Horizon Forbidden West patril medzi najlepšie hry roku 2022, no nešťastne naplánované vydanie v blízkosti Elden Ringu urobilo svoje. Napriek tomu si hráči vrátane mňa titul užili a ak aj niekomu hra nesadla, graficky patrí medzi to najlepšie, čím sa naše oči môžu kochať. Už vopred však fanúšikovia tušili, že podobne ako v prípade prvého dielu, tak sa aj sequel časom rozrastie o rozšírenie. To sa nakoniec stalo realitou. Dostalo názov Burning Shores a ako už napovedá názov, pozrieme sa v ňom na horiace pobrežie.

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Rozšírenie Burning Shores však sprevádzali od oznámenie niektoré smolné fakty. Prvou a azda najdôležitejšou skutočnosťou bolo, že zomrel herec Lance Reddick, ktorý v značke Horizon stvárňoval Sylensa. Ten mal, pravdepodobne, dostať v tretej hre omnoho viac priestoru, no ako sa s touto prekážkou nakoniec vývojári popasujú, ukáže až čas. Druhou vecou bolo, že prídavok dal zbohom PlayStation 4/4 Pro a vyšiel iba pre PS5, čo niektorých hráčov nahnevalo. Je to trochu škoda, veď základná hra pre minulú generáciu vyšla, no vzhľadom na záverečný súboj s bossom je rozhodnutie pochopiteľné. Nebudem ale teraz riešiť negatíva, pretože samotné rozšírenie si zaslúži pochvalu, i keď nie až tak jednoznačnú, ako základná hra.

Cesta pokračuje

Ak ste dohrali príbeh Forbidden West, bolo vám jasné, že cesta Aloy ani zďaleka nie je na konci, obzvlášť po objavení hrozby, s ktorou si bezpochyby budeme pomeriavať sily v závere trilógie. Dohrať príbeh však musíte tak či onak, inak sa k rozšíreniu Burning Shores nedopracujete, ide o podmienku. Je to však logické, nakoľko je príbeh, narozdiel od prídavku The Frozen Wilds pre Horizon Zero Dawn, posúvaný vpred a nevypĺňa iba niektoré menej jasné medzery.

Burning Shores je tým pádom, najmä z pohľadu veci budúcich, dôležitým spojovníkom medzi druhým a tretím dielom, ktorý sa v Guerrilla Games už určite pripravuje. Príbeh začína tým, že vás kontaktuje už spomínaný Sylens s tým, že má pre vás dôležité informácie. Podrobnosti prezrádzať nebudem, no stopa, na ktorú Sylens narazil donúti Aloy zamieriť na miesto prezývané Burning Shores, kde sa v minulosti nachádzalo nám všetkým dobre známe mesto anjelov – Los Angeles. Prílet na novú lokalitu nachádzajúcu sa mimo základnej mapy však nie je veľmi hladký, nakoľko Aloy a jej verného okrídleného Sunwinga zostrelí z oblohy laserový lúč.

Po nepríjemnom pristátí sa Aloy zoznámi so Seykou, bojovníčkou z kmeňa Quen, s ktorým sme sa zoznámili už v základnej hre. Tu sa dozvieme, že nám už známa časť kmeňa sa dostala Isle of Spires, no a druhá časť našla útočisko na Burning Shores. Spočiatku je Seyka voči Aloy odmeraná, no netrvá dlho a bojovníčky si k sebe predsa len nájdu cestu, keďže Seyka je vašou vernou spoločníčkou naprieč všetkými príbehovými úlohami. V porovnaní s predošlými hrami teda ide o zmenu, keďže v minulosti väčšinou Aloy absolvovala svoje úlohy osamote. Aloy zistí, že hoci je Seyka svojmu kmeňu verná, ten jej hádže pod nohy samé prekážky a aby toho nemala málo, jej sestra zmizla a ona ju chce nájsť. Do toho sa pripletú, samozrejme, aj iné prekážky, no najmä jeden preživší Far Zenith. Ak ste dohrali základnú hru, určite si viete domyslieť, že väčšina problémov tejto lokality bude súvisieť najmä s týmto návštevníkom. Viac však musíte zistiť na vlastnej koži.

Z môjho pohľadu však musím autorov pochváliť, pretože má príbeh príjemne prekvapil. Samozrejme, nie je nijako extra rozsiahly, to je od 19.99€ rozšírenie asi naivné očakávať, no na ploche zhruba 10 hodín dostaneme nové informácie, ktoré dopĺňajú a rozširujú príbeh sveta a hlavnej hrdinky o ďalšie diely z celkovej skladačky. Nechýbajú emócie a ani pamätihodné momenty, čo je na prídavok skvelý výsledok. V tomto smere môžem iba nahlásiť spokojnosť a tešenie sa na to, čo nás čaká nabudúce.

Novinky?

