Pred pár rokmi boli kulisy prvej svetovej vojny zastúpené v hrách len minimálne. To sa však pomerne nedávno zmenilo a my tak máme možnosť nahliadnuť do minulosti a tohto krvavého konfliktu vo viacerých herných stvárneniach. Medzi nich sa zaradila aj stratégia War Hospital od poľských vývojárov z Brave Lamb Studio. Tí nám však nepriniesli ďalšiu akčnú hru, ktorá by nás zaviedla k najväčším bitkám tohto konfliktu, ale skôr sa snaží poukázať na vojnu z ľudského hľadiska a teda na to, že každý vojak je stále len človek, na ktorého číhajú na každom kroku nejaké nebezpečenstvá, ktorého ho môžu pripraviť o to najcennejšie, vlastný život. Vo War Hospital bude len na vás, koľko ľudí sa uzdraví zo svojich zranení, uzrie úsvit ďalšieho dňa, v ktorom sa zvíta so svojou rodinou či sa vráti do zákopov a práve možno vďaka nemu sa rozhodne o konci tejto vojny. Táto hra sa už od začiatku netajila tým, že vás čakajú dôležité morálne dilemy v pochmúrnom prostredí, čím sa stáva unikátnou, no stačí to na to, aby sa stala jedinečnou či dokonca hrou roku?

War Hospital vás zavedie do posledného roku Veľkej vojny, do roku 1918. Stávate sa veliteľom poľnej nemocnice, ktorý má rozhodovať o tom, ako sa bude hospodáriť s poskytnutými zdrojmi, ako bude čo najefektívnejšie pracovať personál tejto nemocnici, no zároveň aj o tom, aký osud postretne zranených vojakov, či sa zo svojich zranení vyliečia, či sa vrátia domov alebo či prelejú opäť svoju krv v mene vojsk Dohody. To všetko si budete môcť vyskúšať v troch misiách, ktoré vám zaberú približne 20 hodín, pričom každá z nich sa bude odohrávať v priebehu 2 až 3 herných týždňov, počas ktorých vás budú čakať neľahké rozhodnutia.

Tutoriál je súčasťou prvej misie a v krátkosti vám vysvetlí základné herné mechaniky. Na tie pokročilejšie však budete musieť už prísť sami v priebehu hry. Nie je to veľmi šťastné riešenie, keďže mnohé aspekty nevyzerajú na prvý pohľad veľmi podstatne, no nakoniec sa ukáže, že práve ony môžu rozhodnúť o tom, či sa vám podarí udržať nemocnicu v prevádzke alebo sa dané misie pre vás skončia neúspechom. Postup z jednotlivých misií sa vám prenáša do tých nasledujúcich, takže ak budete mať možnosť, pokúste sa z nich vyťažiť všetko, čo sa len bude dať. Nevýhodou je aj to, že nemáte možnosť si vybrať náročnosť, takže spočiatku budete nerozhodne tápať, čomu dať prednosť, aby ste prežili. Prvé dve misie, obzvlášť tá druhá, budú často práve na základe vašich rozhodnutí dosť náročné, no posledná misia je oproti nim už len prechádzka ružovou záhradou, čo vývojárom veľmi nevyšlo. Na začiatku vám bude chýbať personál či suroviny, kvôli čomu nebude vedieť, kde vám hlava stojí. V závere však už budete mať všetkého pomaly na rozdávanie.

Poďme sa však postupne pozrieť na jednotlivé aspekty hry. Základom nemocnice je personál. Potrebujete lekárov, zdravotné sestry, zdravotníkov či technikov. Každá z týchto skupín má svoje špecifické úlohy, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie nemocnice. Lekári sú rozdelení do troch skupín: chirurgovia, odborníci na chemické zranenia a terapeuti, ktorí sa budú starať o psychické traumy vojakov. Každý z lekárov využíva iný druh lekárskych materiálov, ktoré si musíte buď vyrábať, alebo nakupovať z veliteľstva. Práve na základe zásob budete často nútený sa rozhodovať, koho zachránite a koho nie. Zdravotné sestry sú nevyhnutné najmä v rehabilitačnom stredisku, do ktorého sa privážajú ošetrení vojaci. To bez ich prítomnosti nefunguje. Okrem toho ich však môžete priradiť do nemocnice, aby pomáhali lekárom, či na príjem, kde sa starajú o zranených čakajúcich na operáciu. Tímy zdravotníkov sa starajú najmä o prevoz zranených medzi jednotlivými budovami či zo zákopov. Okrem toho sa však starajú aj o pochovávanie mŕtvych. Posledným kolesom v stroji sú tak technici. Tých využívate na vylepšovanie budov, čím získate všemožné bonusy, či si odomknete nové herné možnosti. Popritom sú však zodpovední za vyrábania predmetov určených pre nemocnicu, či už lekárskych materiálov, alkoholu alebo potravín. Často tak budete musieť rozmýšľať, čo má aktuálne prioritu a na čo máte suroviny, keďže vylepšenia aj výroba vyžaduje ich určité množstvo.

