Séria Metal Gear Solid bola a stále je obrovským fenoménom. Jej štartérom boli tituly Metal Gear z roku 1987 a Metal Gear 2: Solid Snake, ktorý vyšiel o tri roky neskôr. Solid do svojho názvu značka pribrala v roku 1998 a až do roku 2015 sa univerzum rozrastalo o nové prírastky a rozširovalo komplexný príbeh. Za ním stál duchovný otec celej série – Hideo Kojima. Táto legenda mala v pláne zavŕšiť svoje životné dielo titulom Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Jeho materskej spoločnosti Konami sa to však veľmi nepozdávalo a ich spor vyústil v Kojimov odchod z firmy. Ten sa odrazil už na Phantom Pain, z ktorého bola vyškrtnutá plánovaná tretia kapitola. Ubehli tri roky a Konami nám prináša novinku z univerza Metal Gear. Ako dopadol spin-off s podtitulom Survive, na ktorom sa už nepodieľal legendárny Hideo?

Ak predo mnou vyslovíte Metal Gear Solid, napadne mi hneď niekoľko ikonických prvkov tejto série. Realistická vojenská akcia, zakrádanie sa, prazvláštni bossovia, ale aj dlhé cut-scény s minimom strihu. Napadne mi i zložitý príbeh plný klonovania postáv a hlbokých myšlienok. Samozrejme, aj obrovské roboty, po ktorých séria nesie meno. Metal Gear Survive sa snaží napojiť na príbehovú líniu predošlých dielov, avšak už od začiatku to tento titul nemal jednoduché. Milovníci Hidea Kojimu začali totiž titul odsudzovať ešte predtým, než vôbec vyšiel. Tým nechcem povedať, že Survive je výborným titulom, ktorý by dosahoval kvalít predošlých hier. Rozhodne sa však nejedná o tak veľkú katastrofu, ako tvrdia mnohí zarytí Kojimovi fanúšikovia.

Všetko to začína epilógom Ground Zeroes

Survive začína veľmi dlhou prestrihovou scénou, čím pokračuje v tradícii svojich predchodcov. Tá v sebe zahŕňa útržky epilógu Ground Zeroes, ale hlavne sú tu úplne nové scény, ktoré nastolia zápletku. Väčšina úvodu sa odohráva pár dní po útoku skupiny XOF na Mother Base. Big Boss aj Kazuhira Miller boli prevezení do nemocnice na Cypre. Hlavným hrdinom nášho príbehu však nebude ani jeden zo Snakeov ale vojak, ktorý je podľa všetkého kľúčový k záchrane ľudstva. Pri incidente s červiou dierou prišiel o ruku, spadol z veľkej výšky a zomrel.

O šesť mesiacov neskôr sa prebúdza s dorastenou rukou, do tela sa mu však dostal akýsi parazit. Podľa vedca s krycím menom Goodluck môže práve tento vojak zachrániť celé ľudstvo. Pred čím alebo kým však nie je jasné. Po dlhom úvode sa ocitáte na planéte Dite, ktorá sa podľa všetkého nachádza v alternatívnej dimenzii. Goodluck vás poverí úlohou získať energiu Kuban, prežiť a vytvoriť novú dieru, ktorou sa dostanete domov. Je však všetko skutočne také, ako sa na prvý pohľad zdá?

Už od začiatku vám bude jasné, že autori sa skutočne snažili napodobniť Hideov štýl. Režisérom je Yota Tsutsumizaki, ktorý sa podieľal aj na vývoji Metal Gear Solid 3 a 4. Očividne sa však pri spolupráci s otcom série niečo naučil, nakoľko z niektorých prestrihových scén vyžaruje atmosféra pôvodných titulov. K dobrému pocitu z príbehu prispievajú aj zaujímavé zvraty. Miestami sú však problémom hlúpe dialógy a monológy. Občas som síce bol prekvapený ich hĺbkou, no väčšinu času je to do očí bijúce klišé z ktorého vám bude do smiechu.

