Tento ročník svetového šampionátu WRC sa pomaly blíži k záveru a v súvislosti s tým sme dostali aj oficiálnu hru. Vývojári z Kylotonn Games zažili minulý rok svoju premiéru a tá sa veľmi nepodarila. S týmto ročníkom však ukazujú, že fanúšikom rally možno svitá na lepšie časy. WRC 6 je totiž krok správnym smerom. Otázka ale stojí nasledovne: stačí to?

Po minulom ročníku sa naozaj zdalo, že Kylotonn Games môžu ísť už iba hore. Jedno si teda vyjasnime hneď na začiatku – WRC 6 je lepšia hra než jej predchádzajúci ročník. Ten mal ale toľko nedostatkov, že toto konštatovanie asi málokoho prekvapí. Skôr sa musíme zamerať na ostatných hráčov na trhu a porovnávať to so súčasnou konkurenciou. Čím môže WRC 6 zaujať oproti momentálnemu kráľovi žánru, DiRT Rally? Áno, počul som aj o nejakom Sebastien Loeb Rally EVO, ale bez mučenia sa priznám, že k tej hre som sa nedostal a súdiť môžem iba z videí.

wrc6_1

Najväčší ťahák tejto hry sú licencie. Ak sledujete WRC, tak sa môžete tešiť na známe autá, jazdcov a povedomý vám bude aj kalendár podujatí. Hra obsahuje všetky lokality zo súčasného šampionátu a to aj vrátane Číny, ktorej Veľká cena bola v reále zrušená. Až na pár výnimiek vám každá krajina ponúkne 5 rozdielnych rýchlostných skúšok. Celkovo sú trate poskladané celkom fajn a väčšina vás bude baviť. Čerešničkou sú rôzne zaujímavosti z histórie šampionátu, ktorými vás autori oboznamujú počas načítania prostredí.

Na výber máte autá z troch kategórií: Junior WRC, WRC2 a WRC. Oproti DiRT Rally je teda výber dosť chudý a autá sa v rámci jednej kategórie chovajú takmer rovnako. Nedávam to ale vývojarom za zlé, zrejme sú v tomto smere zviazaní pravidlami šampionátu.

wrc6_3

Čo sa týka herných módov, k dispozícií sú klasiky ako rýchla hra, kariéra, vlastný šampionát a tiež multiplayer, ktorý ponúka viacero variant. V kariére si vytvoríte vlastného jazdca a postupne budete prechádzať kategóriami až k vysnívanému titulu v najvyššej triede. Tím vám vytýči rôzne ciele a vďaka tomu nemusíte byť vždy na prvom mieste. Vašich šéfov niekedy poteší aj minimálne poškodenie vozu alebo umiestnenie v prvej päťke. Na základe toho sa zvyšuje ich spokojnosť a morálka, čo vyústi v rýchlejšie opravovanie vozu. Ak WRC 6 nie je vaša prvá hra, kariéra vás ničím neprekvapí.

Multiplayer ponúka online aj offline zložky. V offline máte možnosť na jednom gauči súperiť v režime rozdelenej obrazovky alebo sa môžete striedať jeden po druhom. Je príjemné, že dnes stále môžeme vidieť v ponuke split-screen, ktorý sa totiž z hier v poslednej dobe dosť vytratil. Online multiplayer ponúka týždenné výzvy, ktoré trocha upravujú hrateľnosť a niekedy tak napríklad musíte jazdiť bez spolujazdca alebo sa pokúšate o najdlhšie skoky, ktoré vám zvyšujú skóre. Ak si ale chcete iba obyčajne zajazdiť, môžete tak urobiť aj v klasickom online šampionáte, dokonca si môžete aj vytvoriť vlastný.

wrc6_2

Zatiaľ to všetko vyzerá dobre, ale poďme na to najdôležitejšie – jazdu. Hru som sa pôvodne rozhodol testovať na volante. Môj Logitech Driving Force GT bol oficiálne podporovaný a po piatich minútach nastavovania som mohol vyraziť na trať. Moje prvé dojmy boli dosť rozpačité a vrátil som sa pekne do nastavení upravovať force feedback. Tu hra ponúka iba minimum možností, takže som so stiahnutým chvostom vyrazil nazad na štart a skúšal sa prispôsobiť. Nebolo to dobré. Force feedback vám cez volant dáva iba málo informácií o vozidle a celé mi to pripadalo strašne fádne, nevýrazné a nudné. Po niekoľkých hodinách sa moje pocity príliš nezmenili a po skúsenostiach z DiRT Rally musím skonštatovať, že tu jednoznačne víťazí druhý menovaný.

