Keď som do Sea of Stars vstupoval, vôbec som nepredpokladal, že budem mať pred sebou umelecké dielo, aké som nevidel už skutočne veľmi dlho. Popravde si už ani nepamätám, kedy som mal naposledy pocit, že by som na hre nezmenil absolútne nič. Len doladil niekoľko drobných detailov, ktoré by celý zážitok viac vyšperkovali, keďže všetky kľúčové elementy boli podľa mňa zvládnuté na jednotku. Čo sa týka scenáru, hrateľnosti, grafiky, hudby, množstva bonusov a extra obsahu sa jedná o herný zážitok, aký som chcel vidieť už veľmi dlho. Ako sa to teda kanadským Sabotage Studio podarilo?

Príbeh sa sústreďuje na dvoch bojovníkov slnovratu menom Zale a Valere. Tí vyrastali v mestečku Mooncradle a spolu so svojim najlepším kamarátom Garlom si užívali šťastné detstvo. Neustále však boli pripravovaní na to, že raz budú musieť prijať svoj osud a bojovať proti temným bytostiam, ktoré sú označované ako “dwellers”. Počas jedného večera však zistia, že ich schopnosti začínajú naberať na sile a rozhodnú sa vyskúšať otvoriť vstup do “zakázanej jaskyne”. To sa im síce podarí, no v jaskyni žijú nebezpečné tvory, ktoré na nich zaútočia. Počas tejto akcie sa Garl zraní a naši protagonisti si uvedomia vážnosť situácie. Riaditeľ akadémie pre bojovníkov slnovratu Moraine im následne oznámi, že detstvo sa končí a začína tréning. A hoci ich táto správa nepoteší, veria, že sa aspoň konečne vyrovnajú súčasným bojovníkom slnovratu, Erline a Brugavesovi, ktorých vnímajú ako veľkých hrdinov.

Od tej osudnej noci utečie niekoľko rokov a Valere so Zaleom sú vyslaní na ich prvú životnú úlohu. V rámci nej sa budú musieť postaviť svojmu prvému dwellerovi, pričom podľa Morainovych informácií ide o posledného, ktorý sa v ich svete ukrýva. Tým sa rozhodne pomáhať aj Garl, ktorý je navyše aj veľmi talentovaný vojnový kuchár, a spokojný žalúdok je na tejto výprave rozhodne potrebný. Ani jeden z nich však netuší, že ich na tejto ceste bude čakať oveľa väčšia dávka prekvapení, na ktoré ich nikto nepripravil.

Z toho čo som napísal to bude, pravdepodobne, pre mnohých teraz pôsobiť ako obohrané klišé. Koľkokrát sme tu mali príbehy o hrdinoch, ktorí sú výnimoční a musia zachrániť svet? Pravdou je, že drvivá väčšina young adult románov má podobne spracované zápletky. No na to, aby to fungovalo je potrebné vyťažiť z námetu čo najviac, priniesť silné zvraty, no najmä postavy, ktoré budeme chcieť skutočne sledovať. Samotná zápletka je totiž iba kostra. V spojení s ostatným však dodávame príbehu potrebné suroviny, ktoré ho robia atraktívnejším. A Sea of Stars rozhodne patrí medzi kvalitne napísané príbehy.

Bez toho, aby som čokoľvek prezrádzal môžem napísať, že počas hry som sa dočkal minimálne troch nečakaných zvratov, ktoré celému príbehu dali úplne nový rozmer. To čo sa spočiatku javí ako malé dobrodružstvo, ktoré sa zakončí jedným obrovským boss súbojom s nebezpečným dwellerom je totiž len špička ľadovca toho, čo hra ponúka. Napriek tomu, že som si to v tom momente vôbec neuvedomoval, Sea of Stars v skutočnosti začína až po tejto kľúčovej udalosti, od ktorej sa bude následne odvíjať všetko ostatné. Viem, že neustále chodím okolo horúcej kaše, no netúžim po tom, aby som vám prezradil niečo, čo by vám mohlo pokaziť výsledný zážitok.

