Register

A password will be e-mailed to you.

Tak a je to tu. Nové kalendárne obdobie nám začalo, pričom s každým počiatkom sa spájajú aj nemalé očakávania. Aké tituly prinesie rok 2024? Ktoré filmy možno dopredu sledovať, no a čo početné seriály? To všetko sú relevantné otázky, ktorými sa zaoberá takmer každý fanúšik konkrétneho média. V posledných rokoch sa pritom stalo jasnou súčasťou hraného i animovaného sveta adaptovanie virtuálnych počinov. To tu, pochopiteľne, bolo prítomné vždy, avšak nie v takejto forme, pričom nezriedka sme mohli písať i hovoriť o obrovských prepadákoch, ktoré fanúšikov urazili a bežných divákov viac-menej sklamali, prípadne vôbec nezaujímali. To sa však s ubiehajúcou domou mení výrazným spôsobom. Adaptácie sú čoraz populárnejšie a úspešnejšie. Stačí sa pozrieť na Castlevaniu, Cyberpunk či animovaného Maria trhajúceho komerčné rekordy alebo stále rozsiahlejšieho Sonica s už vlastným univerzom. Nie všetko je však ružové, no to nič nemení na fakte, že herné adaptácie tu aktívne vznikajú.

Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo nebude ani tento rok. V príprave je totiž hneď niekoľko projektov podnecujúcich diskusiu i vyvolávajúcich očakávania. Bez ďalšieho zdržiavania sa pozrieme na osmičku zásadných projektov, o ktorých vieme už teraz a nachádzajú sa v rôznom štádiu príprav či profesionálneho filmovania.

1. Fallout (12. apríl 2024)

Seriálový Fallout na jednej strane zrejme reprezentuje to, čo aj herná séria, avšak zatiaľ trochu pôsobí ako mix rôznych prístupov lavírujúcich medzi seriózne ponímaným post-apokalyptickým svetom a satirou o ľudstve po skončení terajšej civilizácie. To, pochopiteľne, nemusí byť zlé, skalní milovníci tejto značky by si zrejme obdobnú voľbu i priali, no je otázne, či sa autorom sa podarí naplno využiť potenciál oboch smerov. Pokojne môže nastať situácia, kedy bude projekt rozkročený medzi diametrálne diferentnými náladami, čo vo väčšine prípadov nedopadá dobre (pokiaľ teda za dielom nestojí silná autorská ruka).

Odhliadnuc od tohto však trailer fanúšikov zaujal, to sa dá objektívne skonštatovať. Nazbieral solídnych šestnásť miliónov prezretí a viac ako dvesto tisíc palcov hore na oficiálnom kanáli Prime Video. V prospech projektu hrajú aj mená, ktoré sú za ním postavené. Zaangažovaný je napríklad aj Todd Howard, duchovný otec a režisér moderných dielov hernej ságy, ktorý snáď dohliadne na to, aby bola vízia hier do bodky splnená a nebude len nekriticky pritakávať na prípadné producentské zmeny. Réžie by sa mal (okrem iných) chopiť aj Jonathan Nolan, brat filmového velikána i autor seriálového Westworldu – ten si taktiež za roky svojej existencie vybudoval istý kult.

Uvidíme teda či sa sľubnému tímu podarí vyprodukovať aj obdobný kvalitný produkt. Potenciál tu určite je. Ostatne, hoci Fallout spravidla využíva aj bizarnosť, nezriedka sa jednotlivé časti zaoberali i serióznymi témami či skúmaním ľudstva. Snáď sa projekt neutopí v ambíciách alebo v snahe zavďačiť sa hráčom (ktorá tam nepochybne je). Nech už je výsledok akýkoľvek, seriálový Fallout si pozrieme dvanásteho apríla 2024 na platforme Amazon Prime Video. Vtedy sa zrejme definitívne rozhodne či projekt za náš čas stojí alebo práve naopak.

2. Borderlands (9. august 2024)

Toto univerzum má potenciál pre adaptáciu. Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, len ťažko by ste si vybrali vhodnejšie prostredie. Prítomný svet (mimo spin-off projekty, ktoré idú trošku iným smerom) je ideálnym miestom akoby po apokalypse, ktoré svojím vzhľadom pripomína napríklad Mad Maxa. Súčasne bizarnosť, morbídna brutalita, naozaj pútavý lore (aj keď poriadne bláznivý) – to všetko sú atribúty, ktoré sa dajú efektívne zužitkovať v prípadnej adaptácii či už vo forme hraného alebo animovaného filmu.

