Register

A password will be e-mailed to you.

Bojovky už, bohužiaľ, nie sú tak populárne, ako kedysi. V minulosti však tomu bolo inak. Najväčší rozmach a popularitu si tento žáner užíval v deväťdesiatych rokoch minulého storočia a práve v tej dobe vtrhli na trh stálice, ktoré sa tu objavujú dodnes. Stačí spomenúť značky ako Mortal Kombat, Tekken, či Soul Edge/Blade (dnes SoulCalibur), no nemožno zabudnúť ani na Dead or Alive, ktorá začala svoju životnú púť v roku 1996 na arkádových automatoch. A hoci nemá táto séria tak veľkú základňu fanúšikov ako napríklad Mortal Kombat, vždy patrila medzi to najlepšie, čo žáner ponúkal. Platí to však aj o najnovšom pokračovaní?

Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pro

Dead or Alive 6 to má pomerne ťažké. Nie z toho dôvodu, že by hra hráčov nemohla zaujať, avšak aktuálne sa takmer všetká pozornosť fanúšikov bojoviek upiera na prichádzajúci Mortal Kombat 11, ktorý dorazí už koncom apríla. Napriek tomu si myslím, že si najnovší príspevok do série Dead or Alive pozornosť zaslúži. Prečo, to vám prezradím v nasledujúcich riadkoch.

O čom to vlastne je?

Ako už býva často zvykom, začnem príbehom, ktorý je bežnou súčasťou bojoviek, i keď sa od neho nečaká veľa. Predsa len, sila a kúzlo týchto hier spočíva v niečom inom. Ostatne, platí to aj pre Dead or Alive 6. Máme tu teda príbeh, v ktorom sa pretína hneď niekoľko dejových línií, pričom ani jedna z nich nedostane toľko priestoru, koľko by si zaslúžila. Čo z toho, že hráči majú možnosť sledovať ďalšiu kapitolu súboja medzi ninja klanom Mugen Tenshin a organizáciou M.I.S.T., ktorá chce vytvoriť ultimátneho bojovníka. Do toho všetkého navyše Zack štartuje šiesty Dead or Alive turnaj, pričom to stále nie je všetko. No problém je v prístupe, ktorý autori zvolili.

Jednotlivé kúsky príbehu sú totiž rozprávané za pomoci veľmi krátkych úryvkov, ktoré zväčša majú podobu prestrihovej scény a súboja na jedno kolo, prípadne iba spomínanej cutscény. Postupne sa odomykajú ďalšie kapitoly, no okrem hlavného príbehu sa pomerne chaoticky odomykajú i úryvky jednotlivých bojovníkov, a tak môžete vidieť, čo iná postava robila v tom istom čase, kedy napríklad Kasumi bojovala v hlavnom príbehu proti NiCO. Zvolený systém rozprávania nie je vôbec zábavný a omnoho viac by som ocenil, keby sa autori inšpirovali napríklad Mortal Kombatom či Injustice a ponúkli súvislý príbeh, ktorý postupne plynie vpred bez toho, aby ste si na nejakej tabuľke vyberali scény zaberajúce možno minútu aj so súbojom. Nejde o to, aby mal príbeh päť, či šesť hodín, no mohol by mať aspoň hlavu a pätu.

Čo ďalej?

Okrem príbehu na vás čaká niekoľko režimov, ako DOA Quest, Fight, Training, Online, či DOA Central. Pokiaľ sa budeme baviť o režimoch pre jedného, najzaujímavejší je bezpochyby DOA Quest, v ktorom je pre hráča pripravených viac ako 100 úloh. Vždy ide o súboje, avšak počas nich musíte splniť tri úlohy, ktoré sa (až do vyčerpania kombinácií) obmieňajú. Niekedy vám na získanie hviezdičky stačí, aby ste porazili vášho protivníka, na získanie druhej vykryť nepriateľov úder, no a pre zisk tretej bude zase nutné zasadiť úder nepriateľovi, keď sa nachádza na zemi. Postupne však začne, samozrejme, prituhovať a nakoniec tak bude nutné, aby ste sa pre zisk všetkých hviezdičiek poriadne posnažili.

Pochopiteľne, tieto úlohy neplníte iba pre zábavu. Po zisku všetkých troch hviezdičiek získavate hernú menu a časti oblečenia pre niektorého z bojovníkov, keďže na začiatku máte k dispozícii iba základnú sadu kostýmov. Na odomknutie celého kostýmu vám však nestačí splniť jednu misiu, keďže za jej splnenie získate povedzme časť oblečenia v hodnote 300 bodov, pričom na odomknutie kompletného kostýmu potrebujete nazbierať 1500 bodov. Ak sa vám to podarí, následne môžete v DOA Central navštíviť položku Wardrobe, kde si môžete kúpiť daný kostým za získanú hernú menu. Je to pomerne zdĺhavý proces, keďže jednotlivé časti oblečení sú poskrývané v rôznych nie po sebe nasledujúcich úlohách. Tento režim ma osobne bavil, keďže plnenie úloh má nejaký význam a odomyká zakaždým niečo nové.

