Víta vás Radio Free Oregon. Dnešné vysielanie bude venované príbehu Deacon St. Johna, ktorého ste po prvý raz mohli vidieť v roku 2016 na výstave E3. To však bol jeho príbeh ešte ďaleko od vydania, avšak už zajtra sa budete môcť spoločne s týmto motorkárom a lovcom odmien vypraviť do post-apokalyptického Oregonu. Čeliť budete nástrahám prírody, globálnej pandémie a i mnohým ďalším hrozbám. Vitajte v nádhernom Oregone, dejisku očakávaného PlayStation 4 exkluzívneho titulu Days Gone.

Oregonské Bend Studio je na hernej scéne už 26 rokov, i keď do roku 2000 bolo známe pod názvom Eidetic. Ich debut radšej nebudem spomínať, no zaujímavá bol hneď ich druhá hra, a to Syphon Filter z roku 1999. Kto mal doma prvú PlayStation tak vie, že išlo o vynikajúcu akčnú hru, ktorá sa dočkala piatich pokračovaní. Následne však štúdio pracovalo na pokračovaniach hier, ktoré nevznikli po ich rukami, ako napríklad Resistance: Retribution pre PSP, či Uncharted: Golden Abyss pre PS VITA. Až teraz, 20 rokov po vydaní prvého dielu série Syphon Filter vychádza titul, ktorý od základov vznikol pod rukami týchto šikovných ľudí. Dokázalo však Bend Studio naplniť vysoké očakávania? Je prvá veľká tohtoročná PlayStation 4 exkluzivita rovnaká bomba, ako tie minuloročné? Uvidíme…

Príbeh vdovca motorkára

Titul Days Gone nás zavedie do Oregonu, konkrétne dva roky po vypuknutí globálnej pandémie. Tá sa postarala nielen o to, že väčšina ľudskej populácie už je na druhom brehu, ale aj o zmutovanie tej časti, ktorá dokázala ako-tak prežiť. Samozrejme, nie každého táto katastrofa zasiahla priamo, a tak tu okrem Freakerov, ako sa zmutovaná časť preživších nazýva, máme i ľudí, ktorí sa snažia prežiť v nehostinnom svete.

A práve medzi nich patrí aj Deacon St. John, hlavný hrdina tohto titulu. Lovec odmien, motorkár, stále trúchliaci vdovec, ktorý sa nevie zmieriť s tým, že jeho milovaná žena Sarah už nie je medzi živými. Najväčšiu časť tohto trápenia však nespôsobuje samotná smrť Sarah, ale to, že Deacon presne nevie, čo sa s jeho milovanou stalo. V jeho hlave sa tak miesi hnev, smútok a odhodlanie, ktoré ho poháňajú vpred, pretože prežiť v tomto svete nie je zrovna prechádza po rozkvitnutej lúke. Ostatne formovanie charakteru Deacona je dôležitým prvkom, pretože práve okolnosti z neho urobili toho, kým je.

V prípade, že dianie okolo Days Gone sledujete, určite vám neuniklo, že ide o takzvanú story-driven hru, a teda poháňanú príbehom. Úvod reklamnej kampane sa zameriaval predovšetkým na súboje s Freakermi, avšak naozaj ide o príbehový titul, ktorý hrá veľkú úlohu v celkovom zážitku z tohto počinu. Nečakajte však zbesilú jazdu, pretože príbeh, najmä teda v úvode odhaľuje svoje karty iba veľmi pozvoľne. A to je jedine dobre. Days Gone totiž nie je žiadna bláznivá akcia, ale titul, v ktorom je dobré aspoň dva razy merať a až potom strihať. Okrem hlavných misií tu, samozrejme, nájdete i vedľajšie, ktoré predlžujú hernú dobu, no môžu čiastočne odpútať vašu pozornosť od hlavnej línie, no mňa to vôbec nerušilo, keďže aj tieto misie sú veľmi často dôležité a poodhaľujú ďalší kus z celkovej skladačky.