Akurát, že na režisérsku stoličku sa posadil Eli Roth a to už vyvoláva pochybnosti o celkovej kvalite. Komu napadlo, že práve tento autor by mal viesť veľkú hernú adaptáciu? A hoci môže byť pokojne fanúšikom značky, pre niečo podobné je takmer nepoužiteľný. Jeho posledný film Deň vďakyvzdania sa však relatívne vydaril a preto dúfajme, že si tu navzdory očakávaniam vybral lepšiu chvíľku.

Mierne desí aj herecké obsadenie. Vojaka a relatívne mužného bojovníka stvárni Kevin Hart (naozaj by bol v tomto prípade lepší variant Dwayne Johnson, aj keď tam by zrejme nastal problém kvôli jeho osobnosti a producentským nárokom). Robota Claptrapa nadabuje Jack Black, no a akoby už toto nebolo dosť bizarné, hlavnou postavou mlado pôsobiacej červenovlásky Lillith má byť päťdesiatštyriročná Cate Blanchett, ktorá síce výborná herečka, no opätovne pre podobnú postavu typologicky nie príliš funkčná.

Adaptácia taktiež vznikala od roku 2015. Pôvodne na nej mal pracovať Leigh Whannell, čo je žánrovo slušná voľba. Neskôr však odstúpil. Scenár sa niekoľkokrát prepisoval, istú dobu pri ňom figuroval aj Craig Mazin (výborný Chernobyl, seriálový The Last of Us), avšak po opakovaných úpravách sa nechal z projektu celkom vyškrtnúť, čo neveští nič dobré. Navyše, Borderlands sa nakrúcalo počas Covidovej doby v roku 2021, čo znamená, že buď bude trpieť prehnanou digitalizáciou alebo sa herecké osadenstvo nasnímalo v čudesných uhľoch, z ktorých budú kričať obmedzenia danej doby – to sme videli v poslednom Mission Impossible, aj keď z tohto neduhu autori urobili výsadu v podobe kontaktných a do dokonalosti vyšperkovaných dialógov.

Ak by ani toto nestačilo, pôvodný materiál potreboval ešte ďalšie nakrúcanie, tentokrát pod vedením šikovného Tima Millera (Deadpool). Pochopiteľne, týmto vás od filmu nechceme odradiť. Nie je však až tak vysoká pravdepodobnosť, že práve toto dopadne dobre. Nádej však zomiera posledná. Výsledok máme vidieť v lete, čo je tradične sezóna ľahkých blockbuster projektov, tak snáď dostaneme aspoň solídne akčné remeslo, ktoré úspešnej značke výraznejšiu hanbu neurobí.

3. Knuckles (2024)

U terajších štúdií je všeobecným pravidlom, že zo všetkého, čo má aspoň čiastočný potenciál, vznikne filmové univerzum. Marvel totiž pred pätnástimi rokmi prišiel s konceptom, ktorý nielenže jeho autorom zaistil obrovské finančné prostriedky, súčasne ponúkol akýsi návod. Áno, v prípade, že sa vám s ľubovoľným filmom podarí zaistiť komerčný (nie nutne kritický) úspech, takmer okamžite ako veľký producent premýšľate nad vytvorením rozšíreného univerza, niekedy dokonca videohier, kníh a ďalších doplnkov.

Za poslednú dobu možno zmieniť film The Batman, kde má vyjsť seriál The Penguin a, samozrejme, i pokračovanie v réžii Matta Reevesa. Z pôvodnej Duna adaptácie sa možno stane trilógia, po ktorej zrejme budú nasledovať ďalšie seriály alebo menšie projekty. Rovnaká logika sa dá aplikovať na nekončiace Fast and Furious, ktoré v súčasnosti disponuje príšernými hrami a animovanými seriálmi pochybných kvalít (hoci u mladších sú populárne).

Sonic si vybral tak trochu obrátenú cestu. Sprvoti to boli len videohry, drobnejšie pokusy o animované seriály, no a nakoniec tento modrý ježko doslova vybuchol v roku 2020. Pri rozpočte osemdesiatpäť miliónov zarobil tristo. Následne dvojka štyristo. Asi nikoho neprekvapí, že na treťom dieli sa začalo pracovať v podstate okamžite. Medzitým sa však už v zákulisí rozbehli práce na seriáli Knuckles.

