Herná séria Total War nás v priebehu rokov previedla mnohými obdobiami ľudskej histórie, popri tom si však urobila aj pár odbočiek do fantasy sveta Warhammeru. To sa mohlo na prvý pohľad zdať ako nie príliš dobré rozhodnutie, ale opak sa stal pravdou. Práve Total War: Warhammer II sa veľmi rýchlo stal najpopulárnejším dielom a zároveň aj tým najlepšie hodnoteným v sérii. Prečo zmieňujem práve jeho? Lebo poslednou hrou zo série Total War bol Total War: Warhammer III, ktorý nie je zlým titulom, ale oproti svojmu staršiemu bratovi sa dodnes pasuje s mnohými chybami. Už uplynul rok a pol od jeho vydania, no stále priebežne dostáva nový obsah. No séria musí žiť ďalej a tak je potrebné chrliť na hráčov ďalšie diely, aké sme ešte nevideli. A tentokrát je načase sa vrátiť späť k histórii, ale čo sme tu ešte nemali? Pre vývojárov z Creative Assembly začína byť stále náročnejšie nájsť nejaký ten kúsok dejín, ktorý ešte nestihli spracovať. Po Tróji tak padol lós na staroveký Egypt a najnovší diel série dostal podtitul PHARAOH. Poďme sa teda spoločne pozrieť, čo nám tento prírastok do série ponúka a čím nás prekvapil.

Fantasy svet Warhammeru poskytol Creative Assembly takmer doslova nekonečné obzory. Pracovali so svetom, ktorý bol vybudovaný na istých pevných základoch, no stále mali príležitosť ho okoreniť o niečo vlastné. Vďaka Warhammeru získala séria Total War druhý dych, odrazu bolo možné ľuďom predviesť mechanizmy, ktoré doposiaľ nevideli. A zároveň aj získali prístup k takému množstvu variabilných jednotiek, aké by sa nedali použiť v žiadnej historickej hre, čo pridalo na hrateľnosti a taktizovaní najmä v bitkách odohrávajúcich sa v reálnom čase. Návrat ku koreňom však znamená to, že vývojári si opäť zviazali ruky a obmedzili svoju predstavivosť, keďže sa opäť musia držať historických reálií. V prípade Total War: PHARAOH je to však ešte o trošku horšie, ako to môže na prvý pohľad vyzerať, keďže hra sa odohráva výhradne v dobe bronzovej a k tomu v oblasti Malej Ázie až Južného Egyptu. Má to svoje pozitíva, ale aj negatíva. No vo veľkej miere záleží, aký štýl hry od Total Waru očakávate. No poďme na to pekne poporiadku.

Total War: PHARAOH nám ponúka 3 veľké národy danej doby. Tými sú Chetiti, Kanaánci a, samozrejme, Egypťania. Do toho spadajú aj rôzne menšie národy, za ktoré si však vo veľkej miere nezahráte. Najväčšie zastúpenie v hre majú práve Egypťania, tí majú 4 vodcov, ostatné národy len po dvoch, takže dokopy máte k dispozícii 8 vodcov a teda aj unikátnych možností, ako si tento diel užiť. Napriek tomu, že máme 3 veľké národy, je potrebné podotknúť, že Kanaánci sú tak trošku do počtu. Jedným zo základných kameňov hry je stať sa faraónom alebo kráľom kráľov (Chetiti). Teda Kanaánci nemajú vlastného najvyššieho panovníka, preto sa uchádzajú o jeden z týchto postov. Každý národ/vodca má však svoje bonusy, špeciálne budovy alebo jednotky. A je len na vás, ako sa tomu prispôsobíte.

V jadre ostáva aj tento diel verný tomu, čo nám už predstavili tie predošlé. Čaká nás mapa sveta, na ktorej sa budete pohybovať v ťahovom režime, a bitky v reálnom čase. Ťahová časť sa v tomto prípade trochu viac priblížila ku grand stratégiám, ak si to máme porovnať s Total War: Warhammer III. Stále však ide o pomerne jednoduchú záležitosť, ktorá na nižších náročnostiach ponúka vhodný relax ako aj dobrý úvod pre nováčikov. Mapa sveta odzrkadľuje reálne rozloženie daných oblastí, no musím povedať, že chvíľku mi trvalo, kým som sa na nej zorientoval. V hre narazíte na dosť veľa cudzích národov, ktoré majú dosť krkolomné názvy a na začiatku sa v tom môžete trochu strácať, že kto je kto a kde sa vlastne nachádza. Daný problém spočíva aj v tom, že veľkú časť mapy obmýva Stredozemné more alebo ju pretína Níl, takže sa môže stať, že takto vás napadnú národy, ktoré sa nachádzajú niekde na úplnom konci mapy a vy tak zostanete v rozpakoch, že čo sa to deje.

