Koncom roku 2018 sa fanúšikovia ťahových stratégii, ale najmä série XCOM, dočkali ďalšej hry, ktorá mala rozšíriť rady tzv. XCOM klonov. V tomto prípade však nešlo len o ďalšiu kopírku, ktorá si zobrala z tejto slávnej série to najlepšie, ale o vcelku originálny projekt. Vývojári zo štúdia The Bearded Ladies nám priniesli svoju inscenáciu tabletop RPG s názvom Mutant Year Zero: Road to Eden. Akčná stránka hry pozostávala z taktických súbojov podobných XCOMu, no popri tom ste sa mohli pohybovať po svete v reálnom čase a zároveň využívať túto možnosť na stealth akcie, teda tiché likvidovanie osamelých protivníkov. Ten si od hernej komunity odniesol vskutku vysoké hodnotenia a tak tu po niekoľkých rokoch máme od nich ďalšiu hru. Tentokrát však vývojári prišli so svojím vlastným svetom, aj keď naďalej ostáva v ponurej budúcnosti, v ktorej sa ľudstvo ocitlo na pokraji zániku. Ich nová hra Miasma Chronicles sa v mnohých ohľadoch podobá na spomínaného Mutanta, no napriek tomu prináša aj viacero noviniek.

Miasma Chronicles je v svojom jadre skoro totožná s Mutant Year Zero: Road to Eden. Ak vám kombinácia stealthu a taktických súbojov z Mutanta prirástla k srdcu, tak sa už teraz môžete tešiť na toto nové dobrodružstvo v postapokalyptickej pustine. Miasma však prichádza s iným konceptom sveta. Opäť došlo k apokalypse, no tú zapríčinila podivná substancia nazývaná miazma, ktorá pohltila skoro celý svet. Kto jej neušiel, toho zabila, čo sa jej postavilo do cesty, to zničila. Miazmu sa však naučila ovládať určitá skupinka ľudí, takzvaní editori. Tí využívali špeciálne nanorukavice, s ktorých pomocou ju dokázali absorbovať, odohnať alebo využiť jej energiu na stvorenie niečoho nového. Miazma je v tomto prípade určitá podoba many a editori strašne pripomínajú Jediov. Ústredným motívom hry je boj o prežitie a záchrana ľudstva, ktoré je utláčané všemocnou a nesmrteľnou Prvou rodinou a ich armádou kolektorov.

V hre sa zhostíte roly Elvisa, ktorý sa chce naučiť používať editorskú rukavicu, aby sa tak dostal k svojej mame Bha Mahdi. V tom mu pomáha jeho „brat“ Diggs, čo je robot, ktorý bol naprogramovaný tak, aby Elvisa za každú cenu ochraňoval. Miasma však začína z nepochopiteľných dôvodov zúriť a ľudí napádajú obrovské zmutované žaby. Takže v koži Elvisa musíte najskôr zachrániť svoje rodné mesto, než sa pustíte do hľadania svojej matky. Hlavná dejová línia nie je veľmi rozsiahla, dovolím si povedať, že príbeh je dosť priamočiary a vcelku predvídateľný, no aj napriek tomu nijako neurazí a spolu s vedľajšími úlohami vám zaberie skoro 30 hodín (záleží od zvolenej náročnosti). Možno trochu zamrzí, že tu nemáte žiadnu možnosť voľby, či už nejakú vedľajšiu úlohu splníte, alebo nie, tak v podstate to nič neovplyvní, rovnako tak aj dialógy s NPC sú pevne dané.

V priebehu hlavného príbehu postupne narazíte ešte na 3 ďalšie postavy. Elvis a Diggs sú však predvolené a tak si ich musíte zobrať do každého súboja. Zvyšné si môžete kedykoľvek meniť. Po svete sa však pohybujete výlučne v trojici, takže zmena postavy prebieha okamžite prostredníctvom inventára. Rovnako tak aj v súbojoch máte len troch hrdinov. Najviac ma na hre zarazilo to, že posledného hrdinu dostanete tesne pred koncom hry, u mňa to bolo asi 4 hodiny pred koncom, čo som už ani nemal veľmi chuť skúšať, čo daná postava dokáže. Rovnako ako v Mutantovi aj tu vaše postavy postupujú na vyššiu úroveň (maximálne 25), za to dostávate body schopností, ktoré môžete investovať do 4 stromov. Aj tentokrát majú postavy jedinečné schopnosti, no niektoré sú rovnaké pre viaceré z nich. Schopnosti si však môžete kedykoľvek počas hry zmeniť, ak by vám predošlé nevyhovovali.