Rozhodol som sa nad hrou nezlomiť palicu, skúsil som zapojiť gamepad a vtedy to prišlo… Zrazu to začalo byť zábavné! Nedostatky pri hraní s volantom nebudete tak vnímať a začnete si jazdu viac užívať. Kameru z kokpitu presuniete za auto a nastavíte si automatické radenie. Vtedy som pochopil, že práve v takomto hraní má WRC 6 čo ponúknuť. V nenáročnej jazde spoza auta, kedy si len užívate krásu rally pretekania.

wrc6_5

Na jazdný model som si ani po dlhých hodinách hrania nedokázal úplne zvyknúť. Občas je totiž auto ťažko predvídateľné, zrazu sa vám utrhne a už to nezvládnete skorigovať, čo väčšinou končí zrážkou so stromom. Taktiež sa auto až príliš kĺže po povrchu, hlavne v nižších rýchlostiach. Vďaka zotrvačnosti, pneumatikám, motoru a povrchu máte akurátnu rýchlosť na prejdenie zákrutou, auto však kĺže ako zbesilé a veľmi často to skončí výletom medzi divákov. Budete sa teda musieť prispôsobiť tomuto podivnému zákonu a poviem vám, že hnevať vás to bude aj po hodinách.

Keď sa vykloníte z ideálnej stopy k okrajom trate, ide zdravý rozum na dovolenku. Niektoré drobné kríky vás totiž na mieste pribijú do zeme a ozve sa rovnaká rana, ako keď trafíte stenu budovy. Iné kríky zase vaše auto s pokojom Angličana preorie ako traktor a vy si ani nič nevšimnete. Pri niektorých stretoch s prostredím sa zase auto nereálne zakrúti vo vzduchu a vy sa tak môžete aspoň zasmiať. Nárazy sa na výzore auta veľmi nepodpisujú, na licencovanú hru to ale vôbec nie je zlé. Aj na ovládaní auta poškodenie viacmenej pocítite.

wrc6_6

Čo vás na hre bude vytáčať skoro najviac, je váš spolujazdec. Nejde ani tak o jeho dabing, ale o jeho poznámky. Dosť často sa mi totiž stávalo, že mi ich hlásil neskoro a to aj po tom, ako som mu časovanie nastavil na najskoršie, aké hra ponúkala. Okrem toho som občas nesúhlasil s klasifikáciou zákrut, pretože “pravá 3” môže byť v tej istej rýchlostnej skúške úplne odlišná. Raz vás to v rovnakej rýchlosti vynesie z trate, raz ju v pohode prejdete aj s nohou na plyne.

Zvuky boli celkom fajn, ale DiRT Rally je opäť niekde inde. Hlavne v kokpite sú zvuky až príliš potichu. Spoza auta je to už lepšie a pri nenáročnom hraní zážitku vôbec neprekážajú. Grafika aj optimalizácia by mohli byť aj lepšie. Aby som dosiahol 60 snímkov za sekundu, musel som dosť znižovať detaily, čo som vzhľadom na grafiku nečakal. Hru aj týždne po vydaní sužujú technické problémy. Občas mi hra hneď pri zapnutí zobrazila iba bielu obrazovku a prehrala zvuky, inokedy vám zase vypovedajú službu servery a na multiplayer môžete zabudnúť. Musím ale jedným dychom dodať,  že autori vydávajú opravy v dobrom tempe a časom sa to snáď zlepší. Čo sa ale pravdepodobne nezlepší, je menu. Zvuky v menu mi nostalgicky pripomenuli časy PS2 a celkové spracovanie mi príde trocha chaotické a zle nadizajnované.

wrc6_4

Konečne sa dostávam k záveru. Ešte by som toho vedel napísať veľa, ale to podstatné už bolo povedané. WRC 6 vykročila po svojom nevydarenom predchodcovi správnym smerom. Rovnako ako Sebastien Ogier je však šampión žánru stále nedotknutý. Ak hľadáte rally hru, pri ktorej môžete poriadne prevetrať volant, tu ju nenájdete. DiRT Rally je v tomto smere oveľa lepšia voľba. Ak si však chcete arkádovo zajazdiť s gamepadom v ruke, potom WRC 6 pokojne vyskúšajte. Musíte byť ale pripravený na isté kompromisy.

WRC 6 - Konečne kvalitné oficiálne rally?
Pre jazdu s volantom sa popozerajte inde, avśak pre vybláznenie sa s gamepadom v ruke je WRC 6 obstojná voľba. Síce sa v nej nájdu rušivé detaily, ktoré dokážu skaziť zážitok, no menej nenáročných hráčov môže bez problémov zabaviť.
  • Lokálny multiplayer
  • Licencie
  • Jazdný model