Kvalitného zážitku sa však dočkáme len s kvalitnými postavami a tie v Sea of Stars rozhodne nechýbajú. Vojnový kuchár a najlepší priateľ našich hlavných hrdinov Garl ma neustále ohromoval svojim optimizmom a talentom vidieť vo všetkých len to pozitívne. No ten nebude jediným spoločníkom, ktorý vás bude sprevádzať. Do tímu sa k vám pridá aj šikovná vražedkyňa menom Serai, ktorá má niekoľko vlastných tajomstiev, historička a zberateľka príbehov menom Teaks, disponujúca rovnakým entuziazmom a energiou ako Garl, alchymista a archivár menom Rash´an, ktorý patrí medzi najsilnejšie bytosti a niekoľko ďalších.

Spôsob, akým tieto postavy ovplyvňujú celkový príbeh, bol pre mňa skutočne fascinujúci. Neustále som si hovoril, že by som si vedel ktorúkoľvek z týchto postáv predstaviť aj v nejakom animovanom seriáli na spôsob Avatar: The Last Airbender a fungovalo by to. Zaujímaví sú však pre mňa i zloduchovia. Nejde totiž len o typické záporné charaktery, ktoré chcú len ovládnuť svet a tam končí ich motivácia. Spočiatku som si myslel, že našimi úhlavnými nepriateľmi bude štvorica akolytov, ktorí o sebe hovoria len v číslach. Ako sa však neskôr ukáže, ich rola nebude až taká veľká, ako som si predstavoval. Čo samozrejme prinášalo otázku, kto je vlastne našim skutočným protivníkom?

Nakoľko som však zachytil aj určitú dávku kritiky na našich hlavných hrdinov a poďme si o nich teda povedať niečo bližšie. Na jednej strane musím uznať, že v rámci charakterov ide o klasické archetypy, ktoré disponujú určitými schopnosťami. Nemyslím si však, že ich to robí menej sympatickými alebo zaujímavými. V kľúčových momentoch totiž preukážu určitú dávku charakteru a mal som teda záujem ich sledovať počas tejto asi štyridsaťhodinovej cesty. Sú skrátka solídnymi protagonistami, kde ma skutočne zaujímalo ako skončí ich príbeh. Takže v rámci scenára nemám hre dokopy čo vytknúť.

Po stránke hrateľnosti mi Sea of Stars však zaimponoval ešte o niečo viac. Ako fanúšik konzoly Game Boy Color by som túto hru označil za titul, ktorý by v roku 1998 urobil ohromnú dieru do sveta. Hra ide veľmi plynule, ovládanie je jednoduché a funkčné, jednotlivé akcie sú správne nataktované na jednotlivé tlačidlá a všetko funguje presne tak, ako má. Hra mi v mnohom pripomenula staré Pokémon tituly z éry Ruby a Sapphire, pričom štýlom je tomu prispôsobená i mapa a rovnako jednotlivé mestečká či okolité lokality. Okrem toho tu nájdete aj niekoľko solídne vymyslených a dobre zapracovaných hlavolamov, ktoré budete musieť vyriešiť počas prechádzania jednotlivými lokalitami. Naučíte sa tak posúvať určité predmety, využívať lano s hákom, znižovať a dvíhať hladinu vody, či dokonca si vyskúšate aké je ovplyvňovať plynutie času. Najlepšie však je, že všetky tieto hlavolamy majú primeranú náročnosť. Nikdy som sa pri nich výraznejšie nezasekol a dajú sa riešiť veľmi intuitívne.

Súboje na mňa pôsobili taktiež veľmi sviežo a v určitých momentoch je skrátka potrebné zvoliť tú správnu taktiku. Je potrebné vedieť ako si svoje útoky rozvrhnúť a zvážiť, či urobíte jednoduchý výpad, alebo naopak využijete niektorý zo svojich talentov. Dobrou pomôckou na správnu taktiku môžu byť aj symboly, ktoré sa počas boja objavujú pri vašich nepriateľoch. Tie signalizujú, aké metódy útočenia je treba použiť, aby ste zrušili ich pripravovaný špeciálny útok. Výhodou je taktiež to, že počas súbojov si môžete jednotlivých hrdinov medzi sebou vymieňať a pomocou toho dosiahnuť lepší balans. Ak je niektorý z z nich unavený, alebo jeho schopnosti v najbližšom kole výrazne nepomôžu, pokojne ho môžete nahradiť iným a lepšie zúžitkovať v danej situácii jeho schopnosti. Treba len dávať pozor na svoju manu. Míňa sa totiž veľmi rýchlo, no dopĺňať si ju dokážete len využitím klasického útoku.