Okrem personálu nemocnice máte ešte jednu bonusovú špecializáciu, ktorá nemá s chodom nemocnice toho veľa spoločného. Tou sú prieskumníci. Tých môžete posielať na prieskum zaujímavých lokalít na samostatnej mape. Na daných lokalitách tak môžu získať dodatočné zásoby pre nemocnicu, no ich výpravy trvajú pomerne dlho. Čaká vás tak niekoľko zaujímavých príbehov, ktoré budú dotvárať atmosféru tejto hry. Mnohé výpravy však môžu byť pre vašich prieskumníkov nebezpečné a ak sa v nich rozhodnete nesprávne, nemusia sa vám už vrátiť. Táto časť hry je však spojená s viacerými nezrovnalosťami, čo trochu kazí dojem z tohto titulu. Sú to napríklad psy, ktorých účel som vôbec nepochopil, a nákladiaky, ktoré môžete poslať po zásoby, ak nejaké niekde nájdete, no za celú hru som narazil len na dva takéto miesta, z ktorých sa nákladiak vlastne ani nikdy nevrátil.

Už sme si povedali, čo je hlavným princípom War Hospital, čo nevyzerá vôbec zložito. To však nie je všetko a hra sa s vami maznať rozhodne nebude. Pri spravovaní nemocnice na vás čakajú dve výzvy. Prvou z nich je, že musíte udržiavať dostatočnú morálku v nemocnici. Ak vám morálka klesne na nulu, tak jednoducho prehráte. Na morálku tak má dopad najmä to, ako sa vám bude dariť zachraňovať zranených. Smrť má tak, samozrejme, negatívny dopad, no horšie je, ak vám zomrie pacient na operačnom stole, ako keď ho kvôli ťažkým zraneniam necháte, v čo najpokojnejšom stave odísť na druhý breh. Naopak pozitívny vplyv na morálku má to, že vyliečených pacientov pošlete domov. Tomuto nie tak vcelku rozumiem, keďže lekári by sa mali podľa mňa tešiť z každého zachráneného života a nielen z toho, že vojak po amputácii mohol ísť domov. Okrem tohto má na morálku výrazný vplyv aj proviant, ktorého budete mať často nedostatok, preto budete musieť znižovať prídely.

Druhú výzvu zase predstavuje to, že pred nemocnicou sú rozmiestnené zákopy, ktoré sú pod neustálym náporom. Vy tak viete, kedy vás čaká nasledujúci útok, takže dovtedy musíte poslať do zákopov dostatok vyliečených vojakov. Ak sa vám to nepodarí, taktiež sa hra končí neúspechom. Čím menej vojakov však stihnete poslať, o to väčšie budete mať straty a teda aj počet zranených. Vyliečených vojakov takto môžete poslať domov, do zákopov alebo na veliteľstvo. Ak ich pošlete na veliteľstvo, tak za to obdržíte poverenia, ktoré slúžia na objednávanie zásob alebo skúmanie vylepšení. Preto si to musíte čo najvýhodnejšie rozplánovať, čo sa vám práve hodí najviac.

Počas jednotlivých misií sa však stretávate aj so špeciálnymi alebo jednoduchými príbehovými úlohami. Tie vyžadujú poslanie určitého personálu na špecifické úkony. Určitý čas ich tak nebudete mať k dispozícii, takže sa budete musieť dvakrát zamyslieť, než sa ich rozhodnete splniť. Rovnako tak budete musieť poslať určité zásoby, ktoré sa vám môžu zísť. No čaká vás aj niekoľko negatívnych udalostí, za ktoré obdržíte len nejaký postih. Špeciálne úlohy sú často jediným spôsobom ako získať poverenia na objednanie si nového personálu do nemocnice. Tie však môžete získať aj za liečenie VIP pacientov, ktorých liečba je však často veľmi nákladná a dlhá.

Čo sa týka personálu, tak budete musieť dbať na to, že človek nie je stroj, preto si musí pri namáhavej práci aj odpočinúť. Ak to preženiete a nedáte im pauzu, môžu vám skolabovať, takže sa budú potom dosť dlho zotavovať, čo vám viac uškodí než pomôže. Počas práce získava personál aj črty osobnosti, často sa stáva, že automaticky získa nejakú negatívnu črtu, no ak budú pracovať dostatočne dlho, budete mať možnosť im prideliť nejakú pozitívnu alebo tú negatívnu zrušiť. Systém personálu je však v hre dosť ťažkopádny a vy tak neviete, kto má aké črty, keď im prideľujete prácu, keďže to je možné vidieť až v ďalšom okne. Preto som im väčšinou dával univerzálne črty alebo som sa tým vôbec nezaoberal, keďže je to zbytočne časovo nákladné. Škoda.