Každú postavu môžete vybaviť 2 zbraňami, 2 energetickými jadrami (poskytujú určité bonusy), oblečením (len kozmetický predmet, na prvé oblečenie som narazil až niekedy po 20 hodinách hrania, čo mi prišlo tiež pomerne neskoro). Podobne si môžete upraviť aj zbrane, na nich si môžete meniť optiku alebo zásobník. Tie im tak pridávajú určité bonusy. Rozšírený zásobník na ostreľovačke s tlmičom je proste nevyhnutnosť. Inventár máte neobmedzený, takže sa nemusíte báť, že sa vám do neho niečo nevojde. Aj keď v tomto prípade sa vývojári veľmi z Mutanta nepoučili. V hre sa nachádza pomerne málo spotrebných predmetov a aj plastu (miestna mena), pričom ceny predmetov sú dosť vysoké. V tomto prípade je opäť problém v nevyváženosti, keďže prvé dve tretiny času budete nachádzať len omrvinky a až v posledných hodinách hry zarobíte pomaly toľko, čo ste získali za celý čas. Na prvej náročnosti alebo pre ostrieľaných hráčov by to nemal byť problém, ale ak nie ste dostatočne zbehlý v tomto žánri, tak vám tieto mechaniky môžu narobiť vrásky na čele. Protivníci sú neľútostní a každá chyba vás môže priviesť k porážke.

Náročnosť je dosť kostrbatá. Primárne si máte uľahčovať súboje tým, že pomaly a potichúčky zlikvidujete väčšinu protivníkov. V neskorších fázach hry budete mať aspoň ostreľovačku a útočnú pušku s tlmičom. V závere hry vám však ani tieto zbrane s modifikáciami a schopnosti nepomôžu v tichosti likvidovať niektorých protivníkov. Neviem, či toto bol z pohľadu vývojárov nejaký zámer, ale radikálne sa takto zmenil herný štýl, keď som to už neočakával. Veľmi často sa stáva, že keď navštívite nejakú oblasť, v ktorej ste už kedysi boli, tak tam budú noví protivníci, ale s vyššou úrovňou. Niekedy sa dá okolo nich, našťastie, zakrádať, no výhodnejšie je používať rýchle cestovanie. Získať maximálnu úroveň hrdinov pred koncom je na vyšších náročnostiach skôr na škodu, než vám to pomôže, keďže pri postupe na novú úroveň sa im obnovuje život, no už nie miazma, no aj tak týmto viete ušetriť dosť lekárničiek.

Najzaujímavejším prvkom a zároveň bonusom v súbojoch je miazma. Pri preskúmavaní sveta narazíte niekoľkokrát na miazmatické víry, ktoré pohltíte, čím získate nejakú novú schopnosť. S nimi to však nie je až také jednoduché. Všetky schopnosti vyžadujú pomerne veľa miazmy, ktorú si môžete dopĺňať len pomocou predražených spotrebných predmetov, schopností a vybavenia, ktoré nie sú až také výhodné respektíve nemusia úplne zapadnúť do niekoho taktiky. Najväčšie lákadlo je tak skôr na oštaru, než vám pomôže, čo by sa dalo pokojne poriešiť nejakými lokalitami, kde by sa vám miazma automaticky doplnila.

Hra vám ponúka 4 úrovne náročnosti, pričom tá posledná je len pre tých najodvážnejších a najskúsenejších v tomto žánri. Okrem toho máte aj možnosť si zvoliť, aká má byť taktická stránka súbojov. Či jednotlivé ťahy a spôsobené poškodenia budú predvídateľnejšie. Je to len na vás, akým štýlom chcete Miasmu hrať. V poslednej aktualizácii vývojári menili vyváženosť hry, takže je možné, že v budúcnosti nás budú čakať ešte ďalšie zmeny. Príjemným spestrením sú však zberateľské predmety, ktoré sú podobné ako v Mutantovi, takže ide o zachovalé veci od „prastarých“, ktoré sú často vtipne opísané. Samotná hra však taktiež často srší vtipnými hláškami alebo komentármi.