Režim Fight obsahuje štyri položky, konkrétne Versus, Arcade, Time Attack a Survival. Training v počte variantov nezaostáva, pričom tu nájdete Free Trainig, Tutorial, Command Training a Combo Challenge. Online skrátka ponúka súboje po internete. Tu na vás nečaká nejaká bohatá ponuka, nájdete tu totiž iba položku Ranked Match, hoci neskôr majú doraziť i Unranked súboje. Ďalej v menu nájdete spomínanú DOA Central, kde okrem Wardrobe objavíte položky ako Database, Theater, Music a Library. V Library ešte nájdete ďalšie dve voľby, a to DOA Encyclopedia a Trivia. Ponuka teda nie je práve chudobná, no väčšina položiek z DOA Central bude pre hráčov nezaujímavá, keďže ak si niekto kupuje bojovku, tak chce bojovať a nie čítať štatistiky, či nejaké informácie o svete Dead or Alive. Čo ma však veľmi mrzí je skutočnosť, že v hre chýbajú Tag Team súboje, pričom v Dead or Alive 5 Last Round sa táto možnosť nachádzala. Osobne dúfam, že do hry pribudne aspoň časom a najmä zadarmo. Znalcov série asi nepoteší skutočnosť, že tento raz sú ženské postavy oveľa viac zahalené než tomu bolo v minulosti, no i to je vec, ktorú riešia platené prídavky, prípadne tvrdá drina v DOA Quest.

Šialená DLC politika

Jednu vec však naozaj nechápem, a to z akého dôvodu siahli v Team Ninja a Koei Tecmo po tak šialenej DLC politike. K dispozícii je totiž Season Pass 1, ktorý stojí 89.99 € a jeho obsahom sú najmä kostýmy, no mal by priniesť aj nových bojovníkov z hry The King of Fighters XIV. Ak však chcete získať postavu Phase 4 (vyskytuje sa aj v príbehu), musíte si zakúpiť Digital Deluxe Edition, ktorá navyše prináša 25 Deluxe kostýmov. Pokiaľ by ste však chceli aj ďalšiu postavu, s ktorou sa stretnete v príbehovom režime, a to Nyotengu, musíte obetovať ďalších 3.99 €, keďže táto postava sa pre zmenu predáva iba separátne. V základnej edícii tak máte k dispozícii 24 bojovníkov, plus dvoch ďalších je možné získať nákupmi.

Samozrejme, kostýmy zo Season Passu bude možné kupovať i samostatne, no napriek tomu je to šialené a celkom dosť smutné. Je zrejmé, že si vďaka tomu autori prilepšia o nemalú čiastku, keďže fanúšikovia budú chcieť mať skrátka všetko, no platiť takú sumu za takmer čisto “kozmetický” Season Pass je pomerne silná káva. Nie je to však nič oproti Dead or Alive 5 Last Round, kde všetky dostupné prídavky ukroja z vašich úspor približne 1000 €. Áno, skutočne čítate správne. A zdá sa, že niečo podobné čaká i aktuálny diel.

Spasenie v podobe samotných súbojov

Nech už sú praktiky okolo DLC všelijaké, súbojový systém je jednoducho vynikajúci. No v porovnaní s inými značkami, napríklad sériou Tekken, na to idú vývojári z Ninja Theory trochu inak. V tomto prípade neplatí, že čo tlačidlo, to jedna končatina. Jedno tlačidlo je na bránenie, druhé na chmaty, tretie na údery rukami a štvrté zase slúži na útoky nohami. Veľmi dôležitou súčasťou sú však smerové šípky, ktoré útoky menia a delia na tri kategórie. Tie sú low, mid a high. Na pohľad to možno znie jednoducho, avšak súbojový systém je naozaj veľmi komplexný a na jeho ovládnutie budete potrebovať hodiny tréningu. Nenechajte sa však odradiť, ani nováčikovia neprídu skrátka.

Autori do hry totiž zakomponovali dve novinky, ktoré majú za úlohu sprístupniť Dead or Alive 6 aj hráčom, ktorí nemajú s touto sériou žiadne skúsenosti. Ide o mechaniku nazvanú The Break System, ktorá vám vďaka stláčaniu jediného tlačidla (na PlayStatione 4 je to R1) umožní vykonať naozaj efektné Break Blow kombo zakončené slow-motion úderom. Je však dôležité mať na 100% naplnený Break Gauge meter, ktorý umožňuje vykonať toto jednoduché kombo. Ak máte Break Gauge naplnený a nepriateľ sa pokúsi uskutočniť Break Blow útok na vás, môžete vďaka využitiu tejto “energie” útok prerušiť takzvaným Break Hold blokom. Je to jednoduché a intuitívne, čo nováčikovia bezpochyby ocenia, i keď veteránom série takýto “cheat” asi nebude po chuti.

