Štúdio Sucker Punch možno nepôsobí v rámci PlayStation Studios tak zvučne, ako napríklad Guerrilla Games, Naughty Dog, či Santa Monica Studio, no ich počiny patria medzi priaznivcami “modrého” tábora k viac, než dobre známym. Počas generácie PlayStation 2 totiž priniesli vynikajúcu sériu Sly Cooper, ktorá dodnes patrí k tomu najlepšiemu v rámci žánru. Generácia PlayStation 3 patrila pre zmenu značke inFamous, ktorá sa o slovo prihlásila aj počas ešte stále aktuálnej generácie. Od roku 2014 však bolo okolo štúdia ticho. Situácia sa zmenila počas prezentácie na Paris Games Week v 2017, kedy sme dostali prvý, mimoriadne pôsobivý, trailer na titul Ghost of Tsushima. Dnes môžeme povedať, že nová nádejná značka má pred sebou neľahkú úlohu, pretože nielenže má dokázať kvalitu vývojárov, no i dôstojne uzatvoriť éru exkluzívnych titulov pre PlayStation 4. Podarilo sa?

Už od oznámenia hry som netrpezlivo čakal, kedy sa o Ghost of Tsushima dozvieme nové informácie, uvidíme čerstvú várku screenshotov, či nejaký ten trailer, pretože samurajská tematika a ázijská kultúra sú pre mňa veľmi zaujímavé. I z toho dôvodu asi nebude prekvapujúce, keď vám poviem, že od oznámenia išlo aspoň pre mňa o jeden z najočakávanejších titulov a dokonca i o najviac očakávanú hru tohto roku. Žiaden Cyberpunk 2077, či vynikajúci The Last of Us Part II, ale výprava samuraja menom Jin Sakai za oslobodením ostrova Tsushima spod mongolskej nadvlády. Teraz, po absolvovaní tohto dobrodružstva a skončení embarga vám konečne môžem v nasledujúcich riadkoch prezradiť, či titul Ghost of Tsushima, od ktorého som mal vysoké očakávania uspel, alebo nie.

Zrodil sa duch

Nie je žiadnym tajomstvom, že hra pojednáva o vpáde mongolskej armády vedenej Kotun Khanom na ostrov Tsushima. Dej je zasadený do roku 1274, pričom v úvode ste svedkami tejto invázie a vy ako Jin Sakai, jeden zo samurajov, mierite do boja spolu s ostatnými spolubojovníkmi. Bohužiaľ, táto bitka nedopadne pre samurajov úplne najlepšie. Vďaka pomoci však Jin prežije a započne svoju cestu pomsty a oslobodenia. Tieto dva motívy však nie sú jediné, s ktorými sa stretnete počas priechodu hrou.

Samurajský kódex Bušidó a učenie samurajov boli založené na cti, spravodlivosti a férovosti. Ak však chce Jin na svojej ceste uspieť, bude musieť konať aj proti tomu, k čomu ho celý život viedli. Nie nadarmo je totiž v názve hry spomínaný duch. Bojovať ako duch, útočiť z tieňov a budovať medzi nepriateľmi obavy z neznámeho však je presným opakom toho, ako by sa mal čestný bojovník správať. Tým pádom nebolo možné tieto elementy v príbehu ignorovať, čo je iba dobre. Predsa len, bolo by to zvláštne. Okrem hlavného príbehu rozdeleného na niekoľko aktov je k dispozícii aj množstvo vedľajších príbehov, ktoré sú taktiež zaujímavé a dobre napísané. I vedľajšie úlohy tak nestoja iba na strohom popise – choď tam, urob tamto a keď to vykonáš, je hotovo. Ak máte napríklad niekoho oslobodiť, dozviete sa aj príbeh buď o väzniteľovi, prípadne minulosti danej postavy a podobne. Som rád, že si Sucker Punch dali záležať aj na postranných príbehoch, prípadne legendách, ktoré vám rozprávajú miestni hudobníci.

