pohybuje v čase okolo 6 hodín. To nie je veľmi veľa, no ak patríte medzi lovcov trofejí, vie sa časomiera zastaviť na dvojnásobku. Ak k tomu pripočítam i nižšiu cenu, nevychádza z tohto The Cosmic Shake až tak zle, no napriek tomu bol mali vývojári na viac.

So zreteľom na najmenšie publikum mi i tak prišlo, že v porovnaní s predchodcom došlo i k zníženiu obtiažnosti, čo v konečnom dôsledku nemusí byť problém, aspoň sa človek dopracuje k záveru rýchlejšie. I tak by som ale uvítal, aby aspoň súboje s bossmi boli náročnejšie a nápaditejšie, to by naozaj neuškodilo.

Herná náplň tak pozostáva zo zbierania mincí, želé, rôznych zberateľských predmetov, hľadania úkrytov Planktona, skákania a súbojov. Za určitý obnos mincí si viete odomykať kostýmy rozdelené na niekoľko úrovní, pričom po odomknutí danej triedy musíte konkrétny kostým zakúpiť výmenou za želé. Ak budete chcieť získať všetky trofeje, bude potrebné nájsť takmer všetko čo v hre je, no ako som už písal, i tak by to nemalo zabrať viac ako 12 hodín.

Iba old-gen?

Napriek tomu, že je SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake hrou z roku 2023, autori vydali natívne verzie iba pre minulú generáciu konzol. Tomuto rozhodnutiu úplne nerozumiem, pretože takto titul minimálne na PlayStation 5 nevyužíva ani potenciál rýchlosti SSD úložiska, ani dostupný výkon či funkcionalitu DualSense ovládača. V spätnej kompatibilite však hra funguje bezproblémovo, nestretol som sa ani s jedným pádom, čo vždy poteší. I keď titul neponúka verziu pre aktuálny hardware, vizuálna stránka vôbec nie je zlá. Graficky sa mi hra páčila, čo je zásluhou predovšetkým štylizácie. Detaily v diaľke a pochopiteľne nižšie rozlíšenie možno na 75“ obrazovke badať, no ak sa na to človek nesústredí, neudrie to do očí. Zvuková stránka je úplne v poriadku, dabing obstarali herci zo seriálu, takže ak ste niekedy videli SpongeBoba v originálnom znení, budú vám hlasy povedomé.

Potenciál bol väčší

Viem, že text vyššie nie je práve pochvalný, no napriek tomu nie je The Cosmic Shake zlou hrou. Bohužiaľ, v porovnaní s predchodcom sa však nepokúša o nič nové, a to je veľká škoda. Samotné skákanie a i súboje sú fajn, ani hľadanie rôznych predmetov nie je zlé. To všetko tu však už bolo a nejeden raz v lepšej podobe. Napriek mojim výhradám je však SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake fajn skákačka, ktorá počas hrania zabaví. Kvality sú zhruba na úrovni predošlej hry, no variabilita je občas lepšia, občas horšia. Ak patríte medzi fanúšikov značky alebo žánru, nemusíte sa báť minúť svoje peniaze za tento počin, obzvlášť ak natrafíte na zľavu, respektíve klesne cena z pôvodných 39.99€. Ja som sa počas hrania dobre bavil, no mrzelo ma, že Purple Lamp Studios skrátka hrali na istotu a vôbec neskúsili aspoň v niečom zariskovať. Možno nabudúce…

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake – Na ceste časopriestorom
SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake je zábavná detská skákačka, ktorá však hrá až príliš na istotu a vôbec sa nepokúša prinášať niečo nové. Pokiaľ ste fanúšikmi značky alebo žánru, zabavíte sa, zvyšok môže svoje úspory utratiť inde.
  • Charakteristický humor, štylizácia
  • Rozmanité úrovne, solídne skákacie pasáže
  • Množstvo predmetov na zbieranie