Prvotina nemeckého štúdia Radiation Blue spája známe herné mechanizmy do úžasného vesmírneho koktejlu, plného ťaženia surovín a putovania. Ten však nemusí chutiť každému, je totiž iba pre tvrdšie nátury. Všetko je navyše zaodeté v retro grafike a so slabšou zvukovou stránkou.

Genesis Alpha One prichádza na konzoly aj PC ako prvotina od nezávislého nemeckého štúdia Radiation Blue. Na prvý pokus celkom raritný exemplár hry za ktorým stoja bývalí vývojári titulov ako Hitman: Blood Money, The Settlers či série Spellforce. Tí rozhýbali svoje nápady pomocou Unreal Engine 4 a prichádzajú zabalené iba v niekoľkých GB inštalačného balíčku. Rýchla inštalácia a neskôr i krátke loadingy vás budú sprevádzať celou hrou, čo je v konečnom dôsledku pozitívom – a to aj napriek komplexnosti svetov, s akou sa stretnete.

Na úvod si priblížme situáciu, v ktorej sa ocitnete ako veliteľ vesmírnej lode. Zem je zničená a vo vesmíre ostalo len niekoľko posádok, ktoré smerujú do neznáma. Tie hľadajú v galaxii Alpha One novú planétu pre ľudskú rasu. Alpha One je pritom plná planét bohatých na život, vy však musíte nájsť takú, ktorá bude zároveň bezpečná, aj bohatá na suroviny a následne aktivovať protokol Genesis. Ten má v postupných krokoch vybudovať na novej planéte ľudskú civilizáciu.

Nebude to však také jednoduché. Vy sa spolu s málopočetnou posádkou zobúdzate z kryospánku a začínate ovládať loď. Tá je vybavená iba nevyhnutným minimom modulov a výzbroje, a v takomto stave rozhodne nedokáže kolonizovať. Preto ju musíte strategicky budovať. Sú tu moduly pre posádku, skleník, sklad, rafinéria, hangár či prepojovacie mostíky. Budovanie lode sa podobá na budovanie základne v bežných strategických hrách. Musíte mať zásoby, aby ste si mohli klonovať posádku a stavať ďalšie moduly, vrátane tých určených na obranu.

S rastúcim počtom členov posádky rastú aj jej potreby, a tak postupne musíte pridávať miesta na spanie, inak bude vaša posádka chorá a práceneschopná. Musíte sa starať nielen o kyslík, ale aj o energiu. V skleníku si vyberiete, aké rastliny vám budú vyrábať dýchateľný plyn, generátor zasa dokáže vyprodukovať iba obmedzený podiel energie. Navyše, každá stavba logicky niečo stojí.

Suroviny v Genesis Alpha One získate dvomi spôsobmi. Ten jednoduchší je postaviť modul nazývaný Tractor Beam, ktorý dokáže zbierať vesmírny odpad a recyklovať ho na znovupoužiteľné suroviny. S odpadom sa však môžu dostať na loď aj rôzne neželané živé formy, a táto miestnosť by tak mala byť vybavená automatizovanými vežami určenými na obranu.

Druhým spôsobom získavania surovín je možnosť pristáť na neznámej planéte, vystúpiť z malej transportnej lode, vyzbierať, čo pôjde a rýchlo sa vrátiť. Samozrejme, nie je to až také jednoduché, nakoľko na každej planéte budete čeliť cudzím živým formám, ktoré vám neprinesú chlieb so soľou, ale skôr sa vás snažia veľmi rýchlo zlikvidovať. Chráni vás iba jedna obranná veža a obmedzený počet nábojov vo vašej zbrani. Môžete si priniesť aj kamaráta (neskôr i dvoch) a taktiež obranné steny a ďalšie veže, ktoré rozložíte okolo seba počas samotného ťaženia. Musíte však počítať i s tým, že transportný modul odnesie iba obmedzený počet surovín.

Na cudzích planétach musíte zbierať aj odpad z vašich protivníkov, teda takzvanú biomasu. Tá slúži na liečenie rán utŕžených v boji, ale predovšetkým na klonovanie nových kolegov. Zároveň platí, že pri týchto výsadkoch je dôležité preskúmať čo najväčšiu časť planéty, môžu sa nej totiž nachádzať aj potrebné upgrady na nové moduly či zbrane, bez ktorých bude hra iba ťažšou.

Nepriatelia, s ktorými sa budete stretávať, sú patrične rôznorodí. Často vás budú napádať iba neinteligentné formy mimozemských zvierat – rôzne pavúky, chodiace chobotnice a tak podobne. Na planétach bohatých na suroviny však stretnete aj klasických ľudských protivníkov, ktorí sú v presile a budete radi, ak sa vôbec vrátite naspäť.

Ak príde k nešťastiu a niekto z posádky nezvládne výsadok či zomrie na chorobu, v Clone Lab máte možnosť naklonovať nového člena posádky. Ak nájdete dostatok vzoriek cudzej DNA, môžete si dokonca vyrobiť aj mimozemšťana. Cudzie rasy zároveň majú špecifické vlastnosti, nájdu sa tu lepší inžinieri či rasy s väčšou výdržou.

Pokiaľ náhodou výsadok úplne nezvládnete, hra, našťastie, nekončí. Prevtelíte sa do ďalšieho člena posádky a pokračujete vo svojej vesmírnej Odysei, až kým sa už nemáte do koho prevteliť. Z tohto pohľadu je dôležité mať čo najväčšiu posádku a zároveň ju umne rozmiestniť v rámci celej lode.