Manažovanie ríše je taktiež trošku zložitejšie. Zdrojov máte tentokrát viac a musíte sa prispôsobiť tomu, ktoré práve potrebujete. Jedlo potrebujete najmä pre vaše armády. Podobne je to aj s bronzom či zlatom. Čím silnejšie jednotky si budete chcieť najať, tým viac surovín budú vyžadovať na svoju údržbu. Plus platí aj to, že najslabšie jednotky vyžadujú len jedlo, silnejšie už aj bronz, no tie najsilnejšie si už žiadajú a poriadny plat. Takže s týmto musíte počítať, než si začnete budovať svoje armády. Príjem jedla je dosť nevyspytateľný. Vo veľkom záleží od aktuálneho ročného obdobia. Takže chvíľku môžete byť poriadne v pluse, no ani sa nenazdáte a príde obdobie sucha a produkcia jedla poklesne do záporných čísel. Okrem zmienených surovín v hre narazíte aj na kameň či drevo. Kameň je jedinou obmedzenou surovinou, ktorá sa časom vyčerpá, no nemusíte sa báť, že kvôli tomu prehráte. Ťažba bude prebiehať aj naďalej no pomalšie. Kameň a drevo potrebujete na stavbu budov v sídlach a ich vylepšovanie. Ak vám budú nejaké suroviny chýbať, vždy môžete požiadať iný národ o výmenný obchod.

O svoj národ a obsadené sídla sa budete musieť starať. Každá provincia má svoju úroveň spokojnosti, ktorú je potrebné si udržiavať čo najvyššie, aby sa vám ľudia nevzbúrili a zároveň vďaka nej stúpa počet pracovníkov, ktorých potrebujete na zahájenie nových stavieb alebo ich vylepšovanie. Okrem toho sa musíte snažiť aj o získanie čo najvyššej legitimity v danej provincii. Tá je navyše spojená aj s tým, aké máte právo na získanie trónu. Vodca s najvyššou legitimitou sa môže stať panovníkom po ukončení občianskej vojny. Legitimitu získavate za víťazstvá v bitkách, za získavanie území, budovanie konkrétnych budov či pamiatok. Dôležitým prvkom je aj kráľovský dvor, ktorý vám umožní zaujať rôzne pozície. Tie vám poskytujú určité bonusy, no môžete na ňom intrigovať proti ostatným členom alebo získavať dočasné bonusy v spiknutiach.

Na mape sveta máte prístup aj k dekrétom, čo sú v podstate vylepšenia. Keď platnosť dekrétu vyprší, tak získate daný bonus a môžete vydať ďalší. Trošku ma sklamalo, že strom s dekrétmi je v podstate pre všetkých rovnaký. Poslednou časťou, charakteristickou pre každý národ, je zvolenie si svoje životnej cesty, o čo sa budete usilovať, za čo získate najviac legitimity. Aj v tomto prípade majú najviac možností práve Egypťania. Diplomacia prebieha podobne ako v predošlých dieloch. Keď od niekoho niečo chcete, tak im musíte niečo ponúknuť, či už suroviny, alebo územia. Jediný rozdiel oproti Warhammeru je tak výmenný obchod.

Ťahová časť je veľmi slušne podaná a musím povedať, že aj po stovkách hodín v predošlých dieloch ma ešte stále chytila za srdce. Horšie je to s bitkami. Kameňom úrazu tohto dielu je doba bronzová. Jednotiek je totiž fakt mál a v klasických bitkách bojujú len pechotné a jazdecké jednotky. K tomu jazdecké jednotky sú obmedzené výlučne na vojnové vozy, a to ľahké a ťažké s tým, že vezú lukostrelcov alebo kopijníkov. Pechotných jednotiek je trochu viac, no tie vás tiež nejako extra neohúria. Vodcovia sú v bitkách prezentovaní ako hrdina s čestnou strážou, pričom vy si môžete zvoliť, aké zbrane má čestná stráž používať alebo či majú jazdiť na vozoch. Okrem toho vodca môže byť vybavený 2 radcami a 2 predmetmi, ktoré poskytujú rôzne bonusy. Vodca taktiež leveluje, za čo opäť získava len ďalšie bonusy.

Popri klasických bitkách vás čakajú aj obranné boje a obliehanie. Obrana mestečiek je výrazne zjednodušená. Stavba veží alebo opevnení tu nie je, takže sa musíte spoľahnúť výhradne na obrancov. Víťazné body sú síce odlišné a poskytujú rôzne výhody, no je to trošku málo. Pri obliehaniach je to podobné. Pred zahájením obliehania si môžete postaviť baranidlá, rebríky či obliehacie veže. Samotné obliehanie alebo obrana je dosť nezáživná a chaotická. V čase písania tejto recenzie som, bohužiaľ, narazil na bug, kvôli ktorému lukostrelci strieľali zápalné šípy cez celú mapu, čo nemalo žiadny efekt. Daná laserová show mi dané bitky akurát ešte viac znechutila. Ak ste sa tešili na bitky na vode, tak tie tu opäť budete hľadať zbytočne. Snažil som sa prísť na chuť bitkám v tomto dieli, no veľmi rýchlo sa mi celkovo zunovali. Škoda.