Dôležitú úlohu zohrávajú aj kombo útoky. Tie sa vám počas súboja nabíjajú a podľa sily sú rozdelené od stupňov 1 až 3. Nakoniec ešte máte k dispozícii i takzvané ultimátne útoky, ktoré dokážu výrazne otočiť situáciu a sú sprevádzané peknými animovanými videosekvenciami. Všetci vaši protivníci majú inak určité silné a slabé stránky a správne kombinácie útokov vedia priniesť skutočne veľké výhody vo váš prospech. No v prípade, že by ste boje nezvládali, máte možnosť si vypomôcť svojou zásobou jedla. Stratíte tým síce jeden ťah, no môžete to využiť na regeneráciu či už vášho zdravia alebo spomínanej many.

Boss súboje sú inak jedinými skutočnými momentami, kedy máte možnosť plne vyskúšať vaše schopnosti v praxi. Práve tu totiž najviac využívate jednotlivé kombá a ultimátne útoky a vidíte ich tak v plnej paráde. Každý jeden boss má svoj vlastný dizajn, metódy útoky, silné a slabé stránky a rovnako aj silu. Niektorí okrem toho využívajú i možnosť protiútoku, ktorý vie jednotlivé strety celkom slušne skomplikovať. Pozitívne však je, že s každým úspechom získavate skúsenosti, zvyšujete svoj level a navyše môžete stále objaviť vždy aj kvalitnejšie zbrane. Mal by som ešte aj dodať, že na rozdiel od niektorých iných titulov tú vyššiu silu aj reálne pocítite.

Ak by ste však netúžili neustále len bojovať, v hre máte aj veľké množstvo iných aktivít, ktoré môžete absolvovať. Jednou z nich napríklad minihra Wheels, ktorá je v tomto svete veľmi populárna. Zvoliť môžete klasickú hru, za ktorej víťazstvo vám bude odmenou desať zlatých, no je možné si zvoliť aj variant Champion, kde v prípade vášho úspechu získavate hodnotné bonusové predmety, s ktorými môžete poraziť ďalších šampiónov o niečo ľahšie. Dizajn a pravidlá téma veľmi príjemne prekvapili, všetko fungovalo skvele a musím povedať, že ma to postupne začalo skutočne baviť. Navyše vám bude k tomu neustále vyhrávať vaša skupina pirátov, ktorí sú okrem iného aj hudobníci.

Ďalšou zaujímavou bonusovou aktivitou je účasť v kvíze, kde budete musieť odpovedať na niekoľko otázok, ktoré súvisia so samotným titulom. Za zábavnú inak považujem aj skutočnosť, že tento kvíz moderuje rozprávajúca váza, ktorá sa v prípade vášho neúspechu sama od seba rozbije na črepy. V prípade úspechu však získate nejaký ten poklad, ktorý budete môcť následne predať. Rovnako je v hre ukrytých aj niekoľko ďalších, menších príbehových misií, s ktorými súvisia aj ďalšie bonusové odmeny, no rovnako tak môžete objaviť aj niekoľko nepovinných boss súbojov. Možností je skutočne veľmi veľa.

Ako je na tom vizuálna stránka? Musím potvrdiť slová všetkých, ktorí povedali, že to vyzerá v rámci retro ladených titulov nádherne. Jednotlivé miesta majú svoj vlastný charakter a nikdy nemáte pocit, že je to o tom istom. Dočkáte sa tak rôznorodých prostredí od výmyslu sveta – prejdete sa jaskyňou, lesom, horou, zasneženými prostrediami, cintorínom, strašidelným domom, jesenným svetom plným červeného lístia, zámkom a dokonca budete môcť ísť aj do oblakov a pod vodu. Okrem toho sa vám neskôr otvorí vstup do ďalšieho sveta, ktorý do toho všetko pridá aj trochu futuristický vizuál. Celá hra je tak skutočne sýta na prostredia, ktoré majú svoj šarm.

Oceňujem aj to, že v momente ako sa spustia videosekvencie, hra začne ešte viac pripomínať animácie, aké poznáme z televíznych seriálov a posúva tak latku ešte trochu vyššie. Tie tak dávajú jednotlivým situáciám trochu väčšiu hĺbku, a Sea of Stars pôsobí vďaka tomu ešte o niečo elegantnejšie. V určitých momentoch som mal teda skutočne pocit, že som sa z hry dostal do reálneho seriálu. Postavy v nich vyzerajú oveľa živšie, farby majú správnu dávku ostrosti a tepla a vyzerá to jednoducho pôsobivo.