Najdôležitejšia je však hlavná príbehová línia, ktorá má v sebe zakomponované skvelé momenty, počas ktorých buď od radosti zvoláte, že toto je to, na čo ste čakali, prípadne si to iba s úsmevom na tvári pomyslíte v duchu. Autori sa nešťastie nerozhodli vyložiť všetky tromfy na stôl ihneď v úvode. Povedzme, štandardné chvíle striedajú intenzívne a napínavé momenty, čo iba prispieva k pútavosti príbehu a vašej chuti neustále napredovať. Ani nespočítam, koľkokrát som si povedal, že iba dorazím na miesto misie a hru vypnem, pretože je nutné robiť niečo iné. Asi si viete predstaviť, ako to dopadlo. Samozrejme, niekoho nemusia tie drobné detaily okolo putovania samuraja až tak zaujímať, no pri písaní scenára si Sucker Punch prizvali na pomoc odborníkov, vďaka čomu, hoci sú príbeh i postavy fiktívne, spoznáte ako sa veci kedysi mali.

Žiaden Assassin’s Creed

Po odhalení gameplay záberov počas prezentácie State of Play sa začalo o Ghost of Tsushima hovoriť ako o Assassin’s Creed v Japonsku. Novinka od Sucker Punch Productions však nie je žiadnou kopírkou populárnej značky od Ubisoftu, i keď podobnosť v hrateľnosti sa nájsť, samozrejme, dá. V dnešnej dobe open-world hier sa však iba ťažko vyhnete porovnaniu s inými hrami, keďže viac-menej všetky v sebe integrujú napohľad podobné mechaniky.

To, že Jin vie loziť po skalách či strechách príbytkov nerobí z Ghost of Tsushima automaticky “japonský Assassin’s Creed”. Z môjho pohľadu nie je nutné riešiť, či tu nájdete prvky podobné iným hrám. Nájdete ich totiž tu, no i v tej, či onej hre. Omnoho dôležitejšie je, že hranie Ghost of Tsushima je vynikajúca zábava, od ktorej sa človek iba ťažko odtrháva. Vôbec nie je problém zabudnúť na čas a zrazu si nad ránom vďaka svitaniu a štebotu vtákov uvedomiť, že predsa len nastal čas hru vypnúť a ísť si pospať. Stalo sa mi to asi pri každom večernom/nočnom hraní.

Inak, Ghost of Tsushima je typickou open-world hrou. Máte tu nespočet možností čo robiť prípadne hľadať, kam sa vypraviť, alebo sa jednoducho kochať scenériami, ktoré pre hráčov vývojári pripravili. Môžete hľadať svätyne, pamätníky, horúce pramene, mongolské artefakty, miesta kde Jin skladá krátku poéziu Haiku, seká bambusy, lokality s mongolskými hliadkami, a tak ďalej. Možností, ako tráviť čas v hre je veľa. Samozrejme, tieto aktivity sú spojené s odmenou, a tak za jedno obdržíte zvýšenie odhodlania, inokedy nájdete katanu a Tantō (krátky meč slúžiaci na tiché zabitia), prípadne si navýšite zdravie, a podobne.

Komplexnosť level expert

S tým, koľko možností Ghost of Tsushima ponúka, ide ruka v ruke aj komplexnosť jednotlivých prvkov. Jin sa postupne učí nové techniky boja, a to či už útočenie, obranu, alebo jednotlivé postoje, ktoré sú účinné v súboji proti rôzne ozbrojeným nepriateľom. Samostatne umiestnené a vylepšovateľné sú i techniky boja ako duch, či používanie ďalších zbraní. Tie si vylepšujete za body, ktoré získavate plnením jednotlivých úloh. Tie základnejšie vylepšíte za jeden bod, tie účinnejšie pre zmenu za dva body.