Najväčším neduhom hry sa však stáva repetitívnosť a rýchlo prichádzajúci stereotyp. Keď pochopíte jednotlivé mechanizmy a rozplánujete si postup, tak budete len rozmiestňovať personál a zrýchľovať herný čas, aby ste nemuseli zbytočne vyčkávať. V hre toho nie je veľa, na čo by ste sa mohli pozerať a vlastne ani robiť, takže po väčšinu času budete mať len oddialenú kameru, vyčkávať vlaky so zásobami a klikať na ikonky, čo sa vám budú objavovať na obrazovke. K tomu príbeh je takmer nulový, takže na nejaké príbehové zvraty môžete rovno zabudnúť. Keď vyskúmate posledné vylepšenie, tak v tom momente sa hra pre vás v podstate končí a po jej zvyšok už len budete len bezmyšlienkovito klikať a striedať personálu činnosti. Popri tom však nesmiete zabúdať si hru manuálne ukladať, keďže v hre nie je žiadny systém automatických uložení.

Pozrime sa aj na technický stav tejto stratégie. V stratégiách sa často stáva, že grafika nie je ich najdôležitejším aspektom. Takto je tomu aj v tomto prípade. Na prvý pohľad je hra vkusná, teda aspoň čo sa týka budov. Horšie je to však s modelmi postáv. Zranení vojaci sú len akési figuríny. Zákopy sú taktiež len dosť osekaná vedľajšia mapa, pri ktorej zrejme vývojári počítali, že sa tam hráči veľmi pozerať nebudú. Cutscény sú však jedna veľká katastrofa. Nie som si úplne istý, prečo sa vývojári vybrali tým smerom, ktorý v hre vidíme, no pôsobí to riadne zastaralo a odfláknuto. Zvuková stránka je taktiež dosť nevýrazná, hudba v pozadí sa vám veľmi rýchlo zunuje a v hre tak budete počuť len dookola sa opakujúce hlášky a výkriky zranených vojakov.

V čase písania recenzie bola hra taktiež neuveriteľne zabugovaná a dovolím si povedať, že takto zabugovaný titul som asi ešte nehral. No vývojárom sa podarilo, našťastie, vydať aktualizáciu skôr, než som ju napísal, preto som ju aj nakoniec dohral. Opravili mnoho chýb, no v hre ich naďalej ostáva pomerne dosť. Po toľkých odkladoch je to dosť smutné, zároveň to vyzerá tak, akoby si chceli zo zákazníkov urobiť testerov. Keby hra vyšla aspoň v takom stave, v akom je po poslednej aktualizácii, nejako by som prižmúril oko pri hodnotení, no tento ich prístup im minimálne z môjho pohľadu odobral niekoľko bodov.

Na War Hospital som sa dlho tešil. To, že sa titul dočkal toľkých odkladov, ma vcelku mrzelo, no dúfal som, že tým aspoň dostaneme do rúk niečo, čo bude mať minimum chýb a zostaneme vďaka tomu v nemom údive. Nuž, aspoň to druhé sa splnilo. Ten nehorázny počet bugov, ktorý nám vývojári v deň vydania naservírovali, sa neobišiel len zdvihnutím obočia, ale aj poriadnou dávkou rozčarovania a hnevu. Spočiatku to pritom vyzeralo sľubne. Na poli stratégií mal War Hospital ponúknuť niečo, čo sme ešte nevideli a to sa mu v dobrom aj zlom zmysle podarilo. Hra dokáže zaujať tak na 5 až 10 hodín, potom sa však dostaví stereotyp. Dobrý nápad a niekoľko originálnych a funkčných mechanizmov však nestačí na to, aby zožala slávu, keď jej ostatné aspekty sú často priemerné až podpriemerné. Je to škoda, snáď sa vývojári na svojich chybách poučia a v budúcnosti nám prinesú vyladenejší kúsok.

War Hospital - Morálne dilemy počas zákopovej vojny
War Hospital nám chcel predstaviť prvú svetovú vojnu z novej perspektívy a to sa mu aj podarilo, no spôsob prevedenia má svoje muchy. Bugy, nedoladené herné mechanizmy a plochý príbeh kazia celkový dojem až na takú úroveň, že sa War Hospital prepadáva k veľmi ľahko nadpriemerným titulom.
  • Zaujímavý nápad
  • Vojnové príbehy počas výprav prieskumníkov
  • Aspoň na pár hodín dokáže zabaviť