Za ďalší veľký problém považujem hlavného hrdinu. Konami vám totiž umožní vytvoriť si vlastnú postavu vrátane mena. To znamená, že vás nikdy neoslovia inak ako “kapitán”. Taktiež nesmiete očakávať, že by vaša postava náhodou rozprávala. Osobne by som bol omnoho radšej keby autori tvorbu postavy vyškrtli, pretože takto je hlavný hrdina úplne mdlý a nezaujímavý a pôsobí len ako prizerajúca sa figúrka bez schopnosti vlastného myslenia.

Púšť, prach a Wanderers

Mnohí z vás sa isto mylne domnievajú, že Survive sa odohráva na rovnakej mape ako Phantom Pain. Hoci sú si naozaj podobné, skutočne sa nejedná sa o to isté prostredie. K dispozícii sú dve rozsiahle oblasti rozdelené na bežnú a takzvanú Dust zónu. Tá druhá je extrémne nebezpečná. Vyskytuje sa tu väčší počet protivníkov, ale aj lepšie suroviny a vybavenie. Pohyb po tejto oblasti je navyše podmienený kyslíkom, ktorý sa postupom času míňa. V prípade, že vám dôjde úplne, smrť už bude len otázkou okamžiku. Orientačná mapa spočiatku absentuje, nakoľko vám bude fungovať len v oblastiach, ktoré ste už preskúmali a to až po návrate na hlavnú základňu.

Živým mŕtvym sa môžete buď vyhýbať alebo sa im priamo postaviť. Na konfrontáciu vám budú slúžiť spočiatku výhradne chladné zbrane. Trúbky, mačety, sekery či pálky. Neskôr sa k vášmu arzenálu pridá lovecký luk a nakoniec prídu na rad aj strelné zbrane.

Boj s chladnými zbraňami je inak pomerne pomalý. Najviac budete využívať oštepy v kombinácii s plotmi – tie slúžia na vašu obranu a na určitú dobu zastavia nepriateľov. Pocit úplného bezpečia však neprichádza, pretože živí mŕtvi dokážu tieto ploty veľmi rýchlo ničiť.

Osobne som však s veľkou radosťou využíval strelné zbrane. Pocit zo streľby do obrovskej hordy protivníkov je skutočne úžasný. Správajú sa veľmi reálne a tak máte stále pocit, že hráte Metal Gear hru a nie Dead Rising. Ojedinele sa pod vaše ruky dostane aj Walker Gear. Ten sa síce za pár desiatok minút úplne zničí, dokáže však narobiť poriadny rozruch. Pred jeho rotačným guľometom má rešpekt aj ten najtuhší protivník. Práve takéto drobnosti vám pripomínajú, že ste v legendárnom špionážnom univerze.

Náplň úloh je, bohužiaľ, stereotypná. Väčšinou sa jedná o prechod nebezpečnou oblasťou, eliminácie veľkého množstva protivníkov alebo obrany objektu. Všetko z toho je síce zábavné, obraňovanie dokonca pripomína klasické tower defense tituly, no po prvých troch hodinách sa to všetko začne opakovať. Oblasti sa navzájom veľmi nelíša čo len umocňuje pocit, že robíte stále to isté.

K pocitu stereotypu prispieva aj malá rozmanitosť protivníkov. Nieže by ich titul mal iba dva alebo tri druhy. Pravdu povediac, má ich hneď niekoľko, väčšinu z nich však často neuvidíte. Napríklad odporne vyzerajúce, prerastené pavúky sa v hre vyskytnú len raz. Vzhľadom na to, že ich zjavenie dokáže navodiť desivú atmosféru, je to rozhodne škoda. Alebo taký Mortar, ktorý má namiesto ruky obrovský kanón a dokáže strieľať projektily sa objaví až niekedy za polovicou hry. Pritom akonáhle autori začnú kombinovať útoky rôznych druhov protivníkov, hra sa stáva omnoho zábavnejšou a akčné pasáže omnoho náročnejšími.

Neodmysliteľnou súčasťou Metal Gear hier sú aj bossovia. V Konami popustili uzdu fantázii a dožičili nám niekoľko famózne vyzerajúcich a hlavne náročných oponentov. Lenže väčšina z nich sa paradoxne objaví až po skončení hlavnej kampane. Na jednej strane je trochu smutné, na strane druhej vás aspoň vidina stretu s týmito príšerami môže udržať pri hraní aj po dokončení kampane.