Napriek tomu, či budete, alebo nebudete využívať túto novinku, Dead or Alive 6 je jednou z najprístupnejších bojoviek, akú si môžete v súčastnosti zahrať. Nie nadarmo má táto značka početnú základňu fanúšikov a usporiadavajú sa v nej aj rôzne eSport turnaje. Súbojový systém je v tomto prípade naozaj vynikajúci a nie je nič jednoduchšie, ako si to overiť na vlastnej koži vďaka Dead or Alive 6 Core Fighters, a teda free-to-play edícii. Tá síce ponúka iba 4 bojovníkov, no na druhej strane umožňuje prístup takmer ku všetkým režimom vrátane online súbojov.

Grafický kabátik

Titul som recenzoval na PlayStation 4 Pro, kde hra ponúka 2 režimy zobrazenia (tie sú dostupné na všetkých konzolách), pričom jeden preferuje grafickú kvalitu a druhý zase framerate. Oba bežia na PS4 Pro zhodne v 60fps, pričom režim preferujúci grafiku má o niečo lepšie vyhladzovanie. Ak by ste mali záujem, porovnanie všetkých verzií priniesli odborníci z Digital Foundry vo videu, ktoré nájdete na tomto odkaze. Hra vyzerá v pohybe naozaj dobre, pričom vyzdvihnúť musím predovšetkým animácie, ktoré sú jednoducho vynikajúce. Potešia i detaily ako pot a modriny na bojovníkoch, poškodzujúce a špiniace sa oblečenie, možnosť rozbiť nepriateľovi okuliare alebo mu zhodiť kapucňu, či v prípade žien stuhu z hlavy. Razom má tak ženská postava rozpustené vlasy. Hoci ide o detail nepodstatný pre samotný súboj, z pohľadu vizuálu je to príjemný bonus.

Pochvalu si zaslúžia i arény, ktoré sú dostatočne rozmanité, plné života, rôznych detailov a nechýbajú ani bizarné prvky, ako Pterodaktyl, Tyranosaurus Rex, či Kraken. Samozrejmosťou, aspoň v rámci série, je možnosť preraziť s nepriateľom stenu, prehodiť ho cez okraj, prípadne s ním rozbiť podlahu a potom ďalej bojovať v novej oblasti. Hoci by tu mohlo byť i viac arén, aspoň sú od seba dostatočne odlišné. Viac by mohlo byť i víťazných póz, no tie možno budú pribúdať časom.

Evolúcia

Dead or Alive 6 nepredstavuje pre sériu taký razantný posun vpred, v aký pravdepodobne mnoho fanúšikov dúfalo, skôr ide o decentný upgrade predošlého dielu. Autori využili rokmi overené základy, obrúsili im hrany a priniesli pokračovanie, ktoré má nespochybniteľné kvality. Avšak v očiach mnohých hráčov zrejme doplatí na katastrofálnu DLC politiku. Hoci si hru dokážete užiť aj bez všetkých spomínaných kostýmov, nemožnosť hrať v základnej edícii za dve postavy, ktoré sa vyskytujú aj v príbehovom režime je prinajmenšom zvláštne.

Napriek tomu môžem fanúšikom bojových hier Dead or Alive 6 odporučiť. Súbojový systém tejto série je totiž naozaj výborný a patrí k špičke žánru. A koniec-koncov, o ten ide v bojovej hre predovšetkým. Či je Dead or Alive 6 pre vás, sa presvedčte sami skrz Core Fighters edíciu, ktorá je zadarmo, no ja som sa pri hre výborne bavil a určite s ňou strávim ešte mnoho hodín. A to píšem ako hráč, ktorý vždy dával prednosť sérii Tekken.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Dead or Alive 6 - Decentný upgrade
Dead or Alive 6 je bojovka, ktorá stojí predovšetkým na výbornom súbojom systéme. Ten síce môže na prvý pohľad pôsobiť jednoducho, no je mimoriadne komplexný a patrí k špičke v rámci žánru. Máme tu prvú skvelú bojovú hru v roku 2019, ktorú si navyše môžete vyskúšať i zadarmo vďaka Core Fighters edícii. Je vlastne až škoda, že pozornosť fanúšikov žánru sa už onedlho naplno upriami výhradne na Mortal Kombat 11.
Pozitíva
  • Vynikajúci súbojový systém, multiplayer je zárukou zábavy
  • Dostatok režimov
  • Skvelé animácie, Core Fighters edícia je zadarmo
Negatíva
  • Príbehový režim je zbytočne rozkúskovaný
  • Chýbajú Tag Team súboje
  • Katastrofálna DLC politika (našťastie nepovinná)
80%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)
85%

Komentuj!

komentárov

O autorovi

Martin Kubeš

Prvé skúsenosti s hrami Martin zaznamenal v podobe napodobeniny NESu, ktorá niesla meno "Mortal Kombat III", ku ktorej bol pribalený cartridge žltej farby s 999 hrami. Medzi nimi sa nachádzali klasiky ako Mario, Duck Hunt, Double Dragon a pod. Neskôr zakotvil pri PC a PlayStatione, ktorého fanúšikom je dodnes. Herná scéna Martina baví aj v súčasnosti, novinky sleduje dennodenne a okrem hier sa venuje fotografovaniu. Od septembra 2016 pôsobí na pozícii šéfredaktora somhrac.sk.

Súvisiace príspevky