Jedným z najväčších herných očakávaní bol pre mňa titul Inkulinati. Tejto sympaticky sa tváriacej ťahovej stratégii sa jednoducho nedalo odolať. Vidieť majstrov živého atramentu bojovať prostredníctvom nakreslených zvieracích postavičiek so svojimi vlastnými schopnosťami úplne stačilo na to, aby som si hru chcel naplno vyskúšať. To sa v januári 2023 stalo realitou, keď titul vstúpil do early access, no v tom čase som v ňom videl niekoľko nedostatkov, ktoré som spomenul aj vo svojom preview. Teraz tu ale máme február 2024 a hra sa dočkala konečne plnohodnotného vydania. Využili tvorcovia ten rok času na to, aby nám priniesli kvalitné dielo, alebo zaspali na vavrínoch?

V Inkulinati sa dostávate do role učňa, ktorý sa postupne učí narábať s živým atramentom. Váš majster je nečakane otrávený počas oslavy a zomiera. Kto ho otrávil? Samotná smrť. Vydávate sa tak na nebezpečnú cestu, kde budete musieť zúžitkovať svoje schopnosti, čarovné perá a pomstiť smrť vášho učiteľa. Bude to test všetkého, čo ste sa za čas strávený v akadémii naučili. Zvládnete to? To už záleží na vašich schopnostiach.

Mal by som hneď na úvod povedať, že ten rok strávený v early access veľmi pomohol k tomu, aby tvorcovia vyladili niektoré moje spomínané nedostatky. V prvom rade výrazne zväčšili tréningové misie, ktoré budete absolvovať v akadémii. Máte vďaka tomu možnosť lepšie pochopiť niektoré techniky, ktoré následne budete môcť využiť vo svoj prospech, no rovnako vám to pomôže nespadnúť do pascí, ktoré si na vás vedia vaši protivníci pripraviť. V tomto smere ide tvorcom obrovská pochvala. Teraz nebudú mať s hrou problém ani absolútni začiatočníci, ktorých by to inak mohlo odradiť.

Upravené boli aj stupne náročnosti. Napriek tomu, že v hre stále neexistuje možnosť pevného uloženia, na najľahšej úrovni je umelá inteligencia oponentov o poznanie slabšia a navyše nezačínate s piatimi ale rovno pätnástimi perami. Týmto jednoduchým trikom sa tvorcom podarilo odbúrať frustráciu, ktorá plynula z nepríjemných porážok, ktoré ste často utrpeli v začiatkoch. Navyše do hry vstúpilo aj niekoľko nových predmetov, ktoré dokážu výrazne dopomôcť k vašej ochrane, no platí to samozrejme aj naopak. Jednou z týchto vychytávok je brána, ktorá zabráni tomu, aby sa k vám nepriatelia dostali príliš blízko, alebo vás mohli jednoducho zhodiť z hracej plochy.

Zároveň vzniklo aj množstvo nových útočných jednotiek, ktoré budete môcť vašimi úspechmi odblokovať. Niektoré môžete získať priamo v obchodoch, ktoré môžete navštíviť počas prechádzania mapou, alebo zúžitkujete vaše body skúsenosti, ktoré vám umožnia počas ďalších hier začať s úplne novými vojakmi a tí prinesú do vašej taktiky úplne nové možnosti. Medzi nich patria malí draci, opice alebo aj holuby. Znie to možno trochu zvláštne, no v prípade tejto hry to skutočne funguje veľmi dobre.

Všetky vaše úspechy a možnosti, ktoré sa vám podarilo odblokovať, si môžete takto sledovať vo vašom “beštiári”, ktorý slúži ako vaša vlastná encyklopédia. V ňom môžete skúmať všetky jednotky, ktoré sa vám podarilo odblokovať, no rovnako aj vaše schopnosti a talenty, ktoré vám môžu počas hry veľmi dopomôcť k tomu, aby ste otočili súboj vo svoj prospech. Jedným z mojich osobne najobľúbenejších schopností patrí napríklad blesk pre najsilnejšiu jednotku nepriateľa v prípade, že zabije jedného z vašich vojakov. Čo sa talentov zase týka, máte možnosť uspať nepriateľské jednotky, prebudiť vlastné, požehnať ich útoky, posúvať ich ľubovoľne na hracej ploche (podľa toho ako vám dovoľuje vaša pozícia) a podobne.

Novinkou v hre sú aj brlohy, v ktorých nebude na úspech stačiť iba poraziť nepriateľov, ktorých máte na mape. Okrem nich sú tu totiž umiestnené aj ich brlohy, z ktorých budú neustále vychádzať ďalší protivníci, až dokým ich nezničíte. Dáva to tak oponentom určitú výhodu, no v momente ako sa vám podarí ich úle zlikvidovať, budete už vo výhode vy. A nakoniec sú tu ešte aj duely proti majstrom, ktoré vás vždy čakajú na konci mapy. Tieto súboje sú vskutku efektívne a najmä každý majster používa na boj úplne iné bytosti. Budete tak musieť preukázať svoje schopnosti proti nepriateľom všetkých druhov.