Postav dom, zasaď strom

Už z názvu vám musí byť jasné, že dôležitou súčasťou hrateľnosti bude prežívanie. To spočiatku vôbec nie je ľahká úloha. Nemáte jedlo, vodu a pokiaľ chcete niečo pod zub, jediná možnosť je nájsť potôčik a uloviť zviera. Tento proces je potrebné opakovať veľmi často, nakoľko postava toho k normálnemu fungovaniu potrebuje naozaj dosť, čo veľmi často vedie k zbytočnej frustrácii. Nemám nič proti tomu, aby postava musela jesť a piť, ale zdrojov určených na získanie týchto komodít je žalostne málo. Navyše je veľmi pravdepodobné, že ak skonzumujete skazenú vodu či jedlo, postihnú vás črevné problémy, vďaka ktorým každých päť minút zvraciate.

K dispozícii máte aj vlastnú základňu. Tú postupne vylepšujete, staviate nové budovy a expandujete. Vďaka nej si navyše môžete veľmi jednoducho zaistiť pravidelný prísun jedla a vody. Je možné postaviť si farmu a do nej chytiť zvieratá, ktoré budú pravidelne produkovať mlieko a mäso. Pokiaľ vám chýba voda, môžete postaviť nádrž. Dajú sa zasadiť aj polia, na ktorých budú rásť plodiny ako zemiaky či cibuľa. Takýmto spôsobom si uľahčujete prežívanie na nehostinnej planéte a postupne sa tak frustrácia vytráca.

Skutočný  kooperatívny titul?

Metal Gear Survive bol hráčom prezentovaný ako kooperatívny titul. Väčšina herných ukážok promovala kooperáciu až štyroch hráčov, ktorí sa plahočili pustatinou a spoločne sa snažili prežiť. Najmä preto ma zaskočil fakt, že hlavná kampaň vôbec nemá kooperatívny režim. Kooperácia je dostupná len prostredníctvom akéhosi multiplayeru. Ten zatiaľ obsahuje len jeden mód, v ktorom obraňujete transportné zariadenia pred tromi veľkými hordami. K dispozícii je niekoľko máp, ktoré sa líšia ako vzhľadom, tak aj náročnosťou.

Online kooperáciu inak hodnotím veľmi pozitívne. Ponúka veľmi zábavný oddych od hlavnej dejovej línie a likvidácia zombie funguje v spolupráci s ďalšími hráčmi naozaj výborne. V tomto režime môžete navyše veľmi jednoducho získať dôležité suroviny, nakoľko odmeny za splnenie misií sú bohaté. Každý navyše dostane svoje unikátne odmeny, ktoré sú mu pridelené na základe jeho finálneho skóre. Nemusíte sa obávať, že by ste sa s niekým museli deliť o svoju vybojovanú korisť.

Metal Gear Survive je pravdepodobne najhorším dielom celej série, znamená to však automaticky, že sa jedná o zlú hru? Vzhľadom na vysokú kvalitu predošlých titulov určite nie. Po gameplay stránke je na tom veľmi dobre a autori sa nebáli zakomponovať do hry aj niekoľko zaujímavých nápadov. Ani príbeh nie je najhorší a hoci je cítiť absenciu duchovného otca celej série, má svoje momenty a občas nimi dokáže i šokovať. Aj preto by ste  nemali Metal Gear Survive automaticky zatracovať a dať mu aspoň šancu. Koniec koncov, hry zo sveta Metal Gear nevychádzajú až tak často.

Metal Gear Survive - Zombie v špionážnom univerze?
Skalní fanúšikovia pravdepodobne budú v prípade Metal Gear Survive ohŕňať nos nad nie až tak dobrým príbehom. Po hernej stránke však dostanú presne to, čo by ste od značky Metal Gear čakali - vojenskú akciu a možnosť tichého postupu. Keď k tomu pridáte intenzívne tempo druhej polovice hry a kvalitných bossov, dostanete jemne nadpriemerný titul. Musíte však vopred rátať so všadeprítomným stereotypom.
  • Po hrateľnostnej stránke výborné
  • Príbehové zvraty
  • Vydarená kooperácia