Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Rogue-like je subžáner RPG, v ktorom je spravidla hlavnou náplňou rabovanie, či zbieranie rozličných predmetov a početné súboje, prebiehajúce v ťahovom režime. Príbeh býva odsunutý na vedľajšiu koľaj a spolu so spracovaním, ktoré nestavia na veľkolepých efektoch a nadabovaných dialógoch preto tento žáner spravidla tvoria nízkorozpočtové hry, určené pre špecifickejší okruh hráčov. Presne takýmto titulom je aj Deep Sky Derelicts, ktorý si teraz bližšie predstavíme.

Recenzovaná verzia: PC

Korene tohto subžánru siahajú až do roku 1984, kedy vyšiel titul Rogue, definujúci jeho základné pravidlá. Nakoľko však odvtedy ubehlo veľmi veľa času, aj do jeho konzervatívnych základov sa postupne začali dostávať modernejšie novšie prvky. V pôvodnom Rogue vaša postava podliehala permanentnej smrti a bol jej znemožnený návrat do predchádzajúcich poschodí dungeonu, takže ste sa nemohli trénovať na slabších potvorách a boli ste nútení pokračovať iba dopredu. Vysokú náročnosť podporovala aj nutnosť neustále si zháňať stravu. Početní nasledovníci spravidla dodržovali tieto základné pravidlá žánru, až prišiel rok 2016 a zavial svieži vánok. Ten do to tohto zatuchnutého herného podžánru priniesol titul Darkest Dungeon, odohrávajúci sa síce klasicky v rozsiahlych podzemiach, avšak hra bola netradične postavená najmä na unikátnej a vydarenej výtvarnej štylizácii.

A nakoľko Darkest Dungeon, taktiež disponujúci pomerne nekompromisnou obtiažnosťou, zožal až nečakane veľký úspech, bolo len otázkou času, kedy sa zjavia jeho priami nasledovníci. A medzi podobné tituly jednoznačne a už na prvý pohľad patrí aj Deep Sky Derelicts. Výtvarná štylizácia je takmer identická, nehovoriac o tom, že aj tu ste skôr akýmsi manažérom družiny dobrodruhov, pomocou ktorých sa musíte posúvať hrou. Keď sa však naplno ponoríte do tohto nového scrollovacieho 2D dobrodružstva, zistíte, že veľa vecí je tu inak.

 

V Darkest Dungeon sa vaši dobrodruhovia nepostavili iba rôznym monštrám, ale i temným kútom ich vlastných myslí. Na každom kroku na vás číhal hlad, choroby a navyše aj psychická nepohoda, pretože v prvom rade išlo o gotické RPG o stresoch, ktoré číhajú na hrdinov pri preliezaní neznámych podzemí. V Deep Sky Derelicts však takmer všetky tieto zaujímavé prvky, bohužiaľ, absentujú. Výraznú zmenu prináša už aj samotné prostredie. Zatuchnuté a nebezpečné kobky sú tentoraz nahradené hrdzavými vesmírnymi stanicami a loďami a na rozdiel od väčšiny rogue-like hier vás nemusí trápiť ani hlad, ani pernamentná smrť vašej postavy. Zostalo však aspoň jednoduché príbehové pozadie, založené na rovnako jednoduchej premise.

Tá je založená na tom, že vo vzdialenej budúcnosti ľudia z neznámych príčin opustili Zem a vybrali sa hromadne hľadať nové kolónie pre zaistenie svojho prežitia. To však malo za následok veľké roztrúsenie ľudskej rasy po celej známej galaxii. Navyše sa ľudstvo postupne  rozdelilo do dvoch rozdielnych tried. Na jednej strane tu vládne vyvolená vrstva, disponujúca všetkými dostupnými prostriedkami a na druhej strane existujú obyčajní vyvrheli, prinútení prežívať iba vďaka rabovaniu opustených mimozemských staníc a lodí nachádzajúcich sa v medziplanetárnom priestore. Vy sa ujímate úlohy jedného z týchto vyvrheľov a od guvernéra dostávate životnú šancu, spočívajúcu vo vyhľadaní polohy legendárnej Mothership, ukrývajúcej obrovské tajomstvo. Vašou odmenou bude možnosť dostať do vyvolenej časti ľudstva a nemusieť sa starať o svoje každodenné prežitie.

 

Aby ste však uspeli, musíte neustále podnikať výpravy do rozličných početných a už dávno opustených vesmírnych staníc, keďže jej poloha nie je nikomu známa. Okrem hľadania samotnej legendárnej lode pomaly odkrývate čriepky tajomstiev, zahaľujúcich jej pôvod a aj dôvod jej zmiznutia. Tu však teba pripomenúť, že nie ste jediní, ktorí dostali takúto svoju životnú príležitosť. Aby guvernér výrazne zvýšil šance na jej objavenie, poveril hľadaním aj iné skupiny, takže honba za ňou je zároveň aj akousi súťažou, v ktorej iba  víťaz berie všetko.