Pred každým súbojom vás ešte čaká aj prípravná fáza, v ktorej si môžete poriadne nahliadnuť, ako to celé bude vyzerať. Zvolíte si armádu, schopnosti a talenty a rovnako máte možnosť vidieť aké zbrane proti vám môže použiť váš súper. Dôležité okienko je taktiež kedy sa spustí apokalypsa. Hra prejde do módu náhlej smrti, kde začnú mapu postupne pohlcovať plamene. V nich môžete vašich nepriateľov spáliť na popol, no takisto si treba dať pozor, aby ste v nich náhodou neskončili vy. Pretože v momente ako váš hrdina skončí mŕtvy, prichádzate o jedno čarovné pero. Vašou smrťou teda súboj jednoducho končí.

Mal by som však ešte tvorcov pochváliť za to, že do hry vložili aj jedného známeho maliara, ktorý sa počas svojej hry snažil prísť na to, ako má vyzerať jeho majstrovské umelecké dielo. A nehovorím o nikom inom, než Andreasovi z hry Pentiment. Vzhľadom na to, že obe hry využívajú podobný vizuálny štýl pasuje do tohto sveta absolútne náramne a hrať s ním tak bol pre mňa aj trochu návrat do čias, kedy som mal sám možnosť tento kúsok vyskúšať.

Čo sa týka ostatného, myslím si, že Inkulinati má veľmi pekný vizuálny štýl, ktorým ma zaujala od samého začiatku. Hra je zároveň obohatená o prijemnú dobovú hudbu, ktorá robí každý súboj skutočnou lahôdkou. Jednotlivé mapy sú zase neustále obmieňané a šanca na recykláciu je tak malá, a ak by vám kampaň nestačila, je tu ešte aj možnosť vyskúšať si duely či už proti umelej inteligencii, alebo iným hráčom, ktorí z nej tak môžu urobiť zábavu pre viacerých. Ide teda o herný zážitok, aký som si sľuboval od úplného začiatku? Až tak vysoko by som nerúbal. Poďme si teda rozobrať niekoľko nedostatkov, ktoré bránia titulu, aby mohol byť ešte zaujímavejším.

Jedným z najzásadnejších problémov, čo som postrehol, je zvukový dizajn. Jednotlivé postavičky, ktoré budete vytvárať, majú dokola tie isté zvuky, ktoré budú opakovať znovu a znovu a znovu. Je tak dosť možné, že časom už vám budú niektoré reakcie trochu brnkať na nervy. To je však v zásade len taká maličkosť. Viac ma prekvapil samotný záver. Nechcem prezrádzať o čo pôjde, no v princípe pochopíte, že celá vaša cesta a jej cieľ tak vlastne neboli vôbec tým, čo ste si sami mysleli. Je pravda, že hra vás takto motivuje, aby ste sa snažili v súbojoch zlepšovať a získať vyššiu prestíž, následne tak odblokovať ďalšie tvory a schopnosti, no príbehovo mohli priniesť niečo, čo by pôsobilo aspoň o niečo uspokojivejšie.

Na záver by som mal ešte povedať, že jedným väčším nedostatkom hry je spôsob, akým sa hra počas boja vysporiadava s výškou na jednotlivých mapách. Rozumiem, že pokiaľ je na výškových plošinách medzera, tak ju lukostrelci dokážu prestreliť. Takisto chápem, že kopijníci sú schopní zaútočiť zvrchu aj zospodu. Avšak keď sú lukostrelci schopní prestreliť aj cez podlahu a stropy, príde mi to trochu nedomyslené. V podstate tak vaša postava vie schytať zásah, ktorý nepôsobí úplne férovo a môže to vyvolať miernu dávku frustrácie. Taktiež treba povedať, že obklopenie vášho hrdinu armádou nemusí byť práve najlepšou taktikou, nakoľko ho protivníci pri správnej taktike budú schopní posunúť o niekoľko polí na mape. Toto sa vám stane najväčším nepriateľom najmä v čase započatia apokalypsy. V princípe tak budete vždy o krok pozadu.

Vo výsledku tak môžem povedať, že Inkulinati splnilo svoje očakávania. Priniesol nám neopozeraný nápad, ktorý dokázal vyšperkovať a vyťažiť z neho najviac čo vedel. Hra už tentokrát nie je len výzvou pre skúsených stratégov, no dokážu si ju užiť aj úplní nováčikovia a svojim spracovaním dáva aj veľký priestor znovuhrateľnosti. Tvorcovia naďalej vychytávajú ešte nejaké muchy a možno v budúcnosti budú plánovať aj ďalších hrdinov s úplne novými bojovníkmi, ktorí tak hru ešte viac vylepšia. Priestor na rast v Inkulinati rozhodne je, no v prípade, že sa chcete do bojov pustiť už teraz, nemusíte mať obavy. Hra bude určite solídnym kúskom vo vašej knižnici. Najmocnejším Inkulinati sa však môže stať len jeden. Budete to práve vy?

Inkulinati - Taktické súboje so živým atramentom
Inkulinati nám priniesol neopozeraný nápad, ktorý dokázal vyšperkovať a vyťažiť z neho čo najviac. Taktické súboje s živým atramentom skrátka dostatočne preveria vaše schopnosti stratéga a bojovníka.
  • Vizuálny štýl a hudba