Pripravte sa teda na príbeh, ktorý zaberie naozaj poriadnu porciu času, zhruba 30 až 35 hodín (ak sa teda bavíme iba o dĺžke príbehu), no ak sa nebudete ponáhľať, bude to aj viac, ako i v mojom prípade. Nakoľko som sa zbytočne nenáhlil vpred a využíval najmä stealth, príbeh som si predĺžil o niekoľko hodín a celkovo som tak s hrou strávil viac ako 60 hodín. Hoci Bend Studio dlhé roky pracovali iba na „cudzích“ značkách, ich návrat sa v tomto ohľade vydaril. Autori dokázali spísať a naservírovať zaujímavý príbeh, ktorý mňa bavil od začiatku až po koniec, a to napriek tomu, že je rozprávaný pomalším tempom, aspoň teda v prvej polovici. Detaily vám, samozrejme, prezrádzať nechcem, avšak pripravte sa na to, že príbeh je veľmi dôležitým prvkom tohto titulu a nie je iba o prežívaní, ale aj odhaľovaní. Čakať možno zvraty, rôzne nečakané situácie, no nešetrilo sa ani brutalitou.

Vyzdvihnúť by som chcel aj zasadenie do Oregonu, ktorý je mimoriadne pútavý a oplýva naozaj vynikajúcou atmosférou. Veľký podiel na tom má i dynamické počasie, ktoré neovplyvňuje iba vzhľad danej scény, ale aj viditeľnosť do diaľky a jazdné vlastnosti vašej motorky.

Looting, crafting, survival…

Už dopredu bolo jasné, že Days Gone je survival titul, v ktorom je dôležité hľadať potrebné suroviny a vyrábať si z nich rôzne predmety, pretože bez toho sa jednoducho neobídete. Nečakajte však žiadnu hardcore záležitosť, pretože zásob a surovín nájdete na hernej mape dostatok. Osobne mi pomer medzi na suroviny bohatšími a chudobnejšími oblasťami prišiel dobre vyvážený, pretože lesy toho predsa len neponúkajú až tak veľa. Ak sa teda bavíme napríklad o palive do Deaconovej motorky.

Pri nej sa na moment zastavím, keďže tvorí neoddeliteľnú súčasť hrateľnosti. Je to totiž nielen vás dopravný prostriedok, ale aj ukládací bod. Motorku je možné aj vylepšovať, takže si zlepšíte napríklad dojazd vďaka väčšej nádrži, odolnosť vďaka lepším pneumatikám, kolesám, či ochranným prvkom, no sú tu i vizuálne zmeny, ktoré nemajú iný, než kozmetický dopad. Najdôležitejšie však je starať sa o stav motorky a palivo, inak budete musieť ísť pešo po kanister s benzínom, či zháňať šrot z áut, aby ste si mohli svoj poškodený stroj opraviť. Netreba sa báť, palivo vždy nájdete v dostupnej vzdialenosti, no je lepšie mať to na pamäti, aby ste sa nežiadanej prechádzke po lese plnom Freakerov vyhli.

Crafting je však neoddeliteľnou súčasťou hry, s tým musíte počítať. Nemusíte sa ale báť, že budete na výrobu nejakej veci musieť behať krížom-krážom po mape, aby ste našli potrebný materiál. Tak to, našťastie, v tomto prípade nie je. Samotná výroba predmetov je inak veľmi jednoduchá a pripomenula mi Horizon Zero Dawn, kde ste si v kruhovom menu zvolili výrobu šípu, tú následne aktivovali tlačidlom a po chvíľke bolo hotovo. Takto to funguje i v tomto prípade. Rýchle, jasné, intuitívne, a tak to má byť.

Hovoríte si, že kde je ten survival, keď je surovín dostatok? Áno, máte pravdu, surovín na výrobu molotovov je dostatok, ani o lekárničky som nemal núdzu, avšak so strelivom to až také ružové nie je. Náboje do zbraní môžete nájsť v zdemolovaných policajných vozidlách, prípadne si ich zobrať od mŕtvych nepriateľov, alebo kúpiť. Kupovanie však neprebieha hocikde a častokrát sa vám skrátka nebude chcieť cestovať do tábora za obchodníkom. Ideálne preto je využívať stealth, ktorý je naozaj vydarený, pričom hranie takýmto spôsobom ešte viac umocňuje zážitok z hry.

Rambo, alebo nenápadný špión?

Osobne rád využívam v hrách stealth mechaniky a inak tomu nebolo ani v prípade Days Gone. Autori totiž tento prvok zvládli naozaj výborne a pokiaľ to nebolo nutné, radšej som nepriateľov likvidoval pekne potichu. Oregonské lesy sú totiž plné vysokej trávy, kam sa možno ukryť. V tomto smere hra síce neponúka nič, čo by sme nevideli už v iných tituloch, avšak vôbec to nie je prekážkou. Ak však preferujete hranie akčnejším štýlom, je tu i tá možnosť a nemožno povedať, že by bola menej vydarená, než už spomínaný stealth. Výborný je totiž pocit zo streľby a skutočne máte dojem, že Deacon strieľa zo zbrane a nie iba jednotiek a núl, ktoré v konečnom dôsledku ako zbraň iba vyzerajú. Vďaka tomu si budú môcť hru užiť oba tábory hráčov.