Zabudnúť nemožno však ani na schopnosti, ktoré vám pomáhajú hľadať ukryté miesta spomínané vyššie. Na miesto vášho cieľu sa viete dostať za asistencie takzvaného pomocného vetra, ktorý po využití touchpadu na DualShocku 4 zafúka požadovaným smerom. Po vylepšení však viete tento vietor využívať i na ďalšie veci. Aby toho nebolo málo, vylepšovať si viete aj zbrane a oblečenie, no to už nie za technické body, ale za veci, ktoré nájdete rôzne po mape (zásoby, železo, a tak ďalej), najčastejšie v táboroch a osadách. Ako ste si domysleli, v tomto smere je Ghost of Tsushima mimoriadne komplexný titul. Niekedy však až priveľmi.

Čo sa týka vylepšovanie vyššie uvedených vecí, tam je to v poriadku. Postupne si však osvojujete nové zbrane a techniky, čo je na jednej strane skvelé, no na strane druhej, občas v zápale súboja nastane zmätok, pretože ste si chceli zmeniť nôž Kunai na priľnavú bombu a miesto toho stlačíte iné tlačidlo a dostanete sa do inej, než chcenej ponuky. Tieto zbrane a postoje totiž viete za pochodu meniť po stlačení R2 alebo L2, kedy sa vám spomalí čas a zobrazí ponuka, kde budete za pomoci PlayStation znakov, prípadne smerových tlačidiel D-Padu meniť jednotlivé postoje a zbrane. Príprava pred súbojom je, samozrejme, bezproblémová, no ak sa na vás hrnie skupina nepriateľov a potrebujete rýchlo konať, zmätku sa z času na čas nevyhnete. Nie je to však závažný nedostatok, iba snaha autorov zahrnúť do hry čo najviac možností.

Audiovizuálná erotika

V zásade by asi stačilo, ak by som napísal, že Ghost of Tsushima je napohľad najkrajšia hra pre konzolu PlayStation 4 a teoreticky by to bolo výstižné. Nie je to však až tak jednoduché, pretože ihneď by mi pravdepodobne niekto vytkol, že The Last of Us Part II má predsa reálnejšie animácie, či detailnejšie tváre a mimiku postáv. To je pravda, ale ešte stále novinka od Naughty Dog nie je open-world, navyše s takým množstvom rôznych prvkov na scéne. Rozlúčková first-party hra pre PlayStation 4 podľa mňa vyzerá nádherne. Pochvalu si zaslúžia predovšetkým scenérie a práca so svetlom. Toľko screenshotov, čo som urobil počas hrania Ghost of Tsushima som neurobil už veľmi dávno, ak vôbec niekedy.

I vďaka tomu je atmosféra Mongolmi okupovaného ostrova Tsushima prvotriedna. Nádherné východy a západy, mesačný svit na lúke plnej kvetov, či hustý dážď sprevádzaný bleskami – často sa budete len tak zastavovať a kochať sa. A to radšej ani nehovorím o špeciálnom Kurosawa móde, ktorý hru prepne do čierno-biela s klasickým filmových zrnom a nedokonalosťami kinofilmu. Ak patríte medzi priaznivcov tohto legendárneho režiséra, prídete si na svoje. Skvelá je i audio stránka, ktorá ponúka nielen anglický, ale aj japonský dabing, s ktorým som titul hral ja. Odporúčam to i vám, je to úplne iný zážitok. Samozrejme, nechýbajú ani české titulky, takže si hru užije každý hráč, bez ohľadu na znalosť anglického, či japonského jazyka. Pochvalu si zaslúži aj hudobný sprievod, ktorý je jednoducho vynikajúci.

Nie všetko je však dokonalé. Na asi dvoch miestach som sa stretol s prepadom snímkovania, avšak bolo to v naozaj vypätej scéne a z pohľadu celkovej hernej doby to je absolútne zanedbateľné. Z času na čas, ak nepriateľa popravíte blízko okraja skaly, či strážnej veže, môže dôjsť ku kolízii (viď posledný screenshot), či “zvláštnemu” uloženiu tela na zem. Niekedy mi prišli trochu zvláštne i prechody medzi prestrihovými scénami, to by ešte šlo vyladiť. Nejde však o nič zásadné, čo by vám kazilo zážitok z hry. Pre mnohých hráčov bude najmä v úvodných súbojoch, pravdepodobne, najväčším nepriateľom kamera, ktorá občas “neposlúcha”. Stačí sa s ňou však naučiť pracovať, potom je to omnoho lepšie. Zamrzí i absencia lip syncu pre japonský dabing, pretože v tomto smere sa vývojári sústredili na anglickú lokalizáciu.

