Hororová séria Outlast bola pre mňa počas posledných rokov zárukou kvalitného zážitku. Tieto atmosférické hororové tituly, v ktorých je jedinou cestou z nebezpečenstva útek si ma veľmi rýchlo získali svojimi temnými prostrediami, skúmaním prostredia pomocou kamery a najmä využívanie nočného videnia, ktoré dokázalo v najhorších momentoch výrazne vystupňovať napätie. Štúdio Red Barrels nám už dlho sľubuje tretie pokračovanie, no ešte predtým chceli priniesť niečo trochu iné. Titul zo sveta Outlast, ktorý nebude priamym pokračovaním, no zavedie nás hlbšie do sveta Murkoff Corporation a ich praktík. Výsledkom je tak The Outlast Trials. Hra, ktorá vo finálnej skúške síce obstála, no cesta bola rozhodne tŕnitá.

V The Outlast Trials sa vžívate do roly jedného z mnohých testovacích subjektov, ku ktorým sa dostala reklama od Murkoff Corporation. Tí hľadajú vhodných kandidátov, ktorí by prešli niekoľkými skúškami, a dostali sa tak na cestu k svojmu vlastnému znovuzrodeniu. Tie majú otestovať ich schopnosť zvládať stres, byť nenápadnými, vyriešiť hádanky a nemať problém s násilím. Pokiaľ sa vám podarí v daných skúškach obstáť, odmenou vám bude vaša sloboda a stanete sa niečím lepším, než ste kedykoľvek mali možnosť byť. Znie to lákavo? Ako sa to vezme.

Začnem túto recenziu asi trochu netradične, no ideálny spôsob, ako to celé zhodnotiť bude najprv rozobrať negatívne stránky. Nechcem titulu krivdiť, no je potrebné si povedať niekoľko vecí skôr, než rozoberiem jeho kvality. Prvou vecou, čo by ste mali vedieť, že The Outlast Trials je hra, ktorá je neustále online. Nezáleží na tom, či si skúšky chcete vyskúšať sám, alebo nenájdete v lobby nikoho, kto by sa k vám pridal do tímu. Tento spôsob osobne nepreferujem, nakoľko z toho plynie pre sólo hráčov aj niekoľko nepríjemných nevýhod. Titul si teda nemôžete nikdy uložiť a takisto v prípade, že skúšku začnete, je vhodné aby ste ju už dokončili. Neaktivita sa totiž trestá vyhodením.

V hre rovnako absentuje nejaký väčší dôraz na celkový príbeh. Počas vstupovania do jednotlivých skúšok síce dostanete nejakú inštruktáž, no v podstate sú to všetko len testy. Vaša postava je len jedným z mnohých subjektov, ktorí vstúpili dnu a teraz je potrebné absolvovať niekoľko úloh na to, aby ste mohli byť opäť prepustení. Vaša postava nemá dokopy žiadne hlbšie pozadie, a dokumenty (ktoré by mohli niečo reálne aj pridať) sú tentokrát roztrúsené doslova krížom-krážom po všetkých mapách bez žiadnej logickej následnosti. Toto vnímam ako veľmi zásadnú chybu, nakoľko môžete nájsť veci, ktoré dokopy ani nesúvisia. Vo výsledku tak udalostiam nebudete prikladať žiadny zásadnejší význam.

Sklamaním je aj absencia akýchkoľvek pokojnejších momentov. Je pravda, že aj v predošlých Outlast tituloch sme museli utekať a ukrývať sa pred nebezpečnými protivníkmi, no rovnako nám v dôležitých momentoch hra nechala čas na to, aby sme sa vydýchali, trochu porozhliadli po mape a prípadne i ponúkla niečo šokujúce. Ideálnym príkladom je pre mňa napríklad krvavý dážď v Outlast II. Nie je nutné, aby ste pred niečím museli len utekať, aby hra dokázala vylepšiť svoju atmosféru. The Outlast Trials však, bohužiaľ, stavia iba na schovávačkách a naháňačkách. Je tak celkom škoda, že hra nevyužíva takéto elementy pre posilnenie atmosféry.

Tu však s mínusmi skončím, aby som mohol rozobrať silné stránky titulu. Pretože napriek všetkému je The Outlast Trials v jadre kvalitne spracovanou hrou, ktorá si zaslúži vašu pozornosť. Napriek tomu, že postava je v princípe len obyčajným avatarom, hra ako taká si ma veľmi rýchlo získala svojou hrateľnosťou. Podobne ako v predošlých Outlast tituloch je tma vašim najlepším priateľom, a hoci tentokrát nie ste vybavený kamerou s nočným videním, jednotlivé skúšky budete absolvovať s okuliarmi, ktoré ju dostatočne zastúpia. Miesta, v ktorých sa môžete ukryť je dostatok, jednotlivé mapy sú dobre nadizajnované a zväčšilo sa aj množstvo predmetov, ktoré môžete zobrať.