Ako čistokrvný akčný hrdina však nemáte šancu prežiť, aspoň teda keď narazíte na hordu, ktoré sa jednoducho nemožno postaviť zoči voči so samopalom a molotovom v ruke. Veľmi dôležitá je totiž aj taktika boja. Ak viete o mieste, kde je horda a potrebujete sa jej zbaviť, ideálne je naplánovať si celú akciu a nastražiť proti tomuto druhu nepriateľa rôzne pasce a nalákať ich tam, kam chcete vy. Tu sa dostávam k ďalšiemu prvku, ktorý sa mi na hre naozaj páčil. Je pravdou, že už samotná horda je „dychberúca“, no práve taktika pri súboji s ňou povyšuje inak klasický súboj na inú úroveň.

V súvislosti so súbojmi musím zmieniť aj strom schopností, ktorý sa delí na tri kategórie, a to boj na blízko, boj na diaľku (streľba) a prežívanie, čo sa spája s hľadaním predmetov a surovín, výrobou a podobne. Keď už spomínam tie súboje na blízko, tie vo mne zanechali naozaj výborný dojem. Nie tým, že by ponúkali niečo nevídané, alebo sa vtedy hra zmenila na bojovku s komplexným bojovým systémom, ale je to v ich stvárnení. V týchto situáciách ešte omnoho viac vynikne, ako animátori dbali na detaily a snažili sa, aby ste hra pôsobila v tomto smere čo najreálnejšie. Každý jeden útok v sebe ukrýva určitú „fyzickosť“ a hráč má vďaka tomu po zvládnutom súboji omnoho intenzívnejší zážitok. Zahnanie sa a následný úder napríklad bejzbalovou pálkou okrášlenou o klince do tváre nepriateľa hráč akoby cíti. Som rád, že v Bend Studio mysleli aj na to, že predmety majú svoju váhu a bolo by dobré, ak by to platilo aj v hre. Často mám totiž pri hraní hier pocit, že predmety absolútne nič nevážia a postava sa so zbraňou oháňa akoby bola z papiera (nemyslím teraz japonské hry ako Monster Hunter, aby nedošlo k omylu). V prípade Days Gone to však neplatí a ja tento, pre niekoho možno nepodstatný, detail musím pochváliť.

Veľmi pekné post-apo

Je to trochu zvláštne, ale autori sa rozhodli pri tvorbe hry využiť Unreal Engine 4. Samozrejme, ide o kvalitný engine, ktorý poháňa množstvo hier, no v prípade exkluzivít pre PlayStation 4 je to nevídané. Omnoho dôležitejšie však je, že hra vyzerá naozaj výborne a je na ňu radosť pozerať. Deacon je plný detailov, tak isto aj svet okolo vás a nejeden raz narazíte na naozaj dychberúce scenérie, ktoré priam pištia o screenshot. A je jedno, či budete hrať na FullHD televízii, alebo v 4K a s HDR, vizuál vás nesklame.

Bohužiaľ, neobišlo sa to ani bez menších problémov. Pri jazde na motorke spozorujete, ako sa pred vami objavuje tráva, i keď je to omnoho lepšie, než tomu bolo zhruba pred necelými dvoma mesiacmi na preview evente. Nejde o nič katastrofálne, no všimnete si to, ak autori ešte tento prvok neoptimalizujú. Väčším problémom sú však záseky, ktoré mňa pri hraní z času na čas rušili. Nemusíte sa báť, že by rapídne kleslo snímkovanie, skôr sa hra akoby na naozaj krátku chvíľu „zasekne“ a ide ďalej. V druhej polovici hry je však situácia, bohužiaľ, o niečo horšia a stretol som sa aj s prepadmi frameratu. Po pred pár dňami vydanej aktualizácií sa však situácia zlepšila, takže je možné, že autori ešte stihnú tento neduh odstrániť úplne. Inak sa nemám na čo sťažovať, pretože Days Gone je po grafickej stránke naozaj vydarený počin, o čom svedčí aj niekoľko stoviek screenshotov, ktoré som počas hrania urobil.