Mimochodom, na PlayStation 4 Pro máte na výber medzi režimom preferujúcim lepšiu grafiku, alebo vyšší framerate. Ja som väčšinu času strávil v režime lepšej grafiky so zamknutým snímkovaním na 30fps. Tento režim mi vyhovoval, no ak oželiete detaily, môžete si radšej užiť vyšší počet snímkov za sekundu.

Jeden na jedného

Zmienku si zaslúžia vynikajúce súbojové výzvy a najmä súboje jeden na jedného, ktorým predchádza krátka prestrihová scéna. Počas týchto momentov je atmosféra vyhnaná na maximum, čomu navyše dopomáha hudba, čas a lokalita, kde sa súboje odohrávajú. Presne takéto niečo som očakával už od vypustenia oznamovacieho traileru a našťastie, vývojári zo Sucker Punch Productions v tomto smere trafili klinec po hlavičke. Perfektná práca!

Dôstojné rozlúčenie

Ako ste už asi z predchádzajúcich riadkov vyčítali, Ghost of Tsushima je dôstojnou rozlúčkou Sony s ich konzolou PlayStation 4. Hoci sa Sucker Punch Productions nevyhli niektorým chybičkám, ich najnovší počin je vynikajúcim titulom, ktorý, aspoň v mojich očiach, je tým najlepším, čo doposiaľ stvorili. Zaujímavý príbeh, skvelé nahliadnutie do samurajskej tematiky a perfektná atmosféra, to sú silné základové piliere, na ktorých je postavený titul Ghost of Tsushima.

Možno množstvo hráčov nebude vnímať túto hru až tak pozitívne a “hltať” všetky zakomponované drobnosti a zaujímavosti, pretože ázijská kultúra nie je pochuti každému, no ak by sa ma niekto spýtal, na ktorú hru budem z éry PlayStation 4 spomínať najradšej, bude to práve Ghost of Tsushima. Hovorím to i napriek tomu, že hra nedostala absolútne hodnotenie ako moja srdcovka Horizon Zero Dawn, alebo God of War, či nedávny The Last of Us Part II. Som však nesmierne rád, že práve tento titul je labuťou piesňou PlayStation 4, pretože krajšiu a pútavejšiu rozlúčku tých viac ako 100 miliónov majiteľov PlayStation 4 azda ani nemohlo dostať. Bol by som rád, ak by pre PlayStation 5 dorazilo pokračovanie, no pokojne z iného obdobia, inými postavami, no stále v ázijskom prostredí. Predsa len, názov Ghost of… ponúka nekonečne veľa možností. Na samotný záver nezostáva nič iné, než pogratulovať a zároveň i poďakovať Sony PlayStation za to, aké vynikajúce herné zážitky nám v rámci generácie PlayStation 4 naservírovala, bola to skvelá jazda plná pamätihodných momentov.

Ghost of Tsushima - Mongolská hrozba
Ghost of Tsushima od Sucker Punch Productions je zo strany Sony výborne zvolená posledná exkluzívna hra pre PlayStation 4. Lepšie uzatvorenie tejto generácie sme si ani nemohli priať. Vynikajúce dobrodružstvo vo feudálnom Japonsku totiž ponúka desiatky hodín prvotriednej zábavy a pôsobivých momentov.
  • Príbeh (hlavný i vedľajšie línie), atmosféra, množstvo zaujímavých kultúrnych detailov
  • Audiovizuálne spracovanie, Kurosawa mód, mimoriadne prepracovaný fotomód, krásny a pútavý svet
  • Množstvo možností, komplexnosť jednotlivých prvkov, herná doba