Poďme sa však v krátkosti ešte pozrieť na protivníkov a zbrane. Protivníci sú rozdelení do viacerých skupín. Každá z nich je vcelku originálna, aj keď najviac asi vyčnievajú zmutované žaby a mimikovia, miazmou premenení ľudia, ktorí po smrti vylúčia kyselinu a niektorí sa vedia zmeniť na vašich hrdinov. Okrem toho sa však stretnete aj s ľudskými protivníkmi či robotmi. Podľa protivníkov si budete musieť prispôsobovať stratégiu, prípadne sa vybaviť so zbraňami, ktoré sú proti ním účinnejšie. Zbrane sú rozdelené do 4 kategórií: útočné pušky, ostreľovačky, brokovnice a vrhače diskov (disky sa odrážajú). Na prvý pohľad sa môže zdať, že je toho pomerne málo, ale len zriedkavo v hre narazíte na dve totožné zbrane.

V krátkosti sa ešte pozrime na technický stav tohto titulu. Aj v tomto prípade je to dosť podobné, ako to bolo pri Mutantovi. Mnohí nedajú dopustiť na optimalizáciu, no nájdu sa aj takí, čo im ich hardvér prevyšoval odporúčané nastavenia a hra im aj tak často padala na 30 fps. Ja sa v tejto roztržke skôr prikláňam k tej druhej skupine. Opäť testované na notebooku s RTX 2070. V hre je, našťastie, veľa momentov, keď to ide plynulo na viac ako 50 fps (niekedy až 70), no nájdu sa aj miesta, kde framerate klesá tesne pod 30 fps, čo už nie je veľmi povzbudzujúce. Horšie je na tom to, že ani zmena všetkých nastavení na minimum s danými miestami skoro vôbec nehla a framerate sa zvýšil ledva o 2-3 fps, čo je nepostrehnuteľné. Túto vadu na kráse vám však dokáže vykompenzovať pôsobivá grafika, za ktorú si vývojári rozhodne zaslúžia pochvalu. Aj keď je až škoda, že sa nedá kamera viac priblížiť. Niekedy som bol doslova nalepený na monitore, aby som videl niektoré zaujímavé detaily. V hre som narazil len na niekoľko bugov a aj to väčšinou ide o chyby po načítaní uloženej pozície, keď sa vám hneď aktivuje súboj, aj keď ste sa zakrádali, alebo občas dôjde  k tomu, že omráčený protivník je zrazu aktívny, alebo som narazil na bystrozrakých protivníkov, ktorí ma zbadali cez polovicu mapy a nemohol som tak nikoho potichu zlikvidovať.

Miasma Chronicles je vďaka svojím herným mechanikám nepriamym pokračovaním Mutant Year Zero: Road to Eden. To, čo sme aj kedysi vytkli Mutantovi, zostalo aj v tomto prípade zachované. Nie je to úplne na škodu, keďže mnohým to takto môže vyhovovať. Miasma však ponúka vcelku zaujímavý svet so zábavnými možnosťami boja. Hra má trochu unáhlený a nevyvážený záver, čo ju zbytočne zhadzuje, no napriek tomu ide o vcelku vydarenú taktickú stratégiu na štýl XCOMu.

Miasma Chronicles - Túžba po rodine v postapokalyptickej pustatine
Miasma Chronicles spája jednoduché RPG prvky, stealth a taktické mechaniky XCOMu do dlhého dobrodružstva v pustatine za záchranou ľudstva, ktoré však dokáže zanechať dojem, že bolo až priskoro ukončené. Napriek tomu ide o vydarenú hru, ktorú by si nemal nechať ujsť žiadny stratég.
  • Dĺžka hry
  • Rozmanitosť protivníkov
  • Pôsobivá grafika
  • Unáhlený a nevyvážený záver
  • Nevyužitý potenciál miazmatických schopností
  • Kolísajúca náročnosť
0%

Počítačovým hrám sa venujem už od detských čias. Mojím najobľúbenejším žánrom boli real-time stratégie (C&C, Jurassic Wars, Cossacks). Pri hrách však uprednostňujem najmä príbeh. V roku 2019 som začal prekladať hry do slovenského jazyka a dnes som členom slovenskej komunity amatérskych prekladateľov - lokalizácie.sk. Našim cieľom je ukázať, že si hry zaslúžia byť aj v slovenčine a zároveň tak aj pomôcť CZ/SK prekladateľskej scéne. Na stránke somhráč.sk pracujem ako externý redaktor, pričom píšem najmä recenzie na hry, ktoré boli preložené do slovenčiny alebo je možné, že niekedy v budúcnosti by sa mohli dočkať sk prekladu.