Inventár sa pritom nijakým spôsobom nezväčšil, skôr naopak. Dokopy môžete na úvod zobrať iba tri rôzne predmety, no vašimi úspechmi môžete postupne tento počet navýšiť. No okrem batérií a liečivej vody tu budete zbierať aj pakľúče na otvorenie zamknutých skriniek, tehly a prázdne fľaše, ktorými môžete nepriateľov omráčiť, adrenalínové injekcie na rýchlejší beh alebo aj protijed, ktorý vám pomôže v čase, keď budete otrávený psychotropnými látkami. Jediné čo je zvláštne je, že všetky predmety musíte neustále držať v rukách pred sebou, ale to je len taká malá poznámka.

Poďme si však rozobrať jednotlivé mapy. Tých tu máme dokopy päť. Všetky sú každopádne solídne, ponúkajú niekoľko zaujímavých úloh a každá z nich je zapamätateľná. Klamal by som ale keby poviem, že všetky sú rovnako kvalitné. Hra totiž pracuje s často aj s lokalitami, ktoré sú v hernom hororovom priemysle už celkom pasé. A pokiaľ nám ich tvorcovia chcú opäť priniesť, je potrebné, aby mali nejaké kvalitné a neopozerané nápady. Postupne si ich teda rozoberme.

Prvá skúška vás čaká na policajnej stanici, kde bude vašou úlohou popraviť niekoho, kto chce vypovedať proti Murkoff Corporation. Táto mapa je celkom zaujímavá, hoci je treba priznať, že toto prostredie sme mali možnosť si lepšie užiť napríklad v remake Resident Evil 2. Platí však, že prostredie má atmosféru, skúška samotná patrí medzi tie lepšie a pomoci od personálu sa tu určite nedočkáte.

Následne sa presuniete do detského domova s katolíckou školou a vlastnou kaplnkou. Táto oblasť je celkom neopozeraná a až “biblická” atmosféra, ktorú sa tu snaží hra vybudovať, je skutočne pôsobivá. Oproti policajnej stanici mi toto miesto prišlo oveľa temnejšie a nakoľko vás tu prenasleduje nebezpečná Mother Gooseberry, dodáva mu to aj celkom strašidelný nádych. Nechcem si predstaviť čo by to bolo byť dieťaťom a zveriť sa do rúk tejto ženskej.

Ďalšia skúška vás dostane do strašidelného lunaparku, ktorý je v mojich očiach jednoznačne najslabšou mapou celej hry. V prvom rade túto lokalitu sme videli v hrách aj filmov veľmi často (dokonca priamo v marci vyšla ďalšia hororová hra, ktorej veľká časť sa odohráva v panoptiku). Problém tejto lokality však najviac vnímam v tom, že lunapark by malo byť najmä miesto, v ktorom je zábava. Ak si pamätáte strašidelný lunapark z akčného FPS Blood, tak to bola hra, ktorá zachytila aj zábavnú aj strašidelnú časť tej lokality. Tu však na nás čakajú tie najnudnejšie hlavolamy (nasledovanie káblov a následne vodného potrubia) a veľmi gýčovité momenty. Priznám sa, že hádzať do terčov ľudskými srdcami mi prišlo skutočne len snahou šokovať bez nejakej väčšej pridanej hodnoty.

Po tomto menšom sklamaní však prichádza absolútne najlepšia mapa celej hry a tou je súdna sieň. Nenapadne ma žiadna hra ani film, ktorý by nám túto lokalitu priniesol v strašidelnom prevední a jednotlivé hádanky sú skutočne veľmi zaujímavé. Bude potrebné zbaviť sa dôkazov a následne svedkov, aby ste mohli odsúdiť sudkyňu za to, že márnila váš čas a chcela odsúdiť “nevinného”. Celá táto mapa a misia Vindicate the Guilty je tak highlightom The Outlast Trials.

Na záver sa ešte budete môcť pozrieť do výrobnej továrne na hračky. Táto mapa podobne ako policajná stanica nie je tou najzaujímavejšou, no spracovaná je skutočne kvalitne. Obrovské haly sú doslova preplnené miestami, kde budete vašim protivníkom na rane, jednotlivé úlohy sú vymyslené dobre a hoci aj tu bude treba nájsť správnu trubku, oproti lunaparku mi to tentokrát prišlo jednoduchšie a kvalitnejšie. Navyše vás tam čaká solídne finále.

Po tom ako úspešne dokončíte skúšky vás však čaká ešte jeden finálny test v poslednej lokalite, ktorou je vila. V nej mimochodom budete absolvovať aj úvodný tutoriál. Dalo by sa teda asi povedať, že v úvode musíte byť dobrovoľným subjektom a následne si budete musieť zaslúžiť vaše prepustenie a dostať sa z daného miesta von. Záverečný test je tak ukážkou toho, že ste sa počas prechádzania jednotlivých skúšok naučili všetko potrebné a úspešne dokončíte vašu cestu k znovuzrodeniu. Aj vila je spracovaná dobre, akurát oproti tutoriálu vás v nej bude čakať niekoľko zmien. Nebudem však prezrádzať o čo pôjde.