Výraznými prvkami tohto dielu sú stanovištia a uctievanie bohov. Okolo každého sídla je možné postaviť rôzne stanovištia, ktoré budú napr. poskytovať podporu pri obliehaní sídel, doplnia energiu vodcom pri posune po mape či sa stanú modlitebňami, ktoré vám poskytnú určité bonusy. Každý z veľkých národov uctieva rôznych bohov. Vy si tak budete môcť zvoliť až troch, ktorých budete uctievať, tým tak zasvätíte dané modlitebne. Danému bohovi však môžete zasvätiť aj vodcov, ktorí tak získajú od nich požehnania. Môžeme teda povedať, že PHARAOH je po taktickej stránke skôr zameraný na rôzne bonusy, ktoré môžete na mape sveta získať, než na reálne taktické možnosti počas bojov. V tých víťazí buď počet, alebo ten, čo má najdrahšiu armádu.

Kampaň ako aj tutoriál sa na prvý pohľad tvária zaujímavo, no, bohužiaľ, hra neposkytuje žiadny konkrétny cieľ. Vaším cieľom je dosiahnuť víťazstvo a to plnením menších výziev, obsadzovaním území, budovaním špeciálnych stavieb a podobne. Takto sa hra pre vás môže skončiť už pomerne rýchlo dosiahnutím malého víťazstva, no môžete pokračovať ďalej a získavať ďalšie víťazné body, aby ste obdržali veľké či rozhodné víťazstvo. V tomto bol Total War: Warhammer III ladený o dosť lepšie a dokonca aj tie platené DLC ma zabavili viac ako tento historický diel, ktorému trochu chýba cieľ a len idete za nosom vpred. PHARAOH má však naďalej českú lokalizáciu, čo poteší mnohých hráčov. Škoda len, že encyklopédia a väčšina herných prvkov pôsobí dosť chaoticky.

Na záver by som chcel v krátkosti zhodnotiť ešte technický stav hry. Total War: Warhammer III mal dosť veľa technických problémov a optimalizácia nie je dodnes ideálna. PHARAOH je na tom však výrazne lepšie. Hru som vyskúšal na RTX 2070 (notebook) aj RTX 4070 ti a v obidvoch prípadoch bol framerate plynulý oproti Warhammeru. Aj keď v tomto prípade je v hre omnoho menej efektov, takže aj to ma na to určite nejaký vplyv. Ak ste teda fanúšikom série a máte už starší počítač, do tohto dielu sa pravdepodobne môžete bez obáv pustiť. Na stratégiu vyzerá hra slušne, no musím skonštatovať, že už po pár hodinách hrania som mal pocit, akoby vývojári vymenili lepšiu úroveň optimalizácie za cenu kvality grafiky. Umelá inteligencia aj naďalej občas hnevá, ale to, verím, časom vývojári doladia.

Vydaním Total War: Warhammeru II Creative Assembly postavili laťku asi až príliš vysoko a aktuálne je aj pre nich dosť náročné vydať niečo, čo by dosahovala rovnakých kvalít alebo ich dokonca prekonala. V Total War: PHARAOH je dosť náročné nájsť nejaké chyby, kvôli čomu by malo hodnotenie nejako výrazne klesať. Je taktiež potrebné zobrať do úvahy, že doba bronzová neponúka dosť možností, aby sa tento diel dal plnohodnotne porovnať s Warhammerom, no, bohužiaľ, takto hra v mnohom pripomína skôr slabšie DLC k Tróji ako ďalší diel série. Nových záujemcov ako aj nadšencov do dejín Egypta a Malej Ázie však tento diel rozhodne poteší a to sa zrejme počíta. No aj pre všetkých ostatných je to fajn odbočka popri Warhammeri, akokoľvek sa po odohraní PHARAOHa teším skôr na ďalšie DLC pre Warhammer než na ďalšie národy do tohto dielu.

Total War: PHARAOH - História ožíva v tieni egyptských pyramíd
Total War: PHARAOH je ďalším návratom k histórii, no popri Warhammeri sa stáva skôr zjednodušenou grand stratégiou než plnohodnotnou hrou zo série Total War. Nie je to však chyba vývojárov, ale skôr obdobím, ktoré hru dosť obmedzuje.
  • Nové a ešte zatiaľ neokukané obdobie v sérii
  • Výraznejšie využívanie prvkov grand stratégií
  • Nové mechanizmy, vďaka ktorým je hra predsa len výnimočná