Ide o obľúbenú postavičku prítomnú ako v hrách, tak aj vo filmoch. Hlas jej v snímkach prepožičal charizmatický Idris Elba. Krátky seriál by sa mal odohrávať medzi druhým a tretím filmom, čo nám naznačuje, že počin dorazí ešte pretým ako príde do kín ďalšia časť. Žiaľ, viac o ňom aktuálne nevieme. Ako miniatúrna premisa nám slúži tvrdenie, že Knuckles by mal trénovať šerifa Wadea Whipple v umení bojovníkov Echidna. Na úplný záver ešte môžeme zmieniť, že pilot by mal zrežírovať autor všetkých troch filmov, teda Jeff Fowler. To naznačuje, že ak sa seriál dočkal dobrého scenára, mohlo by ísť o solídnu a univerzálnu zábavu ako pre starších, tak i mladých herných nadšencov.

4. Sonic the Hedgehog 3 (20. december 2024)

Dobré žánrové filmy dostávajú pokračovania. Tak to jednoducho vždy bolo, avšak pri Sonicovi je tá kvalita ešte väčšmi špeciálna a prekvapujúca. Len málokedy sa totiž podarí, že je herná adaptácia komerčne úspešná, no a tvorcovia sú z nej schopní vykresať funkčné filmové univerzum. Tento sympatický modrý ježko je však presne onou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo.

Práve táto séria to však nikdy nemala jednoduché. Mnohí už na to zabudli, avšak s pôvodným dizajnom hlavnej postavičky sa spája i jedna kontroverzia – konkrétne tá, že jeho stvárnenie bolo po nátlaku fanúšikov a pôvodných autorov celkom prerobené. Je pravdou, že to vyzeralo ako víťazstvo, avšak vynovený dizajn menej zapadal do skutočného sveta a tak trochu vyznieval neautenticky, čo rozhodne nesedelo každému.

Tak či onak, dnes už je tento autorský a fanúšikovský spor zabudnutý, no a z ježka je hit neobvyklých rozmerov. O tom svedčí aj fakt, že ku koncu terajšieho roka sa máme dočkať tretieho dielu. Toto pomyselné zavŕšenie trilógie to znova nebude mať úplne ľahké, no tentokrát z úplne iného dôvodu. Aktuálne totiž nevieme či sa tvorcom podarilo získať na svoju stranu Jima Carreyho, ktorý ohlásil, že zrejme s herectvom končí a smeruje tak do dôchodkového obdobia svojho života. To je, logicky, pre filmárov problém, nakoľko je tento komik vo svojej úlohe výborný, pričom jeho absencia by bola okamžite citeľná.

Produkcia však prehlásila, že aj ak by Jim odmietol ďalej v Sonicovi hrať, nenahradia ho iným hercom. V tento moment všetci okolo pripravovanej snímky mlčia, takže uvidíme či sa vráti kompletne pôvodný tím (keďže ostatní zo štábu naďalej hrajú a pracujú i na trojke). Traileru ani plagátu momentálne niet, avšak je možné, že sa čaká na seriál Knuckles, ktorý by divákov mohol pripraviť na udalosti Sonic The Hedgehog 3. Dovtedy nám nezostáva nič iné ako dúfať, že overený tím prinesie ďalšiu žánrovú zábavu, ktorá poteší ako kritikov, tak aj tradičných návštevníkov kina.

5. Dead Cells (2024)

Ako to tak býva, indie tvorba nezriedka dokáže priniesť obrovské hity za minimálne finančné prostriedky. O tom vie svoje aj maličké štúdio Motion Twin,  ktoré nám vyprodukovalo fantastické Dead Cells. Niekdajší vývojári takzvaných Flash hier síce existujú viac ako dvadsať rokov, svoj úspech v oblasti mainstream tvorby sa im podarilo získať až v kalendárnom období 2018. Práve vtedy vyšiel ikonický projekt, ktorý za svoje pôsobenie predal neuveriteľných päť miliónov kópií – čo je pre autorské zoskupenie o ôsmich ľuďoch bravúrny úspech. Dead Cells dostalo aj solídne expanzie, vývojári ho podporovali, no a dnes je práve z tohto projektu už kultová záležitosť, ktorá v zásade vznikla na kolene a s pomocou pár ľudí, čo sa už v dobe sto miliónových rozpočtov a masívnych marketingových kampaní príliš nedeje.