Hra vám však okrem základných skúšok ponúka ešte aj niekoľko ďalších výziev. Tie môžete vnímať ako menšie skúšky, kde namiesto komplexne spracovaného testu vás bude čakať len jedna konkrétna úloha, ktorú budete musieť splniť. Napríklad nájsť tri kľúče, ktorými popravíte troch falošných agentov. Alebo nasýtite deti ich dennou dávkou polievky (nepýtajte sa ma, čo je hlavnou ingredienciou). Po úspešnom dokončení úlohy sa tak môžete vrátiť naspäť do Murkoffu. Ani tam však ešte vaše aktivity v hre úplne nekončia.

Pokiaľ budete mať súperov a záujem môžete ešte využívať aj čas priamo v komplexe Murkoff Corporation pretláčaním sa s inými hráčmi, alebo partiou šachov. Tým si môžete vyplniť váš čas, ak náhodou nebudete mať chuť na ďalšie hororové dobrodružstvo. Obe aktivity sú spracované schopne. Či ale budete mať šťastie na niekoho, kto bude mať záujem s vami tieto aktivity absolvovať, je už druhá vec. Zo skúsenosti poviem, že na pretláčanie na súpera nebudete čakať dlho. V prípade šachov je to už trochu náročnejšie.

Za zmienku ešte stoja aj návštevy technika a zdravotnej sestry. Po úspešnom splnení skúšok totiž obdržíte zelené lístky, ktoré môžete použiť na vylepšenie vašich schopností, alebo budete môcť odblokovať a vylepšiť špeciálny nástroj, ktorý vám pomôže trochu vyrovnať skóre medzi nepriateľmi. Navyše je ešte na hornom poschodí vašej ubytovne aj jedáleň, kde nájdete dílerku, ktorá vám za rozumný poplatok pridá nejaké schopnosti navyše. Toto všetko však budete musieť postupne odblokovať. Pozitívne však vnímam, že hra vám to všetko poskytuje na základe vašich úspechov a nenájdete tu dokopy žiadne mikrotransakcie, ktoré by ten proces urýchlili. Všetko má svoj čas.

Ostáva mi rozobrať ešte poslednú vec a tou sú vaši nepriatelia. V hre sú zastúpení traja špeciálni protivníci a potom veľké množstvo rôznorodých nepriateľov, ktorí vás vedia v správnom čase potrápiť. No ak ste hrali predošlé Outlast tituly, pri týchto postavách budete mať často obrovské pocity deja-vu. Už sme videli nahých obrov, aj zúrivcov s mačetami. Novinkou je však skrývajúca sa agresívna žena, ktorá vás prepadne akonáhle sa ocitnete v jej blízkosti, a rovnako tu bude proti vám stáť aj chlapík, ktorý používa rovnaké okuliare na nočné videnie ako vy. Títo prinášajú do hry trochu viac kreativity.

No potom sú tu naše ústredné postavy. Nebezpečná Mother Goosebery, od ktorej by ste objatie rozhodne nechceli. Tej sa budete musieť postaviť v domove detí, lunaparku a továrni na hračky. Tá nedá na svoje deti dopustiť a v prípade, že im budete chcieť vymyť mozgy, alebo ich nejakým spôsobom potrestať, urobí s vami rýchly proces. Naproti tomu v policajnej stanici a súdnej sieni bude váš úhlavný nepriateľ samozvaný strážca poriadku Leland Coyle, ktorý rozhodne nebude tolerovať žiadne zásahy do toho, čo stanovuje zákon. No najlepším protivníkom je podľa mňa vychudnutý muž s plynovou maskou, ktorý vás otrávi psychotickým plynom. Následne budete musieť buď užiť protijed alebo nejakým spôsobom utiecť spektrálnemu protivníkovi. Takže na stret s týmto protivníkom buďte určite pripravení.

Vo výsledku teda platí, čo som už napísal skôr. The Outlast Trials je kúskom, ktorého hranie som si užil. Jednotlivé mapy sú dobre spracované, ponúka dostatok kvalitných momentov v oblasti hrateľnosti a rovnako aj hororu a oproti pôvodným titulom pôsobí oveľa rýchlejšie a akčnejšie. Je však škoda, že po príbehovej stránke sa toho veľa nedozviete, hre chýbajú nejaké výraznejšie atmosférické highlighty a fakt, že musíte byť celú dobu online tomu tiež veľmi nepomáha. Určite nejde o bezchybný titul, no vo svojej podstate ponúka dostatok pozitív na to, aby som ho mohol predsa len odporúčať. A navyše to všetko máte v jednom kompletnom balíku bez žiadnych ďalších mikrotransakcií. Určite sa teda ešte plánujem ponoriť do pokročilých častí hry, pretože ten pocit znovuzrodenia stojí nepochybne za to.

The Outlast Trials - Cesta za slobodou a znovuzrodením
The Outlast Trials je titulom, ktorý možno nebuduje najlepšie príbeh a atmosféra mohla byť i výraznejšia, obecne však ponúka dostatok pozitív na to, aby v tejto sérii nezapadol a dokázal obstáť na vlastných nohách.
  • Solídna hrateľnost a dobre nadizajnované mapy
  • Psychotické stavy sú skutočne solídnym hororovým momentom
  • Outlast koncept je tu zachovaný