Popri tom všetkom ťažení a dobývaní ste totiž neustále cieľom útokov. Buď už spomínaných kontaminačných – kedy sa na vašu loď dostanú cudzie príšerky cez Hangar alebo Tractor Beam – alebo výsadkových. Vtedy sa vám na lodi objavia cudzí bojovníci, ktorí s vami nemajú žiadne zľutovanie. V tomto smere vám opäť dobre poslúžia obranné veže a predovšetkým zábrany, ktoré sa ideálne hodia do úzkych chodieb vašej stanice. Je však potrebné byť zásobený lítiom a sírou.

Jednotlivé moduly sú pritom ovládané lokálne prítomnými počítačmi či konzolami, cez ktoré zadávate cieľ ťaženia či produkty do výroby. Rôzne produkty ako už spomínané veže si môžete vyrobiť i vlastnoručne a rýchlo tým, že budete stáť pri danej konzole, alebo k nej môžete priradiť člena posádky a čakať, kým splní svoju úlohu.

Toto všetko, samozrejme, smeruje pomalými krokmi k vášmu primárnemu cieľu, teda nájsť planétu ktorá spĺňa podmienky na život a spraviť na nej výsadok. No úprimne, za dlhé hodiny hrania sa mi podarilo identifikovať len dve planéty vhodné na nový začiatok. Aj tie však mali pomerne náročné podmienky na výsadok (napríklad posádku o 20+ členoch), takže kým sa mi ich podarilo splniť, loď napadli vesmírni piráti, ktorým som sa nedokázal ubrániť.

Genesis Alpha One je skrátka neúprosná hra, v ktorej neexistujú checkpointy ani manuálne pozície na uloženie vášho postupu. Jednoducho rozohráte kampaň za jednu z preddefinovaných korporácií (v podstate súkromné firmy, ktoré dobývajú vesmír) a hráte ju, až kým nekolonizujete novú Zem, alebo kým nezomriete. Hra vás dokáže vcelku demotivovať, nakoľko nie je problém stratiť ťažko vydretý progres behom niekoľkých minút. Keď vám napríklad vesmírne pavúky vypnú elektrické ističe v chodbách a nestihnete na to včas zareagovať, časť lode ľudovo povedané odpadne. Aj s posádkou.

Zároveň platí, že neustále ťaženie a staranie o loď dokáže byť mierne stereotypné. Planéty sú veľmi podobné, často aj samotní protivníci. Dlhé hodiny len ťažíte, aby ste postavili modul, vďaka ktorému budete ťažiť viac a rýchlejšie. Popritom bránite loď a prehľadávate nové a nové planéty. Všetko to chce intenzívnu časovú investíciu. Genesis Alpha One je skôr hra na dlhé posedy, než na krátke zastávky počas sťahovania najnovších aktualizácií, na to byste mali byť pripravení.

Genesis Alpha One asi nikoho neohúri grafickými detailami, no vizuálny retro štýl je vcelku pristane a konzoly evokujúce príkazové riadky pôsobia vcelku zaujímavo. Nemusí to, samozrejme, vyhovovať každému, no faktom je, že hra beží mimoriadne svižne a neustále si udržiava stabilné snímkovanie.

Ku cti jej každopádne slúži zakaždým nanovo generovaný vesmír, takže kľúčové pozície sa nedajú naučiť, iba objaviť. Ak vývojári pridajú v ďalších rozšíreniach/dieloch na variabilite planét a protivníkov, popracujú na zvukovom i grafickom zobrazení, budú si môcť za hru pýtať aj vyššiu čiastku ako doteraz.

Základ je totiž skutočne kvalitný. Je citiť, že tvorcovia sa pri jej vývoji inšpirovali rôznymi štýlmi, ktoré môžete poznať zo známych a neraz aj lepších titulov. Tu ich však ponúkajú v zaujímavom a chytľavom mixe, ktorý je určený skôr pre hardcore fanúšikov než pre príležitostných hráčov.

Genesis Alpha One je pomerne netradičná záležitosť, ktorá v sebe spája viaceré herné štýly a mechanizmy. Klasickú stratégiu pri budovaní lode a posádky, tower mechanizmy pri obrane lode a dobývaní nových svetov, a to všetko preložené pohľadom z prvej osoby. Tato kombinácia nemusí vyhovovať každému, je totiž pomerne repetitívna a hlavne, náročná na čas. Hráč musí rozmýšľať niekoľko kôl dopredu, jedna chyba totiž môže spôsobiť, že príde o mnoho hodín progresu.

Samotný koncept je každopádne výborný a ak vývojári nezaspia na vavrínoch, raz môže byť z Genesis Alpha One naozaj kultová záležitosť. Viem si totiž veľmi dobre predstaviť možnosť prehľadávať vesmír s kamarátmi po sieti, spoločne napádať nové svety, meniť suroviny či zbierať upgrady. Zatiaľ je však Alpha One skôr záležitosťou, ktorá je určená pre hardcore fanúšikov sci-fi a nekonečného ťaženia.

Genesis Alpha One - Výlet vesmírom, aký ste ešte nezažili
Genesis Alpha One je pomerne unikátny mix niekoľkých rôznych, na pohľad ťažko kombinovateľných, žánrov. Napriek tomu však funguje vcelku dobre a dokáže pripútať svoju cieľovú skupinu k obrazovkám na desiatky až stovky hodín.
  • Netradičná kombinácia herných štýlov
  • Inovatívnosť doplnená o tradičné herné mechanizmy
  • Náročná, ale veľmi chytľavá kampaň; boj o prežitie počas nekonečného prehľadávania vesmíru