Je teda logické, že v období rozsiahlych (niekedy mimoriadne úspešných) franšíz sa začalo špekulovať o adaptácii. A hoci by pred pár rokmi nikto na nič podobné nepristúpil, dnes sa aj projekty tohto štýlu môže popýšiť filmami či seriálmi. Dead Cells seriál naozaj príde, podľa všetkého ešte tento rok. Tam však nejaké relevantné informácie vlastne končia. Vieme, že pôjde o animovaný projekt a postaví sa zaň autorské zoskupenie s názvom Bobbypills, ktoré nám prinieslo napríklad záležitosť Captain Laserhawk v produkcii francúzskeho Ubisoftu. Inak majú jeho zástupcovia na konte hneď niekoľko žánrových projektov – o všetkých sa dozviete po kliknutí na tento odkaz

Uvidíme teda akými naratívnymi cestičkami pôjde seriálová adaptácia, avšak vzhľadom na popularitu Castlevanie od Netflixu, zrejme v tomto prípade možno očakávať niečo veľmi podobné. Pochopiteľne, tu sa bude rozprávať o diametrálne odlišných príbehoch, avšak zvolený štýl zmieneného seriálu by zrejme veľmi dobre sedel i tu. Jedná sa však výhradne o špekulácie, takže sa necháme prekvapiť ako to s touto adaptáciou nakoniec dopadne či nedopadne (ostatne, zrušených projektov je naozaj mnoho). Momentálne však môžeme povedať, že sa na nej pracuje, produkcia je oficiálne ohlásená a snáď sa v najbližších týždňoch či mesiacoch dočkáme bližšieho predstavenia či už formou traileru alebo krátkeho úryvku.

6. Devil May Cry (2024)

Tu sa zrejme nemusíme obávať. Netflix si spravidla dokáže postrážiť svoje animované projekty a hoci príležitostne pretlačí otázky etnika a rodovej vyváženosti aj tam, kde sa niečo podobné nachádzať nemuselo (Castlevania: Nocturne), minimálne sa viac-menej dočkáme aspoň slušne vypracovanej línie, ktorá dokáže chytiť za srdce – napriek faktu, že bola evidentne vytvorená na požiadavku producentov.

Je otázne či sa niečoho podobného dočkáme aj tu, nakoľko celý projekt je istou záhadou. O jeho autoroch toho veľa nevieme, pričom herecké osadenstvo zostáva zahalená za rúchom tajomstva – nad rámec toho, že pôvodný Danteho hlas sa sem nevracia. Avšak predsa len bolo niečo vypustené do sveta. O animáciu sa postará Studio Mir, ktoré pre Netflix posledné roky v pomerne pravidelných vlnách vytvára obdobné seriály (menovite napríklad Skull Island, Dota: Dragon’s Blood alebo snímka The Witcher: Nightmare of the Wolf či jej nadchádzajúci sequel).

Za touto adaptáciou navyše stojí Adi Shankar, showrunner originálnej Castlevanie, ktorá sa dočkala štyroch naozaj kvalitných sérií. Okrem toho pracoval aj na už zmienenom počine Captain Laserhawk so solídnym diváckym prijatím. Ide teda o skúseného autora, ktorý veľmi dobre vie čo robí a zrejme zasa raz doručí kvalitu, ktorá poteší ako fanúšikov série, no obstojí aj pohľadom úplného laika nepoškvrneného hrami.

Krátky teaser, ktorý sme pred pár mesiacmi dostali sľubuje atraktívnu animáciu, enormne sýte farby a morbídnu akciu – tá je pre túto hernú sériu veľmi typická, samozrejme, za sprievodu metalového hudobného podkreslenia. Takisto vieme, že Devil May Cry je v produkcii od roku 2018 a práve preto by sme sa ho konečne mali v najbližších dvanástich mesiacoch dočkať – na to láka aj samotný digitálny gigant Netflix, avšak iba vágne, konkrétne slovami coming soon.

Momentálne je otázne na aké obdobie sa autori pozrú. Nikde neoblo odhalené či budeme sledovať už existujúce časové línie, prípadne autori prídu s vlastným príbehom, ktorý by predchádzal tým herným. Toto zostáva otáznikom, ktorý bude rozšifrovaný až po vydaní veľkolepejšieho traileru či odvysielaní prvej série, ktorá skôr či neskôr dorazí výhradne na Netflix.

7. George A. Romero’s Resident Evil: A Documentary (2024)

Ikona hororu mala kedysi fanúšikom priniesť adaptáciu azda najznámejšej žánrovej ságy všetkých čias. Je to naozaj tak a iba málokto o tomto fakte vie, avšak svojho času sme sa mali dočkať sfilmovania herného Resident Evil do podoby celovečernej snímky, pričom za kameru sa mal postaviť jedinečný a svetoznámy George Andrew Romero. Otec zombie žánru, ktorý nám v minulom storočí priniesol záležitosti ako Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Crazies alebo Day of the Dead, kde môžeme zmieniť, že mnohé filmy si v neskoršom veku aj pretvoril do podoby moderného remaku – minimálne teda zo scenáristickej stoličky, nakoľko priamemu vedeniu štábu sa už príliš nevenoval.