Hoci ide „iba“ o rozšírenie, autori iba nerecyklujú a prinášajú aj niekoľko nových vecí. Pochopiteľne, máme tu nových robotických nepriateľov, ktorým kraľuje ropucha Bilegut. S týmto robotickým zvieraťom sa ostatne spája i jediný kotol, na konci ktorého si to rozdáte s jeho silnejším variantom. Druhý nováčik na strane oponenta je Stingspawn. Ide o malé lietajúce potvory, ktoré sú solídne otravné, najmä teda vo väčšom počte, čo je v zásade vždy, no našťastie sa ich viete zbaviť rýchlo, prípadne i skôr než sa vyliahnu z vajec.

Pre hráčov však bude najdôležitejší Waterwing, a teda vodný variant už známeho Sunwinga. Vďaka vodnej verzii tohto stroja budete vedieť nielen lietať po oblohe, ale sa i ponoriť pod vodnú hladinu, s čím sa ostatne spája i jedna príbehová misia. Waterwing je príjemné osvieženie a som rád, že konečne je možnosť skúmať podmorskú hladinu aj za pomoci stroja, čo nielen spríjemňuje ale aj zefektívňuje potápanie. Na prepravu po vodnej hladine však možno využiť aj člny, ktoré sa dobre ovládajú a navyše poskytujú pre virtuálnych fotografov ďalšiu možnosť ako sa vyblázniť pri robení fotografií na vode.

Posledným nováčikom/“nenováčikom“ je Horus. Najväčší robotický výtvor tento raz nebude iba nečinnou „ozdobou“ okolia, ale poslúži na epický súboj, ktorý naznačil už oznamovací trailer. Pravdepodobne ide o jeden z dôvodom, prečo DLC nevyšlo aj pre PS4 a ja som v tomto smere rád, že sme sa dočkali. Možno by vývojári nakoniec dokázali rozbehať hru aj na starom hardware, no vítam že bol vyšší výkon aktuálnej iterácie konzol PlayStation využitý na stret, po ktorom fanúšikovia volali od začiatku.

Pochopiteľne, ani Aloy nezostáva pozadu, takže sa môže naučiť niektoré nové útoky a finty, vďaka ktorým bude prežitie na Horiacom pobreží a celkovo vo svete Horizonu jednoduchšie. Zodvihol sa i maximálny level pre hlavnú hrdinku, takže sa po odohraní Burning Shores môžete vrátiť na pôvodnú mapu o niečo odolnejší, čo sa bezpochyby hodí. Vhod príde aj nová zbraň, no o tej veľmi rozprávať netreba.

Technická stránka

Už základná hra bola, ako som spomínal, jednou z najkrajších hier a platí to aj pre rozšírenie. Vďaka výkonu PS5 autori pridali realistické mraky, vyladili detaily a pridali viac časticových efektov, vďaka čomu je hra ešte krajšia, než kedykoľvek predtým. K dispozícii je trojica režimov ako aj pri základnej hre – preferencia grafiky, snímkov za sekundu a kompromis pri použití VRR (40fps). Bez debát ide aktuálne o jednu z najkrajších hier nielen na PS5, ale celkovo. K tomu treba pripočítať kvalitné herecké výkony a vynikajúce ozvučenie, no v tomto smere nejde o žiadnu novinku, to platilo aj pre základnú hru.

Musím však spomenúť aj zopár chybičiek, na ktoré som narazil. Po aktualizáciách je to síce už lepšie, no pohyb po nerovnom teréne mi na niektorých miestach prišiel kostrbatejší, než tomu bolo v minulosti. Taktiež som narazil na jednu jamu, do ktorej keď som spadol, nemohol som už vyliezť von, no našťastie bolo iba o pár metrov ďalej ohnisko. I tak ma to zamrzelo, keďže sa to za hranie 4 počinov značky Horizon stalo po prvý raz.

Nech to netrvá dlho

Rozšírenie Burnig Shores pre Horizon Forbidden West je skvelou bodkou za výborným druhým dielom a zároveň sľubným lákadlom na veci budúce. Ja len dúfam, že na tretí diel nebudeme musieť čakať až do príchodu PS6. Technológie majú vývojári pripravené, nápady dúfam taktiež, no bude otázne, čo urobiť s postavou Sylensa. Pokiaľ by rodina a manažéri neboli proti, dala by sa využiť umelá inteligencia, ktorá by Guerrilla Games, pravdepodobne, umožnila vrátiť do tretieho dielu Sylensa s tvárou Lance Reddicka tak, ako ho poznáme doposiaľ, To však ukáže až čas. Mne na záver nezostáva nič iné len vyslať vás na výpravu Aloy do Hollywoodu, pretože si spoločne užijete opäť mnoho hodín kvalitnej zábavy, navyše za sympatickú cenu a s epickým bossfightom.

Rozšírenie na recenziu poskytla spoločnosť

Horizon Forbidden West: Burning Shores – O boji s obrom
Rozšírenie Burning Shores pre Horizon Forbidden West mi nakoniec urobilo väčšiu radosť než som čakal, obzvlášť po stránke príbehu. Pokiaľ ste ako ja utopili v základnej hre cez 140 hodín, nie je dôvod nepridať ďalších zopár desiatok vďaka prídavku, ktorý je kvalitný a navyše pripravuje pôdu pre záver trilógie.
  • Príbeh, Seyka
  • Záverečný bossfight
  • Grafika, cena