Mal by som ešte ohodnotiť hudbu, ktorá patrí takisto medzi veľké highlighty. Počas hry som si všimol, že každé jedno prostredie má svoju vlastnú hudobnú tému, pričom by som ešte dokázal aj potvrdiť, že jednotlivé lokality sa dokážu držať správne svojej témy. Počas súbojov som si všimol, že hudba sa vie jemne alternovať aj podľa toho, či sa nachádzate vo svetlejšom alebo temnejšom prostredí a dokonca keď vstúpite do druhého sprístupneného sveta, dostane aj viac “synťákový” nádych, ktorý podporuje už spomínaný futurizmus. Navyše vám v baroch budú hrať aj vaši pirátski priatelia, ktorí vedia veľké množstvo skladieb priniesť aj vo svojom vlastnom podaní.

No ak by som mal hre skutočne niečo vyčítať a myslím tým skutočne čokoľvek, vytiahol by som iba tie najväčšie drobnosti. Ide o veci, ktoré mi síce nijakým spôsobom nechýbali, no keby boli zapracované, mohlo by to pomôcť. V prvom rade si myslím, že dialógy hlavných hrdinov sa dali možno ešte trochu doladiť, aby sme viac mohli rozlíšiť ich jednotlivé charaktery. Miestami som mal totiž pocit, že ich rola je vyslovene len byť protagonistom. Takisto neviem, prečo nemôžeme mať nejaký denník, v ktorom by sme si vedeli nejakým lepším spôsobom sledovať naše úlohy. No rovnako som si vedomý, že zadané úlohy nikdy nie sú ďaleko od miesta, na ktorom sa nachádzate. Spočiatku mi chýbala aj možnosť rýchleho cestovania, no na konci sa k tomu dopracujete a budete môcť pokojne lietať po celej mape úplne bez problémov. Skrátka, nikdy nejde o nič, čo by mi výraznejšie ničilo zážitok z hry.

Možno by som mal ešte doplniť, že riešenia niektorých problémov sú trochu absurdnejšie, no nikdy som nemal pocit, že by som tomu vyslovene nedokázal veriť. Respektíve, nikdy sa mi nestalo, že by mi to prišlo prestrelené. Nemal som dokonca problém uveriť tomu, že aj tá najnebezpečnejšia bytosť v tomto svete sa môže stať priateľskou, v prípade, že mu pripravíte ten najväčší kus chleba na svete, upečený priamo v obrovskej sopke. Dokonca mi ten moment prišiel neuveriteľne milý a krásne naivný. Nesmiem zabudnúť ani na malé detaily, ako napríklad úpravy v hlavnom menu, kedykoľvek medzi seba prijmete ďalšiu postavu. Na začiatku tam budete sami dvaja, no postupne budete môcť vidieť, ako sa vaša partia zväčšuje.

Čo viac ešte môžem k Sea of Stars dodať? Úprimne, pokiaľ ste fanúšikom klasických nezávislých RPG titulov, ktoré vychádzali na konzolu Game Boy Color, hra bude pre vás rovnakým zážitkom akým bola aj pre mňa. Úprimne som ohromený čo sa Sabotage Studio podarilo vytvoriť a jediné čo im viem na záver odkázať je jedno úprimne ďakujem. Toto je herný zážitok, na aký ešte veľmi dlho nezabudnem a nemám problém sa k tomuto titulu kedykoľvek vrátiť. Dokonca som rozhodnutý, že objavím aj ten dômyselne ukrytý “skutočný záver”, ktorý môžete objaviť, pokiaľ splníte úplne všetko. Bude to stáť za to? Nechám sa prekvapiť. Úprimne však dúfam, že takýchto titulov sa v budúcnosti dočkám viac. Pretože hry, ako je táto ma vždy vedia presvedčiť, že byť fanúšikom skutočne stojí za to.

Sea of Stars - Keď sa spojí to najlepšie
Sea of Stars je vynikajúcim nezávislým RPG titulom, ktoré vás dokáže chytiť a nepustiť svojim kvalitne napísaným príbehom, sympatickými postavami a nádherným retro vizuálom.
  • Silný príbeh a sympatické postavy