Boli však doby, kedy sa práve tento autor mal pozrieť na plnohodnotné pretvorenie ranných Resident Evil hier. Znie to ako ideálna kombinácia, no nie? Absolútny zakladateľ zombie žánru, najpopulárnejšia survival akcia svojho času a snímka, ktorá by mohla definovať spôsob, akým sa adaptujú videoherné tituly. Prečo ste teda nikdy o tejto verzii príbehu nepočuli? Je to jednoduché, pretože vo finále (nanešťastie) nevznikla.

Práve o tom pojednáva vyššie zmienený dokument, ktorý nejedného nadšenca naláka atraktívnym trailerom. Ten je vedený v príjemnom retro štýle a hovorí o potenciáli, ktorým tento počin disponoval, no súčasne naznačuje, že došlo k určitým nezhodám, ktoré nakoniec zabránili vzniku niečoho (nepochybne) unikátneho. Uvidíme preto aké udalosti nám dokument prinesie, avšak filmári zozbierali archívne materiály a takisto aj navštívili konkrétnych ľudí pohybujúcich sa okolo vtedajšieho projektu.

Súčasne sa momentálne hovorí o viac ako dvojhodinovej minutáži, no tá sa môže stať takzvanou dvojsečnou zbraňou. Ak autori disponujú dostatkom informácií, môže ísť o naozaj hutne poňatý film mapujúci ako históriu značky, tak aj filmovej legendy, pričom následne ich spojí do jedného kompaktného celku uspokojujúceho nováčikov a aj veteránov žánru. Uvidíme však akými cestičkami sa projekt vo svojej dokončenej podobe vydá. Zatiaľ sa však zdá, že by sme mohli byť ako herní nadšenci uspokojení. Projekt momentálne nedisponuje fixným dátumom vydania, avšak dočkať by sme sa ho mali v priebehu terajšieho kalendárneho obdobia.

8. Tomb Raider: The Legend of Lara Croft (2024)

Najznámejšia herná hrdinka sa vráti v novom animovanom seriáli. Áno, Lara Croft je späť a hoci nepôjde o tradičný titul (čo je škoda), jej naratívna línia sa posúva vpred. Asi tušíte, že si kedysi nadmieru prsnatá hrdinka prešla istou reinkarnáciou. Z pôvodnej ženskej variácie na Indianu Jones sa postupom rokov stala plnohodnotná postava s vlastnou históriou, problémami a rodinnými traumami. V roku 2013 započala jej nová etapa, ktorá skončila o pol dekády neskôr s vlažnejšie prijatým titulom Shadow of the Tomb Raider.

Práve táto trilógia sa pozrela na úplne počiatky mladej Lary a vyrozprávala osobnú líniu, ktorá nebola v tomto type hier úplným štandardom. Nie nadarmo sa takýmto spôsobom podarilo autorom znova naštartovať fanúšikovský kult, ktorý doteraz prahne po ďalšom dieli. Dnes to vie už málokto, avšak v prvom desaťročí súčasného milénia jej hráčska priazeň mierne klesala, až sa zdalo, že značka Tomb Raider vymrie. Koniec koncov, vtedy nastupoval Uncharted, ktorý v rámci žánru dominoval, priniesol žiadanú revolúciu i invenciu v herných mechanikách.  

Autori Lary sa však vzchopili a zánik sa razom stal len dávnou spomienkou. Práve preto sa Lara znova vracia na obrazovky, tentokrát televízne, nie počítačové. Vracia sa s unikátnym seriálom The Legend of Lara Croft. Vzniká v spolupráci s Netflixom, Powerhouse Animation Studios sa postará o vizuálnu stránku, pričom bolo odhalené, že tento projekt bude fungovať ako mostík medzi novou ságou a tou starou z deväťdesiatych rokov. To znamená, že práve takýmto spôsobom príde prepojenie medzi originálnou Larou a jej prequel verziou.

Uvidíme preto, čo všetko nám po príbehovej stránke počin prinesie, no je príjemné vedieť, že pôvodní autori myslia aj na iné média, ktoré potenciálne vedia vyrozprávať konkrétnu naratívnu líniu odlišným spôsobom. Súčasne sa vieme takto dostať k počiatku ďalšej hernej generácie ságy Tomb Raider. Dúfajme preto, že scenáristické pero si pre nás pripravilo pútavý dej, ktorý položí základy budúcnosti.

To sú najočakávanejšie seriálové či filmové projekty, o ktorých aktuálne vieme. Myslíte, že naplnia nemalé očakávania, prípadne sa máme pripraviť aj na niekoľko žánrových tragédií? Pokojne sa podeľte o svoje domnienky a názory prostredníctvom dostupných komentárov.

Komentuj!