Pokud si vzpomínáte, v prvním čtvrtletí letošního roku jsme recenzovali první epizodu z historické adventury The Council, za kterou stojí vývojářský tým Big Bad Wolf s vydavatelstvím Focus Home Interactive. Dnes jsou již dostupné všechny epizody, takže je načase zrecenzovat zbytek a odpovědět si na následující otázku. Je samotný titul dobře odvedeným počinem na poli adventur?

Příběh se oproti první epizodě výrazně posunul. Náš hlavní hrdina, Louis de Richet, se už stihl usadit na ostrově, kde poznal mnoho nových tváří, pokoušel se navazovat vztahy mezi ostatními a snažil se vyřešit záhadu okolo jeho ztracené matky. Postupně zjišťoval, jak daleko může zajít, jen aby nakonec zjistil, že co se může zdát na první pohled v nejlepším pořádku, nemusí být na povrchu až tak světlé. Po vraždě jednoho z hostů navíc začala mezi všemi panovat zvláštní nálada, kdy nebylo zcela jisté, komu se dá vlastně věřit.

Jak jsem zmiňoval již v samotném úvodu, tempo je zpočátku pomalejší. To sice není na škodu věci z pohledu poznávání postav, ale z pohledu běžného hráče bažící po adrenalinovějším zážitku to nemusí být zcela ideální přístup. K zlomu dochází někdy v prostřední části hry, tedy ve třetí epizodě s názvem Ripples. Tam se totiž děj začne ubírat vskutku zajímavým směrem, který budete čekat jen těžko a možná budete i nevěřícně zírat, co se to vlastně děje. Ale všeho by mělo být s mírou a obzvlášť finální části v sobě mají tolik zvratů, které v rámci celkového ladění nemusí sednout každému. To je ovšem ale zcela individuální.

Nicméně, pokud se na toto nebudeme ohlížet a zaměříme se spíše na to, jakým způsobem byla odprezentována hlavní dějová linie, tak zde panuje velká spokojenost. Závěrečná epizoda sice není úplně optimální a místy už působí trochu uspěchaně, včetně ne úplně ideálního závěru. Naštěstí to však výrazně nekazí celkové dojmy z jinak kvalitně vystavěného příběhu a potěší, že každá z postav má zde dostatek prostoru na projevení své osobnosti. Autoři si zde dali obrovskou práci s dialogy, kdy i vy místy můžete razantně měnit jejich osud. Klidně přitom může nastat situace, kdy se vaše volby projeví až v pozdějších částech. V případě podobně laděných her, honosících se přívlastkem “na vašich volbách záleží”, se to může zdát jako samozřejmost, ale sami nejspíš víte, že tomu vždy tak není.

Systém voleb je zde opravdu komplexní a každá volba má zde opravdu hmatatelný následek. Pokud jste labužníci, co si libují v možnostech rozsáhlého ovlivnění děje, dobrou zprávou je, že hra má více možných zakončení, ke kterým se dá vždycky dojít jiným způsobem. V každém z nich může osud jednotlivých postav dopadnout různorodě. Jisté směrovaní vám vždy naznačuje i závěrečné zhodnocení na konci každé epizody, kde je možné vidět nejen v čem jste uspěli a co se vám nepodařilo, ale i alternativní možnosti. Za tohle dávám velký palec nahoru, protože ve většině podobně laděných adventur mají vaše činy na pozdější části příběhu minimální dopad. Ano, ten je i tady vystavěný lineárně, ale přece jen působí o něco interaktivněji.

Již v recenzi první epizody jsem chválil možnost volby výběru vaší třídy, i systém talentů, které si můžete časem vylepšovat. Tyhle drobné RPG prvky titul adekvátně osvěžují po celé trvání hry a z toho pohledu nemám opravdu co vytknout. Rovněž musím pochválit i další aspekty. Tím prvním jsou logické hádanky, které zde fungují jako skvělé osvěžení hratelnosti, protože vás donutí se v mnoha situacích úporně zamyslet nad správným řešením. Některé jsou těžké, jiné zase výrazně jednodušší, tak jak to již bývá. Pochvalu si zaslouží i otevřené prostředí, které je dobře nadesignované, rozsáhlé a místy i dost komplexní na prozkoumávání. Mnohdy dokážete i při úplně obyčejném procházení se po pokoji nalézt něco opravdu zajímavého a důraz na různé detaily působí opravdu sympaticky.

Pokud by se The Council dalo něco vytknout, tak to je grafika, respektive její stylizace, která opravdu asi nesedne každému. Pokud ano, tím lépe, avšak tady jsou asi nejvíc vidět limity oproti špičkové AAA tvorbě. To se týká i animací, které jsou bohužel ještě méně přesvědčivé a celkový dojem se postupem času vůbec nezlepšuje. Není to sice žádná tragedie, ale pohyb postav je velmi trhaný, nepřirozený a podivný, dokonce by se dalo říci, že z tohoto hlediska jsou lepší i kdejaké jiné adventury od studia Telltale, které byly z tohoto hlediska rovněž kritizovány.

Avšak, sečteno podtrženo, The Council rozhodně stojí za vyzkoušení. Jde o skvělou adventuru, která má díky svým inovativním prvkům rozhodně co nabídnout. Pokud vám nevyhovuje epizodický koncept a patříte k hráčům, kteří si rádi hru vychutnávají nárazově, teď již na to máte ideální příležitost. V samotné recenzi jsem se snažil mnoho neprozradit, jelikož čím méně o příběhu víte, o to víc vás tento sympatický titul může v konečném důsledku pozitivně překvapit. Pokud máte šanci, tak si The Council rozhodně pořiďte. Úplné finále sice nedosahuje kvalit zbytku a dalo se zvládnut o něco lépe i z pohledu hratelnosti, ale i tak byste neměli byt vyloženě zklamáni.

The Council – Poutavý výlet do alternativní historie
The Council je natolik unikátním zážitkem, že i navzdory několika menším nedostatkům dokáže po dohraní zanechat dostatečně silný dojem. Po stránce hratelnosti a příběhu jde o působivé dílo, které potěší všechny fanoušky epizodických adventur.
Pozitiva
  • Výrazně otevřené prostředí
  • Systém voleb, které mají následky