Sériu FIFA zrejme netreba fanúšikom nijak zvlášť predstavovať. Je tu s nami už poriadne dlho a čakať v rámci tejto futbalovej série naozaj radikálne zmeny asi nemá zmysel. Ako na tom je FIFA 21? Oplatí sa ju vôbec kúpiť?

EA Sports prichádza už obligátne s novým ročníkom futbalu pre konzoly a osobné počítače. FIFA 21 je však výnimočná hlavne tým, že je posledným dielom bežiacim na dosluhujúcej generácii konzol. Všetci už totiž netrpezlivo očakávajú štart PlayStation 5 a Xbox Series X. EA zrejme tiež a preto si na tento rok pripravila crossplatform na nový hardvér. Z toho pohľadu je dôležité vedieť, že PlayStation 4, respektíve Xbox One verzie sa následne automaticky pretransformujú aj nové konzoly. Avšak zrejme o zrnko krajšia verzia toho veľa nezmení na kvalitách už vydaného titulu.

Čo sa týka samotnej hry, okrem vyššie spomínanej novinky dvadsať jednotka skutočne neprináša veľa zásadných a na prvý pohľad viditeľných vylepšení. Laici už štandardne hromžia o “iba” aktualizovaných súpiskách a vyhodených peniazoch, avšak zainteresovaní vedia, že pravda je niekde uprostred. Na poli futbalu toho jednoducho veľa nevymyslíte.

Aj nová FIFA tak prichádza s klasickou náplňou, ktorú tvoria Ultimate Team, Career a druhý ročník street futbalu Volta. Kariéra je už trochu obohraná, buď si zvolíte cestu manažéra alebo hráča. Hlavnou novinkou v tomto režime je zrejme nový aktívny tréning hráčov, čo vlastne znamená že starší hráči sa lepšie adaptujú na nové pozície a mladší posunú hlavne svoje atribúty. No kvôli tomuto módu si sériu FIFA azda nikto nekupuje a takto k nemu pristupuje aj samotné EA.

Na druhej strane, Volta bola minulý rok vítaným osviežením. Hoci FIFA Street ako samostatný celok zanikla, na ulice nás navrátil aspoň tento režim. Od predošlého ročníka sa však prakticky nijak zvlášť nelíši. Hráči robia finty omnoho ľahšie, ihriská sú menšie a hráte v rôznych variáciách od 1 na 1 až po regulárny futsal. Úvod vám zaberie asi 4 hodinová kampaň, ktorá vás zoznámi s hraním a prebehnete si niektoré veľkomestá po svete.

No a na záver stručného prehľadu spomeniem Ultimate Team, ktorý už tradične prináša zbieranie kartičiek a budovanie si svojho tímu snov. Nájdu sa tu i menšie zmeny, hlavne v rozdelení zápasov na kvalifikačné, ktoré vás dostanú do víkendovej ligy. Môžete plniť aj rôzne Squad Building výzvy, alebo si len tak zahrať s priateľmi. Elo systém vám pritom garantuje ako-tak primeraných súperov. Za mňa ide i naďalej o ten hlavný režim, kvôli ktorému sa oplatí dať tejto značke šancu. Celý rok totiž máte čo robiť.

Najviac zmien medzi rokmi sa však vždy deje na samotnom ihrisku. No ani v tomto smere sme sa nedočkali ničoho podstatného. Najvýraznejšou novinkou je Agile Dribling, ktorý vlastne ani mnoho profesionálov nevyužíva. Druhým pilierom sú Creative Runs, ktoré vám dovolia nastaviť trigerom smer, kam vám hráč nabehne. Aktuálne to však takmer nikto nevie reálne využívať a tak sa zdá, že tieto dve novinky nepadli na veľmi úrodnú pôdu. Okrem toho, v EA mali asi pocit, že obrana je príliš silná, a tak tento rok urobili z obrancov amatérov, ktorým popri nohách prejde každá lopta.

Momentálne hra prebieha hlavne tak, že si prihrávate v súperovej šestnástke krátke prihrávky, až kým sa nedostanete pred brankára. Preč sú ďalekonosné “bomby”. Prakticky nie je možné obstreliť obrancu, pretože tí blokujú 100% všetkých striel. Čo je trochu ironické, pretože brankári často nedokážu chytiť priemernú strelu, a takmer žiadne magické zákroky sa nekonajú. Musíte skrátka vyslovene pokaziť nájazd. Hlavičky sa stali prakticky nechytateľné a obrancovia častokrát nedokážu preskočiť ani hráča o 10 centimetrov nižšieho. Na druhej strane, funguje aspoň kolízny systém, takže vám zrážka so súperom a následným pribiehajúcim obrancom nespôsobí spadnutie celej obrany.

Po stránke prezentácie je FIFA 21 už štandardne na vysokej úrovni. Prekáža mi len dvojica komentátorov Derek Rae a Lee Dixon, ktorí nie sú z môjho pohľadu príliš dobrí a znejú ako zo začiatku série Pro Evolution Soccer. Predošlé ročníky boli v tomto niekde inde. Menu je inak celkom prehľadné, trochu menej responzívne, avšak nájdete tu všetko. Hudba je už tradične veľmi dobrá a graficky hra obsahuje naozaj pekne detaily, ktoré však uvidíte len v zázname a po priblížení kamery. Animácie hráčov už začínajú byť opozerané, avšak stále postačujú.

FIFA 21 pôsobí vyložene ako prechodná a medzigeneračná hra. V EA akoby chceli urobiť zmeny, ale nie veľké a zrejme až FIFA 22 bude to, čo prinesie menšiu revolúciu. V globále však dvadsať jednotka nie je zlým titulom, a tí ktorí si tento futbal radi kupujete, si ho asi beztak kúpite i tentoraz. A naopak tí, ktorým leží v žalúdku, ho znova obídu, tak ako po minulé roky.

FIFA 21 - Posledný futbal terajšej generácie
Fifa 21 pôsobí akoby len do počtu. Nie je pritom vôbec zlou hrou, ale nečakajte ani priveľké zmeny oproti vlaňajšku.
  • Príjemný futbal vo vysokom tempe