Po zvukovej stránke nemám výhrady. Výborné je ozvučenie, dabing, sprievodná hudba a aj škrekot freakerov, ktorý je pekne nepríjemný. Odporúčam hranie so slúchadlami, alebo aspoň kvalitnejšími reproduktormi, nech si to pekne vychutnáte.

Chybička sa vlúdila

Bohužiaľ, ešte nemôžem recenziu hry zakončiť a pochváliť autorov za to, že svoj návrat zvládli bez zakopnutia, pretože to nie je tak celkom pravda. Počas hrania som narazil na bugy, ktoré mi však, až na jeden prípad, nenarúšali hranie. Days Gone je open-world titul, takže sa dá chápať, že nemôže byť odladený tak, ako nejaká striktne lineárna hra. Stretol som sa s tým, že sa nepriateľ prepadol do textúry (našťastie však zostal aktívny a ja som ho mohol zabiť a pokračovať ďalej), prešiel som cez mŕtvolu jeleňa, akoby bol duch (opäť vec s textúrami) a v užšom priestore párkrát zazmätkovala kamera, ktorá tak nesnímala to, čo mala. Toto sú veci, cez ktoré sa dá preniesť a stretávame sa s nimi pri open-world hrách pomerne často.

Viac ma zamrzelo, že som v jednej misii musel zlikvidovať medveďa, ktorý sa rozbehol za Freakermi, aby sa následne počas útoku na nich prepadol pod zem. Tým pádom som musel načítať posledný záchytný bod a vrátiť sa o pár minút nazad. Našťastie sa pri druhom pokuse táto chyba neobjavila, a tak mohlo ísť o výnimku či chybu, ktorú už aktuálna verzia neobsahuje. To sú, spolu so spomínanými zásekmi, jediné bugy a nedokonalosti, ktoré som počas hrania postrehol.

Umelá inteligencia ľudských protivníkov tiež nie je dokonalá, keďže pri poplachu v menšom kempe nie sú automaticky zalarmovaní všetci, i keď strieľate bez tlmiča a je zreteľne do diaľky počuť, že na danom mieste robíte neplechu. To sa týka východzej obtiažnosti normal. Prekvapila ma i skutočnosť, že Deacon nevie plávať, i keď to v rámci hrateľnosti ani nie je nutné, ale i tak.

Spomenúť ešte musím i z času na čas zvláštny kolízny systém. Takmer nikdy nie je problém motorkou zraziť Freakera, no asi dva razy sa mi stalo, že som do neho nabúral akoby bol z betónu.

Ďalší vydarený zárez na pažbe

Prvá tohtoročná PlayStation 4 exkluzivita sa z môjho pohľadu taktiež zaradí medzi hry, ktoré sa majiteľom tejto platformy oplatí mať doma. Oregonské Bend Studio dokázalo vo svojej novinke skombinovať jednotlivé herné prvky tak, aby dobre fungovali, i keď tu nič naozaj revolučné nenájdete. Neveľmi opozeraným prvkom je však horda, ktorá naozaj stojí za to a v plnej sile dokáže vyvolať wow efekt. Nedávno som čítal, že si v Sony prajú mať z Days Gone ďalšiu silnú značku vo svojom portfóliu a ja už teraz môžem povedať, že si to v Sony nemusia iba priať, pretože sa to splnilo. Je pravdou, že Days Gone trápia nedostatky, avšak tie sú odstrániteľné a zásadným spôsobom mi nekazili zážitok z hrania. Verím tomu, že Deacon St. John si nájde dostatok fanúšikov, ktorí ocenia aký titul pre nich Bend Studio pripravilo. Nezostáva nič iné len sa pripraviť na post-apokalyptický Oregon, pretože svet Days Gone si už ide po vás.

Days Gone - Na potulkách Oregonom
Days Gone je skrátka ďalší skvelý titul určený majiteľom konzol PlayStation 4. Ponúka všetko, čo má správna moderná survival hra ponúkať a ako bonus prihadzuje dychberúcu hordu. Hoci sa to nezaobišlo bez chybičiek, no i tak je Days Gone "povinnosťou" pre majiteľov spomínanej platformy. Iba od hry nečakajte nič vyslovene revolučné, či doposiaľ nevídané. Ako štart novej značky to však dopadlo veľmi dobre.
  • Príbeh, pútavé prostredie Oregonu, atmosféra
  • Zábavná hrateľnosť, horda, dôraz na detaily ako váha zbraní
  • Grafická a zvuková stránka