Pri svojich výpravách tak, okrem početných zvláštnych tvorov a mechanických bytostí, neustále stretávate aj iných vyvrheľov, či žoldnierov. Niektorí z nich sa k vám správajú priateľsky, iní vám idú okamžite po krku. Mnohí z nich však majú aj dôležité informácie, alebo vás poveria nejakou úlohu, ktorú síce nemusíte splniť, avšak často vás čaká odmena v podobe zaujímavého vybavenia, či kreditov. Samotné úlohy však môžete prijímať aj na hlavnej základni, ktorá plní úlohu akéhosi hubu a kde si môžete ošetriť zranenia, doplniť energiu, či predať nepotrebné veci a rôzny vesmírny odpad, ktorý nazbierate na svojich cestách.

V nových hrách žánru rogue-like už absentuje pernamentná smrť a aj tvorcovia z fínskeho štúdia Snowhound Games to vyriešili po svojom. Akákoľvek postava, vrátane vašej hlavnej síce môže kedykoľvek zomrieť, avšak s tým, že máte možnosť ju oživiť v lekárskom stredisku. No jej oživenie je veľmi drahé a tak je často na vašom zvážení, či sa skôr neoplatí najať si ďalšieho, úplne nového žoldniera. V mojom prípade každopádne platilo, že som radšej vždy obetoval viac kreditov na oživenie, pretože noví žoldnieri síce dosahovali úroveň tých starých, avšak ich štatistiky a schopnosti sa nemohli rovnať mojej vypiplanej postave. Každý z vašich spoločníkov má totiž špecifické zameranie, ktoré sa postupom času môže i jemne meniť. Pohyb po opustených staniciach vás stojí jednotky energie, ktoré sa dajú doplňovať z inventára malými prenosnými zásobníkmi energie. No akonáhle vám táto energia začne dochádzať, začne sa míňať aj zdravie celej vašej družiny. To znamená neustálu nutnosť dôkladne si naplánovať vašu trasu a počítať s tím, že musíte mať dostatok energie na návrat k miestu vyzdvihnutia.

S týmito bodmi energie súvisia aj samotné súboje, dôležitá súčasť každej rogue-like hry. Aj pri nich sa vám totiž neustále míňa energia, spolu s nutnosťou premyslieť si a naplánovať každý ďalší ťah. V tomto smere máte však veľa priestoru k taktizovaniu. Na rozdiel od Darkest Dungeon sú súboje v Deep Sky Derelicts založené na kartách, ktoré získavate po vyhratých bitkách, alebo ich len jednoducho nachádzate. V samotných bitkách vám však určíte nebudú stačiť iba atraktívne útočné karty, keďže je nutné využívať aj ďalšie schopnosti, ktorými disponujú vaše jednotlivé postavy. Niektoré z týchto schopnosti spôsobujú, že nepriateľ nebude môcť istý čas útočiť, iné vám zase dajú dva ťahy po sebe, alebo vyvolajú pomocníka vo forme malého dronu, ktorý vám dopĺňa energiu, či inak pomáha v náročných bojoch.

Čo sa týka tvorby vašej trojčlennej skupiny, tak máte na výber z piatich tried, kde každá disponuje inými počiatočnými parametrami a rozdielnymi schopnosťami. K dispozícii tak máte napríklad klasického mohutného žoldniera, drobného medika, či šikovného technika. Zaujímavým prvkom je, že každej postave môžete i vybrať meno, avšak nechýba ani možnosť si ju kompletne vygenerovať. Vytvorenie vyváženej skupiny je každopádne nutnosťou k zdarnému dokončeniu hry.

 

A keď už spomínam zdarné dokončenie hry, tu sa hodí podotknúť, že Deep Sky Derelicts je oveľa kratšou záležitosťou než spomínaný Darkest Dungeon. Vzhľadom k nevábnym a často až veľmi podobným prostrediam chátrajúcich vesmírnych staníc, je to však asi len dobre a pri dlhšom hraní by sa zrejme rýchlo opozerali. Deep Sky Derelicts tak v tomto smere jednoznačne nedosahuje kvality svojho veľkého vzoru, pretože unikátnemu pseudogotickému vizuálu nemôže svojim predsa len fádnejším sci-fi zasadením vôbec konkurovať. Menším mínusom je aj tradičné mlčanie postáv a jednotvárna hudba, no odhliadnuc od toho skutočne nejde o zlý titul. Akurát ho zrejme docenia iba tradiční fanúšikovia tohto subžánru a žiadnych ďalších, pravdepodobne, nenaláka.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Deep Sky Derelicts - V koži vesmírneho vyvrheľa
Deep Sky Derelicts prináša všetko, čo by ste očakávali od tohto typu hry. V ničom však neprekonáva svojich slávnych predchodcov a bežných hráčov preto zrejme rýchlo unaví svojim fádnym prostredím, či nekonečným zbieraním rôznych harabúrd. Vzhľadom k vysoko taktickým a početným súbojom sa dá odporučiť iba výhradne fanúšikom tohto žánru, pričom oni iste nebudú sklamaní.
Pozitíva
  • Zábavné taktické súboje
  • Výtvarná štylizácia
  • Atmosféra
Negatíva
  • Jednotvárnejšie prostredia
  • Absencia zaujímavejšieho príbehu a lore
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov

O autorovi

Zanietený hráč počítačových hier, všetkých žánrov, hlavne však RPG, stratégií a hororových adventúr. Zároveň milovník zvierat, prírody a náruživý turista.

Súvisiace príspevky